voorstellen

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273666
    Ashimar
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 September 2015

      Hallo,

      Ik ben Marc, 46 jaar en 9 jaar tevreden Opel rijder in een Vectra SW 1.9 cdti die sinds de eerste maand getuned is naar 174 pk volgens de rollenbank (beloofd was 180 pk) bij 380Nm (maar dat heb ik nooit kunnen meten, want de rollenbank kon geen Newtonmeters aangeven). Heb ooit mijn rijbewijs gehaald in een Vectra sedan op LPG. Andere auto’s waarin ik gereden heb: een Volvo S40 1.8i sedan, een Volvo V40 1.9TD stationwagon, uitstapjes in een Fiat Cinquecento 0.9, een Mazda 121, een Daewoo Matiz 1.0 en een Ford Focus. Meestal huurautos, ik heb lang gefietst, zeg maar.

      Tevreden, maar niet zonder problemen met deze auto, maar welke Vectra C rijder heeft probleemloos gereden, vraag ik mij dan af. :hmmz
      Deliefde voor deze auto is natuurlijk niet redelijk, niet verstandig, niet rationeel, het is iets wat deels ongrijpbaar is. Feit is wel dat ik met smart zit te wachten op een waardige opvolger van de Vectra Station. En nee, dan denk ik niet aan de Insignia, de Mercedes E-klasse of de Skoda Superb Combi met z’n teddybeer.

      Waarom niet ? Nou, mijn vrouw heeft een Skoda Superb Combi, die heb ik haar zelf aangesmeerd als het ware, en zij is er dolgelukkig mee en inderdaad, je kunt veel beroerdere auto’s kopen natuurlijk, maar ik vind het (in vergelijk met mijn Vectra) dus helemaal niks. Het zit niet lekker, het is te klein, hij gaat de bocht niet goed door, de passagiersstoel kan niet plat, de laadvloer is te kort, de Columbus navigatie is een ramp, kortom, ik ben erger dan mijn vrouw wat klagen betreft. :puke

      Dan de Mercedes E-Klasse, tja, daar kan ik kort over zijn om het dan toch weer lang te maken: ik zou het misschien wel kunnen betalen en ik heb niets tegen hoe de auto eruit ziet, maar ik wil dat niet voor een auto neertellen, dan zou ik liever een tweedehands Corvette of een Tesla S zien te vinden. Dan heb ik nog een probleem met de eventuele status die zo’n Mercedes dan met zich meebrengt en nog belangrijker, ik wil geen Mercedes onderhouds- en onderdelenprijspeil betalen. Ik vind Opel al vrij prijzig met z’n onderhoud.

      En de Insignia ? Tja, ik wil natuurlijk geen mede Opel rijders tot op het bot beledigen, een oppervlakkige vleeswond is per slot genoeg, maar het is gewoon geen praktische auto. Alles wat niet praktisch is, noemen we “lifestyle” tegenwoordig. Een Volvo V40 of V50, ja..dat is een lifestyle stationwagon en dat is de Insignia Stationwagon ook. Misschien minder erg voor een sedan, berline, saloon, GTS of wat dan ook, maar ik heb echt een grote stationwagon nodig. Er zijn lieden die nooit iemand op de achterbank hebben, nou, voor hen is er de Insignia ! Oh, U bent 1.94 meter ? Nee, dan moet u geen Insignia, Astra (of Skoda Octavia) stationwagon hebben, tenzij uw vrouw struis, maar verder heel klein is en dat dat de lengte van de kinderen dan genoeg drukt dat zij het jarenlang niet merken dat de achterbank, de plafondhoogte en de beenruimte eigenlijk niks zijn. Mijn stelregel is dan ook: kan ik niet normaal achter mezelf zitten, dan deugt de auto niet als gezinsauto ! Maar daar mogen anderen natuurlijk heel anders tegenaan kijken, we leven in een vrij land waar per slot ook Audi’s vrij mogen rondrijden, gnnnnh.

      Tot besluit nog een greep uit de dingen die ik met mijn Vectra zoal meegemaakt heb: 3 of 4 dynamo’s met bijpassende accu, nieuwe REC, nieuwe CIM, wervelkleppeninlaatspruitstuk, EGR-klep, turbolader, defecte connector en bedrading naar Injector 3, kapotte parkeersensor, haperende electrische achterklep, Opel alarm dat het niet meer doet, versnellingspookknop die los liet, gebroken veren, een olie zwetende motor (ieder jaar even schoonmaken), dubbel massa vliegwiel, koppeling van LUK erin, waterpomp, hittewerende voorruit erin na gebroken standaard voorruit. En ga zo maar door !

      Is er dan niets wat heel gebleven is ? Oh zeker wel, de IDS+ schokdempers, de Sportknop, de wegklapbare trekhaak, de DVD90 Navi en het TPMS doen het nog steeds prima, ondanks waarschuwingen tijdens de aanschaf dat zoiets nieuws heel snel kapot zou gaan en loeiduur zou zijn. Ook het stuur zit nog steeds op zijn plek. :thumb

      Anyway, nadat een streekbus het nodig vond om tegen “mijn lieveling” aan te rijden, ben ik ook maar eens aan het gevierde project “electrisch inklapbare spiegels voor auto’s die alles hebben, behalve dat” begonnen. Ben benieuwd.

      Was getekend, wordt vervolgd,

      Marc

      #18297580
      gwriemersma
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 December 2010

        ook welkom hier en wederom WIJ ZIJN GEK OP :kewlpics

        #18297579
        Wess1988
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 January 2014

          Heel mooi verhaal haha, ik heb gelachen. Welkom!

          #18297581
          Corsaliefhebber
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 February 2012

            :thumb :thumb :kewlpics

            #18297582
            turbosix
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 November 2010

              Erg leuk verhaal! Welkom.

              #18297583
              KRSA2000
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 February 2009

                Welkom! Idd leuk verhaal!

                Ik vind het wel vreemd dat je geen Nm uitdraai heb gekregen… pk’s wordt namelijk vanuit de Nm waardes berekend.

                pk = Nm x rpm/5252

                #18297584
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Welkom..

                  #18297585
                  Ashimar
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 September 2015

                    Hartelijk dank voor het bovenstaande welkom van jullie zessen. Ik zal er even nader op ingaan. Ik weet niet of het de bedoeling is om een aparttopic aan te maken voor zoiets, maar van andere fora weet ik dat je in je eigen topic gewoon over jezelf kunt doorzagen. Hopelijk is dat hier ook zo, of moet dan het topic onderwerp van een naam voorzien worden ?

                    1. Wij houden van Kewl pics… Cool pics neem ik aan, nooit begrepen waar “kewl” precies vandaan komt. Euhm, ja, daar zal ik dan aan moeten gaan werken, want ik ben notoir slecht met het beheren en uploaden van foto’s. Of ze zijn te groot en ik ben te bedonderd om daar een hulpprogrammaatje voor te gaan zoeken zodat ze kleiner kunnen worden, of ik vergeet ze van de camera af te halen, dan heb ik weer geen zin om me te registreren bij een foto upload- of verzamelsite (ja, ik ben een echte druiloor !!! :jerry )

                    Daarnaast vraag ik me dan af wat er zo bijzonder zou zijn aan mijn auto, want hoewel ik wel wat kleine tweaks heb uitgevoerd (een OPC Line dakspoiler, twee rode mistlampen achter in plaats van één, originele Opel spatborden voor en achter waar vrijwel niemand mee rijdt en uit noodzaak twee originele koplampen met zwart in plaats van zilver plastic binnenwerk), is het verder een ietwat saaie, “star silver” gekleurde Vectra Stationwagon van modeljaar 2007 (ook al is hij afgeleverd in oktober 2006). Ik ben zelf niet zo’n verfraaier van de auto, ik vind het origineel mooi genoeg. Alleen het over laten spuiten van de auto in “silver lightning” of beter nog, iets met “titanium / gun metal grey”, staat al jaren hoog op mijn verlanglijstje, maar heb ik om de volgende redenen nog niet laten doen:

                    a) de kotsprijs :puke (ja, ik had kostprijs moeten schrijven, maar koTSprijs is zo’n prachtige Freundiaanse verspreking, het zegt precies wat je denkt)

                    b) aarzeling omdat iedereen die ik eerder gesproken heb over deze wens het mij afraad, bijvoorbeeld omdat het het geld (of de auto !) niet waard is, en je het altijd blijft zien, want je moet dan de dorpels en deuren enzovoorts ook gaan verven en dat wordt vervelend, niet aan beginnen, zonde van je centen, heb je weleens aan folie gedacht en ga zo maar door.

                    c) Ik verwacht gedoe met de APK, andere kentekenregistratie enzovoorts. Het kan misschien wel, maar er is een hindernis. Buitenlands kenteken namelijk en ongelovelijke zeikerds bij die APK. Sportremmen gemonteerd (EBC Red stuff plus slotted discs en Goodridge gepantserde remleidingen) ? Oh, maar dat mag net, hè ?! Moeten eerst op het kentekenbewijs geregistreerd worden (dat kost geld) en dat kan alleen als we ze in ons systeem hebben staan EN u een bijbehorende TüV verklaring hebt, oh en dan kunnen we de letters en cijfers op de remblokken niet meer lezen, dus als daar geen papier bij geleverd wordt, zult u ze opnieuw moeten aanschaffen zodat we het wel kunnen lezen. Of u gaat gewoon weer terug naar originele Opel remmen, dan praten we nergens meer over, mag u alleen nog een keertje extra langskomen en betalen. “Tut mir leit”. Leugenaars ! Of wat gedacht van deze: u heeft een Tom Tom (niet ik, een lokale vriend) met zuignap aan de voorrruit geplakt, ja dat kan zo net hè, belemmering van het zicht, die met er de volgende keer dat u langskomt, niet meer zitten. Ja, maar dan haal ik ‘m toch gewoon weg en plak ‘m weer terug als ik weg ben ? Dat maakt ons niet uit, maar u moet zonder die Tom Tom nog een keer langskomen en betalen. Ja, maar ik heb ‘m er nu toch afgehaald ?!? :wtf Jaaaaaah, maar zo werkt dat niet meneer, wie zegt dat u ‘m straks niet weer op de ruit terugplakt, dat zegt u net zelf. Maar dat zou ik de volgende keer ook doen, goochem ! Ja, kijk meneer, ik ken u nu en ik raad u af me verder nog Goochem te noemen anders krijgt u nooit een APK goedkeuring en blijft die auto hier staan, dat begrijpt u zeker wel ? [Hmm, buitenlander, neen, die begrijpt dat niet, nou jammer voor hem dan. Ha!] :argue Als u de volgende keer komt en uw grote mond houdt, dan kent mijn collega u niet en dan doet u buiten maar wat u niet laten kan. Capice ? [Stomme buitenlander…] Nou, zo gaat dat, dus twee maal raden wat er gebeurd als ik de auto verf en niets zeg van te voren ? Gaat misschien 1 jaar goed, hangt van de uitgeslapenheid van de controleur af (kostte ze drie jaar om de sportremmen op te merken) Nee officieel aanmelden en betalen voor een nieuw kentekenregistratie deeltje. Het kan wel, dat zei ik aan het begin al, maar je moet je tong afbijten, niet stikken in het bloed en veel, heel veel geduld hebben en heel lang wachten. Kan uren duren, ik zweer het je.

                    Mocht iemand me van het tegendeel kunnen overtuigen en/of een interessant adres of prijsje weten, dan houdt ik me aanbevolen.

                    Overigens, is mijn Vectra afgelopen vrijdag, na weken bij de garage te hebben gestaan, eindelijk weer terug. Heb afwisselend in mijn vrouw haar Skoda gereden (kreeg ik pijn van in mijn linker dijbeen, die stoel deugt ergens niet en mijn vrouw heeft natuurlijk nergens last van – ze heeft ALTIJD wel ergens last van, maar natuurlijk niet van de stoelen in de Skoda, heb ik weer…) en in een Peugeot 207 van een vriend. Ben ‘m heel, heel dankbaar voor de leenauto, maar ik zal NOOIT een Peugeot gaan kopen.

                    Nu vraagt u zich misschien af, waarom mijn Vectra zo lang bij de garage heeft gestaan ? Ja, nou, dat zit zo: er was een bus tegenaan gereden en mijn auto is 9 jaar oud en dan is het zo krankzinnig dat de dagwaarde van JOUW auto bepaalt of je het ding nog wel volledig gerepareerd krijgt, ook al is de tegenpartij de schuldige aan JOUW schade ! Over verstoord rechtsgevoel gesproken ! Dit kan toch niet waar zijn dat ze mijn auto in principe total loss kunnen verklaren ? Oh, jazeker wel, alleen mag je er – eventueel – tegen in gaan. Alleen moet je dan een sympathieke schade expert treffen die met je meedenkt, alle accessoires en recente reparaties mee wil tellen en zelf dan op pad gaan om zo goedkoop mogelijk aan vervangende, tweedehands onderdelen te komen. In mijn geval bleken de koplampen (ik had er één nodig) heel slecht verkrijgbaar in gebruikte staat en origineel nieuw zaten ze lokaal met hun prijs boven de 1000 euro – per stuk dus. Dan was er nog sprake van een voorbumper, een zijvleugel, een spiegel, uitdeuken, spuiten, nieuwe aluminium velg, nieuwe band en diverse dingetjes aan de wielophanging rechts voor. Nou ben ik wel een beetje een techneut, maar ik heb beperkte kennis van autotechniek, dus met die wielophanging kon ik weinig beginnen, maar uiteindelijk ben ik met een gebruikte, identieke velg, een nieuwe band, een sloop zijspiegel en twee koplampen (de laatste twee via Ebay Duitsland) naar de garage gegaan en uiteindelijk kwamen we er net uit qua verzekeringsbudget. Ik geloof ook wel dat de garage het budget gewoon helemaal volgemaakt heeft omdat het om een verzekeringskwestie ging. Het moet toch goedkoper kunnen, denk ik. Nu was er 4.600,- euro nodig waarvan 3.900,- voor de garage en 700,- voor mijn spullen !!!

                    Echter, de zilveren rand (“star silver”) hieraan is dat ik nu een electrisch inklapbare spiegel heb laten monteren terwijl ik die functie af fabriek niet heb. Zelf voor rechts een nieuwe besteld (Hagus 8 pins) en die wilden ze wel, zonder verdere kosten, in kleur meespuiten en ook maar even gelijk monteren. Beide 8 pins. Resultaat ? Alles werkt zoals voorheen, dus ook verwarmde spiegels, electrisch verstelbaar en dimbaar (links, naar ik meen), maar electrisch inklapbaar ? Nee, dat nog niet. Maar…daar ga ik me verder in verdiepen, het moet mogelijk zijn. Dit is net een klusje dat binnen mijn vaardigheden zou moeten vallen (let op de voorzichtige formulering: “zou moeten vallen”). En toen vroeg ik mijn oude en deels kapotte onderdelen terug… Hmmmm, wat raar, die man wil die nog goed zijnde koplamp en spiegel terug en denkt de kapotte misschien te kunnen reviseren. Joh, dat doen ze hier nooit !!! Ook zo leuk, ze hadden ooit een accu vervangen, dus ik vraag de oude mee, dat kon niet zeiden ze, ik dus vragen waarom niet, nou, dat bleek te zitten in afspraken danwel verplichtingen om gebruikte accus naar een chemie depot af te laten voeren en met milieuheffingen. Okay, okay, ik geef het toe, ik was daar even stil van, maar na 5 minuten sprak ik dan toch de onstervelijke woorden: MAAR HET IS NOG STEEDS MIJN ACCU, MIJN GELD EN ALS ZE “M WILLEN AFVOEREN HEBBEN ZE MIJN TOESTEMMIG NODIG. :puke :puke :puke :puke Nou, dan kreeg ik de accu wel mee. Gelijk laten doormeten bij een bevriende dealer in Rotterdam en wat bleek, was nog 75% goed, hoefde dus niet vervangen te worden. Ben ik toen teruggegaan ? Nee, want ik ben enigszins conflictvermijdend ingesteld, maarrrrr, als ze me in de toekomst nog eens zoiets proberen te flikken, dan komt dit incident gelijk op tafel. Ons bin rancuneus namelijk.

                    Maar goed.

                    Ik heb verleden jaar zo’n mooi Duits boek gekocht, “So wird es gemacht VECTRA C & SIGNUM Maart 2002 t/m Augustus 2008” en daar staan best nog wel wat interessante dingen in. Misschien lukt het me daarmee om zelf de bekeleding van de portieren los te krijgen en eens naar de bedrading en modules te kijken. Nou ben ik van nature wat sloom, dus geen idee wanneer ik het ga proberen en je schijnt een speciaal kijl (keil ?) stuk nodig te hebben om de boel los te wippen. Iemand een idee wat daar zonder beschadigingen te veroorzaken nog meer geschikt voor zou zijn ?

                    2. De chiptuning van 8,5 jaar geleden. Het was ergens in Twente en ze beloofden in principe 1.9 CDTI 110 kW 150 PK 315 Nm –> 132 kW 180 PK 375 Nm, maar een rollenbank van de ACL (zuster club ANWB) kwam twee jaar later tot 174 pk en beweerde geen resultaten in Nm te kunnen tonen omdat ze dan een andere rollenbank nodig zouden hebben en daar was geen geld voor, bla, bla, bla. Ik wil je best geloven dat “pk = Nm x rpm/5252”, maar dat wist ik toen nog niet en ik zou ook niet weten of zij de toerentallen registreerden. Staat niet op mijn uitdraai in elk geval.

                    De Vectra 1.9 cdti is nog steeds langzaam in 1 en 2, maar dat hoort er bij begreep ik en de temperaturen van de motorolie zijn steeds 85 graden Celcius (hebben jullie dat ook ?) en mijn gemiddeld verbruik met nu meer dan 262.000 km op de teller is 6,1 liter per 100 km. Kan de auto zuiniger rijden ? Ja hoor, ik kan – als ik mij inhoud – 4,9 liter per 100 km rijden op het traject Luxemburg-Den Haag met 380 km snelwegen, hoogteverschillen van bijna 485 meter hoogte tot -2 meter laagte plus file verkeer en stadsverkeer op 3 dagen in Den haag en omstreken en 2 dagen in Luxemburg Stad en omstreken. En op 80 km wegen hier kan ik zelfs 2,5 tot 3,5 liter per 100 km rijden, maar okay, dat zijn momentopnamen. Het verbruik is kortom erg netjes, vcan de 1600 kg Vectra SW, maar ter vergelijking op dezelfde buitenland trip presteerde de Skoda van mijn vrouw met 4×4 haldex koppeling (vanwegen de bergen en heuvels, er zit ook een verhoogd chassis en onderkant beschermingsplaten onder – heb ik trouwens ook onder de Vectra zitten, zo’n beschermplaat) en een soort powerbox chiptuning (kastje met allemaal stekkertjes onder de motorkap) toch ook tot mijn verbazing onder de 5 liter/100km diesel. Aanvankelijk koste het moeite om onder de 6,4 liter per 100km te komen met die Skoda, maar nu, na 65.000 km gaat het opeens stukken beter. Als dit nog onder inrijden valt, is dat best een lange periode…

                    3. Lachen. Amusement. Fijn dat jullie mijn schrijfstijl konden waarderen. Schrijven is een spontaan proces, je hebt er zin in of je hebt er geen zin in. Je moet effe de geest hebben, zeg maar. Drank help, af en toe (AF EN TOE !). Ik vind het af en toe (AF EN TOE !!) leuk om te spelen met taal en ik vind huis, tuin en keuken cabaret ook wel aardig. IK ben zelf niet te beledigen, ik moet alleen oppassen dat ik het anderen niet doe, af en toe (AF EN TOE !!!), vooral niet als ze de beschikking hebben over een kettingzaag, of zoiets. Of Satudarah op hun t-shirt hebben staan, of van de Socialistische partij zijn, en vrouw daarbij. Sommige mensen hebben nu eenmaal geen gevoel voor humor. De uiterste vorm van geen gevoel voor humor hebben is, zoals wij allen weten, beperking van de mening van vrijheidsuiting, …errm…herstel… de vrijheid van meningsuiting. Dus dat je in de bar ergens in Twente niet mag zegen dat je eigenlijk geen Grolsch wilt, maar Brand, en dat ik de site http://www.audisucker.com” onclick=”window.open(this.href);return false; best een goed idee zou vinden. Och ja, het leven met medemensen is vaak zo beperkend. :angel

                    Tot besluit, ik kan niet garanderen dat ik elke dag langskom hier; mijn vrouw vindt sowieso al dat ik vandaag te weinig tijd aan onze twee kinderen heb geschonken (ritje supermarkt dan maar, of filmpje Everest ? Of kijken of we weer één van papa’s mini treintjes kapot kunnen maken ?), maar het is leuk te kunnen ouwehoeren over autoprobleempjes en waar het verder op uitdraait (zwaar alcohol gebruik, een doos vuurwerk die bijna te vroeg afging, het jaarlijkse carbidschieten, de vrouw die teveel heeft uitgegeven en weer eens vrouwelijk onredelijk was) en wat de auto betreft, ik hoop dat er tenminste een Opel opvolger voor de Vectra Station komt die vrijwel hetzelfde is (praktische auto bedoel ik, met leuke technologische snufjes erbij) en wel voor mijn Vectra de geest geeft of echt total loss gereden wordt. Heftig afklopgeluid volgt nu… Tafel ligt bijna in twee helften. Phfffouh !
                    Anders graag zonder grote, verdere incidenten op naar de 500.000 km, 800.000 km, 1.000.000 km (0 km dus).

                    U zijn gegroet !

                    Live long and Opel !!

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.