Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Motor voor eindwerk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 november 2015 om 11:43 #17274342
Hallo,
Mijn naam is Dries, ik volg sinds september 2014 autotechnieken in avondschool en ben dit jaar met de modules motoren en versnellingen bezig.
Vond het geen slecht idee om hier een topic te starten daar ik online niet zoveel terugvind over de motor die ik zal gebruiken voor mijn eindwerk.Hij zou uit een Opel komen; een 6-cilinder in lijn, 3.0i met 12 kleppen en automatische versnellingsbak eraan.
Uit wat ik hier al heb kunnen lezen zou het om een C30NE of C30LE gaan, enkel las ik gisteren op het motorblok C30 E af dacht ik maar dit zal ik vanavond nog eens goed bekijken eerst.
Hoe haal je ze trouwens meteen uit elkaar die motoren? Las hier namelijk al iets over verschil in inspuitsystemen en ook de locatie van bepaalde onderdelen die anders is…?
Ik plaats hier meteen wat foto’s bij dan zien jullie misschien meer dan ik er vanaf weet. :hmmzAlvast bedankt !
25 november 2015 om 15:07 #18302747Mooi blokje! Aan het gouden kleppendeksel te zien heb je een C30NE te pakken met een 4 traps automaat uit een B senator. Dat is een leuke combi!
Dit is een zogenaamd CIH blok als in Cam In Head. Deze blokken zijn vanaf midden jaren 60 tot halverwege jaren 90 toegepast en telkens wat verbeterd. De 6 cilinder CIH blokken had je in de KAD B series (Kapitan, Admiral, Diplomat) in de commodore, monza, senator A en B en in de omega A in diverse soorten en maten. Jouw blok heeft geharde klepzittingen en hoge compressie, en die C in de motorcode staat voor Katalysator als ik me niet vergis.
Qua injectie systeem heb je een Motronic te pakken, ideaal omdat je dan niet zit te klooien met de onsteking en dit systeem werkt met een BDP sensor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Senator” onclick=”window.open(this.href);return false;
Klik op de wiki link en onderaan zie je de specificaties van jouw motor.
Voor demonteren zou ik beginnen met het loshalen van de automaat. Deksel onderaan tussen bak en blok loshalen en de bouten van de starterkrans en koppelomvormer losmaken. Bouten automaat en blok er uit, kickdownkabel losmaken en je schuift hem er zo af.
Inlaat bouten losmaken (allemaal imbus) en dan beginnen met de kop. Volgorde weet ik zo niet meer uit mijn hoofd, maar niet lukraak losmaken anders heb je kans op scheuren in de kop…
25 november 2015 om 22:20 #18302748Hey peter,
Alvast bedankt voor de uitleg, toen ik daarnet in de les zat ben ik nog eens gaan kijken want was eerder moeilijk leesbaar door oppervlakkig roest maar er staat inderdaad C30NE op zowel het onder- als bovenblok. :thumbup
Lijkt er naar dat jij wel wat van deze motor kent ?De bedoeling is om hem te doen werken uiteraard, hij zou vorig jaar nog gewerkt hebben maar helaas werd dat toen vlugvlug gedaan en zou ik dus best eerst en vooral het een en ander controleren.
Ontstekingskabels al eens doorgemeten en op 1 na lijken die in orde, als ontstekingsvolgorde zag ik aan de manier dat de kabels aangesloten waren 1-5-3-6-2-4.
Ik vraag me ook af of ik de 156- of 177pk-variant heb? Ik heb dit voor niks nodig ofzo maar gewoon fijn om te weten.
Ook zou een werkplaatshandleiding voor deze motor zeer handig zijn en zou die desnoods wel kopen, enkel vind ik die moeilijk.
Ik ben nu dus vooral nog bezig met bedrading en contactpunten te controleren maar zodra ik daarmee klaar ben kan ik misschien beginnen met wat jij voorstelt.Grtz
26 november 2015 om 02:04 #18302749Even twee handige plaatjes voor de aanhaalmomenten en de volgorde. Loshalen is dus van 14 naar 1. Meet voor het loshalen eerst de compressie, als die rond de 10/11 zit dan is het wat zonde om de boel los te maken. Aan de andere kant begrijp ik dat het meer voor een leerproces is dus dan is het wel leuker om de boel wel uit elkaar te trekken. Enig idee hoeveel het blok heeft gelopen?
Dit blok werkt niet met contactpunten in de ontsteking, maar met een hall gever. En aangezien er een bdp sensor op zit hoef je hier eigenlijk helemaal niks mee te doen.
hier nog een link naar een PDF van de motorsectie uit het senator/monza handboek. Dit is echter wel van een 2.8/3.0 carb/injectie tussen 1978 en 1984 geloof ik, maar qua mechanisch deel is het allemaal gelijk. https://www.dropbox.com/s/y18an5ei9xt6j51/J%20-%20Motor%20%2C%20Motoraccessoires.pdf?dl=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Volgorde ontstekingskabels heb je goed!
En dit is een C30NE met 177PK. In de A senator/monza is ook heel even een blok met C30NE aanduiding geleverd maar deze had LU-jetronic en is in de B senator als C30LE ingebouwd.
Aangezien jouw inlaat duidelijk een motronic exemplaar is en je hebt de juiste kopcode + gouden kleppendeksel is dit toch wel redelijk zeker een 177PK exemplaar
26 november 2015 om 11:52 #18302750Nogmaals bedankt peter, deze info helpt me stukken vooruit !
Kan pas volgende week dinsdag terug aan de motor werken, indien er praktijkles voorzien is tenminste.
Ondertussen zal ik eens kijken in die motorsectie-pdf van je.Zal ook eens vragen indien de leraar weet hoeveel km’s de motor heeft gelopen want ik weet dat niet helaas.
6 december 2015 om 16:55 #18302751Je versnellings bak ik een 03/71LE van Aysin warner deze is een 4 gang bak met overdrive in de 4 en een lockup en een winter stand (waarin ie in de 3de gang vertrekt zonder slip) en een spot start die door een computer geregeld word.
Als je die bak hebt heb je 1 van de eerste C30NE,s met v snaren ipv multie riem en als injectie Motronic 4.1 en niet zoals de latere C30NE,s en C30SE Motronic 1.5…..
Ik heb precies die motor en bak in een monza liggen en dat loopt echt lekker,177pk plus automaat in een 1400kg auto is geen raket op wielen maar zeker iets wat uit de voeten kan vs de meeste autos met 1,6 1,8l 2.0l motoren
6 december 2015 om 23:35 #18302752Ik heb beste wel heel veel belang bij dat injectrail die er op zit. :wub :wub :wub
7 december 2015 om 20:25 #18302753voor heel het spulletje…motor en bak zijn hier wel liefhebbers denk ik, :D
7 december 2015 om 20:39 #18302754is een motor van een praktijkschool.
zo hadden wij een c20ne startklaar waar je aan prutsen mocht7 december 2015 om 22:03 #18302755Zo hadden wij destijds een Van Kronenburg C20LET op KMS in de test-opstelling hangen.
Was ook leuk om mee te werken :thumb11 mei 2016 om 16:23 #18302756Hallo :)
Tijdje geleden dat ik nog wat heb laten horen maar ondertussen al het een en ander kunnen doen aan de motor.
Een cursist van vorig jaar gaf me een elektrisch schema van de motor en na te zorgen dat ik ontsteking had (bij de brandstofbesturingsmodule zat namelijk een stekkerpin scheef dus eerst geen ontsteking) ben ik eerst en vooral begonnen met de alternatorriem, uitlaat, waterpomp en het kleppendeksel van het onderblok te halen. Hier en daar wat zaken opgezuiverd om dan vervolgens alles behalve de nokkenas en de klepgeleiders uit het kleppendeksel te halen. Kleppen vervolgens opgezuiverd en gerodeerd.
Nu ben ik nog bezig met te monteren en ik post later nog wat foto’s van alles wat er is gebeurd in die tijd. Tot later dus !
11 mei 2016 om 16:41 #18302757knap! :thumb
11 mei 2016 om 19:28 #18302758Succes ermee! :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.