Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Knock sensor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 november 2015 om 17:06 #17274225
Ik ben nog steeds mijn Z18XE aan het leren kennen in mijn “doe het zelf master plan”
Net heb ik de de olie level sensor en de krukas positie sensor gevonden en gecontroleerd. Die zitten aan de voorkant onder op het blok.
Als het goed is zou ik ook nog ergens een “knock sensor” moeten hebben (geloof ik), maar ik kan nergens nog een sensor vinden. Wie kan me helpen?
Vriendelijke groeten, Rinus Verdult.
16 november 2015 om 17:31 #18301950achter de motor.
16 november 2015 om 17:34 #18301951Liviu kun je iets preciezer/uitgebreider zijn? Achter de motor aan de boven kant of achter de motor aan de onderkant?
Het enige dat ik aan de achterkant heb kunnen vinden is de connector van de Lambda 2, die zelf in de uitlaat is geschroefd.
Verder zie ik geen bedrading.
16 november 2015 om 17:36 #18301952Zit in je onderblok.
16 november 2015 om 17:39 #18301953Ik zal morgen bij daglicht nog eens gaan zoeken dan.
Kan iemand mij blij maken met een foto, zodat het zoeken makkelijker is, want vandaag heb ik wel gekeken maar niets kunnen vinden.
16 november 2015 om 17:44 #18301954Hij zal wel onder de inlaat zitten, vandaar da je hem niet ziet.
16 november 2015 om 17:45 #18301955is volgens mij ook alleen vanaf de onderzijde te bereiken… dus auto op de krik/bok of op een brug
klopsensor ziet er zo uit.. http://www.fsrs-opelwebshop.nl/klopsensor-opel-astra-corsa-meriva-signum-tigra-v.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
zit een bout in het midden ingedraaid…
26 november 2015 om 10:02 #18301956Zit iets boven de startmotor
26 november 2015 om 10:33 #18301957Koen. Ik wacht nog op goed weer voor ik er weer onder kruip, maar met jouw hint denk ik wel dat ik weet wat ik zoek.
Hier is een motor waarvan de startmotor verwijderd is
De knocksensor is dus die sensor die op deze foto in het midden zit, met een kabeltje naar de richting de bovenkant van het huis van de distributieriem. Klopt dat?
Verder gaat er nog een lichtje branden: Ik heb ooit een discussie gelezen van iemand die ook met een P130 fout zat terwijl de lambda sensors helemaal in orde waren, en die vond op deze plaats een beschadigde kabel, die waarschijnlijk om zeep was geholpen door een monteur die wat slordig geweest was bij het vervangen van de distributieriem. Dat is dus waarschijnlijk de knock sensor kabel geweest, met als gevolg een moeilijk te vinden en op te lossen P130 fout.
26 november 2015 om 11:49 #18301958Dat is hem idd, let op als je hem los haalt dat je hem met vast zetten op het juiste moment zet!
26 november 2015 om 13:01 #18301959Nog een vraag
Is deze stekker aan de bovenkant de stekker van de knock sensor? Of is het iets anders?
Hij zit onder de inlaat bij de MAS sensor, en onder de harde plastic doos waar de kabelboom in zit
26 november 2015 om 13:04 #18301960Dat is de stekker van je nokkenas sensor.
26 november 2015 om 13:10 #18301961Is inderdaad nokassensor als in deze opengewerkte foto te zien is…maar…..
In die buurt moet toch ook ergens de kabel van de knock sensor (/ klop sensor) lopen, want de sensor zit daar aan de achterkant.
Opeltje (en anderen) kun je beschrijven waar de stekker van de knock sensor ergens zit? Die stekker moet volgens mij zelfs lijken op die die op de foto staat?
26 november 2015 om 15:16 #18301962Ik heb net nog een connector doorverbinding ontdekt. Hij zit midden tussen de twee grote ECU connectoren op een beugeltje. Dat is dus rechts van de gasklep.
Is dat de kabel die naar de knocksensor/klopsensor gaat? (Zafira A 2001 Z18XE)
27 november 2015 om 13:42 #18301963Ja dat was dus de knock sensor! ….want als ik de connector los neem krijg ik fout P0325: “Aandrijfsysteem Knock Sensor 1 circuit”
Nu ben ik mogelijk ook mijn P130 fout op het spoor :thumbup , die NIET aan de lambda sensors ligt (!). Als ik zonder knock sensor rijdt verdwijnt mijn P130 fout, en gaat de motor mooi in closed loop rijden met het correcte gedrag voor de Lambda 1 en 2 spanningen.
Ik ga dus maar eens een nieuwe knock sensor kopen, om te kijken of dat de echte oorzaak was
27 november 2015 om 21:07 #18301964Code P0130 (neem ik aan dat je bedoelt) lijkt mij eerder een probleem met de LMM.
28 november 2015 om 08:22 #18301965Klopt Midnight Black, maar de oude LMM gaf goede signalen. Ik heb hem daarna toch maar vernieuwd, en het werd er niet beter van, dus de LMM was het echt niet.
Kijk ook maar eens in het onderwerp:
Berichttitel: Het P130 probleem en andere oorzaken dan Lambda 1
28 november 2015 om 14:09 #18301966Vervangen door een originele of imitatie?
28 november 2015 om 14:21 #18301967Meeste gevallen is het toch echt de lamda sonde of de luchtmassameter.
Vaak vervangen door goedkope imitatie zooi veroorzaakt diverse storingen.28 november 2015 om 16:14 #18301968Hoop voor je dat dit het is, maar ben bang dat je veel te ver zoekt.
28 november 2015 om 16:36 #18301969Een beetje bang ben ik ook wel, maar als je alles hebt uitgesloten, en als je alleen originele onderdelen hebt geplaatst, dan ben je een keer aan het eind van je ideeen.
Vandaag weer 1 uur gereden zonder knock sesnor, en weer kwam fout P130 niet terug, en weer kon ik mooi closed loop rijden met correcte lambda getallen.
23 januari 2016 om 17:19 #18301970Ik rij met een Opel Vectra 1.8 benzine motor bouwjaar 2001 , km. stand 175000 en sinds kort gaat de klopsensor lamp zo nu en dan branden op het dasboard ,gaat ook weer spontaan even uit. De klopsensor is reeds vervangen , zonder het gewenste resultaat ,heeft iemand een mogelijke oplossing voor dit probleem?? zelfs de garage weet het niet.
cbrandenburg@psyfactory.nl23 januari 2016 om 17:38 #18301971– heb je al eens andere brandstof geprobeerd zoals ander merk of octaan gehalte?
– zien de bougies er goed en schoon uit? Is het lipje nog voldoende dik? Alles dat te dun is of koolstof op zich heeft kan gloeien en te vroege ontsteking veroorzaken.
– Kleppen vol vuile aanslag?
– Is motor aarde goed of is er storing die het sensor signaal verstoort?
– Is er iets met de ontsteking dat elektrische storing veroorzaakt, of waardoor het ontstekingstijdstip niet goed is? Of een andere oorzaak daarvoor?
– Is de motor temperatuur niet te hoog?
– Zijn er andere dingen die rammelen of herrie maken? De knock sensor is en blijft een soort microfoon, dus lawaai van kleppen of krukas of zo kan ook effect hebben
– is de sensor vervangen? Hij kan langzaam degraderen en bijvoorbeeld intermittent of temperatuur afhankelijke fouten hebben. Geen sporen van marters op de kabel?Verder kan alles door ECU fouten veroorzaakt worden, maar ik zou daar pas naar kijken als al het andere uitgesloten is.
23 januari 2016 om 21:42 #18301972Bedankt voor je reactie , De bougies zijn net vervangen , zonder resultaat , De motor temperatuur blijft normaal tijdens het rijden , de motor loopt als een zonnetje en als het lampje van de klopsensor aan gaat merk je geen verschil tijdens het rijden , stoot niet en trekt ook prima , ook geen ander motor geluid alleen dat vervelende lampje gaat zo nu en dan branden.
Normaal tank ik euro 95 bij BP en ik zal er als proef eens een halve tank euro98 bij doen , kijken of dat resultaat kan opleveren.
cbandenburg@psyfactory.nl.23 januari 2016 om 22:33 #18301973Ik hoop voor jou dat je niet hebt wat ik heb: Een perfecte auto met een ECU die onterecht zegt dat een sensor niet deugt, omdat er een bondingsdraad van het controlecircuit kapot is.
De mijne keurt lambda sensors onterecht af
En gaat dan in “open loop” lopen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.