Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G wordt niet warm (genoeg)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 oktober 2015 om 08:11 #17273766
Goedemorgen,
Al weer een tijdje geen problemen gehad met mijn auto, helaas kwam ik er een aantal weken geleden achter dat de temperatuur bij sommige (vooral langere) ritten niet hoog genoeg werdt. Soms op de snelweg was mijn temperatuurmeter helemaal aan de linkerkant terwijl hij hiervoor al warm was geweest. Om dit te onderzoeken had ik de OBD2 meter aangesloten.
Tijdens dat de OBD2 meter aangesloten was deed de auto het weer perfect. Dus maar weer gestopt met onderzoeken.
Nu echter een week later wordt de auto helemaal niet meer warmer dan 50 graden, ook niet bij lange ritten. De 50 graden kan ik uitlezen via de OBD2 adapter, de temperatuurmeter slaat immers niet uit. Heel soms op de snelweg loopt de thermometer kort op naar ongeveer 85 graden, hierna zakt hij snel weer.
Het lijkt er wel op alsof de temperatuurmeter niet in orde is. Heeft iemand van jullie dit eerder ervaren? Of kan de termostaat er ook voor zorgen dat de temperatuur zo snel wisselt? De thermostaat is 3 jaar geleden (20000km) nog vervangen.
Hebben jullie enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Alvast bedankt,
Jeroen7 oktober 2015 om 08:33 #18298406Ik zou denken dat de KVS temp. sensor stuk is.
Thermostaat kan, maar is minder waarschijnlijk, dan zou het langer duren voor de motor op bedrijfstemp. is, maar vervolgens zou hij wel de tem vast kunnen houden (zou ik verwachten)7 oktober 2015 om 10:04 #18298407Thermosstaat defect.
Ik ga uit van een X16SZR / Z16SE 1.6-8V motor.
Of een X18XE1 / Z18XE 1.8-16V motor.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
7 oktober 2015 om 10:12 #18298408Het is een Z16SE motor. Dat zou vervelend zijn, een reparatie van een thermostaat is aardig wat werk :(
7 oktober 2015 om 10:31 #18298409Jep, zit achter de ditributie, even kijken wanneer die voor het laatst gedaan is anders zou ik het combineren.
Altijd met de distributie van een 8 klepper de thermostaat meenemen.
7 oktober 2015 om 11:39 #18298410AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kun je wel simpel testen. Als bij koude motor in korte tijd de radiator warm word is idd de thermostaat overleden
7 oktober 2015 om 12:29 #18298411lijkt inderdaad op een thermostaat die niet goed afsluit, ik zou me daar niet zo druk over maken , gewoon pas vervangen als de de distributie ook gedaan moet worden, auto gaat daar echt niet kapot van.
ik ken zelfs iemand die 5 jaar zonder thermostaat ree zonder problemen.
7 oktober 2015 om 13:16 #18298412Rond blijven rijden met een kapotte (open) thermostaat zorgt ervoor dat je blok nooit op de juiste werktemperatuur komt.
Dat is een beetje hetzelfde als altijd rondrijden met een koude motor.
Nogal slecht qua slijtage etc. ;)7 oktober 2015 om 15:35 #18298413Ik doe een gok op de sensor, want al blijft de thermostaat open, op een gegeven moment word de boel toch warm. Ook omdat de temp soms wel oplooopt zoals je zegt.
Makkelijk te testen, in koude toestand auto starten, en na een paar minuten voelen of de radiator slangen al warm zijn. Dit mag zeker niet gebeuren voordat de wijzer zegt dat het minimaal 80 graden is.
Als ze wel warm worden, is het de thermostaat. Als de boel pas na 10 minuten warm wordt en je de hitte van de motor goed voelt, en de meter in de auto zegt nog steeds dat de boel koud is weet je genoeg.7 oktober 2015 om 16:51 #18298414Waarom zou hij op een gegeven moment toch warm worden als de thermostaat open blijft? Dat klopt niet. Want als de thermostaat altijd open staat, wordt al het koelwater continue door het hele traject en dus ook de radiator gekoeld.
Dan wordt de motor hooguit bij stilstaan warmer/warm genoeg. Bijv. voor het stoplicht, of tijdens parkeren, of testen, etc.
Bij beweging en dus met wind door de radiator koelt de kvs weer heel snel af.Als hij stil staat met die obd meter dan wordt het dus warm en lijkt het goed.
Gaat hij weer voornamelijk lange ritten rijden koelt het weer af….
Klinkt bekend :)21 oktober 2015 om 19:49 #18298415Vanavond de temperatuursensor vervangen. Heeft helaas niet verholpen.
Het gedrag is precies zoals kaneelschep beschrijft, dan moet het toch de thermostaat zijn. Bij een rit in de stad wordt de temperatuur hoger en zodra ik de snelweg op rij koelt hij weer af.
Of zou het ook nog ergens anders door kunnen komen?
21 oktober 2015 om 20:03 #18298416Thermostaat!!
21 oktober 2015 om 20:24 #18298417Thermostaat gaat regelmatig stuk bij deze 8v motoren
11 november 2015 om 22:27 #18298418Vandaag de thermostaat en gelijk ook distributieriem vervangen. Probleem is helaas nog steeds aanwezig. Iemand nog een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? In de stad/bij stilstaan wordt hij 80/85 graden. Zodra er meer rijwind is koelt hij te ver terug. Ook met OBD2 adapter uitgelezen, geeft dezelfde waarden als op het dashboard.
11 november 2015 om 22:39 #18298419Zaten er niet 2 temp sensoren in deze motor? 1 voor ecu en 1 voor dash of praat ik nou onzin?
13 november 2015 om 19:48 #18298420Ik heb er maar 1 kunnen vinden. Iemand een idee?
14 november 2015 om 02:05 #18298421die andere zit tussen de radiator en bumper in maar, die is niet belangrijk, dat is gewoon voor de buiten temperatuur, die zie je in het midden display, daar doet de motor niks mee.
14 november 2015 om 07:41 #18298422Bedankt, die werkt ook naar behoren. De buitentemperatuur wordt netjes via OBD weergegeven.
14 november 2015 om 07:55 #18298423@Jeroentjahh wrote:
Vandaag de thermostaat en gelijk ook distributieriem vervangen. Probleem is helaas nog steeds aanwezig. Iemand nog een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? In de stad/bij stilstaan wordt hij 80/85 graden. Zodra er meer rijwind is koelt hij te ver terug. Ook met OBD2 adapter uitgelezen, geeft dezelfde waarden als op het dashboard.
originele GM termostaat?
14 november 2015 om 07:57 #18298424Temperatuur sensor al vervangen voor een juiste?
Deze kan ook verkeerde waarden geven.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
14 november 2015 om 12:41 #18298425De temperatuur sensor heb ik al vervangen voor dit exemplaar: http://www.fsrs-opelwebshop.nl/sensor-temperatuur-water-opel-astra-corsa-meriva.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
De thermostaat is niet van GM maar van Gates. (Rode doos)
14 november 2015 om 18:16 #18298426Je thermostaat is de enige die de temperatuur regelt.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
16 november 2015 om 18:28 #18298427Bij mijn X16SZR zelfde probleem. Tijdens het rijden komt hij misschien tot een kwart en bij stilstaan/stad rijden netjes in het midden. Na 10 minuten rijden kwam er ongeveer beweging in de naald.
Geen idee wat het is en maakt me verder ook niet uit, omdat hij waarschijnlijk toch total loss verklaard gaat worden.16 november 2015 om 20:10 #18298428Vreemd.
Wellicht dat er iets niet goed is met de kabel van de temperatuur sensor naar de ECU. Mogelijk is de weerstand te hoog of te laag waardoor de juiste temperatuur niet wordt weergegeven. Ik zou niet weten wat het anders nog kan zijn.
17 november 2015 om 09:08 #18298429@Raider wrote:
Bij mijn X16SZR zelfde probleem. Tijdens het rijden komt hij misschien tot een kwart en bij stilstaan/stad rijden netjes in het midden. Na 10 minuten rijden kwam er ongeveer beweging in de naald.
Geen idee wat het is en maakt me verder ook niet uit, omdat hij waarschijnlijk toch total loss verklaard gaat worden.Klink redelijk normaal. Mijne zit tijdens het rijden ook op een kwart en in de file gaat het naar het midden. Denk niet dat het veel anders moet zijn dan dat.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.