x18xe1 op tijd zetten

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren x18xe1 op tijd zetten

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274269
    stutje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 May 2005

      Beste mede sleutelaars.

      Ik heb een klein probleempje.

      Tijdens de werkzaamheden aan het demonteren van mijn distributiesetje voelde het niet goed.

      Ik wilde namenlijk het vliegwiel(denk ik) van de multiriem losdraaien van de krukas. Maar deze schoot over de riem heen naar mijn idee.
      Deze wilde ik los draaien:

      Uiteindelijk heb ik hem los gekregen door hem te blokkeren met een schroevendraaier.

      Dus ik vertrouw het niet helemaal. Naar mijn idee staat het niet meer op tijd.

      Nu wil ik de onderste poulie natuurlijk uitlijnen met het pijltje en het streepje.

      Alleen voor de 2 boven heb ik even een vraag.
      Horen deze naar boven te wijzen? of naar het midden?
      ziet foto’s:



      Die rechter heeft trouwens alleen een klein deukje? Onderin op de foto te zien.
      De linker wel een duidelijke streep.
      Dus, moeten ze beide naar boven wijzen, of naar elkaar toe?(logischer?)

      #18302266
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Krukas (onderste) staat op ongeveer 5 uur.

        De 2 bovenste horen tegenover elkaar te staan.

        #18302267
        stutje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2005

          Hoort de krukas niet met het streepje gelijk te staan?

          #18302268
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Heb je überhaupt enig idee wat je aan het doen bent??

            De poelie in de eerste foto is je krukas poelie.

            Als je goed op de 2de foto kijkt zie je onder op de kunststof kap een klein streepje(op ongeveer 5 uur) hiermee moet de pijl op je tandwiel gelijk staan.

            En boven op de tandwielen van de nokkenassen staan ook streepjes en deze moeten naar elkaar toe wijzen.

            Dus eerst even op alle merktekens zetten, denk zelf dat ie nog wel goed staat.

            Mocht je er geen ervaring mee hebben zou ik adviseren er iemand bij te halen met verstand van zaken.

            #18302269
            basss27
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 February 2013

              Heb je de riem al eraf gehad of de spanning van de riem afgehaald? Als de riem nog intact is, eerst via de bout bij de krukas de motor optijd zetten (met de klok mee!)

              Niks forceren, anders heb je dadelijk de boel krom.

              Nadat je motor met de hand rond gedraaid hebt, moeten beide nokkenassen en de krukas getimed zijn zoals op de foto. Als dat lukt is je distributie niet versprongen.

              Als dit dus lukt dan je nokkenassen blokkeren zodat ze niet kunnen verspringen. Dan pas kan je de riem wisselen.

              #18302270
              stutje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 May 2005

                @opeltje17, ik ben geen automonteur, maar wel gediplomeerd machinebouwer en (cnc) verspaner. Dus ik heb zeker wel enige kennis.
                Alleen weet ik niet dat dat een krukapoeli heet.
                De term 5 uur is me nu duidelijk, namenlijk rechts onderin zoals het streepje aangeeft op de zwarte kap. Bedankt.

                @bass27, thanks. Ik heb inmiddels de riem er al af, omdat het namelijk versprongen was(met het losdraaien van de krukaspoelie bout). Bedankt voor je woorden, rechtsom en de nokkenassen dus tegen over elkaar.
                Ik vind alleen de rechter nokkenas maar een klein deukje hebben ipv een streepje. vind je ook niet?
                Verder heb ik een tool om de nokkenassen te blokkeren.

                (Deze had ik al gemonteerd, en toen wilde ik de krukaspolie los draaien(wat niet lukt), die versprong toen vervolgens.)

                Bedankt

                #18302271
                basss27
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 February 2013

                  Je moet nooit de krukaspoelie los proberen te draaien doordat de geblokkeerde nokkenassen door middel van de riem het draaien tegen houden :shock:

                  Vliegwiel blokkeren of slagmoersleutel erop

                  Als er verder geen teken op staat is dat deukje je timing punt van je uitlaat nok.

                  Heb dat eerder gezien als timing punt maar pin me er niet op vast….

                  #18302272
                  stutje
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 May 2005

                    Nee dat weet ik nu ook. Gelukkig schoot die maar een tand erover. En vertrouwde ik het niet.

                    Oke, morgen weer opbouwen. thanks

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.