Forumindex › Forums › Modellen › Astra › [Astra H GTC 2006] Motormanagement lampje knippert
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 februari 2015 om 12:23 #17270601
Motorblok: z1.6xep
Motormanagement lampje knipperde vorige week op de snelweg waarna ik veel motor kracht verloor en stotterde bij snelheden boven de 50 en bij het optrekken.
Anwb had ter plekke een check gedaan.
Foutcode was P0301 – cylinder 1 zou niet draaien.
De ANWB medewerker vertelde me dat ik de bobines en bougies moest vervangen.
Hij deed wat “quick and dirty fixes” , en resette het motormanagement lampje.
Ik reed verder maar even laten begon het lampje weer te knipperen.Het vervangen van de bonines was een dure grap.. omdat na vervanging was het probleem bleef bestaan.
Een vriend van me heeft uiteindelijk het 1 en ander schoongemaakt waardoor het lampje wel blijft branden maar niet meer knippert vandaag.
Volgens hem is het vuil omdat ik vaak korte afstanden rijd.Nu weet ik niet zeker of het opgelost maar kan het ik het lampje zelf resetten om te zien of t weer gaat branden?
Raden jullie sowieso de olie volledig te verversen en een reinigingsmiddel bij de nieuwe olie te gooien? Of is niet nodig?POST UPDATE 9 APRIL 2015
Even op een rij wat al gedaan is:– Bobines en bougies vervangen
– Kleppen en cylinders schoon geblazen en gespoten
– Schoonmaakmiddel bij oude olie gedaan en 15 minuten gereden
– Oliefilter vervangen
– Olie volledig ververst
– A Merk schookmaakmiddel bij een kwart tank benzine gegooid
– injectoren gereinigd
POST UPDATE 6 juli 2015
– stoters versteld
– compressie ge-checked, was heel goed
– computer reparatie getracht door 2 garages (beide mislukt)p.s. Bij hoge toeren lijkt het probleem veel minder snel op te treden dan bij lage.
POST UPDATE 27 aug 2015Porbleem eindelijk OPGELOST!!!
MET DANK AAN: bart-gsi
Probleem: Inlaatspruitstuk verstopt met vuil
Reden: Continu TE zuinig rijden (lage toeren in elke versnelling)
Oplossing: Schoonmaken :D
Kosten: Schoonmaken Inlaatspruitstuk 500 euro
21 februari 2015 om 16:01 #18273669Kleine update.. vandaag schoonmaakspul bij de oude olie gedaan en 15 km gereden. Morgen ververs ik de olie en verwissel ik de oliefilter. Ik houd deze thread up to date voor t geval t in de toekomst een ander forum lid kan helpen.
22 februari 2015 om 10:47 #18273670AnoniemLid sinds:
1 January 1970Benieuwd wat er gebeurt. Dit zijn altijd vage problemen waar je lang mee bezig bent… Wellicht toch iets mis met ontsteking als cylinder 1 maar blijft weigeren..
Sowieso kun je de foutmeldingen resetten, als er weer wat is komt hij gewoon weer terug. Ben benieuwd..
24 februari 2015 om 10:45 #18273671@pixels66 wrote:
Benieuwd wat er gebeurt. Dit zijn altijd vage problemen waar je lang mee bezig bent… Wellicht toch iets mis met ontsteking als cylinder 1 maar blijft weigeren..
Sowieso kun je de foutmeldingen resetten, als er weer wat is komt hij gewoon weer terug. Ben benieuwd..
Ben er nu idd. lang bezig.
Olie verversen heeft helaas ook niet geholpen.
Even op een rij wat al gedaan is:– Bobines en bougies vervangen
– Kleppen en cylinders schoon geblazen en gespoten
– Schoonmaakmiddel bij oude olie gedaan en 15 minuten gereden
– Oliefilter vervangen
– Olie volledig ververstProbleem bestaat nog steeds.
Na ongeveer 15 minuten rijden knippert het motormanagement lampje boven de 50km en hoor en voel je duidelijk dat cylinder 1 niet meer draait.Nu wil een vriend van mij de kleppen “strakker trekken”. Zegt dat wanneer een auto meer dan 150k heeft gereden dat deze losser komen te zitten…
Voelt voor mij niet echt als een oplossing, dus ik begin nu toch aan de Opel garage te denken voor alle zekerheid.
Wat denken jullie?24 februari 2015 om 10:49 #18273672AnoniemLid sinds:
1 January 1970Volgens mij zijn de kleppen hydraulisch bij deze auto, dus die kun je niet handmatig strakker stellen..
Ff kijken of Wim, Carlo, of Opeltje17 meelezen, misschien hebben zij ideeen..24 februari 2015 om 15:08 #18273673@pixels66 wrote:
Volgens mij zijn de kleppen hydraulisch bij deze auto, dus die kun je niet handmatig strakker stellen..
Ff kijken of Wim, Carlo, of Opeltje17 meelezen, misschien hebben zij ideeen..Thanks pixels66. Hoef ik dat ook niet meer te proberen. Kost tijd en geld, dus bedankt!
Ik ga waarschijnlijk eerst “Forte” aan mn bezine toevoegen en de motor een uur laten draaien… voordat ik de opel garage bel.http://static.drentsemotorenrevisie-webshop.nl/Files/2/29000/29829/Attachments/Product/9k7OH06g9B64p733s658161aQ8eBB257.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
Als ik alles zo lees.. maakt t nogal wat onderdeeltjes schoon… proberen waard. Ik houd de thread up to date.
24 februari 2015 om 15:28 #18273674Injectoren al nagekeken ?
24 februari 2015 om 17:36 #18273675Z16XEP heeft vaste stoters, zijn te stellen d.m.v andere stoters met een andere ”dikte”
Zou de injectoren eens laten reinigen/uitwisselen.
16 maart 2015 om 16:32 #18273676Bedankt voor de reacties SimpleFace, Opeltje17.
De injectoren zijn in de garage vervangen nav. opmerking van Simpleface. Alles waar men bij kon is tevens schoongemaakt. Volgens de garage is het euvel nu opgelost. Men heeft mij geadviseerd om geen euro 95 meer te tanken (serieus.. 98 voor een auto van bijna 10 jaar oud?).
Toevallig moest de auto ook gekeurd worden.. daaruit kwam dat er ook een gat in de einddemper zit.
De leverancier van de garage levert een nieuwe einddemper voor 192 euro.
De kosten zijn 92 Euro bij Mister Auto: http://www.mister-auto.nl/fl/einddemper-knalpot/opel-astra-h-gtc-1-6-105pk_v18296_g3437.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Dus ik bestel de eindemper van Mr. Auto lijkt me en laat t eronder zetten door de garage.
9 april 2015 om 07:11 #18273677POST UPDATE 9 APRIL 2015
Gisterenmiddag de auto van de garage afgehaald. Die hadden dus de injectoren ge-checked en gereinigd zoals door Opeltje17 aangegeven. Tijdens het invoegen op de snelweg is het probleem in post 1 teruggekomen. Knipperend geel motorlampje bij gas geven boven de 50 km en duidelijk algeheel krachtverlies door uitvallen van cilinder 1.
Even op een rij wat al gedaan is:
– Bobines en bougies vervangen
– Kleppen en cylinders schoon geblazen en gespoten
– Schoonmaakmiddel bij oude olie gedaan en 15 minuten gereden
– Oliefilter vervangen
– Olie volledig ververst
– A Merk schookmaakmiddel bij een kwart tank benzine gegooid
– injectoren gereinigd:(
Iemand andere opties?9 april 2015 om 07:15 #18273678Zijn je kleppen al gesteld?
9 april 2015 om 07:31 #18273679@Haasje17 wrote:
Zijn je kleppen al gesteld?
Hoi Haasje17, allereerst bedankt voor je reactie.
Wat betreft de kleppen… hierover zei “pixels66”:
“Volgens mij zijn de kleppen hydraulisch bij deze auto, dus die kun je niet handmatig strakker stellen..”
een paar posts terug.Of kan het volgens jou wel?
9 april 2015 om 15:49 #18273680Kijk mijn vorige post, kan je wel stellen zijn vaste stoters.
6 juli 2015 om 09:39 #18273681@Opeltje17 wrote:
Kijk mijn vorige post, kan je wel stellen zijn vaste stoters.
Thanks Opeltje17, inmiddels gedaan, had geen effect.
We zijn inmiddels 3 garages en 3 maanden verder en het probleem bestaat nog steeds.
De laatste garage stelde dat het zeer waarschijnlijk een computer issue is.
Ik heb daarna bij 2 andere garages geprobeerd de computer te laten herstellen (flashen?). Zonder succes helaas.
Bij de Opel garage Ede aangekomen en alles uitgelegd. Zegt de hoofdmonteur: “Alles wat wij kunnen doen heb jij al gedaan”. Hielp niet echt die opmerking. Toen ik vroeg of t mogelijk aan de computer ligt was ook volgens hen die mogelijkheid groot. Specifiek vroeg ik of de auto computer een cilinder kan uitschakelen. Het antwoord daarop was ja. Ook zeiden ze dat als ik de auto bij hen aanbood voor reparatie dat zij dan alles wat ik al gedaan heb opnieuw zouden doen alvorens er naar de computer gekeken werd (??).
Bang voor hoge kosten heb ik nu de vraag, is er misschien een garage in de buurt van Ede die Opel gespecialiseerd is. Of woont iemand van jullie in de buurt die mij kan helpen. Zit momenteel met de handen in t haar :S.
p.s. Bij hoge toeren lijkt het probleem veel minder snel op te treden dan bij lage.
6 juli 2015 om 09:51 #18273682http://www.astraownersclub.com/vb/showthread.php/750006-P0300-p0301-p0302-p0303-p0304-p0314/page2″ onclick=”window.open(this.href);return false;
deze link samen gevat: probleem schijnt vaker voor te komen.. haal je inlaatspruitstuk los en maak deze schoon inclusief je EGR je inlaat zou verstopt zitten met zwarte troep van de motor…
6 juli 2015 om 09:52 #18273683bekijk als je je inlaat los hebt ook tevens de conditie van je wervelkleppen nu je toch de ruimte hebt
6 juli 2015 om 10:30 #18273684@bart-gsi wrote:
http://www.astraownersclub.com/vb/showthread.php/750006-P0300-p0301-p0302-p0303-p0304-p0314/page2
deze link samen gevat: probleem schijnt vaker voor te komen.. haal je inlaatspruitstuk los en maak deze schoon inclusief je EGR je inlaat zou verstopt zitten met zwarte troep van de motor…
Pfffff eindelijk een oplossing waar ik een goed gevoel bij heb!
Ook omdat ook ik meerdere foutcodes heb gehad behalve de p0301…
Contact met mn monteur gehad, deze oplossing gaan we proberen in te plannen deze week.Oh en dank Bart!
Ik meld me zodra ik meer weet.
6 juli 2015 om 10:31 #18273685is goed graag gedaan
6 juli 2015 om 10:55 #18273686nog een tip van een ander topic..
wil je geklapper van je inlaat voorkomen en dat ze bij de garage zeggen dat je nokkenas lagers eruit liggen..
als je de inlaat gaat schoonmaken heb je deze toch al in 2 delen liggen ( inlaat bestaat uit 2 delen) er zit een metalen plaatje met 2 boutjes in.. die kan los komen door trillingen.. haal deze los en doe er wat locktight aan en weer vast.. dan heb je daar later geen probleem mee en dat je inlaat er WEER af moet…
https://www.youtube.com/watch?v=vj96BtmHOyE” onclick=”window.open(this.href);return false;6 juli 2015 om 11:04 #18273687@bart-gsi wrote:
nog een tip van een ander topic..
wil je geklapper van je inlaat voorkomen en dat ze bij de garage zeggen dat je nokkenas lagers eruit liggen..
als je de inlaat gaat schoonmaken heb je deze toch al in 2 delen liggen ( inlaat bestaat uit 2 delen) er zit een metalen plaatje met 2 boutjes in.. die kan los komen door trillingen.. haal deze los en doe er wat locktight aan en weer vast.. dan heb je daar later geen probleem mee en dat je inlaat er WEER af moet…
https://www.youtube.com/watch?v=vj96BtmHOyE” onclick=”window.open(this.href);return false;Goeie! Doen we ook.
6 juli 2015 om 15:43 #18273688@keysersozeh wrote:
Of woont iemand van jullie in de buurt die mij kan helpen. Zit momenteel met de handen in t haar :S.
Ik heb hier een computer voor uw motor. Stuur me het chassisnummer, zodat ik het kan programmeren. Misschien kunnen we het testen op uw auto.
7 juli 2015 om 14:14 #18273689@liviu2004 wrote:
@keysersozeh wrote:
Of woont iemand van jullie in de buurt die mij kan helpen. Zit momenteel met de handen in t haar :S.
Ik heb hier een computer voor uw motor. Stuur me het chassisnummer, zodat ik het kan programmeren. Misschien kunnen we het testen op uw auto.
Thanks. Ik heb t chassisnummer zojuist in een prive bericht naar je gestuurd.
27 augustus 2015 om 09:08 #18273690POST UPDATE 27 aug 2015
Porbleem eindelijk OPGELOST!!!
MET DANK AAN: bart-gsi
Probleem: Inlaatspruitstuk verstopt met vuil
Reden: Continu TE zuinig rijden (lage toeren in elke versnelling)
Oplossing: Schoonmaken :D
Kosten: Schoonmaken Inlaatspruitstuk 500 euro
27 augustus 2015 om 10:44 #18273691Graag gedaan..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.