Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Meerdere problemen X20XEV
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 januari 2015 om 10:13 #17270107
Mede Opelrijders,
Rijden al een aantal jaren in een Opel Astra G met een X20XEV motor.
Nu zijn er een aantal problemen:– Hoog verbruik (480km op 40liter? – rijden op snelweg 110 en accelereren tot 2300-2500 toeren)
– lijkt alsof de motor niet alle vermogen levert.
– als ik het gaspedaal snel intrap kan de motor dat niet bijbenen.
– als ik het gas loslaat, blijft deze nog even op toeren en zakt vervolgens heel langzaam terug.
– motor stottert bij wegrijden vanuit stilstand.
– slechte carterventilatie (ondanks het opboren van het gaatje in het gaskleppenhuis)
– wou een aantal keren niet aanspringen tijdens het starten (motormanagementlampje bleef toen branden)
uiteindelijk wel gelukt door te blijven starten en het gaspedaal in te blijven drukken.
toen leek het op een oude tractormotor die heel langzaam op toeren komt.Dit is er al gedaan/ vervangen:
– nokkenassensor.
– thermostaat.
– gaskleppenhuis en stappenmotor laten reinigen.
– brandstoffilter.
– nieuwe kale motor (dus zonder sensoren, enz.)
– nooit bezuinigd op onderdelen zoals: olie, koelwater, enz.De motor uit laten lezen maar de dealer kon niets vinden.
Verder wel goed stationair toerental en motor draait rustig.
Iemand een idee?19 januari 2015 om 08:08 #18269526Stotteren / traag reageren / langzaam terugvallen.
Gasklep goed schoon, stappenmotor goed gangbaar, electrisch deel hiervan soepel werkend??Carterventilatie:
Klepdeksel vervangen voor een intern schone (mooiste is deze te pakken van een C18XE / C18XEL of astra-F / Vectra-A X20XEV, deze kennen de carterventilatie problemen bijna niet.Moeilijk starten zal met de eerste oplossing te maken hebben.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
19 januari 2015 om 08:26 #18269527Controleer je lambda ook even. Deze kan defect zijn zonder foutcode.
19 januari 2015 om 19:30 #18269528Dank heren voor de snelle reacties!
Wim-V6: de dealer heeft verleden week de gaskleppenhuis volledig gereinigd.
Pascal1109: is deze zelf te meten met een multimeter?
Zo ja, losgekoppeld van de motor?20 januari 2015 om 20:02 #18269529Misschien ook belangrijk te vermelden is dat de vorige motor veel olie verbruikte. Mocht de lambdasonde inderdaad niet goed functioneren, dat het daar van komt?
21 januari 2015 om 06:47 #18269530Heb je bij het uitlezen een volledige datacheck gedaan of laten doen? Of alleen op foutcodes gecontroleerd?
Wat betreft de lambda, geen idee…makkelijkst is om hem even te wisselen met een die 100% zeker goed is denk ik?
Hier staat wel iets om hem door te meten, maar of dat goed werkt…dat durf ik niet te garanderen, gezien ik dat nooit zo gedaan heb.
http://www.autoweetjes.com/Lambdasonde.html21 januari 2015 om 12:13 #18269531Heb de dealer gevraagd om het systeem te laten uitlezen, dit om een evt. Foutcode te zien. Heb van een kamaraad gehoord dat de codes bedoeld zijn om sensoren die stuk zijn aan te kunnen geven. Is die datacheck bedoeld om waardes van sensoren weer te geven? Ga liever geen lambdasonde vervangen als ik niet zeker weet of deze stuk is of een foutieve waarde geeft.
22 januari 2015 om 06:55 #18269532Klopt, met de datacheck zie je alle sensor-waardes en kan je mogelijk zien waar er iets gemeten wordt wat niet (helemaal) goed is.
Houd er wel rekening mee, dat als de lambda een andere waarde geeft dan verwacht, hij niet direct stuk hoeft te zijn. Dit kan ook aan vele andere dingen kan liggen, gezien deze sensor helemaal aan het einde van het traject zit ;)28 januari 2015 om 20:38 #18269533Heb een lambdasonde besteld en is als het goed is morgen binnen.
Als ik tijd heb ga ik de oude morgen vervangen.
Laat dan uiteraard weten of dit een goede set is geweest.29 januari 2015 om 07:01 #18269534Een originele of niet?
Ik heb namelijk voor mijn C20XE wel eens een immitatie lambdasensor besteld, problemen bleven. Originele (dure :puke ) besteld en problemen waren over :D
Hoewel het ook goed kan gaan, dus we zijn benieuwd.
29 januari 2015 om 22:07 #18269535Zoals beloofd ff een update:
Pakje met lambdasonde vandaag gearriveerd en meeteen uitgepakt.
Er waren twee dingen anders t.o.v. m’n oude lambdasonde:– andere type stekker (smaller en het was een vrouwelijke uitvoering)
– een kleur draad voor het voorverwarmen van de sonde was wit i.p.v. geelHeb de oude stekker gebruikt en alles ingebouwd.
De motor startte meteen maar daarna begon het motormanagementlampje te branden.
Tijdens het testrijden kon ik geen verbetering merken.
Toen ik thuis kwam twee draadjes van het voorverwarmen omgewisseld maar het lampje bleef branden.
Een gevalletje goedkoop is duurkoop.
69 euro bij lambdasonde2429 januari 2015 om 22:52 #18269536Je hebt een verkeerde lambda.
Op de X20XEV zit een 5volt lambda sensor, de nieuwe is een 1volt lambda sensor.
Niet uitwisselbaar dus.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
31 januari 2015 om 09:32 #18269537Is het ook nodig om de accupolen los te maken van de accu?
Dit om de computer te resetten?
Heb weer een nieuwe lambdasonde in huis.31 januari 2015 om 17:34 #18269538Accu los Reset niks bij deze.
Gewoon vervangen, niks aan de hand.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
31 januari 2015 om 19:46 #18269539Dank wim-v6!
Morgen het nieuwe onderdeel plaatsen.
Laat wel ff weten hoe het is gegaan.2 februari 2015 om 08:51 #18269540Nieuwe lambdasonde zit op z’n plaats.
Motormanagementlampje brand niet meer maar qua prestaties is ie er niet op vooruit gegaan.
Mogelijk dat het verbruik wel omlaag gaat.2 februari 2015 om 09:36 #18269541Ik denk dat het slim is om een van de jongens hier eens naar te laten kijken,je ben nu geld aan het uitgeven maar je weet eigenlijk niet waarom,ik denk voor een diagnose dat wim of carlo-astra je perfect kunnen helpen.
2 februari 2015 om 11:38 #18269542Goedemiddag USBSTICK,
Ja, daar heb je een goed punt.
Maar als de dealer niks kan vinden, ga je toch dingen proberen.
Zal graag gebruik willen maken van de kennis van een van forum leden waar jij het over had.
Uiteraard wil ik die persoon financiëel te gemoed komen.
Maar ga in maart de kop eraf halen omdat deze aan de buitenkant olie lekt.
Daarna wil ik graag een afspraak maken om te achterhalen wat de oorzaak kan zijn.2 februari 2015 om 13:28 #18269543Als je ze heel lief aan kijkt,zullen ze dat ook wel voor je willen doen,heb je alles ineens gehad ;)
2 februari 2015 om 13:46 #18269544Droge metworst en een krat bier doet wonderen.
Maar het gaat mij er om dat de gedane inspanningen beloond wordt.
Zijn er erg mee geholpen als deze mysterie een keer opgelost wordt. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.