Inhouden X16XEL II

Forumindex Forums Techniek Ecotec Inhouden X16XEL II

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273178
    Opel-Maus
      Lid sinds:
      7 September 2012

      Hoi allemaal,
      ‘t is ff stil geweest rond m’n zaffie, maar nu heb ik weer gedonder met t apparaat.
      Heb net met de paperclip uitgelezen en kwam op de volgende codes:
      P0170 fuel trim malfunction
      P0400 EGR flow malfunction
      P1305 EGR calibration low

      Als ik het goed begrijp geeft de 0170 aan dat mn stappenmotor op t gasklephuis niet goed werkt;
      De EGR geen goede flow heeft (P0400); logisch, die heb ik afgeblind :wtf
      en tot slot de calibratie van de EGR niet goed is?

      wie kan mij een goeie uitleg geven van wat er aan de hand is?

      ik hoor graag van jullie!

      gegroet,

      Maurice

      #18293774
      Speedswitch
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 June 2015

        Als je de EGR alleen afgeblind hebt dan krijg je bij de X16XEL inderdaad foutmeldingen. Uitprogrammeren is volgens mij niet altijd mogelijk, als je van die code af wilt dan zal je een EGR cheater moeten installeren (zelf vorige maand gedaan op mijn X16XEL en ben er zeer tevreden over!)

        De fuel trim melding kan verschillende oorzaken hebben. Eigenlijk geeft de computer aan dat het hem niet lukt op een optimaal mengsel te creeeren, en meestal komt dat omdat er ergens valse lucht binnenkomt. Zou dus alle slangen eerst controleren, beginnend bij het luchtfilterhuis naar gasklephuis, en vergeet alle kleine slangetjes van bijv. carterventilatie, brandstofdrukregelaar en rembekrachtiger niet. Slangetje naar de MAP sensor wil ook nog wel eens scheuren. Als je t snel wilt doen; bus remreiniger halen bij de action en rond de vacuumslangetjes en het inlaattraject spuiten. Als het toerental dan oploopt weet je dat je een vacuumlek hebt.

        Overigens geef je verder geen symptomen aan behalve inhouden. Een vacuumlek is het meest duidelijk als het vacuum het hoogst is, dus bij stationair met een gesloten gasklep. Zijn er verder geen klachten?

        #18293775
        Opel-Maus
          Lid sinds:
          7 September 2012

          hey Speedswitch,
          Het probleem is niet constant; opeens houd de auto in en zakt terug tot rond de 80 km/u. Even de koppeling in en hij trekt weer door. Als ik zorg dat ik niet boven de tachtig kom is er geen probleem en treed het probleem onderweg ook niet op. Ik heb het probleem eerder gehad en heb toen de egr afgeblind waarna het probleem over was. Wel af en toe een motorstoringslampje, maar je weet waar dat dan vandaan komt. Stationair en in de stad loopt de motor ronduit mooi, nik s op aan te merken. Bougies zien er goed uit, (een is er iets donkerder), dus verder eigenlijk geen problemen.

          #18293776
          Speedswitch
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 June 2015

            Dus als ik het goed begrijp treed het probleem eigenlijk vooral op bij hogere snelheden? Dan zou het kunnen zijn dat je brandstoffilter vuil is, en er soms een plotselinge vermindering van doorvoer is. Wanneer is je brandstoffilter voor het laatst vervangen? Kan sowieso geen kwaad om, met dit soort symptomen, even een nieuw filtertje te plaatsen. Kost de wereld niet, en als je daarna een flesje forté in je tank knikkert zou je in ieder geval iets verbetering moeten merken. Of niet, maar dan heb je dat in ieder geval uitgesloten.

            #18293777
            Opel-Maus
              Lid sinds:
              7 September 2012

              Brandstof filter rond een jaar geleden, zou toch niet alweer vervangen moeten worden? In ieder geval bedankt voor t meedenken.

              #18293778
              Speedswitch
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 June 2015

                Brandstoffilter moet idd elke 2 jaar of 30000km, maar als je altijd goedkope brandstof tankt en een keer je auto een paar weken met een halfvolle tank laat staan dan kan er best wat water of drek in zitten.

                Mocht je overigens in de omgeving van Gouda wonen dan wil ik eventueel wel helpen met uitlezen. Heb een op-com, en als je het probleem kunt reproduceren met de laptop eraan kan dat nuttige info geven.

                #18293779
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Wat een vreemde storing die p1305.

                  Meestal als de EGR niet of niet goed functioneerd krijg je p1405 lineair EGR onjuist, hoog of laag.

                  Indien je een EGR hebt die naar buiten opent, en je hebt een geheel dichte pakking krijg je de p1405 zowiezo.

                  Heb je een blindpakking met 1 gat erin mag deze storing niet verschijnen.

                  P1405 kan ook met afgeblinde EGR problemen met de motorloop en rijden geven.

                  P0400 is een storing die voortkomt uit het afblinden van de EGR, en is van geen enkel bezwaar. (Geen noodloop of moeilijkheden met rijden).

                  P0170 kan door diverse dingen veroorzaakt worden.

                  Meest word deze door de lambda of MAP sensor veroorzaakt.

                  Maar ook de brandstof toevoer kan te kort schieten door bijvoorbeeld een verstopt filter, verstopte zeef in de tank, slecht werkende brandstofdrukregelaar of pomp.

                  verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                  #18293780
                  Opel-Maus
                    Lid sinds:
                    7 September 2012

                    Ik ga eerst eens het brandstoffilter vervangen, dat kost de kop niet, zal dan ook ff resetten. Testritje en als ie dan goed blijft opnieuw uitlezen, kijken wat er van over blijft. Hij blijft op de binnenwegen gewoon goed lopen, maar als ik boven de negentig kom dan begint het gedonder. En dan treedt t ook rond de tachtig op. Ga ik dan weer de binnenwegen op met 70 a 80, dan gebeurt er eigenlijk niks vreemds meer…


                    @Wim
                    het is een naar binnen openende egr met vlakke voet, heeft daar dus geen probleem mee, is wel weer een blindflensje met 1 gat

                    #18293781
                    Opel-Maus
                      Lid sinds:
                      7 September 2012

                      [quote=”
                      Mocht je overigens in de omgeving van Gouda wonen dan wil ik eventueel wel helpen met uitlezen. Heb een op-com, en als je het probleem kunt reproduceren met de laptop eraan kan dat nuttige info geven.[/quote]

                      Dat zou mooi zijn, ik kom uit Zoetermeer dus dat is in de buurt. Bedoel je de op-com erop en dan gaan rijden tot t euvel weer optreed?

                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      #18293782
                      Speedswitch
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 June 2015

                        Dat is inderdaad een optie, misschien eerst even stationair alles uitlezen en dan inderdaad een rondje rijden met de laptop eraan. Dan kan je achteraf vaak in Excel wel wat nuttige info naar boven toveren, en daarmee hopelijk de achterliggende oorzaak.

                        #18293783
                        Speedswitch
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 June 2015

                          Stuur overigens maar een PM als je, na het vervangen van t brandstoffilter, wilt afspreken om de op-com eraan te hangen

                          #18293784
                          Opel-Maus
                            Lid sinds:
                            7 September 2012

                            Thank speedswitch!

                            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                            #18293785
                            Opel-Maus
                              Lid sinds:
                              7 September 2012

                              Gisteren heb ik het brandstoffilter vervangen, en het lijkt erop dat het probleem is opgelost. Vanmiddag heb ik een proefritje gemaakt en hij geeft geen krimp, ook niet bij 140 km/u… Zal ook de computer even resetten, als het dan weer optreed dan heb ik verse data. En ook eens kijken wat de egr meldingen gedaan hebben

                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                              #18293786
                              Speedswitch
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 June 2015

                                Klinkt goed! Zou een snelle en goedkope fix zijn :thumbup
                                Misschien alsnog preventief een flesje Forté erin knikkeren. Gaat ie mooi van knorren :D

                                #18293787
                                Opel-Maus
                                  Lid sinds:
                                  7 September 2012

                                  Hey Speedswitch, Forté zeg jij? Ik was zoiets al van plan, maar was nig op zoek naar een spulletje wat ècht werkt, dus ben benieuwd!

                                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                  #18293788
                                  Speedswitch
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 June 2015

                                    Yes, Forté is een van de weinige goedjes die wel hun werk doen. Is niet zo makkelijk aan te komen, tankstations of halfords hebben t niet, maar je kan t online bestellen of vaak ook bij een volkswagen garage halen. Kost je ongeveer €20 maar het is in ieder geval een goed bestede €20. Laat je niet verleiden om Wynns of (van de opel-dealer) Fortron te halen. Waardeloze troep, zonde van je geld.

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.