Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › België, kenteken palooza! (+oldtimer in België)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 augustus 2015 om 13:58 #17273344
Je zal maar Belg zijn. Wat een kenteken-palooza hier.
Ik rijd nu zo’n jaar of vier met mijn Omega-A. Wel, nu hangt er al mijn derde kentekenplaat aan.
Neen, niet verloren, niet gestolen.
Toen ik ermee begon te rijden, kreeg ik een kenteken van het oude formaat: ABC-123
Toen ik LPG liet installeren, moest de brandstof vermeld op de inschrijving veranderd worden en er was een nieuwe regel dat ik dan ook een nieuwe kentekenplaat van het Europese formaat moest krijgen: 1-ABC-123
Nu heb ik hem laten inschrijven als oldtimer en moet er een kentekenplaat op die begint met een “O”: O-ABC-123
(Twee jaar daarvoor heb ik mijn Ascona laten inschrijven en toen stond de “O” nog op een andere plaats: 1-OAB-123)31 augustus 2015 om 15:42 #18294943Haha lang leven belgenland.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
31 augustus 2015 om 16:49 #18294944Wel apart dat de (euro) landen vaak veel verschillen hebben in de systemen.
Met hoe veel jaar is je auto oldtimer in België?
En is het ook niet dat je wegenbelasting aan de hand van motorvermogen word betaald?
Ik lees wel eens iets over keurings-attesten?
Ik ben wel benieuwd wat de verschillen zijn tussen NL en B, ook de kosten.31 augustus 2015 om 18:23 #1829494525 jaar is de auto oldtimer , geloof 30jaar voor lichte vracht/camionetten enz
wegenbelasting /taks is rond de 35€
keuring gaat nu om de 3 jaar zijnverbeter mij als ik fout ben
31 augustus 2015 om 19:21 #18294946Oldtimer in België, vroeger, nu en binnenkort? Dit is wat ik gehoord en gelezen heb. (wilt u het absoluut juist weten, zoek het even op)
Of je je wagen in België laat inschrijven als oldtimer of niet, de taks zakt naar een forfaitaire taks van, momenteel, 34,89 Euro per jaar.
Tot een paar jaar geleden, was een auto in België oldtimer als hij ouder is dan 25 jaar en een vrachtwagen vanaf 30 jaar.
Je oldtimer werd tijdens de technische controle (de autokeuring) maar op vijf punten gekeurd. (zoals mijn Ascona)
Onbeperkte vrijstelling technische keuring in de toekomst, of (zoals mijn Omega-A) een jaarlijkse keuring, enkel van de LPG-installatie.
Maar er waren toen wel serieuze beperkingen op het gebruik. Je mocht enkel naar en tijdens officiële manifestaties rijden.
Wat je ook mocht, was het maken van testritten ter voorbereiding van de officiële manifestatie en dit in een straal van 25km rond je adres, enkel tussen zonsopgang en zonsondergang, dus niet in het donker.
Trekhaak of niet, je mocht niets slepen.Dat is, dacht ik, in 2013 veranderd.
Zowel een wagen, als ook een vrachtwagen is oldtimer als hij 25 jaar is.
De technische keuring is zowat hetzelfde als een keuring van een gewone wagen, behalve de milieutest, welke wordt niet gedaan. (zoals mijn Omega-A met LPG)
Onbeperkte vrijstelling technische keuring in de toekomst, of (zoals mijn Omega-A) een jaarlijkse keuring, enkel van de LPG-installatie.
Maar nu mogen we zowel overdag als ‘s nachts rijden en de kilometerbeperking geldt ook niet meer.
Ook mogen we nu onze trekhaak wel gebruiken. Mijn Omega mocht 1400kg trekken voorheen, nu als oldtimer mag hij dat nog steeds.
Zo kan ik met mijn oldtimer bvb. met de caravan naar Luxemburg rijden.
Wat niet mag:
— commercieel en professioneel gebruik;
— woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
— bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
— gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten.Een beetje leesvoer:
FLYER STATUUT 2013 NL-FR WEB NEW.pdf
Koninklijk besluit 17 JUNI 2013.pdf
PB 26 juni 2013 Oldtimers Wathelet.pdf
Instructie oldtimers V3-43.12-2014-03-NL.pdfNu zou alles weer gaan veranderen in 2018. (het zou België niet zijn)
(De oldtimers krijgen naar het schijnt, op dit moment, geen onbeperkte keuring meer, maar een keuring geldig tot die 2018.)
Vanaf 2018 zou de technische keuring voor oldtimer om de drie jaar verplicht worden. (Lijkt me geen slecht idee.)
Maar de meest ingrijpende aanpassing, zou het aanpassen zijn van de minimumleeftijd voor een oldtimer van 25 naar 30 jaar. (extra inkomsten voor de staat!)
Dat zou voor vele mensen met wagens van 25 tot 30 jaar een lelijke streep door de rekening kunnen worden na 2018.
Voor wie nu zo’n wagen heeft, is nog vlug laten inschrijven de boodschap. Eens ingeschreven, zouden ze de oldtimerstatus niet meer afnemen in 2018.
Wel als de wagen van eigenaar veranderd en hij opnieuw moet ingeschreven worden. Dan geldt de minimum 30 jaar wel weer.Ik heb nog geen officiële teksten gelezen betreffende dit laatste onderwerp. Die zullen ze waarschijnlijk pas in 2018 publiceren.
Of hebt u ze al ergens gezien? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.