Forumindex › Forums › Modellen › Astra › distributieriem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 juni 2015 om 08:06 #17272461
Hallo,
Ik rij in een astra H Z17DTJ uit 2009 met bijna 150000 km op de teller. Nog een kleine 6000 km en ik moet mijn distributieriem (thoothed belt) vervangen. Ik heb hiervoor al een Gates kit gekocht (K045563KS) met de riem, geleider en spanner. Opel schrijft op 150000 km ook voor om de multiriem (ribbed V-belt) te vervangen. Ik vroeg me af of ik best ook de geleider en de spanner mee vervang of dat ik deze nog langer kan gebruiken? Deze kit kost wat meer in verhouding tot de distributiekit… Kan ik best ook de waterpomp meenemen bij dit klusje of is deze gemaakt voor de levensduur van de auto?
Mocht iemand tips/tricks hebben die van pas kunnen komen bij deze klusjes… laat gerust iets weten!
OpelAstrH
23 juni 2015 om 11:03 #18288141een waterpomp slijt ook, daar staat ook een interval voor, ik dacht dat dit in jou geval ook 150,000 km was.
jij heb de mazzel dat de pomp niet door de distributieriem word aangedreven, ik ken je motor verder niet maar, volgens mij is die pomp vrij makkelijk te vervangen en, daarom zou ik er niet veel moeite mee hebben om die te laten zitten, zolang die niet lekt
23 juni 2015 om 21:34 #18288142ik heb nog nooit een interval voor de waterpomp gezien in die 15 jaar dat ik bij opel werk hoor.
Voordeel is idd dat die bij jou niet over de distributie gaat, maar over de multie riem. Als die geen speling heeft en hij lekt niet/maakt geen geluid dan durf ik hem wel te laten zitten
23 juni 2015 om 23:25 #18288143jij weet het vast beter dan ik, aangezien je bij Opel werkt maar, toen ik nog in een Astra x16zsr reed werd mij letterlijk verteld door de Opel garage, dat de waterpomp interval voor de x16zsr 120,000 km was.
ik geloof je best maar, vind het wel raar dat daar geen interval voor staat, dit is gewoon een gelagerd onderdeel dat draait en, slijt net als de span en, looprollen.
24 juni 2015 om 04:28 #18288144Waterpomp staat geen interval voor.
Word vaak geadviseerd om hem met de distributie mee te doen, als deze over de distributie loopt.
Bij V-snaar waterpomp is controle vaak genoeg.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
24 juni 2015 om 06:21 #18288145@b07 wrote:
ik geloof je best maar, vind het wel raar dat daar geen interval voor staat, dit is gewoon een gelagerd onderdeel dat draait en, slijt net als de span en, looprollen.
Als je het zo redeneert, zou er voor de dynamo, de stuurbekrachtingspomp en de aircopomp ook een vervangingsinterval moeten bestaan.
Dat die vervangen wordt bij een distributieriem, is puur omdat het Opel nog nooit gelukt is om een waterpomp te maken met een fatsoenlijke levensduur. Hij wordt vervangen omdat die bij de distributieriem zit. Zodat niet alles wéér los moet als die kapot gaat.
Als de pomp door de multiriem aangedreven wordt, zou ik ‘m lekker laten zitten totdat die kapot gaat.
24 juni 2015 om 11:44 #18288146@TedMechanic wrote:
@b07 wrote:
ik geloof je best maar, vind het wel raar dat daar geen interval voor staat, dit is gewoon een gelagerd onderdeel dat draait en, slijt net als de span en, looprollen.
Als je het zo redeneert, zou er voor de dynamo, de stuurbekrachtingspomp en de aircopomp ook een vervangingsinterval moeten bestaan.
Dat die vervangen wordt bij een distributieriem, is puur omdat het Opel nog nooit gelukt is om een waterpomp te maken met een fatsoenlijke levensduur. Hij wordt vervangen omdat die bij de distributieriem zit. Zodat niet alles wéér los moet als die kapot gaat.
Als de pomp door de multiriem aangedreven wordt, zou ik ‘m lekker laten zitten totdat die kapot gaat.
wat die fatsoenlijke levensduur betreft is dit geen opel iets. 9 van de 10 merken vervangen de waterpomp mee als de distributie gedaan wordt. (als de pomp over de distributieriem loopt) simpelweg omdat als hij er dan vlak na toch gaat lekken alles weer los moet.
Volgens mij is er geen enkel merk die een waterpomp levert voor de levensduur van een auto. Wel zijn er verschillende kwaliteitspompen te krijgen. Zo is er bijvoorbeeld een pomp met messing schoepen, maar ook met kunststof schoepen. Probleem blijft vaak de lagers welke het uiteindelijk begeven of omdat de pomp gaat lekken.gr. rene
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.