Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › vectra b 1.8 ombouw naar 2.5 v6
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 maart 2015 om 09:28 #17270994
hallo,
een maat van mij had het idee om zijn vectra b z18xe om te bouwen naar een 2.5 v6 c25xe
heeft iemand hier ervaring mee? en wat moet er allemaal aangepast worden voor deze motorwissel?
alvast bedankt.12 maart 2015 om 09:38 #1827750412 maart 2015 om 09:44 #18277505ja dat lijkt me dan de beste optie.
en hoef dan verder met motorsteunen enzo niks aan te passen ?
aandrijfassen wielnaven misschien?12 maart 2015 om 09:46 #18277506Als je al geld gaat steken in een ombouw ga dan voor een 3.0 of 3.2 zijn de zelfde blokken als een 2.5 dus zou goed moeten passen.
Ombouwen naar een 2.8t zou ook wel gaaf zijn, alleen zijn deze blokken nog wel redelijk duur in aanschaf en nooit in een b geleverd dus wel veel aanpaswerk vereist.
als je voor een 2.5 zou gaan gewoon een donor vectra b kopen en dan zou het redelijk eenvoudig moeten kunnen.12 maart 2015 om 09:47 #18277507@kadettcoupe1978 wrote:
ja dat lijkt me dan de beste optie.
en hoef dan verder met motorsteunen enzo niks aan te passen ?
aandrijfassen wielnaven misschien?alles overnemen als je op safe wil spelen en niet onderdelen te kort wil komen.. de chassis zijn volgens mij het zelfde.. maar de v6 hangt in een subframe.. ik weet niet of de 1.8 daar ook in hangt namelijk.. anders is het heel makkelijk.. subframe los met de complete aandrijving en zo onder je vectra vast maken…. en dan je ECU overhangen rechts onder je voorruit
12 maart 2015 om 09:49 #18277508een 3.0 ombouw daar kan het beste wim-v6 over mee praten die heeft dat al eens succesvol gedaan naar mijn weten en kan je daar alle do`s and don`ts over vertellen…
12 maart 2015 om 09:53 #18277509ja lijkt me ook het makkelijkst om een donor auto te kopen dan.
dus in principe zou het redelijk makkelijk moeten gaan.
zal het even aan hem doorgeven, kan die kijken wat hij wil doen.bedankt in ieder geval :thumb
12 maart 2015 om 09:54 #18277510@kadettcoupe1978 wrote:
ja lijkt me ook het makkelijkst om een donor auto te kopen dan.
dus in principe zou het redelijk makkelijk moeten gaan.
zal het even aan hem doorgeven, kan die kijken wat hij wil doen.bedankt in ieder geval :thumb
graag gedaan.. ik weet overgens niet of je als je van een 1.8 naar een 2.5 gaat ook een andere benzine pomp nodig hebt of dat heel de serie pompjes de zelfde capaciteit heeft.. aangezien een 2.5 een hogere benzine aanvoer nodig heeft dan een 1.8
12 maart 2015 om 09:57 #18277511http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m902886093-opel-vectra-2-5-xe-caravan.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
heb je meteen een hoop luxe opties
Als je er een hoop onderdelen van verkoopt heb je het blok voor niks.12 maart 2015 om 10:00 #18277512@corsabc20xe wrote:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m902886093-opel-vectra-2-5-xe-caravan.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
heb je meteen een hoop luxe opties
Als je er een hoop onderdelen van verkoopt heb je het blok voor niks.zou wel fijn zijn.. ik zoek nog een achterbumper voor me station.. dat ding kost bij de dealer 640 euro ongespoten en zit een wacht tijd op van minimaal 2 maanden
vaak bij die 2e handjes van de onderdelenverkopers zitten te veel scheuren en beschadigingen op….. deze is overgens nog netjes op de foto12 maart 2015 om 10:12 #18277513dat zou ik zo ook niet weten hoe dat zit met de brandstofpomp. zou ik even moeten uitzoeken nog
had deze al wel zien staan zou misschien een optie zijn.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/overige-auto-onderdelen/m889501787-alle-onderdelen-van-een-opel-vectra-b-x25xe-benzine-motor.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
12 maart 2015 om 10:50 #18277514@kadettcoupe1978 wrote:
dat zou ik zo ook niet weten hoe dat zit met de brandstofpomp. zou ik even moeten uitzoeken nog
had deze al wel zien staan zou misschien een optie zijn.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/overige-auto-onderdelen/m889501787-alle-onderdelen-van-een-opel-vectra-b-x25xe-benzine-motor.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
ok goed kijken naar de staat van de motor.. en als je overweegt de motor de kopen de distributie riem , multiriem en waterpomp vervangen.. want ik zie er namelijk geen km-stand bij staan… zou zonde zijn als die kapot gaat
12 maart 2015 om 10:54 #18277515Is al vaker uitgevoerd zoekfunctie gebruiken wat betreft ombouw complete suffragette onder de v6 uit terug onder de 1.8 heb je meteen remmen ook mee en aandrijving.
12 maart 2015 om 12:32 #18277516Zie mijn topic viewtopic.php?f=6&t=179837
p.s. volgens mij weet niet zeker maar heeft de Z18XE een elektronische gasklep? Dan dien je hier ook mee rekening te houden.Ecu is ook niet plug and play, althans bij die van mij X18XE1 was het niet plug and play… Carlo is wel even zoet geweest om de ecu om te zetten..
12 maart 2015 om 13:45 #18277517als ik het zo een beetje lees, moet er toch nog aardig wat aangepast worden dus.
ecu en kabelboom
tellers
handgeschakelde bak erbij vinden
sleutelring
en misschien elektronische gasklep (durf zo niet te zeggen of dat er op zit)
en natuurlijk om laten keuren bij de rdwen mis misschien nog meer wat gebeurd moet worden ?
in ieder geval bedankt voor de info zover, ben er al wat wijzer van geworden :thumb
12 maart 2015 om 15:26 #18277518Grootste hangijzer is de kabelboom,de rest is redelijk snel gedaan als je weet wat je moet doen natuurlijk..
12 maart 2015 om 15:31 #18277519De kabelboom van de motor moet geen probleem zijn. Je kan van de ECU onder de voorruit een grote stekker loshalen dan kun je de rest laten zitten aan de motor
12 maart 2015 om 15:37 #18277520@ Bart-gsi, waar wil je de stekker vervolgens weer inklikken? De Z en X18XE(1) blokken hebben niet een oude bosch ECU blokje die onder het raam zit, maar deze zitten op het blok zelf. Is een klein vierkant ECUtje… Dus de kabelboom moet weer pas gemaakt worden voor de oude BOSCH Ecu dus dat word solderen, en weten hoe de schema in elkaar zit. En uit ervaring kan ik je vertellen dat het best een klusje (uitzoek) werk is. Maar het is uiteraard te doen.
12 maart 2015 om 15:43 #18277521@Corsa_B_66 wrote:
@ Bart-gsi, waar wil je de stekker vervolgens weer inklikken? De Z en X18XE(1) blokken hebben niet een oude bosch ECU blokje die onder het raam zit, maar deze zitten op het blok zelf. Is een klein vierkant ECUtje… Dus de kabelboom moet weer pas gemaakt worden voor de oude BOSCH Ecu dus dat word solderen, en weten hoe de schema in elkaar zit. En uit ervaring kan ik je vertellen dat het best een klusje (uitzoek) werk is. Maar het is uiteraard te doen.
Als je de motor overhangt neem je neem ik aan de ECU van de 2.5 mee en op die ECU zit een grote stekker.. Althans bij mij.. Neem aan dat hij de motor,bak etc overneemt dus dan gaat alles qua kabels mee over… Maar ik heb verder van de ECU van de 1.8 geen idee .. Ik dacht dat het makkelijker was maar heb me er dan op verkeken…my bad
12 maart 2015 om 15:49 #18277522@bart-gsi wrote:
@Corsa_B_66 wrote:
@ Bart-gsi, waar wil je de stekker vervolgens weer inklikken? De Z en X18XE(1) blokken hebben niet een oude bosch ECU blokje die onder het raam zit, maar deze zitten op het blok zelf. Is een klein vierkant ECUtje… Dus de kabelboom moet weer pas gemaakt worden voor de oude BOSCH Ecu dus dat word solderen, en weten hoe de schema in elkaar zit. En uit ervaring kan ik je vertellen dat het best een klusje (uitzoek) werk is. Maar het is uiteraard te doen.
Als je de motor overhangt neem je neem ik aan de ECU van de 2.5 mee en op die ECU zit een grote stekker.. Althans bij mij.. Neem aan dat hij de motor,bak etc overneemt dus dan gaat alles qua kabels mee over… Maar ik heb verder van de ECU van de 1.8 geen idee .. Ik dacht dat het makkelijker was maar heb me er dan op verkeken…my bad
En moet het toerental, watertemperatuur, contactslot en andere lampjes in het dashboard over Wifi dan?
12 maart 2015 om 16:14 #18277523En moet het toerental, watertemperatuur, contactslot en andere lampjes in het dashboard over Wifi dan?
Zou leuk zijn als je dat voor elkaar krijgt.. Ik dacht dat de ecu’s het zelfde formaat waren en op de zelfde locatie zaten
12 maart 2015 om 16:19 #18277524het idee was inderdaad wel om dan complete motor met bak en al over te zetten.
maar word nog wel even prutsen met de ecu en kabelboom dus :hmmz12 maart 2015 om 17:19 #18277525De ombouw van een x18xe1/z18xe naar x25xe is pittig.
Je moet veranderen:
Electrisch naar kabelgas
Kabelboom naar ECU, bij de 1.8 zit de ecu op de motor. 2.5 in het paravaan.
De bedrading/stekker naar de ecu is anders/verkeerde plek
Immo signaal moet omgelegd worden ivm type motorsturingen
Koelmodule moet gewisseld worden ivm extra waterpomp/radiateur anders
Rembekrachtiger moet gewisseld worden voor een dubbele(inlaat loopt er anders bijna tegen aan)
Het is dus echt een flinke klus waar je zeker moet weten wat je aan het doen bent. Koop dan gewoon een 2.5… stukken goedkoper.12 maart 2015 om 18:10 #18277526Corlo’s been there and has done that.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
12 maart 2015 om 18:29 #18277527Oke weet ik eerst even genoeg.
bedankt voor alle info :thumb -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.