[Astra H GTC 2006] Motormanagement lampje knippert

Forumindex Forums Modellen Astra [Astra H GTC 2006] Motormanagement lampje knippert

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270601
    keysersozeh
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 February 2012

      Motorblok: z1.6xep
      Motormanagement lampje knipperde vorige week op de snelweg waarna ik veel motor kracht verloor en stotterde bij snelheden boven de 50 en bij het optrekken.
      Anwb had ter plekke een check gedaan.
      Foutcode was P0301 – cylinder 1 zou niet draaien.
      De ANWB medewerker vertelde me dat ik de bobines en bougies moest vervangen.
      Hij deed wat “quick and dirty fixes” , en resette het motormanagement lampje.
      Ik reed verder maar even laten begon het lampje weer te knipperen.

      Het vervangen van de bonines was een dure grap.. omdat na vervanging was het probleem bleef bestaan.

      Een vriend van me heeft uiteindelijk het 1 en ander schoongemaakt waardoor het lampje wel blijft branden maar niet meer knippert vandaag.
      Volgens hem is het vuil omdat ik vaak korte afstanden rijd.

      Nu weet ik niet zeker of het opgelost maar kan het ik het lampje zelf resetten om te zien of t weer gaat branden?
      Raden jullie sowieso de olie volledig te verversen en een reinigingsmiddel bij de nieuwe olie te gooien? Of is niet nodig?

      POST UPDATE 9 APRIL 2015
      Even op een rij wat al gedaan is:

      – Bobines en bougies vervangen
      – Kleppen en cylinders schoon geblazen en gespoten
      – Schoonmaakmiddel bij oude olie gedaan en 15 minuten gereden
      – Oliefilter vervangen
      – Olie volledig ververst
      – A Merk schookmaakmiddel bij een kwart tank benzine gegooid
      – injectoren gereinigd


      POST UPDATE 6 juli 2015
      – stoters versteld
      – compressie ge-checked, was heel goed
      – computer reparatie getracht door 2 garages (beide mislukt)

      p.s. Bij hoge toeren lijkt het probleem veel minder snel op te treden dan bij lage.



      POST UPDATE 27 aug 2015

      Porbleem eindelijk OPGELOST!!!

      MET DANK AAN: bart-gsi

      Probleem: Inlaatspruitstuk verstopt met vuil

      Reden: Continu TE zuinig rijden (lage toeren in elke versnelling)

      Oplossing: Schoonmaken :D

      Kosten: Schoonmaken Inlaatspruitstuk 500 euro

      #18273669
      keysersozeh
      Deelnemer
        Lid sinds:
        15 February 2012

        Kleine update.. vandaag schoonmaakspul bij de oude olie gedaan en 15 km gereden. Morgen ververs ik de olie en verwissel ik de oliefilter. Ik houd deze thread up to date voor t geval t in de toekomst een ander forum lid kan helpen.

        #18273670
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          Benieuwd wat er gebeurt. Dit zijn altijd vage problemen waar je lang mee bezig bent… Wellicht toch iets mis met ontsteking als cylinder 1 maar blijft weigeren..

          Sowieso kun je de foutmeldingen resetten, als er weer wat is komt hij gewoon weer terug. Ben benieuwd..

          #18273671
          keysersozeh
          Deelnemer
            Lid sinds:
            15 February 2012

            @pixels66 wrote:

            Benieuwd wat er gebeurt. Dit zijn altijd vage problemen waar je lang mee bezig bent… Wellicht toch iets mis met ontsteking als cylinder 1 maar blijft weigeren..

            Sowieso kun je de foutmeldingen resetten, als er weer wat is komt hij gewoon weer terug. Ben benieuwd..

            Ben er nu idd. lang bezig.

            Olie verversen heeft helaas ook niet geholpen.
            Even op een rij wat al gedaan is:

            – Bobines en bougies vervangen
            – Kleppen en cylinders schoon geblazen en gespoten
            – Schoonmaakmiddel bij oude olie gedaan en 15 minuten gereden
            – Oliefilter vervangen
            – Olie volledig ververst

            Probleem bestaat nog steeds.
            Na ongeveer 15 minuten rijden knippert het motormanagement lampje boven de 50km en hoor en voel je duidelijk dat cylinder 1 niet meer draait.

            Nu wil een vriend van mij de kleppen “strakker trekken”. Zegt dat wanneer een auto meer dan 150k heeft gereden dat deze losser komen te zitten…
            Voelt voor mij niet echt als een oplossing, dus ik begin nu toch aan de Opel garage te denken voor alle zekerheid.
            Wat denken jullie?

            #18273672
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              Volgens mij zijn de kleppen hydraulisch bij deze auto, dus die kun je niet handmatig strakker stellen..
              Ff kijken of Wim, Carlo, of Opeltje17 meelezen, misschien hebben zij ideeen..

              #18273673
              keysersozeh
              Deelnemer
                Lid sinds:
                15 February 2012

                @pixels66 wrote:

                Volgens mij zijn de kleppen hydraulisch bij deze auto, dus die kun je niet handmatig strakker stellen..
                Ff kijken of Wim, Carlo, of Opeltje17 meelezen, misschien hebben zij ideeen..

                Thanks pixels66. Hoef ik dat ook niet meer te proberen. Kost tijd en geld, dus bedankt!
                Ik ga waarschijnlijk eerst “Forte” aan mn bezine toevoegen en de motor een uur laten draaien… voordat ik de opel garage bel.

                http://static.drentsemotorenrevisie-webshop.nl/Files/2/29000/29829/Attachments/Product/9k7OH06g9B64p733s658161aQ8eBB257.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

                Als ik alles zo lees.. maakt t nogal wat onderdeeltjes schoon… proberen waard. Ik houd de thread up to date.

                #18273674
                SimpleFace
                  Lid sinds:
                  14 July 2014

                  Injectoren al nagekeken ?

                  #18273675
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Z16XEP heeft vaste stoters, zijn te stellen d.m.v andere stoters met een andere ”dikte”

                    Zou de injectoren eens laten reinigen/uitwisselen.

                    #18273676
                    keysersozeh
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      15 February 2012

                      Bedankt voor de reacties SimpleFace, Opeltje17.

                      De injectoren zijn in de garage vervangen nav. opmerking van Simpleface. Alles waar men bij kon is tevens schoongemaakt. Volgens de garage is het euvel nu opgelost. Men heeft mij geadviseerd om geen euro 95 meer te tanken (serieus.. 98 voor een auto van bijna 10 jaar oud?).

                      Toevallig moest de auto ook gekeurd worden.. daaruit kwam dat er ook een gat in de einddemper zit.
                      De leverancier van de garage levert een nieuwe einddemper voor 192 euro.
                      De kosten zijn 92 Euro bij Mister Auto: http://www.mister-auto.nl/fl/einddemper-knalpot/opel-astra-h-gtc-1-6-105pk_v18296_g3437.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                      Dus ik bestel de eindemper van Mr. Auto lijkt me en laat t eronder zetten door de garage.

                      #18273677
                      keysersozeh
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        15 February 2012

                        POST UPDATE 9 APRIL 2015

                        Gisterenmiddag de auto van de garage afgehaald. Die hadden dus de injectoren ge-checked en gereinigd zoals door Opeltje17 aangegeven. Tijdens het invoegen op de snelweg is het probleem in post 1 teruggekomen. Knipperend geel motorlampje bij gas geven boven de 50 km en duidelijk algeheel krachtverlies door uitvallen van cilinder 1.

                        Even op een rij wat al gedaan is:

                        – Bobines en bougies vervangen
                        – Kleppen en cylinders schoon geblazen en gespoten
                        – Schoonmaakmiddel bij oude olie gedaan en 15 minuten gereden
                        – Oliefilter vervangen
                        – Olie volledig ververst
                        – A Merk schookmaakmiddel bij een kwart tank benzine gegooid
                        – injectoren gereinigd

                        :(
                        Iemand andere opties?

                        #18273678
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          Zijn je kleppen al gesteld?

                          #18273679
                          keysersozeh
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            15 February 2012

                            @Haasje17 wrote:

                            Zijn je kleppen al gesteld?

                            Hoi Haasje17, allereerst bedankt voor je reactie.

                            Wat betreft de kleppen… hierover zei “pixels66”:
                            “Volgens mij zijn de kleppen hydraulisch bij deze auto, dus die kun je niet handmatig strakker stellen..”
                            een paar posts terug.

                            Of kan het volgens jou wel?

                            #18273680
                            Opeltje17
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              18 January 2012

                              Kijk mijn vorige post, kan je wel stellen zijn vaste stoters.

                              #18273681
                              keysersozeh
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                15 February 2012

                                @Opeltje17 wrote:

                                Kijk mijn vorige post, kan je wel stellen zijn vaste stoters.

                                Thanks Opeltje17, inmiddels gedaan, had geen effect.

                                We zijn inmiddels 3 garages en 3 maanden verder en het probleem bestaat nog steeds.

                                De laatste garage stelde dat het zeer waarschijnlijk een computer issue is.

                                Ik heb daarna bij 2 andere garages geprobeerd de computer te laten herstellen (flashen?). Zonder succes helaas.

                                Bij de Opel garage Ede aangekomen en alles uitgelegd. Zegt de hoofdmonteur: “Alles wat wij kunnen doen heb jij al gedaan”. Hielp niet echt die opmerking. Toen ik vroeg of t mogelijk aan de computer ligt was ook volgens hen die mogelijkheid groot. Specifiek vroeg ik of de auto computer een cilinder kan uitschakelen. Het antwoord daarop was ja. Ook zeiden ze dat als ik de auto bij hen aanbood voor reparatie dat zij dan alles wat ik al gedaan heb opnieuw zouden doen alvorens er naar de computer gekeken werd (??).

                                Bang voor hoge kosten heb ik nu de vraag, is er misschien een garage in de buurt van Ede die Opel gespecialiseerd is. Of woont iemand van jullie in de buurt die mij kan helpen. Zit momenteel met de handen in t haar :S.

                                p.s. Bij hoge toeren lijkt het probleem veel minder snel op te treden dan bij lage.

                                #18273682
                                bart-gsi
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 July 2012

                                  http://www.astraownersclub.com/vb/showthread.php/750006-P0300-p0301-p0302-p0303-p0304-p0314/page2″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                  deze link samen gevat: probleem schijnt vaker voor te komen.. haal je inlaatspruitstuk los en maak deze schoon inclusief je EGR je inlaat zou verstopt zitten met zwarte troep van de motor…

                                  #18273683
                                  bart-gsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2012

                                    bekijk als je je inlaat los hebt ook tevens de conditie van je wervelkleppen nu je toch de ruimte hebt

                                    #18273684
                                    keysersozeh
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      15 February 2012

                                      @bart-gsi wrote:

                                      http://www.astraownersclub.com/vb/showthread.php/750006-P0300-p0301-p0302-p0303-p0304-p0314/page2

                                      deze link samen gevat: probleem schijnt vaker voor te komen.. haal je inlaatspruitstuk los en maak deze schoon inclusief je EGR je inlaat zou verstopt zitten met zwarte troep van de motor…

                                      Pfffff eindelijk een oplossing waar ik een goed gevoel bij heb!
                                      Ook omdat ook ik meerdere foutcodes heb gehad behalve de p0301…
                                      Contact met mn monteur gehad, deze oplossing gaan we proberen in te plannen deze week.

                                      Oh en dank Bart!

                                      Ik meld me zodra ik meer weet.

                                      #18273685
                                      bart-gsi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        7 July 2012

                                        is goed graag gedaan

                                        #18273686
                                        bart-gsi
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          7 July 2012

                                          nog een tip van een ander topic..
                                          wil je geklapper van je inlaat voorkomen en dat ze bij de garage zeggen dat je nokkenas lagers eruit liggen..
                                          als je de inlaat gaat schoonmaken heb je deze toch al in 2 delen liggen ( inlaat bestaat uit 2 delen) er zit een metalen plaatje met 2 boutjes in.. die kan los komen door trillingen.. haal deze los en doe er wat locktight aan en weer vast.. dan heb je daar later geen probleem mee en dat je inlaat er WEER af moet…
                                          https://www.youtube.com/watch?v=vj96BtmHOyE” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                          #18273687
                                          keysersozeh
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            15 February 2012

                                            @bart-gsi wrote:

                                            nog een tip van een ander topic..
                                            wil je geklapper van je inlaat voorkomen en dat ze bij de garage zeggen dat je nokkenas lagers eruit liggen..
                                            als je de inlaat gaat schoonmaken heb je deze toch al in 2 delen liggen ( inlaat bestaat uit 2 delen) er zit een metalen plaatje met 2 boutjes in.. die kan los komen door trillingen.. haal deze los en doe er wat locktight aan en weer vast.. dan heb je daar later geen probleem mee en dat je inlaat er WEER af moet…
                                            https://www.youtube.com/watch?v=vj96BtmHOyE” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                            Goeie! Doen we ook.

                                            #18273688
                                            liviu2004
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              6 April 2014

                                              @keysersozeh wrote:

                                              Of woont iemand van jullie in de buurt die mij kan helpen. Zit momenteel met de handen in t haar :S.

                                              Ik heb hier een computer voor uw motor. Stuur me het chassisnummer, zodat ik het kan programmeren. Misschien kunnen we het testen op uw auto.

                                              #18273689
                                              keysersozeh
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                15 February 2012

                                                @liviu2004 wrote:

                                                @keysersozeh wrote:

                                                Of woont iemand van jullie in de buurt die mij kan helpen. Zit momenteel met de handen in t haar :S.

                                                Ik heb hier een computer voor uw motor. Stuur me het chassisnummer, zodat ik het kan programmeren. Misschien kunnen we het testen op uw auto.

                                                Thanks. Ik heb t chassisnummer zojuist in een prive bericht naar je gestuurd.

                                                #18273690
                                                keysersozeh
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  15 February 2012

                                                  POST UPDATE 27 aug 2015

                                                  Porbleem eindelijk OPGELOST!!!

                                                  MET DANK AAN: bart-gsi

                                                  Probleem: Inlaatspruitstuk verstopt met vuil

                                                  Reden: Continu TE zuinig rijden (lage toeren in elke versnelling)

                                                  Oplossing: Schoonmaken :D

                                                  Kosten: Schoonmaken Inlaatspruitstuk 500 euro

                                                  #18273691
                                                  bart-gsi
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    7 July 2012

                                                    Graag gedaan..

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.