Motor loopt niet lekker

Forumindex Forums Modellen Calibra Motor loopt niet lekker

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271049
    EddyVectra3.2V6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 December 2012

      Beste mensen,
      Ik heb mijn Calibra nu een klein half jaartje en eigenlijk vind ik dat de motor niet echt lekker loopt. Ik vergelijk hem maar even met de 3.2V6 in mijn Vectra; die gaat als de brandweer.
      Motor start goed en loopt netjes stationair. Bij rustig rijden is er niets aan de hand, maar bij stevig gas geven lijkt de motor wat in te houden en de toeren opbouw gaat niet heel soepel, zeg maar met wat lichte schokken. Laatst trok ik door van 4000 naar 5000 toeren. Ging niet echt van harte en ik zag daarna even een blauwe pluim uit de uitlaat komen die na enkele seconden weer was verdwenen. Schrok even, maar heb de pluim daarna ook niet meer gezien.
      Met regelmaat brand het motorlampje, met name bij koude motor, maar bij langer doorrijden gaat hij ook weer uit.
      Ik heb de indruk dat er de laatste jaren niet heel veel onderhoud is geweest en, gezien de relatief lage kilometerstand van 166.000 km, zal de auto wel vaak kleine ritjes hebben gemaakt. Voordat ik de auto kocht heeft deze een jaar stilgestaan. Daar worden ze ook niet beter van.
      Ik wil er toch iets aan gaan doen. Wie heeft tips in welke richting ik het moet zoeken en hoe ik een en ander kan verbeteren zodat ik weer een lekker soepel draaiend blokje heb.

      #18277878
      Maurice89
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 October 2009

        Ik zou beginnen met bougies, bezine filter, luchtfilter en nieuwe interieur filter.
        Olie als je daar niks van weet ook keertje flushe ofzo en nieuwe olie er op.

        Hoe zijn de kleppendeksels? En de bougies zitten die vol met olie of geen idee.

        #18277879
        Sjors-V6
          Lid sinds:
          7 March 2008

          Kun je een andere luchtmassameter proberen ? heb bij mijn Omega een soort gelijk probleem gehad, probleem was weg met een nieuwe luchtmassameter :thumb

          #18277880
          MoiInActie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 March 2012

            Als het motormanagement lampje regelmatig gaat branden zou je langs een garage/Opel dealer kunnen gaan en hem laten uitlezen. Redelijke kans dat er iets mis is met een van de sensoren, zoals bijvoorbeeld de hierboven aangegeven luchtmassameter of de lambdasonde. Ook de tip van bougies, luchtfilter e.d. vervangen zou ik (tenzij dit recentelijk nog gebeurd is) ter harte nemen.

            Wat eveneens wel eens kan helpen is een flesje injectiereiniger. Deze kun je bij Heuts of een andere autospeciaalzaak wel halen, bij Heuts kost het ongeveer 11 euro, maar zo te zien ligt er geen Heuts bij jou in de buurt. Let wel op: er zijn verschillende voor benzine en diesel, desnoods even in de desbetreffende zaak navragen. Als je de volgende keer gaat tanken, gooi eerst de inhoud van het flesje in de tank en tank hem dan vol. Je merk hier niet direct iets aan, aangezien het geheel met de volledige tank benzine wordt vermengd, maar kan wellicht wel iets helpen. Ik gebruik zo’n flesje 1 of 2 maal per jaar (pak m beet om de 7500 tot 10000 km).

            #18277881
            EddyVectra3.2V6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 December 2012

              Ik heb een verloopkabel gekocht. Ik neem aan dat ik via Opcom kan uitlezen. Ga dit eerst maar eens doen.

              #18277882
              EddyVectra3.2V6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 December 2012

                Inmiddels een verloopkabel gekocht en geprobeerd via OPCOM de foutcodes uit te lezen. Helaas kreeg ik geen verbinding. Vervolgens naar mijn vaste garage gegaan, maar ook die lukte het niet om met de auto te communiceren. Wat nu?

                #18277883
                Maurice89
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 October 2009

                  Huh beetje raar dat dit niet lukt, bij mijn cali lukt het gewoon. Hoe heb je opcom geinstalleerd? Dat kleine cd’tje heb je niet nodig.

                  Auto uilezen via paperclip manier?

                  #18277884
                  EddyVectra3.2V6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 December 2012

                    Ik heb inmiddels de auto uitgelezen via de paperclip methode. Is nog een verrekt lastig klusje; soms bestaat de code uit 2 cijfers en soms uit 3 cijfers. Ik krijg de volgende codes:
                    3x code 12
                    3x code 17
                    3x code 145
                    3x code 31

                    Alleen code 17 is relevant: Knock sensor 2 – No change in voltage
                    Het gaat dus om de nokkenas sensor. Weet iemand waar dat ding op je blok zit en is het verstandig om deze te vervangen?

                    #18277885
                    drakos
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 December 2010

                      k zie dat je in schoonhoven woont, ik kan m e.v. met mijn opcom voor je uitlezen, ik zit in gouda

                      klopsensoren zitten op de voor en achterkant van het blok onder de uitlaat (gaat om n v6 tog) sensoren gaan niet snel kapot maar draadbreuk of rot contact kan wel problemen geven

                      #18277886
                      EddyVectra3.2V6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        28 December 2012

                        Bedankt zo ver voor jullie reacties.

                        Ik heb eens gekeken naar de binnenkant van het gasklephuis. Op het oog ziet dat er eigenlijk heel schoon uit.

                        Verder heb ik de motor afdekplaat verwijderd en de voorste bougiekabels losgetrokken. Nu blijkt dat deze in een heerlijk oliebadje staan. Schijnt vaker voor te komen vanwege kromgetrokken kleppendeksels. Wil ik het goed doen dan moet ik natuurlijk het inlaatspruitstuk ook los gaan halen.

                        Weet iemand of er bij het terug monteren van het inlaatspruitstuk een pakking vervangen moet worden?

                        Heeft het zin om de kleppendekselpakking te vervangen of kom ik van de regen in de drup vanwege waarschijnlijk een kromme kleppendeksel?

                        #18277887
                        Maurice89
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 October 2009

                          Inlaat kun je loshalen zonder nieuwe pakkingen. De inlaat loshalen met ervaring kost je 10 minuten ofzo.

                          En je kunt of kijke voor nieuwe pakkinge + vloeibaren pakking er aan doen.
                          Of kijken na andere kleppendeksels.

                          Of als je de v6 kapt niet terug wilt kun je aluminium kleppen deksels van een vectra b nemen, deze lekken niet.

                          #18277888
                          EddyVectra3.2V6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            28 December 2012

                            Passen de kleppendeksels van een omega 2.6 ook?

                            #18277889
                            Maurice89
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 October 2009

                              Durf ik niet te zeggen, die zijn wel van plastic wat calibra ook heeft.

                              #18277890
                              Jerremy
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 October 2004

                                @EddyVectra3.2V6 wrote:

                                Ik heb inmiddels de auto uitgelezen via de paperclip methode.
                                … …]
                                Alleen code 17 is relevant: Knock sensor 2 – No change in voltage
                                Het gaat dus om de nokkenas sensor. Weet iemand waar dat ding op je blok zit en is het verstandig om deze te vervangen?

                                Knock sensor is niet je nokkenas sensor (dat is de camshaft) ‘Knock’ is de klop sensor. de C25XE heeft er 2. (voorste en achterste cyl. bank)

                                @EddyVectra3.2V6 wrote:

                                Passen de kleppendeksels van een omega 2.6 ook?

                                De klepdeksels van een Omega 2.6 passen inderdaad ook.
                                Bij kunstofklepdeksels zou ik de klepdeksels geheel vervangen voor nieuwe. Eenmaal krom is krom, hard aandraaien heeft ook geen zin, gaat het alleen maar harder lekken, en lekdicht krijgen d.m.v. vloeibare pakking zou ik voorzichtig mee zijn. Spaarzaam gebruiken en op de hoeken alleen. Anders idd de aluminium deksels.

                                #18277891
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  Klopsensor 2 is aan de radiateurzijde, dat is dan ook de meest voorkomende klopsensor om kapot te gaan, ik vermoed door de nattigheid.

                                  Let wel op dat je de kkopsensor pakt die op je kabelboom past (ik neem aan C25XE draadboom).
                                  Zo ja kan je hem pakken van de C25XE X25XE X30XE t/m 1997 met vierkante stekker.

                                  Klepdeksels als ze lekken inderdaad het beste geheel vervangen, en zeker niet te vast zetten. (8nm)

                                  verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                  #18277892
                                  EddyVectra3.2V6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    28 December 2012

                                    Heb inmiddels het inlaatspruitstuk gedemonteerd. Weet iemand waar de stappenmotor zit en of daar iets aan schoon te maken valt? Onderstaand afbeelding van de onderzijde van het inlaatspruitstuk.

                                    #18277893
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Dat ronde ding aan je inlaat wat je op je plaatje ziet, met die slangen en stekker erop.

                                      verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                      #18277894
                                      EddyVectra3.2V6
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        28 December 2012

                                        Inmiddels flink gewerkt aan de Calibra. Ik heb de kleppendeksels vervangen door aluminium exemplaren van een Vectra. De achterste bougies stonden werkelijk in een zwembad van olie. Bougies zagen er alle 6 overigens nog prima uit, dus daarop is door de vorige eigenaar niet bezuinigd. Verder gasklephuis (was nauwelijks vies) en stappenmotor gereinigd. Pijpje van de carterventilatie achter op het blik leek dicht te zetten. Heb ik open geprikt. Verder uiteraard de bougies vervangen.

                                        Al met al een behoorlijk werkje, maar met een klein beetje handigheid goed zelf te doen. Het is vooral een kwestie van goed opletten dat je bij het monteren niets vergeet aan te sluiten. Resultaat: motor loopt lekkerder en draait soepeler in de toeren. Bij koude motor gaat nog steeds het motorlampje op het dashboard branden. Misschien toch ook nog maar de klopsensor vervangen.

                                        De positie van de olievuldop zit nu op een andere plek. Ik ga op mijn gemakje nog iets bedenken om toch de motorafdekkap te kunnen monteren.

                                        Zo ziet het er nu uit:

                                        #18277895
                                        Maurice89
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 October 2009

                                          Die afdekkap zal eigenlijk niet meer terug kunnen, een vectra b inlaat er op maken dat ga ik bij de mijne doen

                                          #18277896
                                          EddyVectra3.2V6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            28 December 2012

                                            Kwam op internet deze oplossing tegen voor de afdekkap. Niet onaardig.

                                            #18277897
                                            EddyVectra3.2V6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              28 December 2012

                                              Ik wilde de klopsensor nog vervangen. Nieuwe sensor gekocht, maar bij het vervangen bleek gewoon dat de bout waarmee de sensor op het blok gemonteerd zit helemaal los was. Ik kon de bout met de hand losdraaien. De sensor eerst maar eens vastgezet en nu kijken wat dit voor resultaat heeft.

                                              #18277898
                                              bart-gsi
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                7 July 2012

                                                als deze weer werkt en de bout los blijft gaan een beetje locktight erop doen.. als deze werkt i.c.m. de bedrijfstemperatuur van de motor…

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.