1.3 CDTI inhouden/slecht draaien koude motor

Forumindex Forums Modellen Corsa 1.3 CDTI inhouden/slecht draaien koude motor

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270632
    Thrillfreak
      Lid sinds:
      26 January 2013

      Hey iedereen,

      Ik zit sinds een aantal weken met een vreemd probleem.
      Ik vermoed dat het 2 afzonderlijke problemen zijn.

      Ik rijd met een Opel Corsa D 1.3 CDTI (90pk) van het bouwjaar 2007.
      Het laatste groot onderhoud is 3 maanden geleden uitgevoerd. Hierbij zijn dan ook alle filters vervangen.

      Als ik mijn wagen koud start (na de nachtrust), dan start hij zonder probleem, maar de eerste 20 seconden voel ik de motor ‘hobbelen’.
      Je voelt duidelijk dat de motor niet vlot draait. Ik zie ook dat hij zijn toerental lijkt te ‘zoeken’ (niet heel constant)
      Ik heb dan ook last van een licht grijze rookwolk die fel naar onverbrande diesel ruikt als ik hem start.
      Na een 20 a 30 tal seconden loopt hij normaal. Mijn garagist vertelde me dat dit een slechte gloei bougie zou kunnen zijn. Zou dit kunnen kloppen?

      Het 2e probleem heb ik nog niet zo heel lang.
      Dit is ook met een koude start, maar meestal in een ondergrondse garage waar het rond de 19 graden is. (op mijn werk)
      Hij start ook goed, maar kort nadien begint hij te ‘hikken’. Ik zie het toerental dan zakken tot 300 toeren, en dan schiet hij terug naar de 800 waar hij normaal op draait.
      In het begin was dit 2 tot 3x achter elkaar. Ook met het traag wegrijden merkte ik dat ik voor 1 second geen vermogen had, en dan terug weer wel.
      Vandaag had ik dit weer voor, maar dit duurde dan tot 5 minuten. Ook in 3e en 4e versnelling.
      Eens de motor goed warm is komt dit niet meer voor.
      Dit komt dus niet altijd voor. De vorige dagen was het droog op de baan, en dus had ik dit probleem niet.
      Wat mij wel is opgevallen is dat het deze ochtend terug heeft geregend sinds een lange tijd droogte.
      Zou dit misschien iets te maken hebben met het strooizout in combinatie met de regen zodat er iets begint aan te tasten vanbinnen?
      Op verschillende fora’s lees ik dat het de LMM zou kunnen zijn, maar het kan ook de EGR klep zijn (al kan dit niets met het strooizout te maken hebben denk ik)
      Aangezien ik een jaar geleden een revisie van mijn versnellingsbak + het vervangen van de koppeling en vliegwiel heb moeten laten uitvoeren hoop ik dat dit geen te kostelijke zaken gaan zijn. ;)

      Alvast bedankt voor het lezen van bovenstaande problemen.

      Groeten

      Bram

      #18274028
      ivartje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        28 December 2010

        uitlezen

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.