Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › m32 rijders hulp gevraagd
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 oktober 2015 om 11:11 #17273920
Hallo,
Ik mijn insignia st met a16let motor van 2012 zit een m32 versnellingsbak, en hier is de derde en vierde versnelling van vervangen geweest. Volgen de dealer is het al een nieuwe versie van de bak met extra oliekanaal…
Maar… sinds die herstelling voel ik de pook in zowat elke versnelling lichtjes terug trekken. Je ziet ook dat deze een klein beetje naar voren wordt getrokken, niet in die mate dat een echte defecte bak zou hebben maar toch. Je voelt het vooral in tweede als je de pook vast houdt, dan geeft deze een gevoel of alles los staat. Volgen de dealer is dit normaal, te wijten aan de vork die strak gespannen om de versnelling zit, en doen alle m32 bakken dit. Eigenlijk vind ik dit een wagen als de insignia onwaardig. Mijn vraag nu aan andere rijders met een m32 bak: Is dit eigenlijk wel normaal?24 oktober 2015 om 07:22 #18299544Derde en vierde versnelling vervangen, dan is niet de hele bak vervangen denk ik.
Volgens mij zijn pas vanaf 2014 bouwjaren de bakken nieuw met extra oliekanaal en zou je geen last meer moeten hebben van het M32 euvel.
2012 heeft de kreupele bak. De tilt wat je pook in de eerste versnelling geeft, duidt daar ook op.
24 oktober 2015 om 19:14 #18299545Let op het is pas vanaf (modeljaar 2014) Sept 2013…
Er zijn ook betere lagers gemonteerd.
26 oktober 2015 om 10:48 #18299546Tja, nieuwe versie of niet, het is in elk geval geen plezier om mee te rijden.
Mijn vraag is eigenlijk of een goede m32 wel leuk schakelt, en of de pook trilt of beweegt tijdens het rijden.26 oktober 2015 om 10:56 #18299547@jorisverbaeten wrote:
Tja, nieuwe versie of niet, het is in elk geval geen plezier om mee te rijden.
Mijn vraag is eigenlijk of een goede m32 wel leuk schakelt, en of de pook trilt of beweegt tijdens het rijden.voor de M32 bakken moet je even bij de dealer navragen vragen over de coulance regeling.. in vele gevallen is een revisie op kosten van opel en valt dit onder garantie
en zoals wagnas aangeeft.. normaal hoort de gehele bak gereviseert to worden.. niet 2 versnellingen…26 oktober 2015 om 12:31 #18299548Er zit de uitgebreide garantie op tot 5j. en ze hebben tot nu toe alles in garantie hersteld, maar ik heb de indruk dat ze niet opnieuw willen beginnen aan hetzelfde onderdeel omdat opel dan mss niet meer tussenkomt. Ik denk dat ik eens opzoek ga naar iemand met ook een m32 bak, en even vragen om te vergelijken.
27 oktober 2015 om 08:47 #18299549Ik heb een gereviseerde m32 in mijn Insignia 1.6t. De pook beweegt ietsjes maar meer dan enkele mm is het niet. Ik heb ook zeker niet het idee dat er het eea los ligt.
Ik heb wel al eens met een insignia met m32 bak gereden die gereviseerd moest worden en waarbij de pook bij het accelereren flink bewoog. Zeker een CM.27 oktober 2015 om 22:25 #18299550Ik heb een gereviceerde m32 onder mn astra h liggen, vind nog weldat de bak niet super schakeld maar komt misschien ook omdat mn koppeling plakt,
Bij mij zijn de bekende lagers vervangen. En de 5e en 6e gang vervangen. De rest was nog goed.
Meteen koppeling en drukgroep gepakt. Geen/amper speling op de pook, trillen doen ze allamaal iets.29 oktober 2015 om 21:13 #18299551Alvast bedankt voor de antwoorden, hebben jullie ook die klikken in de bak?
Mijn gaat in de versnelling met een klik.29 oktober 2015 om 21:16 #18299552Ja, schijnt vrij normaal te zijn, doet mijne ook.
30 oktober 2015 om 22:09 #18299553Beste,
Als de versnellingspook duidelijk een schok geeft welke voelt als een speling die weggeduwd wordt is er iets mis met de voorspanning van de lagers in uw versnellingsbak. Ik vrees dat deze iets te laag genomen is en dat de shims iets dikker mogen. Bij de M32 bak komt het redelijk nauw, te veel speling geeft een springende versnellingspook en verhoogde sleet op de lagers, te weinig speling geeft nog een hogere sleet van uw lagers als resultaat. In het laatste geval zal ook uw olie te zwaar belast worden waardoor deze verbrand en zijn smerende eigenschappen drastisch zal beïnvloeden.
Gewoon correct afstellen en dan gaan deze bakjes het langst mee en heb je geen problemen.Niet vergeten; M32—max 320Nm koppel! Door deze versnellingsbak keuze zitten we wel echt op de grens te werken met onze krachtige dieseltjes. Alle merken zullen alles uit de kast halen om de uitstoot zo laag mogelijk te houden waaronder het monteren van een lichte versnellingsbak met een lage wrijvingsweerstand. :(
30 oktober 2015 om 22:16 #18299554Okay, die 320nm wist ik dan weer niet, aangezien de meeste (gechipte) benzine versies al strak tegen deze 320nm aan zitten daar al niet dik overheen. De koppeling begeeft het rond de 350. Of gaat dan vrij snel..
Mn eigen bak heeft een versterkte koppeling, en de bak is gereviceerd, het plan is om voor een 200/220pk en 300-360nm te gaan. En ik heb de “mini 2.0”. De opc zit standaart over deze waardes heen.
30 oktober 2015 om 22:20 #18299555Deze bak kan meer als 320aan.
Ging niet om nms maar kg/m ofzoverstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
30 oktober 2015 om 22:22 #18299556Zet zoals mijn 132nm diesel met een F13 rijdt.
Of een 190nm 20seh met een F16.Of een 250nm Z20LET / Y26SEmet een F23.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
30 oktober 2015 om 23:04 #18299557Gaat om lb/ft koppel eenheid
100lb/ft = 135.58Nm
Dus een M32 zou (320×1.3558= ) 433.86Nm aan moeten kunnen.
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.