Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Hoop problemen na melding niveau koelvloeistof
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 januari 2015 om 19:27 #17269977
Beste mensen,
Mijn naam is Jan en al 28 jaar tevreden Opel rijder. Rijd nu in een Zafira B 1.8 cosmo uit sept 2006 met 142.000 kilometer op de teller altijd onderhouden door de Opel dealer.
4 weken geleden heeft de auto een beurt gehad en is ook de distributieriem vervangen.
Van de week kreeg ik op de boordcomputer door dat het niveau van de koelvloeistof te laag was.
In de garage werd geconstateerd dat het expansievat lek zou zijn (was een heel klein beetje vochtig) en vervangen moest worden. Later werd ik gebeld dat er iets tijdens de montage was afgebroken en ik de auto pas de volgende dag op zou kunnen halen.Ik dacht een meevaller te hebben omdat ik een wintercertificaat had ontvangen waarbij tot 1 april as oa het expansievat onder de garantie zou vallen en kosteloos vervangen zou worden.
Dat liep dus anders…
De volgende dag belde ik en kreeg te horen dat het systeem alleen nog ontlucht moest worden. Even later kreeg ik een voicemail dat de auto toch niet klaar was.
De volgende ochtend kreeg ik te horen dat er iets mis was met een deel van het motormanagement en dat dat voor een storing zorgde van de thermostaat en dat de koelvloeistof daardoor uit het systeem zou worden geblazen. Ik hoop dat ik het goed beschrijf. Kosten voor het nieuwe motormanagement € 520,- plus arbeidsuren in totaal zo’n € 1.000,- as maandag zou het onderdeel binnenkomen en wordt de auto gerepareerd.
komt deze storing vaker voor en had de dealer dit niet sneller kunnen analyseren zonder eerst het expansievat te verdenken. Ik heb er geen goed gevoel over. Betaal je in zulke gevallen ook de uren die besteed zijn aan het vervangen van het expansievat.
Kan er een verband zijn met het vervangen van de distributieriem en dit probleem.
Ben benieuwd naar jullie reacties.Groet,
Jan10 januari 2015 om 20:12 #18268431Dat het probleem van te hoge druk komt door het motormanagement klopt niet. Das broodje aap verhaal.
Koelvloeistof verlies zal eigenlijk nooit worden veroorzaakt door een kapot motor management. Dus vermoedelijk was dus uberhaubt niks mis met het koelsysteem. Maar enkel de ECU stuk of verkeerde waardes. Maar gezien het een Zafira B is zou ik zelfs verwachten dat enkel de Sensor stuk is komt vaker voor. Zeker als de auto verder prima functioneert en er nog voldoende koelvloeistof aanwezig was.
10 januari 2015 om 20:18 #18268432Dus je € 1000 betaald voor een nieuwe ECU ?? :wtf
10 januari 2015 om 20:20 #18268433Ik denk 520 voor nieuwe ecu en de rest voor werk en overige onderdelen en koelvloeistof en expansievat.
10 januari 2015 om 22:41 #18268434Klinkt idd als een lul verhaal. Vaak gaat de sensor kapot kost 20 euro dacht ik. Ik zou er niet zomaar mee akkoord gaan. Alleen maar omdat er een melding was koelvloeistof te laag? En de thermostaat werkt mechanisch heeft niks met de ecu te maken. Hebben ze misschien niet iets fout gedaan met de distributie riem? Waterpomp mee vervangen?
Ken je niet iemand die verstand heeft van auto’s en met je mee kan gaan om het verhaal aan te horen?
En trouwens de koelvloeistof en het expansie vat vallen onder het winterplan. Mijn pa had er ook is een afgesloten. Zijn radiateur ging lekken is helemaal kosteloos vervangen!
11 januari 2015 om 10:56 #18268435Beste mensen,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Op de factuur van de voorgaande beurt en de distributieriem wordt alleen een distributieriemset en een poly V riem genoemd. Waterpomp wordt niet vermeld. Begrijp ik goed dat de waterpomp meestal ook wordt vervangen bij distributieriem wissel?Waar staat de afkorting ECU voor? Kost een ECU € 520,- euro?
11 januari 2015 om 11:26 #18268436Bij de Z18XER(jouw motor) loopt de waterpomp met de multi riem(poly-v riem) mee dan wordt ie meestal niet mee vervangen, ik zelf laat hem ook meestal zitten mits ie goed soepel draait.
ECU staat voor : Electronic Control Unit, neem eens contact op met ”ZakhooiTM” hier van het forum die heeft wel verstand van ECU’s misschien dat hij je kan helpen.
11 januari 2015 om 11:37 #18268437Normaal is het wel dat je de waterpomp meeneemt. Dit omdat er snel klachten door ontstaan (denk aan lekken), t de kosten niet echt zijn en de boel toch open ligt. Daarnaast sluit ik me ook aan op bovenstaande verhalen. De ECU is de afkorting voor Electronic control unit – ofwel je computer die de motor elektronica bedient. T lijkt mij ook sterk dat deze de kvs laat verdwijnen.
Mocht er toch iets anders blijken, moeten ze daar bij de dealer een coulance treffen omdat je nog onder de 150.000 km zit. Maar zomaar de ECU vervangen ivm kvs problemen is onzin.
Succes met de afhandeling. Greetz Emiel
11 januari 2015 om 15:49 #18268438Wederom dank allemaal voor jullie reacties. Ik heb zakhooi gevraagd of hij dit topic eens wil bekijken.
Wel lastig om nu een beslissing te nemen wat ik morgen tegen de dealer ga zeggen. Ik ga ervan uit dat ze me niet willen bedotten. Aan de andere kant vraag ik me wel af of de oplossing die de dealer nu voorstelt, mede gezien jullie reacties, de juiste is. Kan ik vragen of ze de reparatie uitstellen?11 januari 2015 om 19:44 #18268439het is jou auto jij bepaald wat er wel en niet mee gebeurd!
11 januari 2015 om 21:57 #18268440Jaja… een ECU die zorgt dat je kvs verliest. Das een nieuwe voor mij :P
Nu is het wel zo dat de Z18XER een ECU gecontroleerde thermostaat heeft, misschien is deze defect ?
Behuizing is namelijk ook van plastic gemaakt dus misschien na zoveel tijd dat hij begint lekken.Maar een ECU zal niet de oorzaak zijn dat er KVS verlies is, er moet ergens een lek zijn want dit systeem is dicht zelfs als de ECU het eruit zou willen gooien, hij kan dit niet.
Heeft de garage de ECU ook uitgelezen ?
Mogelijke codes zouden kunnen zijn :
P0597 – Coolant Thermostat Valve Stuck / Coolant Thermostat Valve Circuit Open / Coolant Thermostat Valve Circuit High Voltage / Low Voltage@Edit : Hierbij mijn uitspraak :)
12 januari 2015 om 07:33 #18268441Hartelijk dank voor je reactie Zakhooi.
Zojuist de garage gebeld. hun verklaring. Door een defecte gecontroleerde thermostaat is er piekspanning ontstaan die de ECU heeft beschadigd. Daardoor gooit het systeem de kvs uit het systeem door de dop van het expansievat. De ECU moet dus vervangen worden.
Dit probleem zou niet vaak voorkomen. Ik heb gevraagd om coulance en dit wordt voorgelegd aan de chef van de werkplaats.
Ik vind het vreemd. Ik heb na de melding nog zo’n 30 kilometer probleemloos gereden zonder dat ik iets aan de motor heb gemerkt. Kan er iets mis zijn gegaan in de garage? Al met al een situatie waarbij je dus bent overgeleverd aan de garage. Ben benieuwd naar jullie reacties!17 januari 2015 om 20:17 #18268442Heb het zelfde probleem gehad.
Naar Spanje gereden. probleemloos. In Spanje (2250 kM) even water en oliepeil nakijken. Daarna ieder keer koelvloeistofverlies. Blijkt dat de resevoirdop kapot was gegaan. Hierdoor koelvloeistof verlies. Oplossing (tijdelijk). Plastic zak over de dop en weer op het resevoir draaien. In de Pyreneeën begon het motor management lampje te branden. Wat nu?. Doorgereden naar Thuis (1500 kM).
Onderweg geen enkele verandering geconstateerd in motervermogen of brandstof gebruik. Thuis dealer (Nefkens Soest) auto heen gebracht en laten contoleren. Die hebben geconstateerd dat inderdaad de resevoirdop lek was en daarom kon er geen druk opgebouwd worden in het koelvloeistofcircuit. Dit resulteerde in het branden van het moter managementlampje. Op de terugweg viel wel op dat de koelvin erg vaak aansloeg. Ik wijde dit aan de zomerse buitentemperatuur. In de garage bleek dat de koelvinweerstand ook kapot was gegaan. Dit resulteerde in het vervangen van de ventilatormotor. Daarna alles weer perfect in orde. Maar wel € 500,– armer.24 januari 2015 om 15:45 #18268443Inmiddels heb ik de rekening ontvangen.
Omdat ik een wintercertificaat had zijn niet in rekening gebracht:
Thermostaat
Pakking
koelvloeistof
Koelvloestofslang gasklephuis
Aanvoerslang gasklephuisverwarming vervangen
Thermostaat vervangen 0,9 uurWel in rekening gebracht:
Controle unit Zafira b ecu. € 50,90
Motorregelmodule vervangen € 491,40
Diagnosetijd €. 159,99
Motorregelmodule opnieuw programmeren met sps € 29,09
Totaal inclusief btw € 884,96Concludeer ik het juist dat ik in principe geen coulance heb ontvangen ( de niet bekende onderdelen vielen immers onder het wintergarantieplan) ?
Inmiddels zit ik met het volgende probleem na 50 km rijden sinds de reparatie doet de kachel het sinds gisteravond niet meer. Kachel blaast alleen koude lucht. Het lijkt mij dat er een relatie ligt met de eerder reparaties? Hoe denken jullie hierover?
Groet,
Jan24 januari 2015 om 16:49 #18268444Jeetje dan zakt je de moed toch ook in de schoenen na zo’n rekening… Zit er nog koelvloeistof in?
24 januari 2015 om 18:12 #18268445Ja, koelvloestof staat keurig op niveau in het expansievat.
24 januari 2015 om 19:36 #18268446AnoniemLid sinds:
1 January 1970Klinkt dus als een foutieve thermostaat.. Winterplan > weer terug naar de dealer!!!
26 januari 2015 om 18:08 #18268447Vandaag naar de garage geweest. Waarschijnlijk zat er lucht in het koelsysteem. Ze hebben het systeem doorgespoeld en ontlucht. Wordt nu weer lekker warm in de auto.
Heb de rekening ook nog besproken. Coulance is alleen verleend op de onderdelen die onder de wintercertificaat garantie vallen. Omdat gevolg schade niet onder dekking valt moet ik de ecu en de afstelling daarvan wel betalen. Toch sneu geld die € 885,- blijf het al met al een vreemd verhaal vinden.
Zou bezwaar aantekenen nog zin hebben?26 januari 2015 om 18:56 #18268448Bezwaar indienen moet je zo ie zo doen bij de dealer die dit geleverd heeft.
Buiten een hoge nota is het toch te gek voor woorden dat je terug moet omdat de kachel niet ontlucht is.
Levert het bezwaar niks op, opel nederland aanschrijven.
Mijn dealer werd alleen ingedekt door opel nederland, mijn bezwaar liep dan ook op niks uit en de nota was ook niet hoog genoeg om er een juridische strijd van te maken, nadeel daarvan is dat jij moet bewijzen dat de werkplaats van opel een fout gemaakt heeft waardoor jij hoge kosten kreeg.
Diagnosetijd €. 159,99
Motorregelmodule opnieuw programmeren met sps € 29,09 Deze 2 kosten posten zouden naar mijn mening zo ie zo onder de coulance moeten vallen en is jouw auto 10 jaar of ouder dan hoor je ook nog korting op onderhoud te krijgen, is dit wel verrekend in je nota? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.