Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › Koppeling van airco-compressor repareren. Bijna klaar.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 augustus 2015 om 20:57 #17273245
De koppeling op de compressor doet het niet door draadbreuk in de elektromagneet/spoel. Dat is ook met een multimeter te meten. Een goede spoel is circa 5 Ohm, maar de mijne is 100 kOhm
De stuur electronica is in orde, want als ik een kleine claxon op de stekker plug kan ik deze bedienen met de airco on/off knop. De druk meter/switch zal dus ook wel werken.
Ik heb drie torx bouten gevonden om de hele compressor er uit te halen, maar dan moet ik het systeem opnieuw leeg maken, … en dan kan ik na de reparatie pas weer testen, na het systeem opnieuw te vullen…..zo blijf je bezig :s
Liefst vervang ik de magneet spoel zonder de hele pomp er uit te halen. Is dat in een Zafira te doen? Wie weet dat?
En wat is de truc om de torx bout op de as los te krijgen. In onbekrachtigde toestand draait het secundair wiel van de koppeling mee, en ik zie geen punten om het tegen te houden. Als ik de elektromagneet kon bekrachtigen had ik ook nog wel een kans, omdat de poly-V riem alles vast houdt, maar dat kan niet omdat de spoel defect is :( ….Hoe krijg ik die bout los?
Wie heeft goede tips?
Vriendelijke groeten
Rinus22 augustus 2015 om 14:58 #18294184grote waterpomptang , maar dat moet je met 2 personen doen , of je moet heeeeeeeeeeeel sterk zijn met 1 hand
22 augustus 2015 om 15:57 #18294185Een olie filter tang/klem gebruiken om um tegen te houden.
Als ik me niet vergis staat de topic in de astra items.
Die had het zelfde probleem.
Suc6
22 augustus 2015 om 21:27 #18294186Hallo,
Ik doe altijd de 3 bouten van de pomp losmaken. Pomp op het subframe laten rusten. Ik heb de luxe dat ik lucht gereedschap tot mijn beschikking heb. Je kan ook de buitenste poulie vasthouden met een grote tang oid.
Als deze los is kan de buitenste schijf eraf.
Vervolgens zit er een zegelveer om de riempoulie te borgen. Deze verwijderen, dan zou je de riempoulie eraf moeten kunnen schuiven.
Hierna kom je de magneetspoel tegen, deze is ook weer geborgd met een zegelveer.
Monteren in omgekeerde volgorde.24 augustus 2015 om 06:39 #18294187Voor ik verkeerd zit te wringen:
Is die eerste schroef gewone draad, of linkse schroefdraad?
Groeten, Rinus
24 augustus 2015 om 17:28 #18294188Ok het is gelukt. Er zat trouwens gewone rechtse draad op die bout in de as.
Tips voor wie dit ook eens van plan is:
De elektrische spoel van de koppeling kun je echt niet in de auto demonteren. Het er uit halen van drie zegelveren is zelfs op de werkbank een hele tour. Goede veer-tangetjes zijn een must.
Haal daarom het airco systeem leeg en verwijder de pomp.
Nodig Torx bussen E11 en E12 en kleine sleutel met een “instelbare pols knik”.
1xE11 voor de in-en-uit airco slangenpaar.
3xE12 voor de bevestigingsbouten.
De pomp kan bovenlangs er uit gewrongen worden.
Wel moet men steunbeugel van airco slang aan het frame gedemonteerd worden (E11) zodat men de slang kan weg buigen.
Onderlangs lukt niet! Misschien wel als men de uitlaat aan de voorkant weg haalt, maar bovenlangs is handiger.Vriendelijke groeten
Rinus
24 augustus 2015 om 17:59 #18294189Ik haal de pomp altijd van onder weg, kap wegschroeven en de claxon even demonteren
24 augustus 2015 om 18:10 #18294190Het is nog wel te doen onder de auto, als je maar genoeg ruimte maakt.
Maar fijn is anders.
Liever loshalen en op de werkbank inderdaad :thumbup24 augustus 2015 om 18:44 #18294191Stond laatst naar Carlo te kijken hoe hij een Airco koppeling stond te wisselen van een Astra-G smallblock 16V (van jan0405).
Leek haast automatische piloot racerij.
Gewoon onder de auto.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
24 augustus 2015 om 21:41 #18294192Ik heb nog een nieuwe vraag, …. maar eerst even dit:
Ik herken hier de “beroeps”. Die werken van onderaf. En ook kunnen ze op routine onderlangs de koppeling met de 3 zegel-veer-ringen demonteren, omdat ze vooraf al blind “ongeveer weten wat ze moeten doen”.
Voor wie het net als ik alles voor de eerste keer doet, en geen brug heeft, maar alles op zijn oprit doet, en maar matige “hobby-zegel-veer-ring-tangetjes” heeft, zou ik zeggen: Doe het de eerste (en misschien wel enige keer) bovenlangs, en doe het op de werkbank.
De volgende keer (als het al nodig is) ga ik het onderlangs bij een gesloten systeem proberen, maar voor vandaag was ik blij dat ik voor de werkbank en demontage bovenlangs had gekozen.
Nu mijn volgende vraag:
De druk slangen van aan-en-afvoer zitten op een gezamenlijk blok vast, dat met 1 bout op de compressor vast zit. Er is geen ruimte om iets te verdraaien of te verschuiven. Ik kon de afdichtringetjes niet goed zien, en ben er maar wijselijk afgebleven. Ik wilde niets beschadigen en zelfs geen krasje maken zonder dat ik reserve ringetjes kant en klaar had klaarliggen. Ik heb het systeem dus maar gesloten met de oude ringen, maar weet zeker dat alles weer exact op zijn oude plaats terecht is gekomen, want je kunt die slangen niet verdraaien. Wat doen jullie normaal?
– Ringen altijd vervangen?
– Of gaat het met de oude ringen ook vaak goed?
– Wat voor type en maat ringen heb ik trouwens nodig? Ik kan nergens iets vinden!Heb ik goede kans dat het zo goed is? (De ringen zijn 14 jaar oud, maar zijn nu dus pas voor de 1e keer los geweest, en ze zaten goed onder de PAG olie)
Groeten Rinus
25 augustus 2015 om 05:33 #18294193Ik heb ze wel eens teruggeplaats. Maar de kans op lekkage is groot.
Liever voor een paar euro nieuwe ringetjes zodat je weet dat ie goed afdicht.25 augustus 2015 om 08:48 #18294194Fearless,
Zijn het van die gewone groene ronde O-ringen? Ik kon ze zo snel niet herkennen, maar mogelijk zijn ze door de jaren vervormd geworden.
Of zijn het speciale ringetjes met een vierkante doorsnede? Of iets van teflon? Of zo.
Omdat ik het niet goed kon zien ben ik er maar af gebleven, maar na jouw waarschuwing wil ik ze alsnog vervangen. Er is makkelijk bij te komen, en nu is het systeem nog leeg.
Vriendelijke groeten Rinus
25 augustus 2015 om 10:21 #18294195Ik weet zo niet welke je nodig hebt. Maar het zijn iig geen o ringen. Je kunt even met de oude ringen langs de onderdelenboer. Die hebben wel een assortiment met de juiste ringen
25 augustus 2015 om 10:48 #18294196Dank je
Vannacht is er 10x zoveel vacuum weg gelekt als vorige week in een hele week, dus de oude ringen deden hun werk matig.
Ik heb ze er uit. Inderdaad iets speciaals. Ik dacht dat het bij het aluminium van de buis hoorde! En daardoor herkende ik ze niet.
Het zijn platte metalen ringen (als een revetje, 11 en 17mm diameter.) maar dan voor de binnenste helft bekleed met een laagje zwart rubber achtig materiaal. Het zal wel HPDM of zo zijn. Hetzelfde materiaal in ieder geval waar ook de groene ringen van gemaakt zijn, en dat ook in zwart te verkrijgen is.
Het rubber was in 14 jaar behoorlijk vervormd geraakt, en dus het was inderdaad bagger.
Maar eens even naar de vakhandel.
25 augustus 2015 om 15:56 #18294197Mochten ze dat ringetje nou niet hebben, wat ik me haast niet voor kan stellen….kan je wel even doorrijden met de pomp. Met de stekker er af kan ie nooit in schakelen.
25 augustus 2015 om 17:17 #18294198De afdicht ringetjes zitten er in. Ik moest wel naar de echte dealer om exact dezelfde te krijgen.
Het syteem staat weer onder vacuum, en morgen ochtend ga ik eens kijken of het echt dicht is. De vorige keer ging de wijzer nog geen halve milimeter naar beneden in een hele week, dus voor 1 nachtje wil ik helemaal geen beweging zien.
Voor wie wil weten hoe ik zo nauwkeurig kan meten geef ik hier een tip. Ik heb een vacuum pomp met een meter tussen twee kraantjes. Ik kan dus eerst de slang en de meter vacuum zuigen, en die dan los koppelen van de pomp door de pomp kraan dicht te draaien. Als ik daarna de koppeling op de airco open draai injecteer ik geen lucht op het moment dat ik ga meten.
Verder houdt ik de koppeling op de airco de hele nacht dicht. Het heeft geen zin om te meten hoe lek mijn slang en koppelingen zijn. Het systeem is namelijk veel beter dicht dan die snelkoppelingen aan de slangen.
Als het goed gaat vannacht kan ik hem morgen laten vullen. 600 gram R134 plus 120cc olie PAG 47.
27 augustus 2015 om 17:14 #18294199Alles werkt weer :) …. denk ik :hmmz
Ik heb alleen zo mijn twijfels over de hoeveelheid olie die nu in mijn airco systeem zit.
Ik kreeg deze keer van de garage te horen dat de 120cc olie gewoon bijna allemaal in de wagen blijft zitten, en dat het automatisch vul-systeem er maar een fractie van ongeveer 6cc uit haalt, en dat er daarom ook maar 6cc weer terug gestopt hoeft te worden.
Ik vertrouw het niet helemaal. Ieder keer weer een ander verhaal.
Wie kan mij wat over zijn ervaringen vertellen over de hoeveelheid olie die er uit gehaald wordt, en weer terug gestopt wordt, bij een zo een volautomatische cyclus? Wat zeggen de eindrapportjes normaal?
27 augustus 2015 om 20:54 #18294200Zal hem hier ook plaatsen:
Eruit gehaald bij leeghalen:
Koudemiddel: 565gram
Olie: 6gram
Fluor: ??gramGevuld:
Koudemiddel: 925gram
Olie: 12gram
Fluor: dacht 2 a 3gramverstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
28 augustus 2015 om 04:43 #18294201Hi Wim,
Dat zijn bekende getallen :) Dat stelt me gerust
Bij het voor de tweede keer leeg halen (toen ik geconstateerd had dat de magneet-spoel nog gerepareerd moest worden) werd er 600gram R134 en 6 gram olie terug gewonnen. Het was 600 gram R134 omdat het systeem de week daarvoor ook al gevuld was met 600 gram.
Toen de monteur 6 gram olie bij de 600 gram R134 bij wilde stoppen heb ik gezegd “maakt daar maar 12 gram van, want ik heb op de werkbank ook nog wat geknoeid toen ik met montage van de magneet-koppeling bezig was”, en dat heeft hij gedaan.
Verder is er 3 gram fluoriserende kleurstof bij gedaan
Vooral Fearless en Wim….Hartelijk dank….De klus is geklaard en ik heb weer wat bij geleerd. Nu heb ik in de afgelopen 5 jaar bijna alles al een keer gedaan, en de volgende stap naar boven (als het ooit nodig is) zijn zaken als de koppakking of kleppen repareren. Laten we hopen dat het nooit nodig is, maar als het nodig is kijk ik ook daar niet meer tegen op. Tot nu toe heb ik vooral van te voren veel angst aanjagende verhalen gehoord van wat er allemaal mis kan gaan en hoe kritisch het is, maar achteraf terugkijkend viel het allemaal best wel mee.
Vriendelijke groeten, Rinus 747
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.