Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Calibra Turbo vermogen en 4×4
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 februari 2015 om 21:15 #17270520
Beste mensen,
Ik had even een vraag over het tunen van een Calibra Turbo en diens 4×4 waarop ik niet direct een antwoord kon vinden. De vierwielaandrijving schijnt een heikel punt te zijn. Nu ben ik voor een Turbo aan het bekijken hoe en wat ik kan doen qua tuning, waarbij meer vermogen en trekkracht altijd leuk is, maar niet ten kosten van alles. Chiptuning is één ding, een andere turbo erin zitten behoort bijvoorbeeld ook tot de mogelijkheden. Nu vroeg ik mij af of een van jullie er ervaring mee heeft tot hoever (hoeveel pk) je ongeveer kunt gaan zonder dat je een extreem risico loopt dat je de 4×4 sloopt. Is alles boven EDS phase 1 of 2 al problematisch, of kan je makkelijk 350pk+ eruit halen zonder issues?
12 februari 2015 om 10:50 #18272969Zowiezo is de 4×4 van een Calibra kwetsbaar ook al ie standaad, ik gebruik hem bijv niet altijd alleen waar nodig, ik schakel hem uit,, zelf ben ik van plan om een Vmax Phase 3 chip te steken, heb gezien van eds phase 3 dat het je kleppen wat kan kapotmaken, en bij vmax loop je minder dat risico.. als je niet volledig 350pk + wil, dan zou ik voor phase 1 of 2 gaan, want dan moet je bijna niets aanpassen, bij phase 3 moet je zowiezo een intercooler plaatsen, andere wastegate doos die versterkt is en eventueel andere bougies.. voor het mist risico is stadaard het beste.. of eventueel phase 1.. alles erboven heeft gevolgen naturlijk.. het is te zien hoever jij en je portemonee ver willen gaan.. greetss..
12 februari 2015 om 11:16 #18272970Bedankt voor de info. De auto wordt op dit moment helemaal opgeknapt, waarna ik hem waarschijnlijk eerst een tijdje “stock” ga gebruiken. Het idee daarna was, gezien de vrij geringe kosten en het niet direct nodig zijn van vele andere upgrades, een phase 2 chip in te bouwen. Mocht dit dusdanig goed bevallen dan blijft hij zo, maar ja.. niets went zo snel als meer vermogen :) Auto’s en dan met name Calibra’s zijn een hobby/passie van mij en geld is niet direct het probleem, het geïnvesteerde geld moet het in mijn ogen alleen wel waard zijn. Ik wil er best een dikke Garrett GTX2871R of GTX3582R turbo ingooien, maar als ik daardoor gegarandeerd de 4×4 kapot trek vind ik dat zonde. Het grootste pluspunt van de Turbo, t.o.v. mijn huidige V6, vind ik juist de 4×4.
Even een vraagje wat betreft het uitschakelen van de 4×4: hoe doe je dat? Doe je dat puur door een zekering eruit te halen, of heb je iets van een schakelaar laten inbouwen? Ik meen mij verder te herinneren dat je met een EDS phase 3 of hoger chip ook iets van een schakelaar krijgt met 5 stappen, waarbij je het vermogen kunt regelen. In dat geval zou ik wellicht iets kunnen (laten) maken waarbij de 4×4 bij de lagere vermogensstappen wel werkt en bij de hoogsten voor de veiligheid staat uitgeschakeld.
Mijn vader heeft al veel langer (nu al meer dan 22 jaar) een Calibra Turbo en hij heeft gelukkig nog helemaal geen problemen gehad met de 4×4. Nu heeft hij er ook vrij weinig mee gereden (er staat iets van 140k op de teller), maar ik hoop dat je ook geluk kunt hebben met de 4×4. Ook las ik in een ander subforum dat je de 4×4 kunt vastzetten met een kit van ringen (om de problemen met de drukbol te omzeilen), maar ik weet nog niet of dit meer negatieve bijwerkingen heeft dan dat het voordeel heeft. Van wat ik daar las is het “nadeel” hoofdzakelijk dat je bij het wegrijden wat anders moet omgaan met de koppeling.
12 februari 2015 om 11:35 #18272971ik heb geen idee van die schakelaar dat EDS erbij levert.. zelf heb ik die schakelaar nog nooit gezien, mijn neef zn Calibra was gechipt met EDS en die heb ik bij hem niet gezien, maar die auto ging er wel vandoor als een raket (4.6 sec. 0-100) tot ie zn achterste cardan heeft kapot gereden(achterste wiel aandrijving) daarom dat ik iedereen afraad als ie is gechipt om met de 4×4 te rijden, je kan hem wel beter houden op de weg maar het is zonde van de 4×4 om die kapot te rijden, zelfs orgineel neem je het risico als je wil optrekken met brute kracht,, ik schakel gewoon de zekering uit, heb er al van verschillende mensen gehoord dat ze er een schakelaar tussen steken.. dit is ook een optie ga ik misschien later ook doen.. mijn cali heeft ook 150k op de teller en ik denk dat mn achterste cardan ergens lekt,, want die heeft wat olie sporen.. denk dat de dichting het geeft begeven.. greeetzz
12 februari 2015 om 12:28 #18272972Hoi, ik rij al 2 jaar eds phase 3 met 5 standen, zelfs met kkk29/26 erop, grote eds intercooler, grotere injectoren, DSOP inoxuitlaatlijn, en nog een heleboel, alleen standaard blok, alleen arp drijfstangboutjes, dikkere stalen koppakking, en natuurlijk een sterkere koppeling, moet wel zeggen de 4×4 is gelockt, en tot nog toe heeft hij het gehouden.
blok kan tot 300 pk goed mee standaard, alleen die arp’s zijn een must en je koppakking en koppeling dan kom je al ver, en ja
idd het went zo snel, ik was alles klaar aan het stomen voor +350pk te rijden (phase 3.5 ecu) die k29/26 turbo speciaal gepolijste costcastkop…… enzovoort maar door te weinig kennis in belgie en geveld door wat problemen wat ze niet krijgen opgelost zeker gestopt met verdere uitbreiding van de pk’s…
jammer…veel suc6 Calibra Turbo rijden is toch zooooo leuk :jerry
12 februari 2015 om 13:27 #18272973Calibra Turbo rijden is inderdaad zeer leuk, maar de V6 ook, het rijdt alleen totaal anders. De V6 is een heerlijk ontspannen cruise wagen die er niet echt van houdt om op zijn staart getrapt te worden (ik vind die F25 bak niet zo lekker schakelen als je alles snel wilt doen). De Turbo daarentegen… tsja… het gevoel van de turbo die op druk komt, de heerlijk vlot schakelende F28, stuk betere wegligging :wors In het begin behoudt ik ze ook zeker allebei, wellicht dat de V6 tzt afgemeld de garage in gaat of wellicht komt hier een 3.0 V6 in te liggen.
Voor wat betreft de Turbo, hoe zijn jouw ervaringen voor wat betreft de gelockte 4×4? Rijdt dit heel anders, merk je het met wegrijden en/of bochtenwerk? En het wisselen tussen de 5 standen van de EDS, heb je daarvoor iets van een schakelaar op het dashboard?
Het motorblok voor mijn Turbo heb ik gisteren gehaald. Zover ik nu weet zitten hier al grotere injectoren op, een grotere downpipe en een coscast kop. Wellicht dat hij ook is voorzien van andere nokkenassen, maar dat kunnen we pas zien als we hem uit elkaar sleutelen. Dit wil ik doen om hem helemaal schoon te maken, kop schoonmaken, nieuwe pakkingen etc (als je het doet, dan moet je het ook direct goed doen). Gechipt zal hij vrij snel worden (p1 of p2), een Garrett turbo overweeg ik alleen als ik zeker weet dat ofwel de 4×4 heel blijft, of dat de wegligging er niet/nauwelijks onder lijdt wanneer ik alleen FWD gebruik. Alleen bij FWD met 350pk+ vrees ik voor zaken als dit :???: :
Waarschuwing: geluid is nogal hard!
https://www.youtube.com/watch?v=L1VZL1Pi1qU” onclick=”window.open(this.href);return false;12 februari 2015 om 14:42 #18272974Voor de videoclip, wat verwacht je als je 350pk opzet op FWD .. maar op 4wd vrees ik ervoor dat je je cardan gewoonweg doorblaast. Niet de eerste of 2demaal maar het heeft zn sletage.. greetss bij mij op 310pk Evo5vmax is net hetzelfde.. en als je je wastegatedose beetje bijdraait is ie nog agressiever.. succes !!!
20 februari 2015 om 09:42 #18272975Hurlimann kan je bak aanpassen/versterken. Kost alleen wat maar dan heb je wel wat. Maar ook dat gaat uiteindelijk stuk. Als je verlaagd bent moet je er zoiezo van die excenterbussen onder knallen. Kortom hoeveel heb je precies te besteden en wat is je doel.
Ik heb zelf met 365pk max gereden op deze verdeelbak met 450nm. Ging gewoon goed totdat het op een keer mis ging. Behuizing van binnen geklapt door torsiekracht. Zag laatst op Ebay zo een hurlimann bak voor een best mooie prijs maar zoals gezegd zal ook dit een keer kapot gaan…
20 februari 2015 om 19:19 #18272976@MoiInActie wrote:
Calibra Turbo rijden is inderdaad zeer leuk, maar de V6 ook, het rijdt alleen totaal anders. De V6 is een heerlijk ontspannen cruise wagen die er niet echt van houdt om op zijn staart getrapt te worden (ik vind die F25 bak niet zo lekker schakelen als je alles snel wilt doen). De Turbo daarentegen… tsja… het gevoel van de turbo die op druk komt, de heerlijk vlot schakelende F28, stuk betere wegligging :wors In het begin behoudt ik ze ook zeker allebei, wellicht dat de V6 tzt afgemeld de garage in gaat of wellicht komt hier een 3.0 V6 in te liggen.
Voor wat betreft de Turbo, hoe zijn jouw ervaringen voor wat betreft de gelockte 4×4? Rijdt dit heel anders, merk je het met wegrijden en/of bochtenwerk? En het wisselen tussen de 5 standen van de EDS, heb je daarvoor iets van een schakelaar op het dashboard?
Het motorblok voor mijn Turbo heb ik gisteren gehaald. Zover ik nu weet zitten hier al grotere injectoren op, een grotere downpipe en een coscast kop. Wellicht dat hij ook is voorzien van andere nokkenassen, maar dat kunnen we pas zien als we hem uit elkaar sleutelen. Dit wil ik doen om hem helemaal schoon te maken, kop schoonmaken, nieuwe pakkingen etc (als je het doet, dan moet je het ook direct goed doen). Gechipt zal hij vrij snel worden (p1 of p2), een Garrett turbo overweeg ik alleen als ik zeker weet dat ofwel de 4×4 heel blijft, of dat de wegligging er niet/nauwelijks onder lijdt wanneer ik alleen FWD gebruik. Alleen bij FWD met 350pk+ vrees ik voor zaken als dit :???: :
Waarschuwing: geluid is nogal hard!
https://www.youtube.com/watch?v=L1VZL1Pi1qU” onclick=”window.open(this.href);return false;Ik merk persoonlijk niet veel verschil met een gelockte 4×4 bak,
Die 5 standen is gewoon een draaischakelaar waar je de turbodruk mee regelt
Kan je zo bij eds bestellen moet wel met de bijhorende chips ingebouwd in je ecu worden, en idd die schakelaar zit ergens op je dash ingebouwd.
Mss dat ik deze pj ecu eds phase 3.5 met 5 standen binnenkort wegdoe….zoals alles trouwens :(Heb trouwens nog een eds phase 2 chipset liggen wat weg mag, denk origineel maar ben niet zeker heb deze uit mijn ecu gehaald voor een phase 3 met 5 standen
20 februari 2015 om 19:30 #18272977Ik heb zelf een stage 1 turbo.
Had er een Hurlimann bak inzitten maar na 4 jaar is ie toch kapot gegaan.
Heb de bak nu gelockt, en om eerlijk te zijn merk ik niet echt veel verschil.
je moet hem alleen heel goed uitlijnen of achter lassen, iets met correctie.Frans janssen kan je er veel meer over vertellen.
Heb mijn turbo bij hem in onderhoud en hij heeft ook mijn 4×4 bak gelockt.25 februari 2015 om 19:44 #18272978Rijd nu bijna 9 jaar met mijn kadett 4×4 rond, waarvan het laatste jaar met een c20let phase 2.
mijn verdeelbak is van een non turbo, en werkt nog steeds naar behoren.
nou ga ik ook niet altijd bepaald rustig met de bak om, ben ook regelmatig op onverhard aan crossen geweest.
ik vervang wel ieder jaar de olie, weet niet of dat iets uitmaakt.
maar inderdaad, alles kan kapot
het zal zijn tijd nog wel niet zijn :D
Mijn 4×4 werkt wel met een schakelaar, dit omdat ik toen de hele kabelboom niet kwijt kon.is eigenlijk hetzelfde als locken, alleen schakelt de mijne wel uit bij remmen
groeten -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.