Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › BCM of niet?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 december 2014 om 08:39 #17269648
Goedemorgen,
De c.v. werkt niet meer, alleen de knippers gaan een keer aan en uit.
De sleutel is gesynchroniseerd.
Verder werken de interieurlampjes voor en achter niet meer.
Ook werkt de sproeier voor en achter niet meer (ruitenwissers doen het gelukkig nog wel).
Er zijn van voren twee electrische ramen. Alleen bestuurderskant werkt.Heb in opcom deze codes die blijven staan:
B2555 Interior lights low voltage – not present
B3796 Central door locking system motor open circuit – not presentHet probleem is er al een paar keer eerder geweest en was dan weer ineens weg.
Voor mijn gevoel na flinke regenbui en een keer wasstraat, maar dat weet ik niet zeker.
1 Keer deed ik mijn deur dicht en ging ineens mijn interieurlampje branden en werkte de cv weer.
1 Keer heb ik de zekering van cv gewisseld voor een andere zekering.Voor zover ik er bij kon zonder de motor van de ruitenwisser te demonteren heb ik al even gekeken bij de bekende kwaal van de corsa c: bcm – water.
Water zag ik niet, wel wat modder en bladeren die ik heb weggehaald.In de opcom zie ik netjes on/off heen en weer gaan bij testen aansturing van cv, alleen gebeurt het niet mechanisch.
Als ik een knop omhoog of omlaag duw zie ik dat ook als on/off wisselen in de opcom.
Als ik de knop voor interieurlicht induw is dat ook als on en off te zien in de opcom.
Hetzelfde verhaal voor pomp ruitensproeier voor en ook die van achter. Als ik de hendel daar van bedien zie ik het in de opcom verschijnen.Moet ik het in de bcm zoeken of kan het ook iets in de zekeringenkast zijn na de bcm (of gaat er voor die functies 1 plusdraad of mindraad naar precies deze zekeringen)?
30 december 2014 om 16:59 #18265624Inmiddels tijd gehad om er eens beter naar te kijken.
In de bak van de bcm stond geen enorme laag water, onderin lag wel een beetje zand en klein beetje vocht.
De afdichtlaag van de deksel is helemaal aan het verpulveren, die ga ik dus vervangen.
De voetjes en aandrukpunten van de drie connectors met paarse hendels en de bcm zijn brandschoon dus niet geoxideerd.Ik twijfel nu of de bcm geen + of – wil doorgeven of dat er nog iets in een kabelboom niet zou kunnen kloppen.
Dus voor dat ik een dure bcm koop… Kan ik nog iets proberen te meten en hoe?
Ik vermoed dat ik eerst moet meten of de bcm wel de stroom doorgeeft. Hoe kan ik dit meten?30 december 2014 om 19:22 #1826562530 euro BCM te duur?
31 december 2014 om 08:19 #18265626Bedankt voor de tip liviu!
Nee, voor die prijs weet ik het welAlleen ik zoek type 24410825. Zal wel met type combo te maken hebben. Hier zit de z16se in en de meeste corsa’s hebben waarschijnlijk een andere motor. Je komt steeds 24467903 tegen, zoals in jouw advertentie.
31 december 2014 om 08:35 #18265627Mijn BCM:
NLS = no longer supplied
GM 24467903 MODULE,BODY CONTROL,433MHZ (IDENT XB) (FOR CENTRAL LOCKING) (NLS.- USE 13111111 62 35 185)
GM 13111111 MODULE,BODY CONTROL,433MHZ (IDENT YF) (FOR CENTRAL LOCKING) (NLS.- USE 13236032 12 32 037)Uw BCM:
GM 24410825 MODULE,BODY CONTROL,433MHZ (IDENT CW) (FOR CENTRAL LOCKING) (NLS.- USE 13111115 62 35 189)
GM 13111115 MODULE,BODY CONTROL,433MHZ (IDENT YK) (FOR CENTRAL LOCKING) (NLS.- USE 13111111 62 35 185)
GM 13111111 MODULE,BODY CONTROL,433MHZ (IDENT YF) (FOR CENTRAL LOCKING) (NLS.- USE 13236032 12 32 037)Mijn conclusie, BCM zijn gelijkwaardig. Voor 30 eur, programmering Tech2 inbegrepen en vervoer? Er is geen betere deal dan dat.
http://www.ecat24.com/opel” onclick=”window.open(this.href);return false;
GM 13236032 MODULE,BODY CONTROL,433MHZ (IDENT FG) (FOR CENTRAL LOCKING) (NLS.- USE 13247085 12 32 086)
GM 13247085 MODULE,BODY CONTROL,433MHZ (IDENT BB) (FOR CENTRAL LOCKING) (EXC.UNITED KINGDOM)31 december 2014 om 08:39 #18265628Fyi, Z16SE = Multec HSFI 2.1 = Z14XE = Z16XE
31 december 2014 om 11:10 #18265629Net even gemeten.
Op de zekering van de cv komt spanning als ik op de sleutel druk.
De bcm geeft het volgens mij dan toch wel goed door?Volgens mij gaat het dan mis vanaf/na de zekeringkast naar binnen toe.
Moet nu even verplicht naar een kinderfeestje maar over een uurtje ofzo zal ik het zekeringenblok uit de zekeringenkast halen om te zien of de verbindingen daar onder nog wel allemaal (goed) vastzitten. Ik zag dat daar allemaal dikke rode draden lopen dus dat zullen de plusdraden zijn en het zijn er dus meer dan eentje.
Het gaat om verschillende functies/zekeringen en die zitten misschien wel allemaal op 1 plusdraad van onderen en dat daarom alles nog werkt behalve precies die functies.31 december 2014 om 14:18 #18265630Gelukt!
Inderdaad een plusdraad die los was gekomen uit een blauwe kabelverbinder.
Was niet al te handig gemaakt met een kleine kabelverbinder en drie dikke plusdraden.
Van de week maar eens even beter maken, maar alles werkt weer gelukkig.
livlu, nog bedankt voor het meedenken!31 december 2014 om 14:23 #18265631:thumbup goed gedaan.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.