Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Fietsenrek met led verlichting geeft alarmen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juni 2015 om 17:43 #17272526
Wij hebben een fietsenrek gekocht met Led verlichting (13 polige stekker)voor richtingaanwijzers en enz.
Als ik hem aansluit op de astra dan krijg ik de melding linker richtingaanwijzer lampje defect of rechter richtingaanwijzer lampje defect als ik de auto start en doe een richtingaanwijzer uit dan knipperen de lampjes heel erg snel.Hoe krijg ik dit voor mekaar om het alarm en het snelle knipperen normaal te laten werken.
Vermoedelijk heeft het te maken met de weerstand die een normaal lampje heeft en de leds hebben vermoedelijk geen of andere weerstand.28 juni 2015 om 05:11 #18288654over welke auto gaat het?
28 juni 2015 om 11:26 #18288655Het gaat om een Opel Astra H.
Het blijkt ook mis te gaan bij een caravan met led achterlichten.
28 juni 2015 om 11:30 #18288656Weet je zeker dat de massaverbinding goed is?
28 juni 2015 om 12:09 #18288657Led verlichting gaat mis, de elektronica in de auto gaat er vanuit dat er gewone gloeilampen op het aanhangsel zitten.
De ledjes verbruiken minder stroom dus denkt het systeem dat er een lamp stuk is.28 juni 2015 om 13:33 #18288658Fearless dit is het juiste antwoord :thumbup Maar wat is de oplossing voor het probleem? en dan bedoel ik niet koop een andere auto of fietsenrek maar graag een oplossing die werkt.
28 juni 2015 om 13:38 #18288659@gerijsma wrote:
Fearless dit is het juiste antwoord :thumbup Maar wat is de oplossing voor het probleem? en dan bedoel ik niet koop een andere auto of fietsenrek maar graag een oplossing die werkt.
LED lampen met canbus/weerstand gebruiken.. als het systeem van je auto geen weerstand meet geeft hij aan dat deze lamp kapot is.. daar is de weerstand voor..
dan zal deze fout weg gaan.. of je moet een weerstand in je kabel van je 13 polige stekker laten monteren dan hoef je geen lampen aan te passen.. maar er moet ergens een weerstand in zitten om de stroom doorgang van een gloeilamp na te bootsen zodat je systeem van je auto weet dat de lamp werkt..elke lamp heeft weer een andere weerstand..
bij me vectra heb ik een 21 watts weerstand bij mijn led remlichten geknepen want daar gaaf me display ook aan dat de remlichten kapot waren…
28 juni 2015 om 14:16 #18288660als je voor de optie gaat om de kabel van je 13 polige stekker aan te passen zodat je niet de lampjes op alles wat je achter je auto hangt te vervangen
moet je je weerstand zo aansluiten
je hebt denk ik 1 massa kabel op die stekker zitten.. daar moet je al je weerstanden dan op aansluiten/solderen
je kunt ook een klein leeg printplaatje en een plastic behuizinkje kopen met 12 weerstanden ( 1 draad is massa dus geen weerstand daarvoor nodig)
en dan elke draad verlengen en op dat plaatje solderen, een weerstand erbij solderen en dan 1 draad naar de massa maken en het kastje ergens in de auto in de kofferbak aan het chassis plakken met dubbelzijdige tape.. dan moet het probleem verholpen zijn.. en dan kun je er alles achter hangen zonder problemen28 juni 2015 om 14:53 #18288661Bart Gsi,
Bedankt voor de oplossing, ik had al canbus leds zien staan, op internet, maar dat zijn losse led lampjes en is voor mij niet geschikt omdat er ongeveer 10 leds op een rij zitten.
Wat ik nog niet ontdekt had was dat voor de andere lampjes zoals remlicht en een normaal achterlicht ook alarm ontstaat vermoedelijk is de melding voor de richtingaanwijzers overheersend.
Bedankt,
IJsbrand :thumb28 juni 2015 om 17:55 #18288662Ik heb ook zo iets….welis waar met een astra j.
‘szomers gaat de boottrailer wel eens achter m’ n auto.
De trailer verlichting hebben alle gloeilampen en werken zoals het hoort.
Echter ik krijg altijd meldingen op de boardcompter over de verlichting…. :???:
Over de remlichten en de knipperlichten, dus je moet die continu na het starten accepteren.
Heeft iemand een idee hoe dit komt en of dit uit te schakelen is.
Thx
28 juni 2015 om 19:18 #18288663Dan zou ik eens nauwkeurig naar je aansluitingen kijken. Met name bij boottrailers omdat die altijd met de verlichting en al in het water geparkeerd worden. Dat gaat roesten..
28 juni 2015 om 21:34 #18288664@Fearless wrote:
Dan zou ik eens nauwkeurig naar je aansluitingen kijken. Met name bij boottrailers omdat die altijd met de verlichting en al in het water geparkeerd worden. Dat gaat roesten..
zullen ze bij de fabrikant van de trailer wel over nagedacht hebben dat de lampen afgekit zijn of water bestendig zijn.. lijkt me stug dat een fabrikant hier niet naar kijkt als zijn product gemaakt is voor onderwater gebruik maar niet onder water kan
29 juni 2015 om 10:23 #18288665Zou je wel van uit mogen gaan ja.
Maar hoe vaak zie je wel niet een glas wat scheef gemonteerd is na een lampje wisselen.Als ik een probleemaanhanger krijg trek ik alles open…de stekker en verlichting en de verdeelbak..
Vooral bij stekkers en de lampen zie je veel oxidatie29 juni 2015 om 10:29 #18288666ja klopt.. vaak staan die trailers tot aan het neuswiel onder water…. maar dan zou een zekering springen van je auto als je verlichting kapot gaat door water… ik denk als je kermis verlichting heb achter op je aanhanger kan het vaak aan de stekker liggen , een kabelbreuk of als je LED lampen hebt dat er geen weerstand is…
bij een zwager van mij bleef als hij een aanhanger achter zijn omega hing altijd de mist en knipperverlichting branden als hij zijn sleutel uit het contact deed halen probleem zat in de stekker door slecht contact als je de stekker er scheef in forceert…29 juni 2015 om 10:47 #18288667@bart-gsi wrote:
als je voor de optie gaat om de kabel van je 13 polige stekker aan te passen zodat je niet de lampjes op alles wat je achter je auto hangt te vervangen
moet je je weerstand zo aansluiten
je hebt denk ik 1 massa kabel op die stekker zitten.. daar moet je al je weerstanden dan op aansluiten/solderen
je kunt ook een klein leeg printplaatje en een plastic behuizinkje kopen met 12 weerstanden ( 1 draad is massa dus geen weerstand daarvoor nodig)
en dan elke draad verlengen en op dat plaatje solderen, een weerstand erbij solderen en dan 1 draad naar de massa maken en het kastje ergens in de auto in de kofferbak aan het chassis plakken met dubbelzijdige tape.. dan moet het probleem verholpen zijn.. en dan kun je er alles achter hangen zonder problemenFOUT
ten eerste is het geen weerstand maar een shunt, deze shunt (weerstand met lage waarde) moet OVER de led van het fietsenrek gemonteerd worden en NIET in serie met de led, het gevolg is dat de shunt natuurlijk erg heet wordt, deze warmte moet je natuurlijk ergens kwijt kunnen, het stroomverbruik van de shunt met led moet evenveel zijn als die van een gewone gloeilamp, reken ongeveer uit dat van een 21Watt gewone lamp er bij de led versie 20Watt in een shunt weggestookt moet worden.
Of er een manier is om dit makkelijker te omzeilen, dat ligt er aan of je een rec hebt, zonder rec kun je namelijk proberen de trekhaak op niet aanwezig te zetten, of dat kan als je wel een rec hebt durf ik niet te zeggen dat zou je even moeten uitproberen.
een kastje met shunts maken kan wel, maar dan moet je wel in de gaten houden dat je verschillende waarde shunts gebruikt, er worden lampen van 21 watt gebruikt maar ook lagere vermogens.
29 juni 2015 om 10:52 #18288668@opel-mark wrote:
FOUT
ten eerste is het geen weerstand maar een shunt, deze shunt (weerstand met lage waarde) moet OVER de led die er nu inzit gemonteerd worden en NIET in serie met de led, het gevolg is dat de shunt natuurlijk erg heet wordt, deze warmte moet je natuurlijk ergens kwijt kunnen, het stroomverbruik van de shunt met led moet evenveel zijn als die van een gewone gloeilamp, reken ongeveer uit dat van een 21Watt gewone lamp er bij de led versie 20Watt in een shunt weggestookt moet worden.
dan mag jij de beschrijving van zo`n weerstand eens goed lezen..
daar staat duidelijk in dat je die zo moet plaatsen.. ik kan het weten.. ik heb er 2 in me auto hangen i.v.m. led remlichten die zijn 21w en weet je wat.. het werkt nog ook zo..
ik heb 2 van deze weerstanden achterin hangen ( kosten 5 euro per set van 2)
29 juni 2015 om 11:04 #18288669Dan heb jij die NIET in serie met de led geplaatst maar parallel (dus over de led heen), in serie plaatsen zorgt er enkel voor dat de weerstand hoger wordt, dus het stroomverbruik nog lager wordt (wet van Ohm).
de weerstand die jij gebruikt hebt pakt geen 25Watt maar kan maximaal 25Watt wegstoken(ligt er ook aan waar deze zit), de weerstand van deze weerstand is 25R (25 Ohm) op 12 Volt geeft dat een stroom van 0,48A wat gelijk staat aan 5,76Watt per weerstand die jij gebruikt.
Afhankelijk van de stroom die je led trekt moet je dus de shunt aanpassen (verschillende type leds hebben verschillend verbruik) tot deze binnen het bereik van de canbus valt.Overigens zou ik de beunklemmen die op de foto staat ook niet gebruiken, altijd solderen, ik heb in het verleden heel wat storingen moeten verhelpen omdat ze dergelijke beunklemmen gebruikte.
29 juni 2015 om 11:12 #18288670@opel-mark wrote:
Dan heb jij die NIET in serie met de led geplaatst maar parallel (dus over de led heen), in serie plaatsen zorgt er enkel voor dat de weerstand hoger wordt, dus het stroomverbruik nog lager wordt (wet van Ohm).
de weerstand die jij gebruikt hebt pakt geen 25Watt maar kan maximaal 25Watt wegstoken, de weerstand van deze weerstand is 25R (25 Ohm) op 12 Volt geeft dat een stroom van 0,48A wat gelijk staat aan 5,76Watt per weerstand die jij gebruikt.
Afhankelijk van de stroom die je led trekt moet je dus de shunt aanpassen (verschillende type leds hebben verschillend verbruik) tot deze binnen het bereik van de canbus valt.die foto is een voorbeeld.. mijne zijn 21 watt.. ( staat op de weerstand zelf)
maar met dat printplaatje bedoelde ik ook niet in serie plaatsen..
de kabel blijft op de lampen aan gesloten alleen je splitst de kabel.. eentje naar de verlichting en de ander naar de weerstand en terug naar de massa maar in plaats van 12 massa kabels te hebben voor iedere weerstand kun je vanaf dat printplaatje 1 massa kabeltje trekken
qua warmte betreft.. ja als je continu de lampen gebruikt dan worden de weerstanden wel warm.. maar in de kofferbak is opzich wel een goede plek bij de kanten waar je lampen zitten… als je in je boekje van de auto kijkt staat in hoe de luchtstroom is in de auto.. die is vaak via het dak naar achter en dan via de zijkanten naar voren ( volgens het boekje.. las het die van een corsa b) dus die koelen daar opzich wel goed…
maar elke lamp heeft een andere wattage dus dat van die remlichten is maar een voorbeeld.. van de andere lampen zal hij of zij zelf moeten uitzoeken ( staat vaak op de gloeilamp)29 juni 2015 om 11:48 #18288671Het wattage wat op die weerstand staat is het max wat deze aankan, de stroom(en dus het vermogen wat hij opneemt) is afhankelijk van de spanning die erop staat.
in het tekeningetje wat jij gevonden had stond de weerstand in serie met de led en dan gaat het niet werken, als je de juiste shunt weerstand aansluit parallel met de led dan gaat het.we hebben met canbus al meer problemen gehad zoals met achteruitrij camera’s, kentekenverlichting enz, het blijft een vervelend systeem.
in het geval van de fietsdrager kan hij wellicht een plekje vinden op het metaal on de shunts te plaatsen wat ook nog wat beschut zit of een aluminium kastje zodat de warmte in ieder geval weg kan, remlichten branden dan wel niet constant maar velen rijden met dagrijverlichting of dimlicht overdag waardoor de achterlichten ook constant branden, mijn astra H was vanaf fabriek zo ingesteld dat na het starten van de wagen de dimlichten automatisch gingen branden dus ook overdag.29 juni 2015 om 11:51 #18288672ik heb een vectra b.. daar zit dat canbus systeem niet in.. maar ik krijg alleen melding van de remlichten terwijl ik alles vervangen heb met leds.. dus ik had maar 2 weerstanden nodig maar ik heb ze wel geplaatst zoals in dat plaatje.. en ik heb geen melding.. en zo stond het ook in de beschrijving om ze zo te plaatsen…
29 juni 2015 om 11:52 #18288673onder de auto monteren lijkt me geen goede optie.. dat wordt ook nooit aangeraden om draden onder de auto te hangen of een andere vorm van electronica.. i.v.m. water en als je ergens overheen rijdt wat schade aan je electra kan veroorzaken
29 juni 2015 om 12:06 #18288674Voor iedereen die wil weten hoe het gemonteerd moet wordenkijk hier : https://www.youtube.com/watch?v=hLmQSVmX7hw” onclick=”window.open(this.href);return false;
Weerstand parallel op de desbetreffende leds aansluiten. de weerstand wordt warm dus niet tegen plastic leggen.
IJsbrand
29 juni 2015 om 12:09 #18288675wat gebeurt er als je een bank met “gewone” lampen aansluit.
er staat mij iets bij dat de lamp controle uitgezet kan worden met tech 2 of opcom29 juni 2015 om 14:22 #18288676Meldingen kun je uitzetten, maar ik vrees dat de canbus dan nog steeds de spanning eraf haalt.
29 juni 2015 om 14:24 #18288677@bart-gsi wrote:
onder de auto monteren lijkt me geen goede optie.. dat wordt ook nooit aangeraden om draden onder de auto te hangen of een andere vorm van electronica.. i.v.m. water en als je ergens overheen rijdt wat schade aan je electra kan veroorzaken
niet onder de auto zelf maar de fietsendrager, anders zou hij een probleem hebben als hij er een keer een gewone aanhanger achter hangt.
als de shunt weerstanden beschermd hangen verwacht ik geen problemen, in ieder geval niet in een plastic behuizing monteren want dan kan de warmte niet weg.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.