Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Motor zakt naar 400rpm/valt uit bij uitrijden en ontkoppelen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 augustus 2015 om 08:14 #17273021
Goedemorgen iedereen!
Daar ben ik weer met het volgende probleem aan mijn Corsa D GSI. :(
Ik heb een probleem wat ik pas echt ben gaan merken toen de buitentemperatuur is gaan stijgen. Als de auto een dag in de zon heeft gestaan en van binnen dus goed heet is is het probleem wat ik ga omschrijven het ergst.
Probleemomschrijving:
Als ik met de auto aan het uitrijden ben en ik ontkoppel bij ongeveer 1100rpm dan zakt het motortoerental tot soms diep onder stationair niveau. Soms zakt hij zo ver door dat hij afslaat zodat ik zonder stuur en rembekrachtiging de rotonde over moet. De auto start daarna weer zonder problemen en loopt alsof er niets aan de hand is. De auto geeft geen waarschuwingslampjes en bij uitlezen komen geen foutcodes naar boven.Invloed van omstandigheden:
– Het is het ergst bij HEET weer
– Het inschakelen van de airco maakt het probleem erger. Met airco aan slaat hij regelmatig af, zonder airco zo goed als niet maar het toerental zakt wel heel diep weg.
– Als ik de motor warm heb gereden lijkt het minder voor te komen maar hij is na zelfs 50km snelweg ook afgeslagen.
– Even gas intrappen vlak voor ik ontkoppel voorkomt dat hij diep inzakt.
– Ook bij gematigd weer zie ik het toerental soms inzakken maar lang niet zo erg met heet weer. Dan zie ik hem doorzakken naar 600 of 700 rpm.
– Verschillende brandstoftypes maken geen verschil. Witte pomp 98, Shell V-Power, Esso 98, Firezone 102 hebben allemaal hetzelfde gedrag tot gevolg.Wat is er aan gedaan:
– Het enige wat de Opel dealer kon bedenken was het gasklaphuis. Die was inderdaad zwaar verontreinigd en die hebben ze schoongemaakt. Hij spint weer als een poesje maar het probleem is niet verholpen!
– De Opel dealer heeft als lapmiddel in de ECU het stationair toerental wat hoger gezet naar 950rpm. Nu slaat hij zo goed als niet meer af maar het terugvallen is er nog steeds!
– Toen het probleem al bestond is de auto gechiptuned naar 210pk door klasen motors in Duitsland en dat heeft geen verschil gemaakt.Ik hoop dat jullie iets weten. Dit is een gevaarlijk probleem (straks heb ik de rembekrachtiging nodig en is hij er niet!) en de Opel garage kan me niet helpen.
Help!
4 augustus 2015 om 13:22 #18292720Welke motor heb je precies ?
Kan je misschien je auto uitlezen en in de meetwaarden de volgende waarden hier posten :
Short term Fuel trim (STFT) (Stationair, bij 1500 RPM en 2500RPM. Elk 5 minuten laten stabiliseren)
Long Term Fuel trim (LTFT) (Stationair, bij 1500 RPM en 2500RPM. Elk 5 minuten laten stabiliseren)
Gram per uur door luchtmassa meter (Stationair, bij 1500 RPM en 2500RPM.)
Inlaat temperatuur
Koelvloeistof temperatuur4 augustus 2015 om 13:56 #18292721@ZakhooiTM wrote:
Welke motor heb je precies ?
Kan je misschien je auto uitlezen en in de meetwaarden de volgende waarden hier posten :
Short term Fuel trim (STFT) (Stationair, bij 1500 RPM en 2500RPM. Elk 5 minuten laten stabiliseren)
Long Term Fuel trim (LTFT) (Stationair, bij 1500 RPM en 2500RPM. Elk 5 minuten laten stabiliseren)
Gram per uur door luchtmassa meter (Stationair, bij 1500 RPM en 2500RPM.)
Inlaat temperatuur
Koelvloeistof temperatuurBedankt voor je reactie!
In het motorcompartiment hangt een Z16LEL met standaard 110kW. De turbodruk en ontstekingstimers zijn nu zo afgeregeld dat hij 155kW uitspuugt.
Ik zal dan eventjes voor uitleesapparatuur moeten zorgen. Met wat googlen zie ik dat ik zo’n bluetooth OBD2 uitlezer voor bij de telefoon kan kopen voor 25,- ofzo. Is dat een goed idee om te doen?
Zijn er nog andere omstandigheden waarmee ik dan rekening moet houden? Dwz, moet de Airco aan? Goed opgewarmde motor? Koude motor?
5 augustus 2015 om 07:48 #18292722Is dit niet carterventilatie op je gasklephuis verstopt? Uitboren en nieuwe gaskleppakking erop a 6 euro?
5 augustus 2015 om 12:05 #18292723@richardschaeks wrote:
Is dit niet carterventilatie op je gasklephuis verstopt? Uitboren en nieuwe gaskleppakking erop a 6 euro?
Als de carterventilatie verstopt zit zou hij de oliedop uit moeten spugen met een draaiende motor toch? Als je hem los erop legt dwz…
Edit: Net even geprobeerd. Misschien relevante informatie, de motor zuigt de olievuldop vast op zijn plek (er heerst een vacuum). Ik moet met een draaiende motor moeite doen om hem los te krijgen en ik voel veel lucht langs mijn hand stromen als ik hem uiteindelijk los krijg.
Is dit normaal voor dit type motor?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.