Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › X25XE Vermogensprobleem/stotteren deellast
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 februari 2015 om 22:48 #17270731
Hallo,
Mijn omega (X25XE van 1998) heeft sinds kort een raar probleem..
Als ik vertrek met koude motorblok (na een nachtje stilstaan) wil deze soms op deellast niet volledig zuiver accelereren. net of ik een last aan het trekken ben.
Het gebeurt naar mijn gevoel pas wanneer de extra inspuiting (chokevervanging) niet meer in werking is, na ca. 500m te hebben gereden.
Dit euvel is er enkel bij deellast, dus bij aanhouden snelheid/lichtjes accelereren.
Op vollast voelt het wel aan alsof hij perfect reageert op mijn vraag..
Wanneer de motor warm is merk ik van dat vermogenprobleem niet veel meer, wel heeft hij op benzine soms een “hik” als ik van vollast naar deellast ga (bvb na accelereren aan verkeerslicht naar constante snelheid).
Het is eentje met LPG maar heeft de voorbije 2 maanden enkel op benzine gelopen wegens wat problemen met mijn lpg-installatie (schroefdraad voor toevoerleidingen in spruitstuk was weg,injectorproblemen).
Vorige week heb ik mijn voertuig bij een erkend lpg-installateur volledig laten herstellen en nazien op slechte punten.
qua lpg is alles tip top, maar toch als ik deellast rijd op lpg, dan doen niet alle cilinders mee wat resulteert in schokken en stotteren. Toch, wanneer ik vollast ga, zowel op lpg als op benzine, gaat de auto weer zoals het hoort. Ik dacht zelf eerst aan de bobine, maar is het dan niet wat raar dat deze op vollast wel goed functioneert?
Heeft nog iemand dit ooit mee gemaakt of heeft weet van dit probleem?reeds vervangen/hersteld:
Bougies door lpgcentrum omdat ze dachten dat het stotteren op deellast misschien daaraan kon liggen.
bougiekabels een 20.000km geleden
ECT omdat ie na een nachtje ook wel eens moeilijk wilde starten bij vriesweer, maar is ook nog niet verbeterd.
Distributieriem/cilinderkoppakkingen etc zo’n 5000km geleden.
gasklephuis gereinigd, ook carterontluchting.
2dehands LMM van een omega van ’96.Alvast bedankt!
Jonas
25 februari 2015 om 09:16 #18275510Hoop niet dat er van die Iridium LPG bougies in zitten.
Daar heeft je bobine een hekel aan namelijk.Ik weet niet waar je vandaan komt, maar wil er wel naar kijken voor je als je dat wat lijkt.
Ik heb ook diagnose apparatuur.
Zit in Berkel en Rodenrijs (omgeving Rotterdam Airport)verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
26 februari 2015 om 12:22 #18275511Hey wim,
Nee er zitten gewone bougies in de motor. Ze hebben me daar wel voor gevraagd maar zeiden dat ie op gewone ook goed loopt.. maar je denkt dus wel richting ontsteking?
Wat ik wel heb gemerkt.. voordat ie binnen ging had ie bougies met 2 pinnen aan de elektrode, zij hebben deze nu vervangen door bougies met 1 pinnetje, kan het zijn dat een slechte bobine daardoor volledig door de mand valt aangezien er maar 1 vonk ipv 2 zijn?
Ik woon in maaseik.. dus is wel een eindje :hmmz
Alvast bedabkt voor je reactie!
Groetjes
Jonas3 maart 2015 om 10:18 #18275512Verkeerde Bougies dus.
de 2 pins horen erin:
Bosch: FRL8LDCU+
NGK: BKR5EKBobines gaan vaak kapot door Verdroging van het huis waardoor er scheuren ontstaan in het kunstof, dan slaat de vonk weg naar het metaal van de motor, en zal de vonk niet aankomen bij de bougie.
Ik heb deze Bobines al vaak zat vervangen, als je slim shopt kan je Originele Bosch Exemplaren al voor rond de 100 euro vinden nieuw.
Merk: Bosch
Typenummer: 0 221 503 010Mocht je andere bougiekabels willen, Bosch is prima, maar je moet ze wel een voor een inhulsen wil je er lang plezier van hebben.
Willem
3 maart 2015 om 10:25 #18275513Wim ff iets tussendoor.. Er zijn ook bougies die alleen oo lpg werken.. Weet niet of dat een idee is of kan dit niet als je op benzine start??… Dit is gewoon ter info voor de topicstarter
3 maart 2015 om 10:30 #18275514Lees eens een Stukkie terug over mijn opmerking over de LPG bouties Bart.
die moet je dus NIET plaatsen, daar heeft de Bobine echt een GRAFHEKEL aan, die krijgt ze slecht ontstoken namelijk.
evenzoals mijn Bobine Verrotte veel moeite had met de Originele platinum 4punters van Opel (Bosch), overslaan als de ziekte.
BKR5EK van NGK erin, probleem opgelost.Ik heb meerdere Opels op LPG in onderhoud (Waaronder een Vectra-B met Laag compressie Y30SE 3.0-V6 motor op X25XE aanbouw en aansturing), deze draaien allemaal op de NGK BKR5EK het beste, ze gaan ook gewoon 60.000km mee als het moet.
Zelf vervang ik ze bij de LPG-ers iedere 30.000km.Willem
3 maart 2015 om 10:33 #18275515@wim-v6 wrote:
Lees eens een Stukkie terug over mijn opmerking over de LPG bouties Bart.
die moet je dus NIET plaatsen, daar heeft de Bobine echt een GRAFHEKEL aan, die krijgt ze slecht ontstoken namelijk.
evenzoals mijn Bobine Verrotte veel moeite had met de Originele platinum 4punters van Opel (Bosch), overslaan als de ziekte.
BKR5EK van NGK erin, probleem opgelost.Ik heb meerdere Opels op LPG in onderhoud (Waaronder een Vectra-B met Laag compressie Y30SE 3.0-V6 motor op X25XE aanbouw en aansturing), deze draaien allemaal op de NGK BKR5EK het beste, ze gaan ook gewoon 60.000km mee als het moet.
Zelf vervang ik ze bij de LPG-ers iedere 30.000km.Willem
Aahh ok heb het niet goed doorgelezen maar dan is dat duidelijk… :thumbup
3 maart 2015 om 10:38 #18275516Velen laten zich lekker beinvloeden van vele mooie praatjes, die handelaren willen maar verkopen, daar zijn het handelaren / Verkopers voor.
Bij echt Technische mensen die geen Winst uit dit soort onderwerpen krijg je goed advies.
Willem
5 maart 2015 om 15:48 #18275517Goed, dan flikker ik voor te beginnen die BKR5EK erin.
Op 6 bougietjes steekt t nou ook weer niet :)
Een van deze dagen zal ik het resultaat posten!Alvast bedankt!
11 maart 2015 om 17:51 #18275518Ok, afgelopen zondag de juiste bougietjes geplaatst en er is al een merkbare verbetering, het overslaan is niet meer zo heftig, maar toch doet hij dit nog steeds op momenten wanneer ik deellast vraag. Zou ik dan toch maar gokken op de bobine? Of misschien nog andere dingen die de oorzaak kunnen hebben van dit euvel?
12 maart 2015 om 08:14 #18275519Zou je bobine nog kunnen zijn..
21 september 2015 om 17:13 #18275520Hey allen! Al een tijdje geleden, niet echt veel tijd gehad om er naar te kijken, ook wel een beetje de moed die ontbrak vanwege de plezante locatie van de bobine..
Vorig weekend toch maar even alle moed bij elkaar gesprokkeld en toch maar eens begonnen eraan! Het viel eigenlijk nog wel mee, als je de ruitenwissermotor ook even demonteert zo blijkt (2.5 uurtje was het gefixt). Ik had vorig jaar zomer een nieuwe aircopomp geplaatst, daarvoor moet je het subframe 10cm laten zakken, wat blijkbaar te veel was voor de bekabeling van de bobine waardoor de kabels half uit de stekker waren getrokken. Even een nieuwe stekker gesoldeert, aangezien opel me deze niet apart kon leveren heb ik er eentje van een lambasonde op gezet uit een Z10XE. Dat bleek hetzelfde te zijn als de ovale fiche die er origineel op zat, enkel wat dunnere kabeltjes, maar verwacht hier niet echt problemen mee. De bobine heb ik ook nagekeken maar buiten dat de kern wat bruin geoxideert was (kan je zien omdat er kleine gaatjes in de behuizing zitten) zag deze er nog perfect uit, dus vervangen is overbodig lijkt me ;)Rest me alleen nog jullie allen te bedanken voor het meedenken! :thumb
Groetjes
Jonas
21 september 2015 om 18:44 #18275521Sputteren kan niet heel veel zijn bij de V6.
Meestal bougies kabels en bobine.
LMM
Soms valse lucht.
En indien de klopsensor krijg je motorlampje.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
3 oktober 2015 om 09:40 #18275522Helaas moet ik zeggen dat de auto toch niet volledig loopt zoals het hoort…
Starten doet ie perfect, slaat direct aan, loopt als een klokje. Geen vreemd gesputter o.i.d.
Nu komt het: als ik ‘s morgens weg rijd, doet hij het super zonder enig probleem, maar enkele 100m verder begint hij plots serieus in te houden in 2de versnelling tegen de ca 2800 toeren op deellast. Net of iemand me achteruit probeert te trekken.
In 3de trekt ie weer mooi op tot ca 2800 toeren maar begint dan serieus te schommelen. echt schokken kan je zeggen, dan lijkt ‘t net of de helft van de cilinders uitvalt en schommelt de motor tussen 2800 en 3200 toeren, ofwant je zeer snel tikjes gas ligt te geven, je wordt dan echt door mekaar geshaked :hmmz
Laten we zeggen dat hij dit 2 a 3 versnellingen doet, daarna is het probleem totaal weg en merk je er de hele dag niets meer van.
Geef je volgas (wat ik niet erg graag doe bij koude motor) dan merk je er totaal niets van en heeft hij alle 170 paarden ter beschikking.
Bobine lijkt me sterk, aangezien hij voor de rest niet sputtert of moeilijk loopt.
Ondertussen al heel wat onderdelen vervangen om dit euvel weg te krijgen.
=> LMM, heeft op de donorauto altijd goed gelopen
=> fiche van de bobine
=> bougies, kabels
=> temperatuursensor van de ecu
=> EGR-klep, puur omdat ik radeloos begin te worden
=> gasklep is gereinigd en sensor gasklep lijkt goed te zijn adhv de parameters
=> krukassensor (niet origineel, van EPS)
=> Distributieriem op timing gecontroleerd, was goed, maar had dit al verwacht aangezien hij voor de rest naar behoren functioneert..
Iemand die nog raad heeft? of moet ik toch maar de bobine eens vervangen? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.