Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Bekende APK afkeurpunten astra F station (1996)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 februari 2015 om 18:27 #17270610
Omdat ik wel wat kan hobbyen maar ik deze auto niet zo goed ken vroeg ik me af of er gebruikers zijn die de bekende plekken van de astra F staion kennen.
Heb een station aardig onder handen genomen na lange stilstand, maar ik kan altijd dingen over het hoofd zien natuurlijk :)
18 februari 2015 om 11:59 #18273737Om mee te beginnen roest.
Aan de buitenkant zal het wel zichtbaar zijn en opvallen, spatbordranden kokerbalkjes. Maar vervelender en niet zo god zichtbaar zijn de veerschotels boven de achteras. Dus in feite de aangelaste balk waar de carroserie op de veren rust onderaan de bodemplaat.
En roest in de holle ruimten achter de bumper in de kofferbak onder de achterlichten dus (lekbakjes). Als de afvoeren verstopt zitten blijft er water in staan. Vooral bij rotte wielranden gaat het snel dan staan ze zo vol water.
Ander probleem is vocht in de auto. Komt meestal door de lucht/interieurfilter onder de voorruit.
Verder de ruiten die op een gegeven moment niet helemaal goed dicht te draaien zijn waardoor er water binnen komt.
Versleten schokdempers achterkant.
Elektrische storingen. Bijvoorbeeld kapotte kabels centrale vergrendeling.
Dus eigenlijk alles effe controleren of alle elektronica werkt.Dit zijn zomaar enkele puntjes waar bijna elke astra station last van heeft,
maar kan ook nog wel last hebben van leeftijdskwaaltjes als versleten rubbers, olie/koelvloeistoflek.
Achterstallig onderhoud (distributieriem) etc.in ieder geval sucses alvast. Soms kan er best nog wel een goed exemplaar tussen zitten. De slechtste zullen ondertussen al wel zijn gesloopt of geexporteerd.
En het is ook een van de laatste F-jes Astra en die roesten wat minder dan de eerste modeljaren.18 februari 2015 om 14:45 #18273738ook echt de achterklep op roest controleren, station kwaal
ook een kwaal: krakend dashbordonder het tankkleprubber kijken naar roest
en let op: roest komt altijd van binnenuit(wielkasten,kokers)
De dorpels en de achterschermen roesten door het vasthouden van vocht tussen las- en kitranden van binnenuit met desastreuze gevolgen. Wanneer een verkoper van een astra f adverteert met “beginnende roest” aan de achterschermen dan is de werkelijkheid dat de roest al zeer ver gevorderd is, maar dat het aan de buitenkant net zichtbaar begint te worden.kwa elektrisch net zoals cv valt wel mee, nog nooit last van gehad eigenlijk
ramen ook nooit geen problemen mee gehadwel dat de deur roest vertoond door de kracht van het raammechanisme(scheur in raamstijl)
Bij nagenoeg elke Astra F treden scheurtjes op een de raamstijlen van de voordeuren. Je kunt deze zien als je de deur open doet en kijkt naar de overgang van het onderste deel van je deur naar het deel waar de ruitsponning begint.18 februari 2015 om 15:50 #18273739Van onder het onderste raamrubber willen ze ook nog wel is roesten.
Heb het nu al meer keer gezien, en bij mijn eigen F-jes ook (gehad) onder de buitenspiegel van onder het raamrubber uit roestblaasjes.Ook de onderstel frontbalk/radiateurbalk wil nog wel eens krokant zijn.
Verder veel kleine zaken als hangende portieren, hoewel dit geen apk afkeur is natuurlijk, evenals het eerder genoemde punt van roest van mij, maar ook hebben de 4, 5 deurs en station varianten hier volgens mij minder snel last van i.t.t. de 3 deurs varianten, ivm. lengte deur.
Het vocht/water wat de filterbak inloopt wil volgens mij ook nog wel eens komen door de paravaan plaat onder de motorkap die niet goed (terug) geplaatst wordt, maar ook wel eens de buitenste/bovenste afdek plaat over de onderzijde van de voorruit. Daar zit fabrieks af schuim onder. Door de tijd verliest dit zijn aandrukkracht en kan daar ook watertussendoorlopen waardoor het makkelijker naar binnenloopt en eronder terecht komt.
18 februari 2015 om 20:56 #18273740Bij mij zijn er een week geleden voor de tweede keer in de bekende geschiedenis nieuwe draagarmen onder gezet vanwege gescheurde verticale rubbers.
Als dan toch alle roest genoemd wordt: de motorkap kan er vaak ook wat van.
EGR-klep gewoon afsluiten. Dan komt ie normaliter met lauwe motor nog glansrijk door de keuring
18 februari 2015 om 21:42 #18273741Alle standaardzaken had ik opgelost.
Nieuwe schokbrekers achter
Distributieriem en waterpomp
bougies en kabels
Nieuwe bobine (naja, zo’n 4 polig blok waar je alle bougies indrukt)
olie, filters
Stuurbekrachtigingsleiding (was totaal doorgerot)
Radiator
Remblokken voorNu zitten er idd kleine beginnende plekjes op de wielkastrand achter in de buurt van de dorpel
Tankdop is helemaal schoon.
En een scheurtje in de raamsponning linker achterdeurDie EGR klep heb ik nog niet afgedopt maar wel schoon gemaakt. Ding liep daarna een stuk beter.
Maar ik begrijp dat ik de rubbers van voorterrein moet checken, en nog de bovenste veerschotels achter.
Qua electra werkt alles, maar diverse relais moesten wel even weer worden wakker gemaakt :)
22 februari 2015 om 13:03 #18273742Al twee keer een gebroken achterveer gehad, bij mij dus ook weer het geval…. merkte het gisteren bij het banden wisselen..
22 februari 2015 om 18:05 #18273743Een rotte brandstof tank
die zijn van ijzer -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.