Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Distributieketting vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 februari 2015 om 18:45 #17270592
Aankomend weekend ga ik de distributieketting van mijn corsa c z1.2xe 2002 vervangen.
Onderdelen zijn onderweg vanuit duitsland.Op opel global tis en de opel-dealer gebruikt met speciaal gereedschap om alles op tijd te houden bij het vervangen.
Timing gereedschap (3 a 4 speciale gereedschapstukken)Is er iemand in omgeving twente wie deze heeft en aankomend weekend kan uitlenen aan mij?
Of tips van mensen wie dit zonder dit gereedschap ook kunnen zijn ook welkom.
Ik heb zelf de opel-dealer hierom nog niet gevraagd, maar ik denk al wel dat ik het antwoord weet.
Groeten Martijn
16 februari 2015 om 18:50 #18273561Ik denk dat ik ook al weet wat de dealer gaat zeggen.
Maar dat speciale gereedschap is echt een must , want de nokkenastandwielen kunnen er op duizend manieren op en die ring voor het signaal ook.
maar aan de andere kant bij je dealer , niet geschoten is altijd mis. Misschien kun je een heel zielig verhaal verzinnen dat je heeeeeel weining geld heb om het te laten vervangen :p
16 februari 2015 om 19:00 #18273562Dealer hier in Zoetermeer doet nooit zo moeilijk als ik dat soort dingen vraag. Ook wel is wat geleend van ze.
16 februari 2015 om 19:00 #18273563Ik ga trouwens de nokkenastandwielen niet vervangen, mits ze vervangen moeten worden.
Ik neem aan dat ik zonder deze te demonteren, wel de ketting kan vervangen?Hmm een must, ook nog zonder dat ik de nokkenastandwielen ga vervangen?
16 februari 2015 om 19:02 #18273564@joop1970 wrote:
Dealer hier in Zoetermeer doet nooit zo moeilijk als ik dat soort dingen vraag. Ook wel is wat geleend van ze.
Zal mij benieuwen wat voor een antwoord ik hier in twente krijg.
10 jaar geleden deden ze er niet zo moeilijk om.
Maar in deze tijd….Vandaar dat ik hier even vraag, misschien iemand die bij de dealer werkt of het thuis heeft liggen
16 februari 2015 om 19:07 #18273565Uhm volgens mij hoeft het dan niet als je de tandwielen laat zitten.
Volgens mij stelt het dan amper wat voor , wel goed opletten dat er niks verspringt.
De 2 nokkenassen kan je ook makkelijk blokkeren met een paar ijzeren plaatjes, als je een beetje handig bent snap je wel wat ik bedoel.
Alleen opletten dus dat je de krukas niet verdraait
16 februari 2015 om 19:17 #18273566@johanhummer9 wrote:
Uhm volgens mij hoeft het dan niet als je de tandwielen laat zitten.
Volgens mij stelt het dan amper wat voor , wel goed opletten dat er niks verspringt.
De 2 nokkenassen kan je ook makkelijk blokkeren met een paar ijzeren plaatjes, als je een beetje handig bent snap je wel wat ik bedoel.
Alleen opletten dus dat je de krukas niet verdraait
De krukas blokkeren ze middels een pen die vanuit de voorkant van de motor erin gaat.
Als ik een tekening met maten van die pen zou hebben, kon ik die op het werk snel ff draaien :PBlokkeren van de nokkenassen moet nog lukken met een strip.
Het liefst orgineel gereedschap? Iemand? :D
16 februari 2015 om 19:21 #18273560Tandwielen zou ik persoonlijk wel mee vervangen deze slijten ook in.
Vervang je ze niet kan je het doen zonder speciaal gereedschap.
Haal je de tandwielen los heb je iig het afstel boogje voor de nokkenas sensor ring nodig.
Heb het setje hier liggen maar je woont een beetje ver.
16 februari 2015 om 19:35 #18273567@Opeltje17 wrote:
Tandwielen zou ik persoonlijk wel mee vervangen deze slijten ook in.
Vervang je ze niet kan je het doen zonder speciaal gereedschap.
Haal je de tandwielen los heb je iig het afstel boogje voor de nokkenas sensor ring nodig.
Heb het setje hier liggen maar je woont een beetje ver.
Ik kijk vrijdag even hoe het ervoor staat, geen idee of hij in het verleden al vervangen is.
Kan anders bij de dealer snel genoeg een paar tandwielen halen.Ben er alleen bang voor dat ze geen gereedschap uitlenen. Die tijd is min of meer geweest merk je aan alles.
17 februari 2015 om 07:03 #18273569Maar wat hij zegt als je de de tand wielen loshaalt HEB je dat stukje gereedschap nodig voor die ring van de nokkenassensor.
17 februari 2015 om 21:53 #18273570De tanden van de tandwielen slijten in op de ketting, als er dan een nieuwe ketting op wordt gelegd die nog niet is opgerekt door slijtage dan zal deze sneller slijten doordat de tandwielen gesleten zijn. Misschien valt het mee, je kunt het wel enigzins zien als je de nieuwe ketting er op legt of ie in alle tanden goed aanlegt. Ik heb geen ervaring met vervangen van de ketting bij dit blok maar bij een Z22se wel en daar kun je de ketting alleen maar vervangen als je de tandwielen demonteert.
17 februari 2015 om 22:14 #18273571Geen idee of ik de tandwielen er moet afhalen. Ketting is wel uit een stuk naar mijn weten.
Spanner ontspannen en dan kan de ketting eraf?Wie heeft hier antwoord op?
17 februari 2015 om 22:17 #18273572Tandwielen kunnen blijven zitten, je hebt toch wel een nieuwe spanner??
Spanners gaan ook nog wel eens naar de kl*te, door her inslijten.
17 februari 2015 om 22:23 #18273573@Opeltje17 wrote:
Tandwielen kunnen blijven zitten, je hebt toch wel een nieuwe spanner??
Spanners gaan ook nog wel eens naar de kl*te, door her inslijten.
Ja ik heb wel een nieuwe spanner, na 2004 is er een ander type op gekomen, met langere slag heb ik gelezen.
Maar het afhalen gaat dat op de manier wat ik beschreef, spanner ontspannen en daarna kun je hem er zo afhalen?
17 februari 2015 om 22:34 #18273574Ja klopt spanner eraf geleiders eraf, en dan het makkelijk is bij het krukas tandwiel de ketting eraf halen.
17 februari 2015 om 22:39 #18273575En na 2004 zijn de problemen wel hetzelfde gebleven.
Langere slag heeft niet gewerkt in dit geval.Enige wat helpt is regelmatig lange afstanden rijden.
Daar de spanner kanale dicht gaan zitten door olievervuiling en sludge door korte ritten. doorverstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 februari 2015 om 22:46 #18273576@wim-v6 wrote:
En na 2004 zijn de problemen wel hetzelfde gebleven.
Langere slag heeft niet gewerkt in dit geval.Enige wat helpt is regelmatig lange afstanden rijden.
Daar de spanner kanale dicht gaan zitten door olievervuiling en sludge door korte ritten. doorverstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Klinkt wel logisch wim, zodra de kanalen vervuild zijn, werkt de spanner niet meer optimaal, dan werkt een langere slag ook niet.
Die z1.2xe blokjes zijn idd zeer gevoelig voor sludge. Merk het aan mijn eigen auto.
Misschien is het wel verstandig om de carterontluchting van mijne een keer goed na te kijken.
Lijkt mij dat het overtollige via daar goed weg moet kunnen?17 februari 2015 om 23:01 #18273577Dan nog is het zo weer terug.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
18 februari 2015 om 16:52 #18273578@wim-v6 wrote:
Dan nog is het zo weer terug.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Is er uberhaubt wat aan te doen om dit tegen te gaan? Goeie olie neem ik aan. Welke word er geadviseerd?
Onderhoud…
Wat zien mensen over het hoofd om dit tegen te gaan?Je zou zeggen dat de constructie van de motor gewoonweg niet goed is dan.
18 februari 2015 om 17:22 #18273568ik zou zeggen een catch-can voor de carteronluchting, die rommel komt dan in ieder geval niet meer in de motor,
maar in een losse opvangbak, lijkt mij altijd beter :)18 februari 2015 om 17:36 #18273579@Corsaliefhebber wrote:
ik zou zeggen een catch-can voor de carteronluchting, die rommel komt dan in ieder geval niet meer in de motor,
maar in een losse opvangbak, lijkt mij altijd beter :)Bij de verbranding komt het dan. Altijd beter in een andere aparte bak lijkt mij.
18 februari 2015 om 18:06 #18273580Dat zeg ik king: een Oil-Catch-can erbij plaatsen :thumb :thumb
20 februari 2015 om 20:56 #18273581Vanavond ben ik vast begonnen, het kleppendeksel is eraf en vanuit bovenop voelt de ketting niet los aan, de tandwielen zien er nog goed uit.
Zou het niet kunnen zijn dat de klepstoters zo’n tikkend geluid maakt tijdens het rijden?
En aangezien ik nog meer ga demonteren, wat zou ik wat dat betreft dat punt kunnen nakijken?
Waarom zouden de klepstoters of iets dergelijks daar tikken?20 februari 2015 om 21:20 #18273582Hoe klinkt ie met de koude start? Als ie dan goed ratelt is het de ketting.
Stoters gaan ook wel eens stuk deze lekken dan waardoor je het tikken krijgt.
Trek ook meteen je nokkenas lager kappen even aan met 10nm deze lopen wel eens los waarna de nokkenas weer breekt.
20 februari 2015 om 21:26 #18273583Koude motor tikt hij ook. Ik lees alleen verhalen over de ketting, daarom gooi ik het daar op. Komt sowieso een andere op, ben er nu mee bezig.
Met een warme motor, rijdend, gas constant, ratelt tikt het voorin, dan weer ff niet, dan weer wel.
Het is dus niet constant tijdens het rijden.
Tijd geleden nieuwe olie erop gedaan enz.. nu alweer enorm veel sludge.
Zal toch geen oliekanaaltje dicht zitten ergens? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.