Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › 235 of 225 banden op 18 inch velgen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 mei 2015 om 16:44 #17271744
Vandaag 18inch wielen gekocht voor de Vectra.:) 8Jx18 et 39mm.
Nu zit ik alleen te twijfelen over de bandenkeuze, 225/40-18 of 235/40-18.
De 225 banden staan iets meer getrokken op de velg en de auto trekt mooier op, daar de 1.8 niet de sterkste Vectra is en ook lange versnellingen heeft.
De 235 banden staan dikker denk ik en vullen de wielkasten beter op (mijn Vectra is 2cm extra verlaagd t.o.v. de standaard 2cm verlaging die een GTS heeft vanaf fabriek). Maar lopen die niet aan achter? En de auto trekt iets langzamer weer op, alhoewel het wel meer naar origineel is. De auto is afgeleverd vanaf Opel dealer met 215/50-17 rondom.
Ik rijd huidig rond met 205/50-17 aan de vooras en 215/50-17 aan de achteras. 225/40-18 is even hoog als 205/50-17 en 235/40-18 is evenhoog als 215/50-17.
Wie heeft plaatjes van zijn auto hoe het staat die 18 inch banden? De meesten zullen 225 banden erop hebben denk ik, maar wie heeft 235 of zelfs 245 onder de auto.
Hulp graag.:)
EDIT: info voor de wiskundigen:
205/50-17 = 636.8mm hoog
215/50-17 = 646.8mm
225/40-18 = 637.2mm
235/40-18 = 645.2mm
(225/45-18 = 659.7mm)2 mei 2015 om 16:52 #18283418Ik heb er 225-40-18 onder maar zodra deze op zijn komt de juiste maat er op, namelijk 225-45-18!
2 mei 2015 om 16:58 #18283419Ff een plaatje:
Ze vullen de kasten idd niet mooi op.
2 mei 2015 om 17:18 #18283420225/45/18 hoort er op voor de Vectra C.
18 inch velgen voor de Vectra C werden ook af-fabriek met deze maat geleverd.
2 mei 2015 om 17:23 #182834212 mei 2015 om 18:53 #18283422Op de 8Jx18 opc snowflakes werd trouwens 235-40-18 geleverd.
2 mei 2015 om 19:28 #18283423235 staat dik, maar ik zou voor 225/40/18 gaan.
2 mei 2015 om 21:51 #18283424AnoniemLid sinds:
1 January 1970225 staat ook niet getrokken op 8j velg hoor
inch maat maakt in deze dan ook niet uit
235 zal iets boller staan maar met slechts 10mm verschil in breedte van de band zul je dat nauwelijks zien.. ;)
3 mei 2015 om 06:45 #18283425Bedankt voor de opmerkingen en plaatjes.
@CJX wrote:
225/45/18 hoort er op voor de Vectra C.
18 inch velgen voor de Vectra C werden ook af-fabriek met deze maat geleverd.
Op een 1.8 motor is deze maat wel erg hoog. Het maakt de auto tot een slak, daar het een 5 bak heeft en de kracht in de hogere toeren zit. Vooral de mensen die V6 rijden of dikke diesel zullen deze 225/45-18 maat niet erg vinden. Verder is precies die maat ook meteen 40-50 euro duurder per band. Die keuze wordt het niet. Hij vult de wielkasten wel mooi op.
Ik denk wel dat Opel de Vectra ontworpen heeft met een banden totaalhoogte van 650mm. De 225/45-18 zit daar dan dichter bij dan een 225/40-18 en daarom verkocht Opel de velg ook met die maat.
In 17inch heb ik regelmatig de 215/50-17 gezien op Opels af fabriek. Die omtrek is met 647mm ook heel dicht bij die ontwerp 650mm. Nadeel alleen is ook dat 215/50-17 een verschrikkelijk dure band is. Leek wel of Opel de bandenboeren wilde spekken.
Daarom zijn veel bezitters na de 1ste bandenset uitgeweken naar de bandenmaten eromheen die wel goedkoper waren. 225/45-17 en 225/40-18 zitten ook veel op BMW en VAG en nog andere auto’s. Maar zijn volgens die ontwerp 650mm wel te klein.
@louwe 16 klepper wrote:
235 zal iets boller staan maar met slechts 10mm verschil in breedte van de band zul je dat nauwelijks zien.. ;)
Daarom is de keuze ook zo moeilijk. :hmmz 235/40-18 is 4mm hoger in band en zorgt dat de wielkas beter opgevuld wordt. En inderdaad het gaat maar om 1 cm breder/smaller.
Ik denk toch dat ik voor 235/40-18 ga. Is specialer en vult de wielkast voor beter op. Achter is mijn wielkast al vol.:)
3 mei 2015 om 07:08 #18283426Zijn mooie velgen die je gekozen heb, kies wel een a merk band om je wegligging goed te houden.
Kan je jouw 1.8 niet laten chippen? Heb ik met me 1.6 xel ook gedaan en die is onderin (veel) sterker geworden, acceleratie is ook leuk toegenomen.
3 mei 2015 om 07:13 #18283427Een A merk band hoeft niet perse. De B merken zijn tegenwoordig net zo goed. Ik heb vroeger een Wanli band gehad die was goed, Nexen banden zijn foed net als Nokian.
3 mei 2015 om 07:38 #18283428van de b merken ben ik verrast door Apollo van de Kwik Fit daar was best lekker mee te rijden, maar voel me toch beter bij me Michelins.
3 mei 2015 om 10:19 #18283429Ik heb eerst ook 235/40R18 op mijn GTS (y22dtr) gehad, heb er nu 225/45R18 op gelegd.
Ik vind de 225/45R18 veel beter sturen dan de 235/40R18, klinkt gek maar bij ons in de buurt kun je schijnbaar die centimeter verschil in spoor heel erg vernemen, ik had soms last van enorm zoekgedrag van de auto. Op het laatst gewoon lamme arm van het stuur zo krampachtig vasthouden.
Nu met dezelfde velgen en 225/45R18 nergens meer last van :thumb3 mei 2015 om 15:04 #18283430Ik rij met Vectra C 1.8 station
Banden maat 225/40R18
rijd goed en gangbare bandenmaat
3 mei 2015 om 16:36 #18283431@wagnas wrote:
Bedankt voor de opmerkingen en plaatjes.
@CJX wrote:
225/45/18 hoort er op voor de Vectra C.
18 inch velgen voor de Vectra C werden ook af-fabriek met deze maat geleverd.
Op een 1.8 motor is deze maat wel erg hoog. Het maakt de auto tot een slak, daar het een 5 bak heeft en de kracht in de hogere toeren zit. Vooral de mensen die V6 rijden of dikke diesel zullen deze 225/45-18 maat niet erg vinden. Verder is precies die maat ook meteen 40-50 euro duurder per band. Die keuze wordt het niet. Hij vult de wielkasten wel mooi op.
Ik denk wel dat Opel de Vectra ontworpen heeft met een banden totaalhoogte van 650mm. De 225/45-18 zit daar dan dichter bij dan een 225/40-18 en daarom verkocht Opel de velg ook met die maat.
In 17inch heb ik regelmatig de 215/50-17 gezien op Opels af fabriek. Die omtrek is met 647mm ook heel dicht bij die ontwerp 650mm. Nadeel alleen is ook dat 215/50-17 een verschrikkelijk dure band is. Leek wel of Opel de bandenboeren wilde spekken.
Daarom zijn veel bezitters na de 1ste bandenset uitgeweken naar de bandenmaten eromheen die wel goedkoper waren. 225/45-17 en 225/40-18 zitten ook veel op BMW en VAG en nog andere auto’s. Maar zijn volgens die ontwerp 650mm wel te klein.
@louwe 16 klepper wrote:
235 zal iets boller staan maar met slechts 10mm verschil in breedte van de band zul je dat nauwelijks zien.. ;)
Daarom is de keuze ook zo moeilijk. :hmmz 235/40-18 is 4mm hoger in band en zorgt dat de wielkas beter opgevuld wordt. En inderdaad het gaat maar om 1 cm breder/smaller.
Ik denk toch dat ik voor 235/40-18 ga. Is specialer en vult de wielkast voor beter op. Achter is mijn wielkast al vol.:)
als je veel snelweg km’s maakt, zou ik sowieso voor 225/45/18 gaan.
ook met een 1.8.dat betekent ook dat je toerental bij 120km.h een stuk omlaag gaat
scheelt ook in verbruik.en mocht het ècht nodig zijn, kun je met een 1.8 ook nog 140 in zn 4 rijden.
3 mei 2015 om 19:28 #18283432@sw_reijnders wrote:
als je veel snelweg km’s maakt, zou ik sowieso voor 225/45/18 gaan.
ook met een 1.8.dat betekent ook dat je toerental bij 120km.h een stuk omlaag gaat
scheelt ook in verbruik.en mocht het ècht nodig zijn, kun je met een 1.8 ook nog 140 in zn 4 rijden.
Hij red net geen 200 op de teller in de 4e versnelling. Bij 140 in z’n 4 slurpt hij al wel erg, hij maakt dan dacht ik al rond 4500 toeren.
Ik rijd half snelweg, half 80km wegen. Juist bij de 80km wegen moet ik soms al terugschakelen als het verkeer in drukte richting 75-70km/h gaat. Het is irritant steeds te moeten schakelen. Sinds ik de 205/50-17 aan de vooras heb, i.p.v. 215/50-17 gaat dat beter om 75km/h in 5e versnelling te rijden.
Op de snelweg is hij redelijk zuinig sowieso wegens de lange versnellingen. Continu 150km/h rijden doet geen centje pijn in de portemonee qua verbruik.
De 225/45-18 is echt te hoog (is nog grotere omtrek dan de 215/5017 die ik in het begin had), hij accelereert merkbaar trager en de 1.8 bulkt al niet van het vermogen in het middengebied. En met die band weet ik zeker dat ik continu moet terugschakelen op de 80km wegen.:(
3 mei 2015 om 19:52 #18283433@Deperik wrote:
Ik heb eerst ook 235/40R18 op mijn GTS (y22dtr) gehad, heb er nu 225/45R18 op gelegd.
Ik vind de 225/45R18 veel beter sturen dan de 235/40R18, klinkt gek maar bij ons in de buurt kun je schijnbaar die centimeter verschil in spoor heel erg vernemen, ik had soms last van enorm zoekgedrag van de auto. Op het laatst gewoon lamme arm van het stuur zo krampachtig vasthouden.
Nu met dezelfde velgen en 225/45R18 nergens meer last van :thumbFoutje :???: ik heb er 225/40R18 om liggen. Deze rijden echt veel fijner vergeleken bij de 235-ers. Ik twijfel nu alleen welke maat ik erop heb gehad. Maar goed omtrek zou mijn inziens niet zoveel invloed moeten hebben op het stuurgedrag, dit doet de breedte veel meer.
Wel klopt het dat de wielkasten niet mooi opgevuld zijn :( , maar ik kies toch voor fijner sturen.
3 mei 2015 om 21:17 #18283434@Deperik wrote:
Wel klopt het dat de wielkasten niet mooi opgevuld zijn :( , maar ik kies toch voor fijner sturen.
Ik heb vandaag nog eens gekeken aan de wielkasten maar bij mij valt het nog wel mee.
Voor zo’n 3.5 cm boven de band tot spatbord, achter nog iets minder 2.5/3.0 cm. Scheelt dat ik de GTS nog extra verlaagd heb t.o.v. de standaard verlaging.
Hopelijk morgenochtend banden bestellen, worden de 225/40-18. Kan niet wachten om ze gemonteerd te hebben. :angel Zal nog wel een paar dagen geduld moeten hebben.
7 mei 2015 om 17:57 #18283435En het eindresultaat. De 8Jx18 et 39mm velgen met 225/40-18 banden.
Bedankt iedereen.:)
17 januari 2016 om 20:06 #18283436@wagnas wrote:
En het eindresultaat. De 8Jx18 et 39mm velgen met 225/40-18 banden.
Bedankt iedereen.:)
Inderdaad net resultaat, vooral omdat voor vaak de kritieke factor is :thumbup
Hoeveel extra heb je de GTS verlaagd en met welke veren ? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.