Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Eventuele aankoop diesel wegens verhuis
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 maart 2015 om 21:23 #17270851
Hey guys!
Ik en mijn wederhelft hebben een huis aangeschaft en we zouden binnen een dik jaar verhuizen.
Nu ben ik de eigenaar van een Astra 1.6 (115PK) benzine van bouwjaar 2013. Nu woon ik ruw geschat een 9.5km van het werk
en doe ik enkel binnenwegen. Wat resulteert dat ik gemiddeld tussen de 560- 600km op 1 tank rij. Wat natuurlijk erg weinig is, maar vrij normaal als je altijd de stadswegen neemt.Als ik zou verhuizen zou ik elke dag 70km heen en terug rijden naar het werk op snelwegen. Zou dit mijn reikwijdte erg verlengen? Zo niet, lijkt het mij interessant om een diesel aan te schaffen?
Omdat ik de Astra een van de mooiste wagens vind die er nu rondrijd zou ik graag bij hetzelfde model blijven, maar hoe zuinig is de diesel variant?Ik hoor graag jullie ervaring en mening!
– Ben
3 maart 2015 om 00:34 #18276460Ik denk dat er nog maximaal 100~150km bij zou kunnen komen. Het is maar net wat je zelf wilt. Een diesel is aantrekkelijk als je meer dan 25000km per jaar gaat maken. Met een simpele rekensom 70km per dag x 5 dagen x 52 weken exclusief prive km’s kom jij daar niet eens bij in de buurt. Maak je veel prive km’s er naast kan je er wel bij in de buurt komen. Maar dan zit je met de samenhangende kosten van wegenbelasting, onderhoud etc.
Dit allemaal is natuurlijk afhankelijk van het type motor die jij wilt nemen. Moderne diesels van tegenwoordig zijn zuinig en je zou er makkelijk meer dan 1000km op 1 tank moeten halen.
Je zou eerst eens moeten rekenen wat je nu met benzine per jaar aan km’s maakt inclusief de daarbij aanhangende kosten. Vervolgens kijken wat je verwacht te maken met de daarbij komende kosten en dan pas een beslissing nemen of je voor diesel of benzine gaat.
Als je het simpel wilt houden, meer dan 25000km per jaar is diesel de beste keus, daar onder moet je een benzine nemen.
3 maart 2015 om 07:01 #18276461http://www.omslagpunt.com/brandstofcalculator/” onclick=”window.open(this.href);return false;
3 maart 2015 om 11:39 #18276462@ 25.000KM per jaar omslag punt is al lang niet meer de juiste afstand. Dat was jaren geleden zo. Tegenwoordig kom je al rond de 15.000KM waar het omslag punt ligt. Verschil per auto type, gewicht enzo. Maar gebruik inderdaad zoals eerder aangegeven deze link om een goede indicatie te krijgen vanaf wanneer voor jouw het omslag punt voordelig word.
link: http://www.omslagpunt.com/brandstofcalculator/” onclick=”window.open(this.href);return false;@iquick wrote:
Ik denk dat er nog maximaal 100~150km bij zou kunnen komen. Het is maar net wat je zelf wilt. Een diesel is aantrekkelijk als je meer dan 25000km per jaar gaat maken. Met een simpele rekensom 70km per dag x 5 dagen x 52 weken exclusief prive km’s kom jij daar niet eens bij in de buurt. Maak je veel prive km’s er naast kan je er wel bij in de buurt komen. Maar dan zit je met de samenhangende kosten van wegenbelasting, onderhoud etc.
Dit allemaal is natuurlijk afhankelijk van het type motor die jij wilt nemen. Moderne diesels van tegenwoordig zijn zuinig en je zou er makkelijk meer dan 1000km op 1 tank moeten halen.
Je zou eerst eens moeten rekenen wat je nu met benzine per jaar aan km’s maakt inclusief de daarbij aanhangende kosten. Vervolgens kijken wat je verwacht te maken met de daarbij komende kosten en dan pas een beslissing nemen of je voor diesel of benzine gaat.
Als je het simpel wilt houden, meer dan 25000km per jaar is diesel de beste keus, daar onder moet je een benzine nemen.
3 maart 2015 om 12:35 #18276463Het ligt echt puur aan de km’s die je jaarlijks maakt. Hoe meer km’s je maakt, hoe sneller een diesel aantrekkelijk is. Afhankelijk van de type auto, motor, gewicht en periode van gebruik. Nu heb ik dus een Astra 1.6 Turbo en een 1.6 CDTI vergleken bij een periode van 5 jaar. Omslagpunt ligt bij deze auto op 18000km, waar nog geen eens rekening word gehouden met onderhoud. Als je jaarlijks 20000km maakt, is diesel 106 euro goedkoper. Maak je 30000km in een jaar dan is diesel 570 euro goedkoper. In theorie is diesel aantrekkelijk maar in de praktijk moet je nog rekening houden met kosten van onderhoud. Een diesel is duurder in onderhoud dan een benzine. Voor die 100 euro verschil met jaarlijks 20000km per jaar rij ik wel een benzine ipv een diesel. Maak ik 30000km dan rij ik wel een diesel. Maar goed ik ben ik natuurlijk en een ander is een ander. Zo heb ik het geleerd vroeger, geen omslagpunt, rekening houden met de kosten die er aan gaan komen etc. maakte je meer dan 30000km ging je voor een diesel maakte je minder ging je voor een benzine.
4 maart 2015 om 10:57 #18276464Ik snap niet waarom mensen zeggen dan diesel onderhoud duurder is dan bij een benzine auto. Heb 7 jaar lang een Astra G diesel gereden en qua onderhoud kan ik je zeggen dat ik nu met mijn benzine auto zeker niet goedkoper uit ben. Denk zelfs persoonlijk dat een benzine qua onderhoud duurder is. Daarbij komt nog eens dat ik persoonlijk benzine veel gevoeliger vind voor storingen dan een diesel. Mijn Astra G 2.0 Diesel had ruim 3ton op de teller staan en had nergens problemen mee. Durf zelfs te zeggen dat het blok nog ruim 1 ton zonder problemen makkelijk kan halen.
4 maart 2015 om 11:53 #18276465ik zou een auto van 2013 nu niet wegdoen om daarvoor een diesel aan te kopen.
Vergeet niet hoeveel waardeverlies je zal hebben als je deze weg doet om dan een diesel te kopen.
tel dit ook bij uw verbruik anders ;)
Ik zou met uw benzine blijven rijden. Als je dan binnen paar jaar andere auto zou kopen kan je kijken voor een diesel.
Maar voor 70km per dag zou ik mijn benzine nu niet weg doen.4 maart 2015 om 14:54 #18276459@Dolby wrote:
Ik snap niet waarom mensen zeggen dan diesel onderhoud duurder is dan bij een benzine auto. Heb 7 jaar lang een Astra G diesel gereden en qua onderhoud kan ik je zeggen dat ik nu met mijn benzine auto zeker niet goedkoper uit ben. Denk zelfs persoonlijk dat een benzine qua onderhoud duurder is. Daarbij komt nog eens dat ik persoonlijk benzine veel gevoeliger vind voor storingen dan een diesel. Mijn Astra G 2.0 Diesel had ruim 3ton op de teller staan en had nergens problemen mee. Durf zelfs te zeggen dat het blok nog ruim 1 ton zonder problemen makkelijk kan halen.
Het is eenmaal een feit dat een diesel duurder in onderhoud is dan een benzine variant. Een diesel anno nu met DPF is extra storing gevoelig. Een voorbeeld van mijn kant.
Astra G Z16XEL, 8 jaar lang gebruikt, geen enkel probleem. Kosten? Maximaal 1500 euro (onderhoud, dynamo, accu, remschijven en blokken rondom)
Astra H Z19DTH, 4 jaar in bezit bijna. Kosten, bijna het 3 dubbele. (onderhoud, Revisie verstuivers, revisie bak, inlaat, dynamo, 2 x accu) Mijn turbo komt er overigens ook aan en de DPF bezorgt mij constant hoofdpijn door telkens in de noodloop te schieten.
Bij een moderne diesel anno nu moet je denken aan groot onderhoud, zoals verstuivers, turbo, egr, dpf, inlaatspruitstuk etc. Wil niet zeggen dat je deze problemen ook echt gaat krijgen, afhankelijk van de type motor en hoe goed je auto is geproduceerd, dus begrijp mij niet verkeerd op dit gebied van onderhoud, maar je gaat vast en zeker deels deze problemen krijgen. Dus de vraag is, is het wel verstandig om een diesel te nemen met 15000km per jaar? I don’t think so, wil je kosten maken, go ahead, neem een diesel, een diesel van nu is tenslotte niet gemaakt voor korte stukken. Als ik de TS was, zou ik lekker blijven cruisen met de huidige 1.6.
4 maart 2015 om 15:12 #18276466@iquick wrote:
@Dolby wrote:
Ik snap niet waarom mensen zeggen dan diesel onderhoud duurder is dan bij een benzine auto. Heb 7 jaar lang een Astra G diesel gereden en qua onderhoud kan ik je zeggen dat ik nu met mijn benzine auto zeker niet goedkoper uit ben. Denk zelfs persoonlijk dat een benzine qua onderhoud duurder is. Daarbij komt nog eens dat ik persoonlijk benzine veel gevoeliger vind voor storingen dan een diesel. Mijn Astra G 2.0 Diesel had ruim 3ton op de teller staan en had nergens problemen mee. Durf zelfs te zeggen dat het blok nog ruim 1 ton zonder problemen makkelijk kan halen.
Het is eenmaal een feit dat een diesel duurder in onderhoud is dan een benzine variant. Een diesel anno nu met DPF is extra storing gevoelig. Een voorbeeld van mijn kant.
Astra G Z16XEL, 8 jaar lang gebruikt, geen enkel probleem. Kosten? Maximaal 1500 euro (onderhoud, dynamo, accu, remschijven en blokken rondom)
Astra H Z19DTH, 4 jaar in bezit bijna. Kosten, bijna het 3 dubbele. (onderhoud, Revisie verstuivers, revisie bak, inlaat, dynamo, 2 x accu) Mijn turbo komt er overigens ook aan en de DPF bezorgt mij constant hoofdpijn door telkens in de noodloop te schieten.
Bij een moderne diesel anno nu moet je denken aan groot onderhoud, zoals verstuivers, turbo, egr, dpf, inlaatspruitstuk etc. Wil niet zeggen dat je deze problemen ook echt gaat krijgen, afhankelijk van de type motor en hoe goed je auto is geproduceerd, dus begrijp mij niet verkeerd op dit gebied van onderhoud, maar je gaat vast en zeker deels deze problemen krijgen. Dus de vraag is, is het wel verstandig om een diesel te nemen met 15000km per jaar? I don’t think so, wil je kosten maken, go ahead, neem een diesel, een diesel van nu is tenslotte niet gemaakt voor koste stukken. Als ik de TS was, zou ik lekker blijven cruisen met de huidige 1.6.
Bedankt voor de eerlijke info, ik apprecieer het ten zeerste. Ik ga het best nog even bekijken dan en afwachten wat de langere afstand gaat betekenen voor mijn reikwijdte. Ik vind het in elk geval jammer dat er op de Astra Enjoy Active geen boordcomputer zit! Een kennis van mij bezit een Corsa Enjoy van 2012 en die heeft wel een brandstofverbruik display :(
4 maart 2015 om 17:19 #18276467Jonge diesels zijn niet geschikt voor het langzame verkeersbeeld, de boel warmt niet genoeg op, waardoor de boel zo ernstig vervuuld dat het niet meer functioneren kan.
Dan krijg je dure storingen.Eigenlijk zou iedere moderne diesel regelmatig goed op zijn klote moeten krijgen om schoon te kunnen worden.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
4 maart 2015 om 18:31 #18276468Dat is nou precies wat ik bedoel, ik ga gewoon een keer in de maand naar Duitsland, flink doortrappen, na een rit van 400km voelt de auto totaal anders aan.
4 maart 2015 om 22:06 #18276469Onze 320d (2013) (BMW) Rost 70.000km perjaar over de nederlandse wegen.
Nog iedere keer ellende met EGR en Roetfilter.
Kilometers zegt niks.
Het word gewoon niet warm genoeg om de milieu meuk goed zijn werk te laten doen.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
5 maart 2015 om 11:59 #18276470Daarom was ik ook echt blij met mijn oude vertrouwde Astra G 2.0 diesel. Die heb ik totaal geen problemen mee gehad. En heb zelfs de laatste 5 jaar veel korte stukken woon werk gereden 15km enkele reis. En deze diesels hadden daar totaal geen problemen mee. Maar zoals Willem hierboven al zegt de nieuwe diesels kunnen het niet meer hebben door de nieuwe milieu eisen. En het “modern rijden” wat helemaal niet goed is voor de motorblokken. In de 6de versnelling 80 a 100 KM/p rijden is vragen voor problemen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.