Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Aanschaf Omega B2: 2.2 of V6?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 februari 2015 om 19:21 #17270643
Dag mensen! Inmiddels is mijn trouwe vectra B1 zo ver gevorderd dat verdere investeringen in distributieriem en nieuwe zomerbanden niet meer lonen voor mij. Tijd dus voor uitzicht op een nieuw dashboard en zit te denken aan een omega B2 (sedan). Meeste die ik tegenkom zijn 2.2’s. Enkele V6 (2.5, 2.6 en 3.2). Zijn er voor- en nadelen van bepaalde blokken in de B2? Qua verbruik maakt het mij niet zoveel uit dat ie een slokje meer lust dan de vectra. Is een 2.2 redelijk hufterproof? Of toch beter een V6’je pakken (en welke)? Tips en ervaringen zijn welkom. :)
19 februari 2015 om 19:34 #18274288Naar mijn mening moet je een Omega zo compleet mogelijk rijden, met de sterkste motor. Nou heb ik er toevallig een te koop staan, zie het Marktplaats gedeelte :)
19 februari 2015 om 19:59 #18274289V6 rijdt idd wel lekkerder, zo zullen de meeste toch zeggen dat de 2.2 te licht is voor de Ommie, maar mijn station kwam toch aardig van zn plek. Was geen race monster, maar was zeker niet de langzaamste :jerry
Greetz Emiel
20 februari 2015 om 21:13 #18274290ééns V6 …altijd V6 :thumb
20 februari 2015 om 21:47 #18274291Tis een Virus, dat V6 rijden
(rijd al ruim 10jaar, Vectra-B V6.
Bij toeval eens een vec B V6 gekocht terwijl ik opzoek was naar een Astra station 2.0-16V Full options).
Nooit meer vanaf gekomen.
Helaas afscheid moeten nemen van mijn eerste na een flinke aanrijding, nu een Vec-B station)verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
21 februari 2015 om 18:32 #18274292Top! Dank voor de input! :D
21 februari 2015 om 18:45 #18274293Wees wel gewaarschuwd dat de v6en ook niet probleemloos zijn…
23 februari 2015 om 21:09 #18274294Eens een V8 nooit meer minder :D (alleen ik lul wel maar rij zelf nog steeds een oude lijn 6)
Maar in australie zijn dezelfde chassies gebruikt als in europe min of meer google maar eens op Holden Commodore VT VX VY VZ en Holden Monaro daar zie je dat de ze de motoren V6 en V8 gebruikte standaard in dat chassie.
Mijn advies ga niet met een 4 cil ligge klooien neem de v6 in dit geval.
Lol:
https://www.youtube.com/watch?v=1IJiJlTsBhY” onclick=”window.open(this.href);return false;Dit is dan een vrij onverwoestbare V6 ipv de kleinere opel V6 motoren maar deze GM Usa v6 dingen duwen ze in australie in een Omega B chassie en de LS1 en LS2 en nog wat LS blokken worden daar als V8 in het omega B model geduwd,vond het wel lachen zoals deze meneer het allemaal uitlegde.
24 februari 2015 om 14:43 #18274295@omegast wrote:
Wees wel gewaarschuwd dat de v6en ook niet probleemloos zijn…
Als je het hebt over een understatement :jerry
Rijdt regelmatig met een omega B station 2.2 g3 met beladen auto ambulance. (en geen kleine wagens, gemiddeld 1500kg)
gemiddeld verbruik op gas 1:9-10 (met trailer)En komt goed ermee van de plek af (doortrekken naar 110-120 gaat zonder problemen)
Na wat ik gelezen heb over een V6, en de problemen wat ze hebben, hoef ik ze niet.
Zoek voor de gein eens op wat het kost een distributieriem te vervangen.
Om ff een vb te geven.24 februari 2015 om 17:28 #18274296Ben het helemaal met Freestyler eens.en zo zijn er nog wel meer problemen met de zescilinders op te noemen.zowel voor de 2.5 en 2.6 en 3.0 en 3.2 motoren…
24 februari 2015 om 18:08 #18274297Rijdt al 10jaar met dezelde V6, ik heb zeker gezien de ellende iedereen om mij heeft met goed onderhouden 4cilinders echt weinig motorische
problemen gehad.Distributie eens in de 90.000 of 6jaar 200euro incl Waterpomp
Bougies, iedere 60.000km a 30euro per 6
Oliefilter is hetzelfde als van de 4 cilinders.
Benzine filter is hetzelfde als van de 4cilinders.
Olie inhoud slechts 4,5l (5liter met het USA market 5litercarter wat er nu op zit.Grootste problemen tot nu toe:
Bobine toen 70euro nieuw (bosch)
Bougiekabels 100 euro voor 6 bosch.
1 injector stuk 62euro nieuw.
Verder valt t allemaal wel mee.De V6en met problemen komt door de eigenaren die ze mishadelen of slecht of te weinig onderhoud geven.
Dit betreft mijn Vectra-B
De 2.6-V6 & 3.2-V6 kennen meer electrische problemen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
24 februari 2015 om 19:10 #18274298Ze maken die motoren ook zo erg complex…
Persoonlijk zie ik liever een halve liter meer inhoud en een simpel design dan heb je nog hetzelfde vermogen maar een meer betrouwbare motor,als ik bv de Opel V6 vergelijk vs de USA gemaakte LS motoren zie ik die toch 1000x liever.(die usa motoren zie ik liever)
24 februari 2015 om 19:51 #18274299Langer mee draaien doen ze nou ook weer niet, die USA V6en
De meeste zit geen kleprubber meer op met 250.000km.
Mechanisch sterk, maar eveneens wel aandachtspunten.
En meestal wat onzuiniger in ons drukke snelle verkeer als de hierop ontwikkelde europese motoren.Alleen zijn onze Emissie eisen het grootste probleem betreffende de betrouwbaarheid van de jongere motoren.
Mooie is als je de praktijk verbruiken gaat vergelijken ontlopen de “grote zuipende motoren” niet eens of een weinig onzuiniger als hun ge downsizede zenuwachtige belasting voordeeltjes op wielen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
24 februari 2015 om 21:19 #18274300Maar goed ik geef je een paar voorbeelden:
Mijn zus en haar man zijn since een week terug uit Miami ze hebben daar 2 weken vakantie gehouden en hadden een 2012 Jeep Grand Cherokee v6 als huurauto ik hoorde niks als lof…Het ding zoop niks en bleef constant onder de 2000rpm trok super en had comfort ivm de passat en polo die ze hier hebben.
Ik reed in Australie een 1994 VR Commodore V8 5L v8 met automaat in een 1650kg kale auto daar kwam ik en mijn rommel nog bij,1 op 10 op lange afstanden was wel te doen,1900rpm bij 110km en koppel was altijd op voorraad,tikje op het gas en je haalde in.
Dat grote motoren meer zuipen als kleine ligt der aan wat je der mee doe,optrekken en afremmen 100% zeker dat de grote motors dan meer zuipen,maar op de lange afstand/met last is het weer andersom.
Maargoed persoonlijk hou ik van simpele grote motoren zonder veel poespas die niet kapot gaan en niet te veel toeren draaien van die 3000+ toeren motoren hou ik echt niet van.
Ik zie het liefst een zo simpel gemaakte motor als kan,met een injectie systeem wat vrij simpel is,bv de C30NE van de Omega A is een geweldige motor,de LS motoren zijn geweldig.Maar een Z22 huppel de pup……………………….Bekijk het ontwerp eens met technische ogen en vraag je dan eens af:Wat had ik nog zwakker/gieriger kunnen ontwerpen…..
24 februari 2015 om 21:21 #18274301@wim-v6 wrote:
Distributie eens in de 90.000 of 6jaar 200euro incl Waterpomp
Daarmee heb je het set, maar zit het er nog niet in. En daar zit nu net de grote kosten post.
@wim-v6 wrote:
De V6en met problemen komt door de eigenaren die ze mishandelen of slecht of te weinig onderhoud geven.
Daar zit nu net het probleem. Hoeveel mensen doen dat? Zorgen netjes voor een V6? De meeste raggen ze gewoon af (jammer genoeg) en dat betekend dus dat als je er 1 aanschaft, je niet weet hoe een ander ermee om gegaan is. Wat een aardige kostenpost met zich mee kan brengen.
Als iemand vraagt of hij voor de v6 of voor de 2.2 moet kiezen, zijn dat wel de dingen die ik zon persoon graag mee geef. Niet om hem bang te maken. Maar te waarschuwen van wat er kan komen.
Aangezien niet iedereen even netjes met zen auto om gaat.Want naast de kostbare arbeid om de distributie te wisselen, zijn de uitlaat spruitstukken ook gevoelig. Deze willen nog al graag scheuren. Geldt overigens net zo voor de 4 cilinders, alleen is die bij de 4 cilinders veel eenvoudiger te wisselen (en is het er maar 1)
Zoals gezegd, als je de arbeid aan het blok moet uit besteden, is een V6 een ontzettend kostbaar blok.
24 februari 2015 om 21:32 #18274302https://www.youtube.com/watch?v=GpigBDiBVlE” onclick=”window.open(this.href);return false;
En dat wil je ook niet als motor hebben……Das helemaal een ontwerp van de:de berijder betaalt en de garage vaart der wel bij.
24 februari 2015 om 21:50 #18274303GM USA motor.
Net als de 2.8-V6 z28nel z28net etc.
2.0T z20nel z20net z20nhhverstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
24 februari 2015 om 22:11 #18274304Ik snap je eerder post niet Wim?
Maar goed ieder zijn motor keuze maar persoonlijk de zwakke goedkoop gemaakt euro motoren zijn niet mijn keuze misschien ben ik van de oude stempel en betaal ik liever wat meer aan brandstof en vervang ik liever niet te vaak wat aan mijn motors.
Maar goed ieder zijn motor keus,mijn keus zou de v6 zijn en nog liever de V8 als die der was,persoonlijk zie ik de V6 als de 2de keus als het goedkope alternatief voor de v8 maar in dit geval is de V6 de big boy dus altijd de big boy nemen,zou ik doen meer paardjes aan boord is meer fun :)
24 februari 2015 om 22:30 #18274305In princiepe is de Opel V6 motor geen high tech machine, zeker niet met de Bossch M2.8 aansturing.
Deze kent vrij weinig nukken en is makkelijk te onderhouden en repareren.De Eerste generatie bigblock ECOTEC 16V motoren kent wel problemen met de carterventilatie en diversen sensoren.
de Opel V6en zijn niet veel moeilijker als de oude amerikaanse motoren waar ik ook zat ervaring mee heb, en het nodige van mee gekregen heb van 40jaar ervaring in het autovak, ook die heeft zich eigen krom gesleuteld aan Amerikaanse motoren.
Persoonlijk heb ik ook wel veel met oudere motoren, ook ik rijdt nog met plezier in mijn Opel Ascona-C met handchoke.
Deze kent weinig problemen, en doet het Altijd.Eenieder heeft zijn voorkeuren.
Bij goed onderhoud zal de V6 als de bigblock ECOTEC 16V motoren.Persoonlijk zou ik kiezen voor de Omega die je tegenkomt en je vetrouwen wekt, ongeacht de 2.2 of V6 motor.
We hebben zelf een 2.0-16V gehad, die reed fijn, en was voor mijn moeder voldoende.
En deze was ook Voldoende voor de autoambulance.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
26 februari 2015 om 14:46 #18274306Persoonlijk zou ik een 2.5 v6 of de 3.0 v6 kiezen.
zijn sterker dan die 2.6 v6 met die gammele klepseals en heb geen verstand van versnellingsbakken, maar de 5 bak met de 2.5 v6 was lekkerder te rijden dan die zenuweliijer die de 2.6 met de handbak is.
En voor het uiterlijk maar dat is persoonlijk een b1 kiezen met haar rondere vormen lijkt ze kleiner dan die b2 met lompe bumpers. Rijden doen alle Omega’s behalve de 2 liter en de 2.2 beter dan de Vectra’s doordat de v6 en een modern dif eronder hebben zitten.
2 maart 2015 om 22:25 #18274307Helaas helaas (?), ‘t is geen V6 geworden maar een 2.2. Heb er een aantal proefgereden waarvan de meeste met rond de 140 dkm op de teller. Compleet afgetrapt en wel. Motorisch en carrosserie-technisch geen verbetering ten opzichte van de Vectra. Veelal lak slecht, gierende achterdiffjes, kapotte interieurs, niet werkende elektronica, krokante bodemplaten… Dat ging ‘m niet worden. Inmiddels in bezit van een muisgrijze 2.2 met sinds vandaag 82.000 km op de teller. Zit wel nog werk aan maar dat neem ik even voor lief. Rijdt vooralsnog zaliger dan de Vectra. Lange duurtest moet nog blijken de komende jaren! Nog even getwijfeld over een dieseltje, maar daar kon ik totaal niks vinden dat maar enigszins aan m’n eisen voldeed…
3 maart 2015 om 07:42 #18274308Ik heb ook een aantal Omega’s bekeken, ook met lage kilometerstanden. Maar hoe lager de kilometers, hoe lelijker de auto..
3 maart 2015 om 13:41 #18274309Dat is een mooie Omega zo weinig kilometers vind je bijna nergens meer.
Tja Omega;s worden nog wel eens gekocht door aannemers lekker goedkoop en groot en er past een dikke kar aan de haak, dat doet Opels laatste echte auto geen goed.
27 maart 2015 om 21:50 #18274310Jep, dat klopt inderdaad. Ben dan ook bijzonder blij dat m’n auto geen trekhaak heeft, en er ook (zoals het er naar uitziet) ook nooit een gehad heeft, èn nooit een zal krijgen. Ondanks de km stand heeft ie wel nog wat aandacht nodig maar dat komt met en met. Bijna 3000 km verder in een maand en nog altijd tevreden. ‘t Is geen racemonster maar net genoeg pit om op de snelweg mee te komen.
Qua interieur moet je er natuurlijk van houden, heb nu weer een met hout-look aan de binnenzijde. Ik stoor me er zelf niet aan, ondanks dat menigeen het bestempeld als een seniorenbak. ;)
27 maart 2015 om 23:08 #18274311Nephout is Cool, liefst de foute glimmende uitvoering king: icm crème leder dan.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.