Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Z18XE ECU: zelf repararen??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 januari 2015 om 15:31 #17269930
Hallo,
lang verhaal kort: vanwege een aantal foutmeldingen ben ik op zoek gegaan naar storingen.
Eerst een P0110 – Deze blijft nu weg door extra massa draad van LHM naar massa, maar hierna krijg ik:
P0100-06 – met opcom aangesloten zie dat het LHM signaal wegvalt als de motor trilt, of als ik ergens in de buurt van het gasklephuis aan de kabelboom frunnik.Eigenlijk heb ik geen zin om die kabelboom uit te gaan spitten, maar wil ik nieuwe aders trekken naar de LHM van de ECU.
VRAAG: Hoe kan ik er achter komen welke van de 2 stekkers en welke aders ik moet hebben?
7 januari 2015 om 20:01 #18268122Tis installeren, maar tik eens op de ecu met de achterkant van een hamer. Doet die het dan soms ook wel of niet?
In dat geval ecu stuk.7 januari 2015 om 20:30 #18268121Waarom zou ik op de ECU gaan tikken als ik er al achter ben dat er een kabelbreuk in de kabelboom zit?
7 januari 2015 om 20:47 #18268120Heb je de breuk ook echt gezien of enkel geconstateerd met trekken aan draadjes?
7 januari 2015 om 21:16 #18268119Niet trekken aan draadjes, maar de boom langzaam heen en weer bewegen, ik ben er dus zo achter gekomen waar de breuk zit, en dat is niet bij de ECU, maar bij het gasklephuis.
Als ik daar de kabelboom beweeg, beweegt deze niet bij de ecu.Ik kan voor de zekerheid nog eens de stekkers van de ecu bewegen, al heb ik die vandaag losgehad, en netjes ingespoten met elektrospray.
7 januari 2015 om 21:17 #18268118Zou ik hem toch eens open halen, wellicht zijn er meer draden beschadigd en krijg je later weer exotische storingen.
19 januari 2015 om 08:11 #18268123Rectificatie: Het is toch een probleem in de ECU! :jerry
Ik heb de kabelboom losgehaald, draden van de LMM en lucht-temp meter gevonden, en helemaal gevolgd naar de stekker van de ecu, ecu stekker uit elkaar om het nummertje van deze 2 adertjes te achterhalen, doorgemeten en geen probleem gevonden.
Pas als ik aan de stekkervoet die op de ECU zit ga wrikken (zelfde gebeurt waarschijnlijk als de motor toeren maakt -> trilling) dan valt het signaal weg.
Nu is de volgende vraag: Wie heeft er zelf een ECU weten te fixen, ik wil het wel proberen namelijk. (topic titel aangepast)
19 januari 2015 om 17:36 #18268124De simtec is wat makkelijker te repareren dan de multec, zit vastere gel in welke je makkelijker kan weg krijgen om een koper draad erop te solderen.
Nu heb ik dit nog niet gedaan bij de Simtec (multec geprobeerd maar die gel is echt net snot, dus heeel erg k.u.t om te verwijderen en de draden gaan redelijk diep de stekker in waardoor je er moeilijk bij kan)
Staat overigens op de projecten lijst, erg handig voor de vele X18XE1 ecu’s die met bosjes stuk gaan (simtec 70, zelfde gel)Mocht je een andere ECU nodig hebben, ik heb er nog een aantal op vooraad :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.