Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › Vectra A 2.0 8v GT weer laten lopen of slopen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 januari 2015 om 13:48 #17269834
Hallo,
ik heb een Opel Vectra A uit 1993 met 293000km op de teller.(andere nokkenas, APEX sportveren en schokdempers 60/40mm, catvervanger, Supersprint einddemper, 17 inch LM velgen van Zender, sportstuur, volgens mij standaard sportinterieur, speciale lak, hier en daar wel wat roest maar niet gigantisch erg, paar plekjes die wel aangepakt moeten worden in de toekomst)
Helaas is net voor kerst de koppakking eruit gevlogen tussen 2 cilinders in.
Buiten olie die er bij diverse pakkingen er wel wat uit kwam had ik niet t idee dat ie olie verbruikte,
aangezien ik (godzijdank) nogal wat zelf kan ben ik nu in tweestrijd wat ik zal doen….
Koop ik een jongere auto voor 1000 euro en ga daar mee aan de gang of reviseer de kop, vervang (vanzelfsprekend) alle pakkingen,vervang hydraulische stoters ed. ,vervang complete distributie waaronder oliepomp, spanrol en de waterpomp, krukaspoulie voor multi-v riem, bougies en kabels, rotor en verdelerkap wat ook wel richting de 1000 euro gaat
van mijn ouwe trouwe toch wel aparte Vectra (met wat volgens mij niet veel meer voorkomt 2.0 GT de meeste zijn 1.6 of 1.8 )
daarbij komt nog ik heb voor 2 jaar terug zowat de halve auto vernieuwd heb, spoorstangen compleet, draagarmen, aandrijfashoezen, wiellagers, remmen rondom, middendemper en catvervanger(nieuwe cat 200 euro of gewoon een tussenpijp voor 40 euro,keuze was toen niet moeilijk ;) ) met het idee dat eigenlijk dan ongeveer ook de hele motor vernieuwd is?Wat zeggen jullie??? geef je mening>>>>>>>>weer laten lopen of slopen????????
Alvast bedankt voor jullie mening en geduld om mijn verhaal te lezen en (ik hoop) te antwoorden
M.v.g. Mark
2 januari 2015 om 14:52 #18267085Waarom koop je niet gewoon een nieuw motorblok? Als het een C20NE dan is er meer dan genoeg keuze.
2 januari 2015 om 15:00 #18267086een ander blok zou een optie zijn maar ook daar zal dan toch nog wat aan vernieuwd moeten worden blok ligt er dan uit dus die distributieriem en alles wat daarachter zit wordt vernieuwd die kosten heb ik toch
+ dit blok heeft een sport nokkenas, een ander blok koop je voor 500 euro plus dan nog de onderdelen die ik vernoemde komt denk ik qua kosten op hetzelfde neer, als ik m repareer is hij wel weer zo goed als nieuw zou ik dan zeggen2 januari 2015 om 15:04 #18267087Een c20ne blokje is voor rond de 100 euro te vinden. Waterpomp en riem vind je ook makkelijk onder dat bedrag.
2 januari 2015 om 15:13 #18267088@basss27 wrote:
Een c20ne blokje is voor rond de 100 euro te vinden. Waterpomp en riem vind je ook makkelijk onder dat bedrag.
hier zal ook een spanrol bij moeten + de rest nog, oliepomp? die keerringen, bougiekabels en bougie’s, verdelerkap
2 januari 2015 om 15:20 #18267089Als je nu een C20NE hebt, hoef je toch niet alles te gaan vervangen?
2 januari 2015 om 15:29 #18267090eigenlijk alle onderdelen die ik benoem MOETEN gewoon vernieuwd worden helaas ,ook bij het blok wat er nu in zit. Bij een ander blok weet je ook niet hoe die er uit ziet tenzij je m openmaakt, heb overigens al eens even rondgekeken voor een ander blok varieert wel heel erg van zo’n 50 euro tot 600 euro. Nou is t lastig om te zeggen wat dan een goed blok is aangezien de ene er nog slechter uitziet dan de andere.
En ik zie nergens dat t ooit opengemaakt is2 januari 2015 om 17:36 #18267091Als ik mocht kiezen zou ik em opknappen je weet wat je hebt nu en wat koop je nu voor 1000 euro? rommel?
is er een oorzaak denk je dat de koppakking eruit ligt? komt toch weinig aan mijne staat ook op 240.000 :thumbup2 januari 2015 om 17:49 #18267092Wat hij eigenlijk al had toen ik m kocht ,als ik t gaspedaal helemaal intrapte hield hij in, liet ik het gaspedaal ongeveer 1 cm of 2 terug liet komen was er niks aan de hand en trok als een beest,
maar kan me voorstellen dat dit er totaal niks mee te maken heeft. Maar wat zou dat dan kunnen zijn?
De dag dat hij kapot ging dacht ik al iets te merken tijdens het starten leek compressieverlies maar reed gewoon aan na 1 km rijden was me al vrij snel duidelijk dat de koppakking eruit lag, dit was wel het laatste wat ik verwacht had…..maar met die km stand mag t wel, verder heeft het blok geen bijgeluidjes gehad van kapotte lagers.2 januari 2015 om 17:54 #18267093Daar ben je echt geen 1000 euro voor kwijt als je die motor klaar maakt.
Dat spul kost haast niks.
Wat koop je voor 1000 euro? Dat is 1 jaar rijden en dan kun je weer aan het sleutelen, of weer een ander halen. Moet je net geluk mee hebben met die goedkope karretjes.
Ik maakte mooi dat blokje weer klaar, het is een 8v dus lekker simpel sleutelen.
2 januari 2015 om 18:03 #18267094brandde het motorstoringslampje bij het inhouden van de motor? de storingen zijn uit te lezen d.m.v knippercodes kan je zelf doen :thumbup
2 januari 2015 om 18:27 #18267095nee nooit storingslampje zien branden en idd berekend kost die motor opknappen geen 1000 euro maar alles bij elkaar opgeteld toch wel zon 800
2 januari 2015 om 18:52 #18267096Onzin.
Je wil bij voorbaat al veel meer vervangen.
Kop eraf nieuwe pakking set, eventueel vlakken kop, nieuwe d riem met spanrol en waterpomp.
Plus wat klein spul.
Dat is bij mij geen 800 :hmmz
2 januari 2015 om 18:59 #18267097helaas zijn er wat onderdelen zoals de poulie voor multi v riem die harstikke rot is dus nodig verder wil ik gewoon zeker weten dat ik voorlopig niks meer aan de motor hoef te doen als alleen onderhoud keerringen zitten bij koppakkingset als ik de goede set pak
2 januari 2015 om 19:58 #18267098Als alleen je koppakking door is, dan zou je al voor heel weinig geld klaar kunnen zijn, kop laten vlakken , pakking en nieuwe bouten. Distributie zou je zelfs nog terug kunnen leggen: Het is toch een vrijloper, ben er zelf geen voorstander van, maar het kan. Wat ik echter uit je verhaal begrijp is dat je alles weer tiptop wilt maken en dat vind ik lovenswaardig! Als je er dan voor zeg € 1000 de hele techniek weer zo goed als nieuw hebt dan weet je ook weer wat je hebt. Nu €1000 in een andere auto steken dan kan het ook goed een barrel zijn. Ik zeg lekker in die fijne (al redelijk zeldzaam aan het worden) Vec blijven rijden!
2 januari 2015 om 20:42 #18267099800 euro om een koppakking en d-riem te wisselen van een 8v?
met een beetje klein grut…Waar haal jij je onderdelen en doe je zelf ook nog wat?
Benodigdheden:
koppakkingsset a 89
d-riem a 29
waterpomp a 79
setje kopbouten a 37
olie filter en carterring a 6,75
5 liter olie a 27
5 liter kvs a15
4 frisse bougies a 15Is 300 euro
Allemaal prijzen uit de FSRS-Opwelwebshop, originele opel onderdelen.
Qua olie loopt zo’n blok ook goed op olie van de action net als de KVS bespaart je nogal wat maar goed ik heb het ff als vergelijk in de lijst opgenomen.beetje vloeibare kit
paar busjes remmenreinigerStelpost 25 euro (en das erg hoog in mijn ogen :) )
iemand die de kop ff vlakt 40 – 50 euro
In totaal als je het zelf doet nog geen 400 euro met originele opel onderdelen.
Met wat andere goedkopere onderdelen kun je zelfs nog wel een en ander besparen.Maar goed ik zou deze adviseren..
2 januari 2015 om 21:27 #18267100kop reviseren alleen kost richting 200 euro, stoters ed.(heb de kop toch los en als die kapot gaat kan weer de hele zooi los) bougiekabels, oliepomp zou misschien kunnen blijven zitten maar dan misschien de pakking vernieuwen scheelt toch weer 100 euro maar dan plus die poulie kom ik dan toch nog op 650 a 700 euro…. en zoals ik zeg ik wil voorlopig gewoon van t gezeik af zijn
3 januari 2015 om 00:10 #18267101Flikker der een goede motor in van een bekende auto die je kent of van een sloper die je hoort lopen voor een honderd of 3 heb ben je klaar 200€ voor een 8v en 100€ voor nieuwe bougies filters en olie en koelvloeistof…Waar praat over…
3 januari 2015 om 08:14 #18267102@MarkVectra93 wrote:
kop reviseren alleen kost richting 200 euro, stoters ed.(heb de kop toch los en als die kapot gaat kan weer de hele zooi los) bougiekabels, oliepomp zou misschien kunnen blijven zitten maar dan misschien de pakking vernieuwen scheelt toch weer 100 euro maar dan plus die poulie kom ik dan toch nog op 650 a 700 euro…. en zoals ik zeg ik wil voorlopig gewoon van t gezeik af zijn
De kop van een c20ne kun je heel goed zelf opfrissen. De klepstoters hoef je niet te vervangen. Even uit elkaar halen, goed schoonmaken en klaar. Ik heb volgens mij op de website http://www.corsa-novatuning.nl daar nog wel een beschrijving van.
Mijn mening is dat je de overige zaken los moet zien van dit probleem. Die bougiekabels en multiriem vallen onder gewoon onderhoudt.
Dit geldt ook eigenlijk voor je d-riem en waterpomp. Moet je ook om de 3-4 jaar vervangen.
Maar goed, je moet het voor jezelf besluiten. Ik zou zelf ff het blokje weer opfrissen en lekker verder rijden.
3 januari 2015 om 09:34 #18267103Er zitten idd aardig wat dingen die onder gewoon onderhoud vallen dat weet ik ook en ook dat ik er dan voorlopig weer ff vanaf ben.
maar ik dacht bijna 3 ton dan kan kop revsie ook geen kwaad, weet dan immers dat die weer 100% is
Hoe nauw komt het eigenlijk met de minimale hoogte van de kop volgens vraagbaak van de Vectra 96.00mm +-0.25 ?
Hebben jullie hier nog tips/advies over?
Blok vervangen gaat m zoiezo niet worden aangezien ik alles op bokjes en zonder takels doe3 januari 2015 om 13:16 #18267104Wat me vandaag opviel toen ik naar het blok aan het kijken was ,was dat de cilindergaten van de koppakking niet precies in het midden gecentreerd waren ,
kan dit er ook toe bijdragen dat ie er uit vliegt?
Helaas weet ik niet hoe ik afbeeldingen bij kan voegen heb van alles geprobeert3 januari 2015 om 21:49 #18267105kop kan aardig gevlakt worden.
Bij vlakken gaat er normaal ook niet veel af als de kop recht is…Een koppakking die meer dan 250k heeft gedraaid is veel.
Ik ga bij de smallblock en 8v motoren vaak uit van 150kGewoon de ervaring met slechte koppakkingen haha
4 maart 2015 om 18:43 #18267106even om het hier vermeldt te hebben….
HIJ DOET T WEER!! :D :D :D en loopt als een zonnetje
en voor ieder die me tips gegeven heeft :wors
uiteindelijk met koprevisie erbij ong 600 euro uitgegeven(gereedschap tel ik niet mee)4 maart 2015 om 19:16 #18267107mooi dat ie mag blijven leven, beginnen schaars te worden
4 maart 2015 om 20:22 #18267108Top ! Mooi dat de vectra weer snort.
Veel plezier gewenst.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.