Gloeistaaf vervangen

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Gloeistaaf vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272141
    christiaan85
      Lid sinds:
      24 February 2013

      Goedemiddag,

      ik heb een vraag m.b.t. tot mijn vectra. het gaat om een 120 pk 1.9 cdti motor.
      Op dit moment heb ik regelmatig start problemen. Na de eerste keer voor gloeien slaat de motor niet aan. Bij de 2e keer voor gloeien slaat hij wel direct aan, gevolgd door een stank uit de uitlaat en een rookpluim. Die rookpluim komt er met “kracht”uit en is dan ook meteen weg.
      Via de boordcomputer is niets te vinden wat een foutmelding geeft. Motor loopt ook gewoon nog steeds even zuinig, snel en rustig als voor de startproblemen.
      Nu denk ik zelf dat het de gloeistaafjes zijn welke aan vervanging toe zijn.
      Nu overweeg ik dit zelf te gaan doen afhankelijk van het antwoord op de volgende vragen:
      – Waar zitten de staafjes exact op dit type blok en moet er dus eventueel van alles afgeschroefd worden?
      – Welk type staafjes moeten erin?
      – Is er speciaal gereedschap nodig?
      – Wat rekent een garage hier gemiddeld genomen voor?
      – Hoeveel tijd neemt het in beslag?
      – Indien je de staafjes verwisseld, zijn er dan nog neven activiteiten die uitgevoerd moeten worden? Bijvoorbeeld inlezen in de computer o.i.d.?

      Alvast dank voor de antwoorden op deze lijst aan vragen. Via het forum kwam ik helaas maar 1 geval tegen van een beetje uitleg maar dat is voor mij nog niet voldoende.

      #18286064
      johanhummer9
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 May 2011

        nu weet ik niet of de 120 pk de 8v of de 16v versie is dus hier maar bijden kan je gemakkelijk vergelijken met je auto en google.

        en je hebt een lang dopje 8 of 10mm nodig , en let op als ze vastzitten dat je niet doordraait want als ze afbreken tja , is niet echt leuk zegmaar. je zou dan wat wd40 kunnen gebruiken , of de motor warm laten draaien , want metaal zet uit als het warm word en dan nog eens proberen.

        en om ze makkelijk te kunnen testen zou je met een stuk draad vanaf de pluspool van de accu ff snel heen en weer kunnen vegen over het begin van de stift , vonkt/knettert het iets , dan doet ie het ( dan doet ie het maar of die nog 100% goed is weet je dus niet) vonkt/knettert ie helemaal niet dan is die stuk

        8v versie:

        en dan zitten de stiften hier achterop het blok in de gele cirkels

        de 16v versie: (de stekkers van de gloeistiften zitten in de rode cirkels die je er gewoon kan aftrekken net zoals bij de 8v versie

        je hoeft voor de rest niks in te leren of wat dan ook , miscchien eventuele foutcodes wissen maar is niet noodzakelijk.

        welke je moet hebben weet ik niet maar iemand hier op het forum vastwel en anders de opeldealer uiteraard.

        En ik denk dat ze met de 16v versie een half uurtje bezig zijn en met de 8v wat langer omdat die volgens mij wat lastiger zitten , tijden zijn uiteraard als het meezit.

        uurtarief van de VOD is volgens mij rond de 80 euro EX , plus gloeistift van volgens mij rond 25 euro ex p.s

        #18286065
        speaker
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 March 2007

          Alleen de 150pk is 16 kleps

          #18286066
          christiaan85
            Lid sinds:
            24 February 2013

            Cool, bedankt voor het antwoord. Bedankt ook dat je even het blok eruit gehaald hebt om goede foto’s te maken :D. Zonder gekheid. Om de stoft er uit te halen, gewoon een schroevendraaier? Het oogt mij vrij makkelijk, behalve dan het punt dat ze aan de achterkant van het blok zitten en je er dus eigenlijk niet goed bijkan. Ik ga eens uitvogelen hoe makkelijk dat kan.

            #18286063
            johanhummer9
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 May 2011

              Goed lezen; de stekker kan je er gewoon aftrekken en dan heb je een ratel nodig met een lang dopje 8 of 10mm om de stift eruit te draaien

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.