Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Motor loopt niet lekker
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 maart 2015 om 20:24 #17271049
Beste mensen,
Ik heb mijn Calibra nu een klein half jaartje en eigenlijk vind ik dat de motor niet echt lekker loopt. Ik vergelijk hem maar even met de 3.2V6 in mijn Vectra; die gaat als de brandweer.
Motor start goed en loopt netjes stationair. Bij rustig rijden is er niets aan de hand, maar bij stevig gas geven lijkt de motor wat in te houden en de toeren opbouw gaat niet heel soepel, zeg maar met wat lichte schokken. Laatst trok ik door van 4000 naar 5000 toeren. Ging niet echt van harte en ik zag daarna even een blauwe pluim uit de uitlaat komen die na enkele seconden weer was verdwenen. Schrok even, maar heb de pluim daarna ook niet meer gezien.
Met regelmaat brand het motorlampje, met name bij koude motor, maar bij langer doorrijden gaat hij ook weer uit.
Ik heb de indruk dat er de laatste jaren niet heel veel onderhoud is geweest en, gezien de relatief lage kilometerstand van 166.000 km, zal de auto wel vaak kleine ritjes hebben gemaakt. Voordat ik de auto kocht heeft deze een jaar stilgestaan. Daar worden ze ook niet beter van.
Ik wil er toch iets aan gaan doen. Wie heeft tips in welke richting ik het moet zoeken en hoe ik een en ander kan verbeteren zodat ik weer een lekker soepel draaiend blokje heb.14 maart 2015 om 21:28 #18277878Ik zou beginnen met bougies, bezine filter, luchtfilter en nieuwe interieur filter.
Olie als je daar niks van weet ook keertje flushe ofzo en nieuwe olie er op.Hoe zijn de kleppendeksels? En de bougies zitten die vol met olie of geen idee.
16 maart 2015 om 18:20 #18277879Kun je een andere luchtmassameter proberen ? heb bij mijn Omega een soort gelijk probleem gehad, probleem was weg met een nieuwe luchtmassameter :thumb
16 maart 2015 om 19:33 #18277880Als het motormanagement lampje regelmatig gaat branden zou je langs een garage/Opel dealer kunnen gaan en hem laten uitlezen. Redelijke kans dat er iets mis is met een van de sensoren, zoals bijvoorbeeld de hierboven aangegeven luchtmassameter of de lambdasonde. Ook de tip van bougies, luchtfilter e.d. vervangen zou ik (tenzij dit recentelijk nog gebeurd is) ter harte nemen.
Wat eveneens wel eens kan helpen is een flesje injectiereiniger. Deze kun je bij Heuts of een andere autospeciaalzaak wel halen, bij Heuts kost het ongeveer 11 euro, maar zo te zien ligt er geen Heuts bij jou in de buurt. Let wel op: er zijn verschillende voor benzine en diesel, desnoods even in de desbetreffende zaak navragen. Als je de volgende keer gaat tanken, gooi eerst de inhoud van het flesje in de tank en tank hem dan vol. Je merk hier niet direct iets aan, aangezien het geheel met de volledige tank benzine wordt vermengd, maar kan wellicht wel iets helpen. Ik gebruik zo’n flesje 1 of 2 maal per jaar (pak m beet om de 7500 tot 10000 km).
17 maart 2015 om 21:02 #18277881Ik heb een verloopkabel gekocht. Ik neem aan dat ik via Opcom kan uitlezen. Ga dit eerst maar eens doen.
21 maart 2015 om 16:09 #18277882Inmiddels een verloopkabel gekocht en geprobeerd via OPCOM de foutcodes uit te lezen. Helaas kreeg ik geen verbinding. Vervolgens naar mijn vaste garage gegaan, maar ook die lukte het niet om met de auto te communiceren. Wat nu?
21 maart 2015 om 18:43 #18277883Huh beetje raar dat dit niet lukt, bij mijn cali lukt het gewoon. Hoe heb je opcom geinstalleerd? Dat kleine cd’tje heb je niet nodig.
Auto uilezen via paperclip manier?
22 maart 2015 om 14:30 #18277884Ik heb inmiddels de auto uitgelezen via de paperclip methode. Is nog een verrekt lastig klusje; soms bestaat de code uit 2 cijfers en soms uit 3 cijfers. Ik krijg de volgende codes:
3x code 12
3x code 17
3x code 145
3x code 31Alleen code 17 is relevant: Knock sensor 2 – No change in voltage
Het gaat dus om de nokkenas sensor. Weet iemand waar dat ding op je blok zit en is het verstandig om deze te vervangen?22 maart 2015 om 18:10 #18277885k zie dat je in schoonhoven woont, ik kan m e.v. met mijn opcom voor je uitlezen, ik zit in gouda
klopsensoren zitten op de voor en achterkant van het blok onder de uitlaat (gaat om n v6 tog) sensoren gaan niet snel kapot maar draadbreuk of rot contact kan wel problemen geven
25 maart 2015 om 21:28 #18277886Bedankt zo ver voor jullie reacties.
Ik heb eens gekeken naar de binnenkant van het gasklephuis. Op het oog ziet dat er eigenlijk heel schoon uit.
Verder heb ik de motor afdekplaat verwijderd en de voorste bougiekabels losgetrokken. Nu blijkt dat deze in een heerlijk oliebadje staan. Schijnt vaker voor te komen vanwege kromgetrokken kleppendeksels. Wil ik het goed doen dan moet ik natuurlijk het inlaatspruitstuk ook los gaan halen.
Weet iemand of er bij het terug monteren van het inlaatspruitstuk een pakking vervangen moet worden?
Heeft het zin om de kleppendekselpakking te vervangen of kom ik van de regen in de drup vanwege waarschijnlijk een kromme kleppendeksel?
25 maart 2015 om 21:33 #18277887Inlaat kun je loshalen zonder nieuwe pakkingen. De inlaat loshalen met ervaring kost je 10 minuten ofzo.
En je kunt of kijke voor nieuwe pakkinge + vloeibaren pakking er aan doen.
Of kijken na andere kleppendeksels.Of als je de v6 kapt niet terug wilt kun je aluminium kleppen deksels van een vectra b nemen, deze lekken niet.
25 maart 2015 om 22:20 #18277888Passen de kleppendeksels van een omega 2.6 ook?
25 maart 2015 om 22:47 #18277889Durf ik niet te zeggen, die zijn wel van plastic wat calibra ook heeft.
30 maart 2015 om 12:09 #18277890@EddyVectra3.2V6 wrote:
Ik heb inmiddels de auto uitgelezen via de paperclip methode.
… …]
Alleen code 17 is relevant: Knock sensor 2 – No change in voltage
Het gaat dus om de nokkenas sensor. Weet iemand waar dat ding op je blok zit en is het verstandig om deze te vervangen?Knock sensor is niet je nokkenas sensor (dat is de camshaft) ‘Knock’ is de klop sensor. de C25XE heeft er 2. (voorste en achterste cyl. bank)
@EddyVectra3.2V6 wrote:
Passen de kleppendeksels van een omega 2.6 ook?
De klepdeksels van een Omega 2.6 passen inderdaad ook.
Bij kunstofklepdeksels zou ik de klepdeksels geheel vervangen voor nieuwe. Eenmaal krom is krom, hard aandraaien heeft ook geen zin, gaat het alleen maar harder lekken, en lekdicht krijgen d.m.v. vloeibare pakking zou ik voorzichtig mee zijn. Spaarzaam gebruiken en op de hoeken alleen. Anders idd de aluminium deksels.30 maart 2015 om 12:41 #18277891Klopsensor 2 is aan de radiateurzijde, dat is dan ook de meest voorkomende klopsensor om kapot te gaan, ik vermoed door de nattigheid.
Let wel op dat je de kkopsensor pakt die op je kabelboom past (ik neem aan C25XE draadboom).
Zo ja kan je hem pakken van de C25XE X25XE X30XE t/m 1997 met vierkante stekker.Klepdeksels als ze lekken inderdaad het beste geheel vervangen, en zeker niet te vast zetten. (8nm)
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
24 april 2015 om 22:36 #18277892Heb inmiddels het inlaatspruitstuk gedemonteerd. Weet iemand waar de stappenmotor zit en of daar iets aan schoon te maken valt? Onderstaand afbeelding van de onderzijde van het inlaatspruitstuk.
26 april 2015 om 10:14 #18277893Dat ronde ding aan je inlaat wat je op je plaatje ziet, met die slangen en stekker erop.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
26 april 2015 om 17:44 #18277894Inmiddels flink gewerkt aan de Calibra. Ik heb de kleppendeksels vervangen door aluminium exemplaren van een Vectra. De achterste bougies stonden werkelijk in een zwembad van olie. Bougies zagen er alle 6 overigens nog prima uit, dus daarop is door de vorige eigenaar niet bezuinigd. Verder gasklephuis (was nauwelijks vies) en stappenmotor gereinigd. Pijpje van de carterventilatie achter op het blik leek dicht te zetten. Heb ik open geprikt. Verder uiteraard de bougies vervangen.
Al met al een behoorlijk werkje, maar met een klein beetje handigheid goed zelf te doen. Het is vooral een kwestie van goed opletten dat je bij het monteren niets vergeet aan te sluiten. Resultaat: motor loopt lekkerder en draait soepeler in de toeren. Bij koude motor gaat nog steeds het motorlampje op het dashboard branden. Misschien toch ook nog maar de klopsensor vervangen.
De positie van de olievuldop zit nu op een andere plek. Ik ga op mijn gemakje nog iets bedenken om toch de motorafdekkap te kunnen monteren.
Zo ziet het er nu uit:
27 april 2015 om 11:32 #18277895Die afdekkap zal eigenlijk niet meer terug kunnen, een vectra b inlaat er op maken dat ga ik bij de mijne doen
27 april 2015 om 18:56 #18277896Kwam op internet deze oplossing tegen voor de afdekkap. Niet onaardig.
9 mei 2015 om 22:58 #18277897Ik wilde de klopsensor nog vervangen. Nieuwe sensor gekocht, maar bij het vervangen bleek gewoon dat de bout waarmee de sensor op het blok gemonteerd zit helemaal los was. Ik kon de bout met de hand losdraaien. De sensor eerst maar eens vastgezet en nu kijken wat dit voor resultaat heeft.
9 mei 2015 om 23:22 #18277898als deze weer werkt en de bout los blijft gaan een beetje locktight erop doen.. als deze werkt i.c.m. de bedrijfstemperatuur van de motor…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.