Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Problemen versnelling Vectra B 2.0 ’97
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 september 2015 om 15:55 #17273513
Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Hallo Allen,
Ik rijd in een Vectra B 2.0 uit ’97.
2 maanden geleden koppelingsplaten laten vernieuwen.
Vandaag wilde hij opeens niet in of uit de versnelling.
Ik reed toevallig net bij m’n garage weg toen dat gebeurde (had mijn vader daar even gedropt), dus kon mijn monteur in de auto gaan zitten om te proberen.
Gek genoeg deed de versnelling het gewoon weer en schakelde hij soepeltjes.
” misschien het mechaniek dat verkeerd zat” zei hij , de auto (versnelling) deed het weer en ik ben gewoon richting huis gereden.
Onderweg weer het probleem, dat hij niet in een andere versnelling wilde (geen tandenpoetsen, maar pok pok zal ik maar zeggen)
Even langs de kant, en toen schakelde hij weer gewoon, maar tussen dat moment en thuis toch een paar keer dat ‘ie niet (lekker) in de versnelling wilde.
Dit doet hij sinds vandaag opeens.
Auto rijdt verder gewoon…geen rare dingen (behalve schakelen dan)Iemand enig idee ?
Stefan
15 september 2015 om 19:53 #18296105Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Niemand ???
15 september 2015 om 20:42 #18296108heb jij een kabel of hydraulische koppeling??
als je hydraulisch hebt een keertje als je stil staat je koppeling in getrapt houden .. je auto in de versnelling zetten en kijken of je auto vooruit kruipt (kan een lekke druklager zijn of een ander lek in het luchtarme systeem) en als je je koppeling in z`n vrij oplaat moet deze ongeveer gelijk staan qua hoogte aan je rempedaal.. als je koppelingspedaal lager staat dan je rempedaal dan is je overbrenging op de diafragmaveren op je drukgroep niet groot genoeg om je koppelingsplaat vrij te maken van je vliegwiel en drukgroep zodat je kunt schakelen ( dit laatste is voor zowel kabel als hydraulisch gekoppeld) alleen bij een kabel koppeling is het makkelijker afstellen bij een hydraulische koppeling moet je dan het lek gaan zoeken en verhelpen en daarna ontluchten15 september 2015 om 22:04 #18296109@ Bart-GSi:
Als je in dit verhaal je effe op internet had ingelezen wist je dat hij een hydraulische koppeling heeft.Het betreft een B1 dus hij heeft daar een stang geschakelde F18bak aan hangen met omkeer mechaniek in de motorruimte.
Stefan 662:
Schakelt hij wel altijd als je volledig stil staat??Rijdt hij zonder bijgeluiden in de ingeschakelde versnelling die blijft hangen??
Is het altijd dezelfde versnelling waar hij in blijft hangen??
Laat de garage kijken of er niks tussen het schakelmechaniek zit.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
15 september 2015 om 22:34 #18296110Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Ja… Hij schakelt als hij volledig stilstaat en dan schakelt hij gewoon normaal.
Dan kan ik van 1 naar vijf en weer terug.
Daarom zei mijn monteur, dat het mechaniek misschien even niet goed zat.
Hij heeft heen en weer gereden en geschakeld en dat ging goed, dus ben gewoon richting huis gereden.
Onderweg een paar keer, dat hij niet wilde schakelen (geen tanden poetsen, maar tok tok (hij wilde er gewoon niet in.
Hij blijft dus niet hangen, maar als ik hem uit z’n 1 haal en doorschakel naar z’n 2, wil hij niet de tweede versnelling in.
Even daarna schakelt hij weer gewoon naar alle versnellingen tijdens het rijden.
Als hij niet wil schakelen, is het alsof je stilstaat met de motor uit en zonder te ontkoppelen probeert te schakelen
Geen rare geluiden (naar mijn weten).
Het is dus niet altijd, maar soms en heel vervelend en het is van het een op het andere moment.
Gisteren nergens last van gehad.
Misschien het koppel pennetje tussen schakel mechanisme en schakelhuis ?
Morgen ochtend gaat hij naar de garage.Stefan
16 september 2015 om 05:14 #18296111Niet om het een of ander, maar als je stil staat zonder motor aan zonder koppeling moet je ook gewoon kunnen schakelen. Als je dan al moeite hebt met schakelen is het schakelmecanische niet helemaal goed meer of hebben ze met vervangen van de koppeling wellicht het schakelmechanisme verkeerd afgesteld.
16 september 2015 om 07:16 #18296112Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Je hebt gelijk.
Zullen het straks wel horen.Staat nu bij garage.
Het probleem is, dat als ik rijd, de auto niet wil schakelen.
Niet van 1 naar 2 en niet van 2 naar 3 of van 2 naar 1 of……
Wanneer ik de auto langs de kant stil(!) zet met draaiende motor, kan ik gewoon schakelen van 1 naar 5 en terug.
Zodra ik ga rijden, kan ik weer niet schakelen.
Heb de auto toen stil gezet langs de kant en in z’n 2 gezet en ben binnendoor (Amsterdam) HEEL rustig in de tweede versnelling naar mijn garage gereden.
ALLE verkeerslichten natuurlijk tegen…
Aangekomen bij mijn garage kon de monteur gewoon schakelen bij de stilstaande auto en begreep het geloof ik ook niet helemaal.
Het probleem ontstaat dus wanneer de auto rijdt, wanneer de auto stilstaat zijn er geen schakel problemen.Stefan
16 september 2015 om 12:35 #18296103Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Helaas …..bak kapot en er moet een andere bak in.
straks 400 euries lichter, maar… niets aan te doen.
Kan een bak zomaar kapot ?
Tot gister geen enkel probleem gehad en nu opeens kapot.
Moet wel zeggen, dat toen mijn monteur de platen verving, hij had gemerkt, dat de afdekplaat van de bak er niet goed op zat en er heel weinig olie in de bak had gezeten.
Hij heeft toen uiteraard de afdekplaat goed geplaatst en olie bijgevuld.
Kan het zijn, dat de bak beschadigd is geraakt, doordat er te weinig olie in de bak zat en dat dat er nu uitkomt ?
Wat gaat er eigenlijk voor bak in een Vectra B ?16 september 2015 om 14:25 #18296107Te weinig olie vind de bak niet zo leuk nee.
Ik denk dat er een probleem met de synchromeshringen is.
Die zorgen er voor dat de (even simpel gezecht) de tandwielen de zelfde snelheid krijgen tijdens het schakelen.Nu kan het zijn dat die ringen vast zijn gaan zitten door het olie tekort, waardoor je niet kan schakelen.
En door proberen te schakelen plots los schieten.
Waardoor het probleem weer even weg is.Als het goed is hangt er een F18 versnellingsbak in de vectra.
16 september 2015 om 14:42 #18296106Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Dat er te weinig olie in zat is ongeveer 2 maanden geleden.
Ging naar de garage omdat ik hem niet lekker vond schakelen.
Dacht dat het de platen wel zouden zijn en die heeft mijn garage toen vervangen.
Hij merkte toen, dat de afdekplaat niet goed op de bak was gemonteerd en er dus bijna geen olie meer in de bak zat.
Nieuwe platen erin en olie aangevuld, waardoor hij beter schakelde, maar vond het toch niet echt heel soepeltjes gaan.
Kan zijn dat de bak al beschadigd was door olie tekort en dat hij het nog twee maanden heeft uitgehouden.
Gisteren barstte helaas de bom denk ik en was het over.
Denk dat 400 euro voor een andere bak niet al te duur is en voor dat bedrag koop je geen andere auto.
Zo’n bak reviseren zal ook een aardige duit kosten en dan moet ie er ook uit en weer in en dat gaat ook niet gratis…
Ach ja…soms heb je pech, zullen we maar zeggen…Stefan
16 september 2015 om 14:52 #18296104Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Ik heb overigens nog een sleutel met een losse afstandsbediening (soort sleutelhanger met een open en dicht knopje).
Is het mogelijk om dat om te zetten naar een sleutel met AB in één ?
Niet heel erg belangrijk, maar als het kan……..Stefan
17 september 2015 om 09:24 #18296113Ja, sleutelvoetjes op ebay bestellen, die voor jouw slot laten slijpen.
Dan losse sleutel AB’s van een Vectra-B zonder fabrieksalarm op de sloop halen.
Dan het startonderbreker trasponder uit je eigen sleutel in je nieuwe sleutel drukken.
Dan de afstandsbediening erop klikken en deze AB’s in laten leren door iemand met een OPCOM.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 september 2015 om 14:05 #18296114Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Je hoeft dan niet het contactslot of de kiekert te vervangen ?
Stefan
17 september 2015 om 15:05 #18296115Nope
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 september 2015 om 15:06 #18296116Startblokkering is een klein blokje in je sleutel, die zet je over in je nieuwe sleutel.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 september 2015 om 23:49 #18296117Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Goed… nieuwe bak zit erin en ik moet zeggen, dat hij nu véél beter schakelt.
Niet meer zo hoekig, maar heel licht.
Ik blaas hem bijna in de versnelling.
Ik denk dat de oude bak toch een tik heeft gehad van het olie tekort van een paar maanden terug.
Monteur vertelde me, dat in de bak kleine tandwieltjes zitten, die met een borgpen vast zitten en dat zo’n pennetje waarschijnlijk is los gekomen en in de bak is getrokken.
Vandaar dat de versnelling dinsdag opeens blokkeerde (differentieel ?) en voor de verdere problemen heeft gezorgd.
Kost wat, maar ben er toch wel blij mee…18 september 2015 om 15:21 #18296118Lager penntje
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.