Ecotec 1.4 en koppakkingen.

Forumindex Forums Techniek Ecotec Ecotec 1.4 en koppakkingen.

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270684
    vonDutch
      Lid sinds:
      14 October 2010

      Vraagje voor de Ecotec experts…

      Ik sta op het punt voor een Corsa C te vallen uit 2004. Nu heb ik van mijn huidige en vorige Astra allebei de koppakking mogen doen (beide 1.6 8 kleppers). Niet echt rocket sience, maar er echt op te wachten zit ik nu ook weer niet. Nu had ik de stille hoop dat Opel inmiddels was overgegaan naar aluminium motorblokken, wat het blazen van koppakingen tot een minimum zou kunnen beperken, maar helaas lees ik dat de Ecotec 1.4 motoren nog steeds een aluminium kop en een gietijzer blok hebben.

      Beide Astra’s bliezen zo rond de 110.000 km hun koppakking. Hoe zit dat bij de Ecotec 1.4 moteren? En als, nog steeds de 4e cilinder? Overslaan bij starten en een bruisend geluid in de kachel? (om daarna de halve inhoud van het koelsysteem terug te vinden in het carter) Of hebben deze moteren een andere manier om aan te geven dat hun koppakking door is? Als laatste, zijn ze ongeveer net zo makkelijk te vervangen als bij de oude 8 kleppers?

      Bij voorbaat dank!

      #18274910
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Wat is de motorcode? Z14XE,Z14XEP??

        De 16v’s staan niet bekend om het kapot gaan van de koppakkingen, mocht ie wel gaan is het niet veel spannender alleen heb je nu een nokkenas extra.

        #18274911
        vonDutch
          Lid sinds:
          14 October 2010

          @Opeltje17 wrote:

          Wat is de motorcode? Z14XE,Z14XEP??

          Goede vraag, weet ik niet zeker, maar ik denk een XE. Er zou zeer recent een distributieriem zijn vervangen. Zover als ik nu weet heeft de XEP geen riem maar een ketting en is het blok gebaseerd op een Suzuki ontwerp. Waar staat de motor code? Kan dit zo snel niet vinden…

          @Opeltje17 wrote:

          De 16v’s staan niet bekend om het kapot gaan van de koppakkingen, mocht ie wel gaan is het niet veel spannender alleen heb je nu een nokkenas extra.

          Bedankt! :thumbup
          Hier had ik een beetje op gehoopt :angel

          #18274912
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            XEP heeft idd een ketting, is ook meteen de zwakste schakel in deze, XE heeft een riem, XE wil wel olie verbruiken.

            Code staat als het goed is op de voorkant van de motor naast de bak, maar je ziet het snel zat een XE heeft een losse grijze kap over de motor.

            #18274913
            vonDutch
              Lid sinds:
              14 October 2010

              @Opeltje17 wrote:

              …een XE heeft een losse grijze kap over de motor.

              Bedoel je zo’n kap…?

              #18274914
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Jep

                #18274915
                vonDutch
                  Lid sinds:
                  14 October 2010

                  Ah, bedankt! :thumbup

                  Dan moet dit een XEP zijn:

                  #18274916
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Jep

                    #18274917
                    vonDutch
                      Lid sinds:
                      14 October 2010

                      Klein vraagje nog…

                      Je noemde olie verbruik. Komt dit doorgaans door de klep seals, of lopen de schraapveren snel uit van de XE motoren?

                      #18274918
                      Opeltje17
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 January 2012

                        Meestal zuigerveren, ligt er aan hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan, veel trappen met koude motor krijg je dit olieverbruik.

                        Heb het met mijn Z18XE ook, vorige eigenaar niet echt zuinig mee omgegaan.

                        #18274919
                        Corsa_GSi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          @Opeltje17 wrote:

                          Wat is de motorcode? Z14XE,Z14XEP??

                          De 16v’s staan niet bekend om het kapot gaan van de koppakkingen, mocht ie wel gaan is het niet veel spannender alleen heb je nu een nokkenas extra.

                          Hmm, toch kan je er op rekenen dat de x14xe en x16xe hem eruit hebben liggen rond de 150.000 km.

                          #18274920
                          Opeltje17
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 January 2012

                            Ja een X20XER ook, maar doelde meer op de motortypes geleverd in een 2004 C corsa, die staan er naar mijn weten niet om bekend.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.