Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Beginnersvragen van de Vectra B rijder
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 mei 2015 om 21:03 #17272130
Hallo mensen,
Ik heb sinds vandaag een Vectra B sedan 2.2 automaat uit 2001.
Heerlijk comfortabele auto in verhouding tot mijn bijna perfecte BMW die vanaf vandaag een andere eigenaar heeft.Om maar met de deur in huis te vallen, hij is voorzien van een CDR500.
Klinkt verbazend goed, maar ik wil wat meer keuze in muziekbronnen.
Nu heb ik dus een andere radio die voldoet aan mijn eisen, maar hierbij komen 2 dingen kijken;
– de stuurbediening en display wil ik graag behouden.
Ik heb al ergens gelezen dat ik met de Kenwood per toeval een goede keuze heb gemaakt, en dat hier adapterdraadjes voor bestaan.
Iemand die me hierbij kan helpen?
– Ik heb gelezen dat er veel via opcom of tech 2 ingeleerd moet worden, of juist eruit moet.
Als ik de originele radio eruit haal, moet hij dan eerst aan de computer om hem van de auto te ontkoppelen, of zoek ik te ver hiermee?Verder een vraag over de werking en misschien vaker voorkomende storingen van het dash.
Mijn toerenteller blijft bij starten (meestal) op het juiste toerental staan. Rond 1000 toeren.
Dan kan hij even goed werken, maar ineens staat hij strak omhoog, buiten de schaal.
Het kan ook dat hij wel beweegt, maar bij stationair al op 3000 toeren staat, en bij gas geven meteen naar de max gaat.
Na een stukje sturen weet ik wel zeker dat de toerenteller een verkeerde waarde aangeeft.Is dat een simpel vervangen van de toerenteller, of moet ik dit zoeken in bedrading of sensoren.
De rest van de klokkenwinkel werkt wel naar behoren.
Misschien een bekend euvel, of gewoon pech?Zou er door uitlezen van de auto iets bruikbaars omhoog kunnen komen?
30 mei 2015 om 10:39 #18285994Bij de B-Vec hoef je de radio niet te ontkoppelen dit is vanaf de C
Je hebt voor het geval dat je de auto ooit weer wil verkopen met de originele radio wel de radio code nodig welke op kaartje staat welke bij de auto geleverd isBij de wissel naar andere radio kun je wel via een adapter de stuurwiel bediening behouden maar je display zal enkel nog datum en tijd aangeven
Wat je tellerbak betreft kan iemand anders je mischien meer info geven wel zullen we moeten weten of het hier gaat om de diesel of de benzine uitvoering
Verder Welkom hier op het forum
30 mei 2015 om 11:26 #18285995Bedankt alvast voor de radio tip.
Dat neemt wat zorgen weg, en kan ik dus gewoon de nieuwe erin hangen.
Het kaartje met de code heb ik, dus de radio zou in de toekomst nog bruikbaar zijn.Ik had ergens gelezen dat er voor Kenwood adapterkabels bestaan, maar dat je niet het instapmodel moest hebben.
Nou had ik wat eisen, dus het is zeker geen instapper geworden. :lol:
Ook in het boekje van de radio al wat gevonden over een input voor stuurwielbediening, maar nu moet dat vertaald worden naar Opel, en dan in mijn geval een Vectra B uit 2001.
Jammer dat er straks een donker stuk op het schermpje staat, maar de geluidskwaliteit gaat boven het schermpje.
Zou er niks op te bedenken zijn om daar iets anders op te laten zien?
In de Astra van mijn vrouw staat daar de tijd, datum, en temperatuur buiten de rest van de aan te geven dingen.
Bij de Vectra moet ik kiezen wat ik te zien krijg.
Zou mooi zijn om de buitentemperatuur en resterende km’s op het scherm te krijgen.Voor de tellers, het gaat om een benzine uitvoering.
Een 2.2 automaat uit 2001.
Verder werkt alles wel goed.
Vanmorgen gezien dat de toerenteller heel hakerig steeds zo’n 500 of 1000 toeren omhoog gaat.
Maar hij kan ook meteen helemaal recht omhoog gaan staan.
Ik zal nog eens goed in de gaten houden wanneer hij het precies doet, en hoe hij het doet.Nog een vraag.
Zijn er mensen bekend met aftermarket verlagingsets voor de Vectra?
Ik weet dat een set op de ene auto slecht kan zijn, terwijl hij het op een andere auto heel goed doet.
Op dit moment zit ik nog in de “wen fase”, maar ik weet zeker dat er in de toekomst toch echt een steviger onderstel onder moet.
Zijn er specifieke punten in de ophanging die door slijtage de wegligging negatief beinvloeden?30 mei 2015 om 11:37 #18285996ik denk dat je toerentalsensor aan vervanging toe is als je toerenteller alleen aan en uit doet die sensor zit ergens op je motor gemonteerd
qua verlaging.. ik zou voor een coilover kit gaan of een komplete verlagings kit (veren en bijpassende schokdempers) en niet alleen de veren… ik heb een slechte ervaring met alleen veren maar bijvoorbeeld bilstein.. dan kun je voor een verlaging gaan dat je de rijhoogte en stugheid van een vectra b sport chassis hebt.. zoals bij de diamont sport
ik kan bij mijn station nu net geen 3 vingers op elkaar tussen de band en wielkast in steken…
met een wagengewicht van 1200+ kg zou ik niet voor alleen veren gaan.. maar die keus is voor iedereen anders…vaak voorkomend dingetje is wat gebonk van achter..
dan zijn de rubbers van de draagarmen/stabilisatorstang versleten deze zijn te vervangen met nieuwe rubber bussen of met polybussen ( bij dat laatste heb je er nooit meer last van)1 juni 2015 om 15:56 #18285997Tijd voor een update.
De vec is van buiten en binnen goed schoon gemaakt.
Zaterdag is hij gepoetst om de krassen en vogelschijtplekken weg te halen.
Nu het interieur goed schoon is, liggen de spullen klaar om het leer een vertroetelbeurt te geven.
Radio is vervangen door een Kenwood KDC-BT73DAB.
Zoals het nu klinkt in de vec is fantastisch. Voorlopig geen behoefte aan waffers en woofers.De toerenteller heeft zich vandaag van zijn beste kant laten zien.
Oftewel, hij deed precies wat hij moest doen.
@Bart, als het de toerentalsensor was, dan zou de motor toch ook niet meer lopen?
Daar wordt ook de inspuiting en ontsteking mee geregeld.
Dus ik denk dat het toch in de teller zelf zit.
Gelukkig heb ik 2 vecs gevonden waar de teller nog in zit.Onderstel wordt een versneld project.
Hij is echt te wiebelig voor mij. :hmmz1 juni 2015 om 16:19 #18285998Om de motor te laten draaien heb je de luchtmassameter , lambdasonde, krukas positie sensor en nokkenas positie sensor nodig die de ecu van informatie voorzien… Toerental sensor gaat naar je ecu en je toerenteller…
Achter je teller unit zit een gele fragile stekker die naar je ecu gaat
1 juni 2015 om 19:07 #18285999OK. Ik was in de veronderstelling dat de krukaspositiesensor bedoelt werd met toerentalsensor.
Maar als dat apart is, wat moet de ECU dan met die info?
Die krijgt tenslotte van de krukassensor al de info die hij nodig heeft.
Verder rijdt de auto perfect.
Vandaag deed de toerenteller het perfect.
Er zit dus ergens een hikje.
Bestaat er een link naar een werkplaatshandboek en/of electrische schema’s op het forum?Edit: Na nog eens lezen zie ik dat je zegt dat er een gele stekker van de ECU naar de tellers gaat.
Met een schema zou je kunnen bevestigen dat het toerentalsignaal van de ECU naar de tellers een storing heeft.Verder ben ik erachter dat op lage snelheid in bochten er een “tikje/knakje” in het stuur zit.
Net of er een beschadiging op de tandheugel zit waar hij overheen gaat, of dat het wiel iets verschiet. Moeilijk uit te leggen.
Ik dacht een beetje aan iets in de ophanging waar ruimte op zit, en wat naar “de andere kant van de speling” knakt.Nog een vraag voor de automaatrijders.
Als ik van vooruit rijden stop, de pook in R zet, en meteen gas geef om achteruit te rijden, geeft dat een aardige klap in de aandrijving.
Als ik het zonder gas geven doe, hoor en voel je niks.
Van achteruit naar vooruit is het me nog niet opgevallen.
Aangezien het automaat rijden voor mij nieuw is, moet me hierom zorgen maken? Km stand is 173dkm.1 juni 2015 om 19:47 #18286000:kewlpics :kewlpics :wtf ??
1 juni 2015 om 19:59 #18286001@Pitbullpietje wrote:
OK. Ik was in de veronderstelling dat de krukaspositiesensor bedoelt werd met toerentalsensor.
Maar als dat apart is, wat moet de ECU dan met die info?
Die krijgt tenslotte van de krukassensor al de info die hij nodig heeft.
Verder rijdt de auto perfect.
Vandaag deed de toerenteller het perfect.
Er zit dus ergens een hikje.
Bestaat er een link naar een werkplaatshandboek en/of electrische schema’s op het forum?Edit: Na nog eens lezen zie ik dat je zegt dat er een gele stekker van de ECU naar de tellers gaat.
Met een schema zou je kunnen bevestigen dat het toerentalsignaal van de ECU naar de tellers een storing heeft.Verder ben ik erachter dat op lage snelheid in bochten er een “tikje/knakje” in het stuur zit.
Net of er een beschadiging op de tandheugel zit waar hij overheen gaat, of dat het wiel iets verschiet. Moeilijk uit te leggen.
Ik dacht een beetje aan iets in de ophanging waar ruimte op zit, en wat naar “de andere kant van de speling” knakt.Nog een vraag voor de automaatrijders.
Als ik van vooruit rijden stop, de pook in R zet, en meteen gas geef om achteruit te rijden, geeft dat een aardige klap in de aandrijving.
Als ik het zonder gas geven doe, hoor en voel je niks.
Van achteruit naar vooruit is het me nog niet opgevallen.
Aangezien het automaat rijden voor mij nieuw is, moet me hierom zorgen maken? Km stand is 173dkm.er stonden fotos in de how to een dashboard te demonteren van een vectra b.. maar die fotos zijn tijdelijk weg.. maar daar staat die gele stekker in..
1 juni 2015 om 21:18 #18286002Heb er een is wel in duits.
http://www.blauetachos.de/doc/opel/vec/vectra-b-roehre/aus_und_umbau_fuer_opel_vectra_b_mit_ccfl_roehren_100mm.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
2 juni 2015 om 11:21 #182860032 juni 2015 om 14:54 #18286004Dan hoop ik maar dat het knakje een gebroken veer is. (die is het minst erg, omdat hij toch vervangen moet worden)
Het is overigens niet hoorbaar, alleen voelbaar.
En als je niet op asfalt rijdt, kan je het over het hoofd zien.
Maar met een nieuwe auto ben je scherp op elk afwijkend dingetje.Die Vec van jou staat heel mooi op de pootjes. :thumb
Heb je nog een foto vanuit een andere hoek? Nu lijkt het alsof voor nog wat hoog staat.
En hoe is het met doorzakken en/of aanlopen?
Jij hebt er ook wel heel beste velgen onder. Ik rijd op de standaard 15″.Vandaag getest.
Van achteruit naar vooruit maakt de bak geen geluid.
Alleen van achteruit naar vooruit dus.2 juni 2015 om 18:16 #182860052 juni 2015 om 18:20 #182860062 juni 2015 om 19:15 #18285993Mooi hoor. :thumb
Ik vind 19″ net iets te groot.
Buiten dat zijn de banden ook niet te betalen. lol
Maar de omtrek zou niet moeten veranderen, dus met een maatje kleiner zou het er net zo mooi uit kunnen zien.2 juni 2015 om 19:25 #182860072 juni 2015 om 19:27 #18286008Is dat met dezelfde verlaging?!? :wtf
Dat zou betekenen dat ik ook heel snel aan andere wielen moet. :angel2 juni 2015 om 19:51 #18286009Yup zelfde setup enkel andere velgen
26 september 2015 om 08:16 #18286010Om een oud topic weer ff nieuw leven in te blazen, toch wat plaatjes van de vooruitgang.
Eerst de verlaging. Is een 30mm van ST geworden.
Ik wilde de AP schroefset, omdat ik hier heel het web voor afgespeurd heb, en iedereen, ongeacht merk, hier heel tevreden mee was.
Helaas verliep de communicatie tussen mij, Stroeve, en KW erg slecht, en uiteindelijk kreeg ik de set 3 dagen voordat ik naar Frankrijk moest rijden binnen.
Dag gesnipperd, en de boel ingebouwd.
Het is zonder twijvel goed spul. de wegligging en het gevoel van de auto is enorm verbeterd.
Hierbij is hij nog steeds heel comfortabel.De foto:
Daarna vond ik dat er toch echt een maatje grotere velgen onder moest.
Heel veel mooie 16″ gezien, maar ik wilde perse 17″. Naar mijn idee een heel mooie compromis tussen mooi en comfortabel.
Ik kon niet precies vinden wat ik wilde voor de prijs die ik eraan uit wilde geven.
Eigenlijk bedoel ik dat wat ik wil aardig aan de prijs is. :angel
Via ebay.de liep ik ineens tegen een set aan die mijn smaak was, een leuke prijs had, en wbt afstand nog rijdbaar was.
Beetje heen en weer whatsappen met een Duitser, vroeg in de auto gestapt, en 5 uur en 500km later stond ik weer thuis met mijn nieuwe velgen.
Hier ben ik even mee bezig geweest om ze brandschoon te maken, en een paar lagen wax erop te zetten.
Uiteindelijk de meest versleten banden vervangen door 215, omdat ze achterop met de 225 aanliepen .
Nu rijdt hij goed. Ook met 3 man achterin loopt het niet aan, en je krijgt geen pijn in de rug als je een paar uurtjes op de achterbank moet vertoeven.En zo staat het er nu bij:
26 september 2015 om 10:11 #18286011Ziet er goed uit. Ben nou eenmaal een 5 spaak liefhebber :wub
Ze lijken een beetje op seat/audi velgen.
Neemt niet weg dat het erg dik staat :thumbup26 september 2015 om 11:24 #18286012Het zijn Saab velgen
:jerry26 september 2015 om 15:55 #18286013Damn hoe erg kan ik de plank mis slaan. :jerry
26 september 2015 om 20:39 #18286014Gefeliciteerd met de beste en mooiste uit de Vectra serie!
Mijn vorige wagen was een b vectra. Elke dag mis ik hem nog.27 september 2015 om 19:20 #18286015Saab het veel mooie modellen Velgen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.