Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › Multimeter: graag wat hulp
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 februari 2015 om 19:14 #17270676
Hallo,
vermits ik niet zo’n held ben met de multimeter (moet er nog mee leren werken king: ), ff een simpel vraagje:
hoe meet ik de accu door? Is dat op DC Volt?
Want ik heb het zo geprobeerd op eentje die hier nog in de kelder staat, maar deze gaf gewoon 0,00 Volt aan…Ofwel doe ik iets verkeerd, ofwel is hij gewoon dood :D.
Ik heb het op alle schalen geprobeerd, daar kan het dus volgens mij niet aan liggen.
Alvast bedankt!
21 februari 2015 om 19:19 #18274790AnoniemLid sinds:
1 January 1970als die op dc niets aan geeft
is die overleden
of je meter doet t nietkun je dat chekken op b,v een batterijtje??
21 februari 2015 om 19:50 #18274791multimeter instellen op dc
dan + aan + accupool voor de – geld hetzelfdegeeft die 00000 dan accu leeg,kapot of iets dergelijks.
controleer multimeter door op acdc te zetten (op meer dan 220 v instellen) en stopcontact te meten is 220 v
gr wilfred
21 februari 2015 om 20:09 #18274792Waar zitten de stekkers in? Heb je meerdere aansluitmogelijkheden op de multimeter? En welke meetwaarde staat de meter?
Tipjes op joetoep genoeg
[youtube:1bh3zo5l]http://www.youtube.com/watch?v=ZBbgiBU96mM&[/youtube:1bh3zo5l]
Greetz Emiel
22 februari 2015 om 13:08 #18274793Hmm, ik denk dat de meter niet werkt zoals het moet…
Hij geeft helemaal niets aan, ook niet bij een nieuwe batterij en op de juiste instelling.
Misschien de kabeltjes stuk…
Bedankt alvast voor de hulp!
22 februari 2015 om 14:05 #18274794stekkers van de multimeter juist geplaatst?
22 februari 2015 om 15:06 #18274795Kabeltjes kun je makkelijk controleren door de meter op weerstand (ohm) te zetten en de meetpennen tegen elkaar te houden. Geeft die OL of oneindig aan dan is een van je kabels defect.
22 februari 2015 om 15:30 #18274796Ik zie geen verschil bij weerstand meten zonder of met kabeltjes tegen elkaar.
Dus wss nieuwe kabeltjes halen :D.
4 maart 2015 om 19:42 #18274797Controleer ook even de zekering in de multimeter ,
als deze defect is doet hij ook niets meer.
zekering kun je nameten met een multimeter ;)4 maart 2015 om 21:18 #18274798@JansenR wrote:
Controleer ook even de zekering in de multimeter ,
als deze defect is doet hij ook niets meer.
zekering kun je nameten met een multimeter ;):lol: :lol: :lol:
4 maart 2015 om 21:36 #18274799Ja maar dan staat er toch ook niets meer op het schermpje?
Bij mij dus wel…5 maart 2015 om 07:16 #18274800Bij een goede multimeter is zowel de stroom ingang als spannings ingang apart afgezekerd.
Een defecte zekering zegt niets over een meter die helemaal “dood” is5 maart 2015 om 07:26 #18274801Op de vraag of je dc moet hebben.. Nee want dc =direct current.. Ofwel constant spanning…
Dus op AC en bij V op het enkele getalletje zetten.. Dan kun je je accu doormeten.. Deze moet 11,50 tot 12,50 volt aangeven bij stil verbruik.. En maximaal 14 volt wanneer je een draaiende motor hebt en je accu geladen wordt..5 maart 2015 om 07:55 #18274802@bart-gsi wrote:
Op de vraag of je dc moet hebben.. Nee want dc =direct current.. Ofwel constant spanning…
Dus op AC en bij V op het enkele getalletje zetten.. Dan kun je je accu doormeten.. Deze moet 11,50 tot 12,50 volt aangeven bij stil verbruik.. En maximaal 14 volt wanneer je een draaiende motor hebt en je accu geladen wordt..weet je dit wel heel zeker ?
volgens mij heb je ac thuis en is een auto dc
5 maart 2015 om 08:00 #18274803AC is voor wisselspanning, en DC voor gelijkspanning, gebruik je ze door elkaar klopt de meting niet.
Je auto heeft nagenoeg alleen gelijkspanning dus DC is de juiste keuze.
Alleen de dynamo levert wisselspanning, deze word gelijkgericht dus ook deze meet je als gelijkspanning.5 maart 2015 om 08:06 #18274804@Haasje17 wrote:
AC is voor wisselspanning, en DC voor gelijkspanning, gebruik je ze door elkaar klopt de meting niet.
Je auto heeft nagenoeg alleen gelijkspanning dus DC is de juiste keuze.
Alleen de dynamo levert wisselspanning, deze word gelijkgericht dus ook deze meet je als gelijkspanning.idd makkelijkste om het te onthouden is dat je dynamo een wisselende spanning afgeeft dus wisselstroom… en idd dus AC
een huis heeft DC omdat die een vaste voltage waarde heeft namelijk 220 tot 230 volt… een dynamo van een auto schommelt tussen de 12 en 14 volt ( grens door spanningsregelaar)
als je spanningsregelaar kapot is kan die tegen of over de 30 volt eruit knallen en gaat je accu naar de knoppen…5 maart 2015 om 08:22 #18274805Dan klopt dynamo is wisselspanning, maar de rest van de auto gelijkspanning dus DC dc is een afkoring voor direct current (gelijkspanning op zijn engels). En door de gelijkrichter meet je ook de dynamo als gelijkspanning. Wat jij boedoeld zijn spanningspieken en dat heeft niets met dc of AC temaken.
Alternating Current is AC (Wisselspanning) wat er dus uit het stopcontact komt.
@ chris, let op er zijn veel standen op een multimeter, het kan ook zijn dat je hem hebt staan op een verkeerde waarde.
Dus dan geeft die ook niets, als je een waarde probeert te meten die lager is dan wat hij weer kan geven.5 maart 2015 om 10:01 #18274806+ zet anders een foto hier bij van je multimeter. Kan ook van google zijn, als wij maar weten welk model/type je hebt. Er zijn zoveel verschillende modellen met allema andere aansluitingen en keuze schakelaars ;)
Greetz Emiel
5 maart 2015 om 13:12 #18274807Ik ga meteen ff het zekeringetje nakijken dan.
Ik heb er ook een foto van genomen, hier is ie.
Ik weet het, niet meteen het modernste model ;).
5 maart 2015 om 14:36 #18274808Geeft niets, zolang ze maar werken. Had je de stroom ook gemeten met de schakelaar in deze stand?
Zowiezo kabels in rode en zwarte pluggen, als schakelaar zo stond tijdens meting 12v,zal je de zekering hebben opgeblazen. Schaal staat verkeerd, moest op 20 staan…
Greetz Emiel
5 maart 2015 om 14:41 #18274809De schaal stond denk ik wel goed tijdens de meting. Ik denk dat het zekeringetje last heeft gekregen van het lange stilliggen en hierdoor bij eerste gebruik gewoon is doorgebrand.
Nu doet ie wel wat als ik de pinnetjes tegen elkaar houd, zal straks even testen op de accu.Iedereen alvast hartelijk bedankt voor de hulp! Heb al zeer veel bijgeleerd hier op t forum :thumb .
5 maart 2015 om 14:43 #18274810Succes eb we horen t wel :thumb
5 maart 2015 om 14:53 #18274811Net gemeten, en heb twee keer positief nieuws te melden.
1. Hij werkt zoals het hoort.
2. De accu die helemaal dood uit de donor gehaald werd en na opgeladen te zijn een halfjaar geleden in de kelder gezet is, meet nog steeds 12.41 Volt, dus die is blijkbaar ook tiptop :).Is toch een goede waarde voor n stilstaande accu, nee?
5 maart 2015 om 14:54 #18274812Zekers… Daar red je t wel mee :thumb
5 maart 2015 om 15:00 #18274813Ok, mooi :).
Volgend punt: leren werken met het ding ;). -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.