Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Rijd als een ouwe krant met mooi weer.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 mei 2015 om 17:55 #17272032
Een goeden dag Opel vrienden,
Buiten het fijt dat mijn schokbrekers vervangen gaan worden zit nog met een ander probleem.
Deze luid zoals de kop text zegt.
Nu de temperaturen stijgen lijkt mijn Zafira 1.8 uig 1999 er geen zin in te hebben.
De motor hapert en of houd in, zuipt naar mijn idee als een ketter halve tank op 200Km
Toerental valt terug tijdens het terug schakelen met name in de 2e versnelling met name als ik bij 2000 toeren de koppeling in trap zakt het toeren tal weg tot bijna nul en hersteld zich weer heel snel naar stationair toerental.
Let wel bij uitlezen geen foutcodes.
Wat heb ik recentelijk ondernomen.
Extra massa kabel van accu naar motorblok
Egr klep vervangen en afgedopt, geen resultaat.
Gasklephuis schoongemaak en nieuwe pakking, geen resultaat.
Gaatje in het gasklephuis niet opgeboord omdat het boortje te kort was.
Katalysator vervangen (de oude was lek), geen resultaat
Thermostaat incl.huis en voeler vervangen, geen resultaat
En het stomme is als ik het luchtfilter huisincl. Luchtmassameter losgehaald heb en even laat lopen en daarna alles terug monteer lijkt hij de eerste twee dagen goed te rijden.
Ook rijd hij goed als de buitentemperatuur gaat zakken.
Nu moet ik zeggen dat het bijna een jaar geleden is dat ik even flink ben wezen blazen op de snelweg.
Maar toen hij nog wel regelmatig de snelweg zag deed hij dit soms ook, dus het probleem speelf al een tijdje.
Dus ik weet het even niet meer.
Welke knappe kop heeft nog sugestish.
Ik verneem het graag.Mvg Cobus
22 mei 2015 om 19:56 #18285318Een paar dingen zijn verdacht bij mij.. daar ik ook beetje last van had.
Heb je de bobine en bougie-kabels nagekeken of doorgemeten?Bij mij was het inhouden wanneer power gevraagd word en stationair lopen opgelost met nieuwe bougie-kabels, en rijd weer als een nieuwe sterrenstelsel van 1 maand oud :P
daarom ben ik niet verder gaan zoeken bij ontsteking en dergelijke.
knappe kop heb ik niet :afro maar doe wel mn best om te helpen
22 mei 2015 om 20:10 #18285319Bombine brug is nog niet vervangen.
Een even kijken of we er een kunnen leasen.
Beetje kostbaar onderdeel om zomaar te vervangen lijkt mij.
Maar bedankt voor je input22 mei 2015 om 20:23 #18285320wellicht bij de sloop voor een prikkie, nieuw zijn ze inderdaad érg duur!
En bij mij weten gaan ze niet zo snel stuk ;) maar t kan natuurlijk altijd wel.22 mei 2015 om 21:47 #18285321Geen dingen vervangen die niet stuk zijn.
Hij loopt toch niet op drie cilinders? dan is de bobine ook niet stuk.De symptomen die genoemd worden duiden heel erg op een defecte tempsensor. Het zuipen van brandstof, en vermogen niet in orde.
Die temp sensor komt ook niet naar voren middels een foutcode.
Deze moet je checken door parameters te controleren, en dat word altijd vergeten….
Het is namelijk niet alleen eventjes foutcodes lezen…..23 mei 2015 om 04:19 #18285322Hi Fearless,
Ik neem aan dat je het over de luchtmassameter hebt.
Gezien daar een temp. Sensor in zit.
En de klachtenen erger worden naar mate de buitentemp. Hoger word, lijkt mij hier een stukje logica op zijn plek.
Ik zal de opcom er eens aan hangen en kijken naar de aangezogen lucbt temp.23 mei 2015 om 05:24 #18285323Fearleas bedoeld denk ik de sensor inde thermostaat, dat zou inderdaad kunnen.
Maar het kan ook nog de luchtmassameter of de lambdasonde zijn.
Rijd die een stuk beter als je de stekker van de luchtmassameter los haalt?
23 mei 2015 om 06:03 #18285324Sensor in de thermostaat is bij deze de temperatuursensor.
Ik had de LuchtMassaMeter kapot van mijn V6, deze zoop ook, geen goede vermogens opbouw, af en toe heel vreemd doen bij terugzakken in toeren.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
23 mei 2015 om 08:31 #18285325Temperatuur sensor in het het thermostaat huis is reeds vervangen compleet met fhermostaat en huis.
Dit omdat met de oude de temp. naald nauwelijks uit de hoek kwam.
Nadat deze vervangen is geeft de temp. naald weer de juiste temp. aan zowel via de temp. naald als via de opcom.
Hier even wat opcom gegevens bij stagionair toerental en warme motor.
Coolant Temperature,92 �C
Coolant Temperature,1.5 V
Intake Air Temperature,1.2 V
Intake Air Temperature,43 �C
Mass Air Flow Sensor,0.8 V
Mass Air Flow Sensor,10.4 kg/h
EGR Pulse Ratio (Exhaust Gas Recirculation),0 %
EGR Feedback (Exhaust Gas Recirculation),1.4 V
Fuel Tank Ventilation Valve,0 %
O2 Sensor Loop,Closed
O2 Sensor,4.785 mV
O2 Integrator,133 Steps
O2-Loop BLM Idle (Block Learn Map),128 Steps
O2-Loop BLM Partial Load (Block Learn Map),129 Steps
Engine Speed,811 RPM
Desired Engine Idle Speed,820 RPM
IAC Integrator (Idle Air Control),-2 Steps
IAC Adaptation Slope (Idle Air Control),-2 Steps
Intake Manifold Valve,InactiveHopelijk kunnen we hier wat mee.
Alvast mijn dank voor het mee denken.26 mei 2015 om 20:41 #18285326Even een updatje,
Vanavond even het stekkertje uit de luchtmassameter getrokken en een eindje gereden.
Ik moet zeggen dat er een gehele nieuwe wereld voor mij open ging.
Hij trekt nu als een beer, motor spint lekker regelmatig, reageert goed op het gaspedaal, geen terugvallende toerental gehad bij het terug schakelen.
Na dit beleefd te hebben motor uitgezet het stekkertje weer terug geplaats motor weer gestart en weer gaan tuffen.
ook na het terug plaatsen van het stekkertje reed hij als een zonnetje.
Wat ook meteen opviel dat nu het verbruik op het display bij 120Kmh 6,2L per 100Km is, en voor het stekkertje trekken gaf het display 9.9L per 100Km
Ook tijdens het optrekken geeft hij nu max aan 32L per 100Km en daarvoor gaf hij rustig 123L per 100Km aan.
Morgen eerst maar even het stekkertje inspecteren op corrosie of mogelijk een draad breuk.
Word vervolgt.26 mei 2015 om 20:51 #18285327Wat mij ook wel opvalt is dat je Intake Air Temperature redelijk aan de hoge kant is, 43 graden
Heb je een open lucht filter en voel eens aan de aanzuigbuis zelf of deze ook warm is.
Ik heb een open lucht filter en kom zelf met motor temperatuur van 91 graden net tegen de 33 graden aan met mooi weer26 mei 2015 om 20:57 #18285316Leg de gele draad van de lmm eens aan massa…gewoon een aftakking maken met een kabeloogje aan het blok.
Ze willen wel eens doorbranden aan de de ecu waardoor de meting niet meer klopt.Zo heb ik een keer een zafira weer goed lopend gekregen. Deze had af en toe een hik, met pas na een hele poos een storing die zich gewoon weer liet wissen.
26 mei 2015 om 21:04 #18285317Klopt, is zelfs een officieel artikel bij opel van bekend in TIS2WEB (TSB 2033)
Bijkomend symptoom is dat in je foutcode lijst een P0100 en / of P0110 voorbij zal zien komen, hoeft niet altijd maar meestal krijg je deze ook gratis bij.27 mei 2015 om 05:24 #18285328Nee heb geen openlucht filter.
Ik zal van het weekend even de gele draad aan massa leggen.
En dan meteen een nieuwe meting doen met de opcom.
Bedankt voor het meeedenken.
Ik hou jullie op de hoogte.27 mei 2015 om 06:57 #18285329Cobus, de Board Computer kan niet meer aangeven als 39,8L/100km.
Als je de 39,8L/100km niet haalt in de 1e versnelling gaat er ook iets niet goed.
Eerst even de massakabel aanleggen en kijken wat er gebeurt.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
28 mei 2015 om 06:46 #18285330Ik zal vanmiddag even eens een fel sprintje maken en kijken wat hij maximaal weg slurpt.
En morgen even een massa draadje aanleggen.28 mei 2015 om 07:53 #18285331Zover ik me kan herinneren krijg ik mijn bc ook niet hoger dan momenteel verbruik 39,8 liter / per uur. Ik zal het ook nog eens testen wanneer mijn blok goed warm is. ;)
29 mei 2015 om 13:43 #18285332@Fearless wrote:
Leg de gele draad van de lmm eens aan massa…gewoon een aftakking maken met een kabeloogje aan het blok.
Ze willen wel eens doorbranden aan de de ecu waardoor de meting niet meer klopt.Zo heb ik een keer een zafira weer goed lopend gekregen. Deze had af en toe een hik, met pas na een hele poos een storing die zich gewoon weer liet wissen.
Volgens het schema gaat de gele draad naar de ecu, is dit een massa die de lmm uit de ecu krijgt.
Dit gezien de zwarte draad op de lmm de massa is.
Dan kun je toch net zo goed de zwarte en de gele draad met elkaar verbinden.
Of zie ik het verkeerd.29 mei 2015 om 15:00 #18285333Zo gele draad aan massa gelegd (motorblok)
Meteen bij het starten resultaat.
Voorheen als ik de auto starte schoot het toerental meteen naar de 3000 tpm en zakte dan af naar 1000 tpm en vervolgens naar circa 850 tpm, nu springt hij meteen met koude motor net even over de 1000 tpm en naarmate de motor langer draait zakt hij rustig naar circa 850 tpm.
En met een warme motor starten geliik naar circa 850 tpm.
Benzine verbruik is idd maximaal 39.8 L per 100Km bij flink door trekken in de 1e versnelling.
Straks even een stukje rijden.
Ik ben benieuwd.29 mei 2015 om 15:27 #18285334Zou leuk zijn als het daar mee opgelost is. :thumbup
2 juni 2015 om 04:53 #18285335Nah had ik een heel verhaal geschreven gisterenavond, is ie foetsie.
Maar even to the point.
Even een korte update, een significante verbetering met de gele draad naar massa.
Van het weekend nog even uitlezen voor meer resultaten.26 juni 2015 om 18:55 #18285336Hier even een final update,
het gele draadje naar massa heeft er voor gezorgd dat het verbruik nu 1 op 11.3 is.
45 Liter benzine op 514 Km
En dan hebben ik eigenlijk nagenoeg geen snelweg gereden.
Alleen met een koude motor wil hij nog heel lichtjes inhouden, maar voor een leek niet waarneembaar.
Maar zodra de naald uit de hoek komt is dit over.
Heel af en toe wil hij tijdens het terug schakelen in toeren nog even wegvallen, maar niet meer zo dat de motor bijna afslaat.
Dus ik overweeg alsnog de luchtmassameter te vervangen.
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de geboden hulp.26 juni 2015 om 20:40 #18285337Luchtmassameters gaan idd wel eens kapot dus misschien dat dat nog wat uithaalt.
Zou hem alleen ergens zien te lenen, ipv eerst kopen en vervolgens geen resultaat boeken… -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.