Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa C 1.2 tikkend geluid
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 december 2014 om 15:16 #17269628
Mijn Corsa C maakt een beetje tikkend geluid. Dit doet hij voornamelijk bij koude start en nadat hij warm wordt, en dan stationair laten draaien. Hij heeft er nu net geen ton op zitten.
De olie zit er nu iets langer dan een jaar in en die laat ik aankomende week vervangen + filter, misschien ook laten flushen?
Maar ik twijfel of het niet de ketting/warterpomp is etc. Daarom heb ik even een filmpje gemaakt van koude start:
http://hyperion-gaming.net/tikken.mp4″ onclick=”window.open(this.href);return false;Als filmpje niet start, open het dan in Internet Explorer.
19 december 2014 om 17:06 #18265331hoi
19 december 2014 om 19:46 #18265332Filmpje kan ik niet kijken(gebruik Chrome)
Maar kan je zeggen dat dit zeker weten de ketting is.
Deze vervangen inclusief tandwielen zal je probleem oplossen.
19 december 2014 om 20:46 #18265333@Opeltje17 wrote:
Filmpje kan ik niet kijken(gebruik Chrome)
Maar kan je zeggen dat dit zeker weten de ketting is.
Deze vervangen inclusief tandwielen zal je probleem oplossen.
Bedankt voor je reactie. Ik wacht de flush en oliewisseling nog even af, als het dan niet weg is lijkt mij het inderdaad de ketting.
Ik heb ook gelezen dat dit geen goedkope reparatie is, daarom heb ik gekeken op ebay.de naar setjes.
Voldoet dit?
http://www.ebay.de/itm/Opel-Steuerkettensatz-Duratec-X10XE-Z14XEP-Kompletter-Satz-Steuerkette-/131295923011?pt=DE_Autoteile&fits=Year%3A2001|Make%3AOpel|Model%3ACorsa+C|Platform%3AF08%2C+F68|Type%3A1.2&hash=item1e91d8cb43″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Of deze?
http://www.ebay.de/itm/FEBI-Steuerkettensatz-Satz-Steuerkette-Dichtungen-XL-Z12XE-Z12XEP-Z14XEP-/260781739916?pt=DE_Autoteile&fits=Year%3A2001|Make%3AOpel|Model%3ACorsa+C|Platform%3AF08%2C+F68|Type%3A1.2&hash=item3cb7cd8f8c” onclick=”window.open(this.href);return false;Daarnaast moet ik nog dan een bedrijf vinden om het te monteren in omgeving van Dronten(Flevoland), mijn huidige monteur gaf aan dat hij gereedschap er niet voor heeft. Denk niet dat de dealer het op prijs stelt als ik met onderdelen van ebay kom ofwel?
Graag hoor ik suggesties betreffende montagebedrijven.19 december 2014 om 20:53 #18265334Filmpje even beluisterd maar wordt ik nog niet wijs uit.
Ketting set zou ik hier halen: http://www.fsrs-opelwebshop.nl/distributiekettingset-opel-agila-astra-corsa-meri.html” onclick=”window.open(this.href);return false; evenals de pakking van het huis en de kering.
Is origineel spul, de sets van ebay zijn meestal bagger.
En een engine flush zal een klapperende ketting niet oplossen.
Ik woon in Heemskerk(Noord-Holland) heb de set liggen zou het eventueel ook voor je kunnen doen.
Zou alleen eerst wel even een beter filmpje maken van de koude start zodat je zeker bent dat het de ketting betreft.
19 december 2014 om 21:02 #18265335@Opeltje17 wrote:
Filmpje even beluisterd maar wordt ik nog niet wijs uit.
Ketting set zou ik hier halen: http://www.fsrs-opelwebshop.nl/distributiekettingset-opel-agila-astra-corsa-meri.html” onclick=”window.open(this.href);return false; evenals de pakking van het huis en de kering.
Is origineel spul, de sets van ebay zijn meestal bagger.
En een engine flush zal een klapperende ketting niet oplossen.
Ik woon in Heemskerk(Noord-Holland) heb de set liggen zou het eventueel ook voor je kunnen doen.
Zou alleen eerst wel even een beter filmpje maken van de koude start zodat je zeker bent dat het de ketting betreft.
FEBI is volgens mij toch wel goed merk?
Heemskerk ligt niet echt in de buurt voor mij, maar bedankt voor je aanbod ik hou het in gedachten. :thumb
Het geluid erger is bij lagere temperaturen <5 en als de auto warm is en daarna stationair draait. Zal morgen eens kijken of die wat meer lawaai maakt, geluid was moeilijker om op te nemen door harde wind.19 december 2014 om 21:16 #18265336Febi is wel een gerenommeerd merk ja, alleen zitten er bij die set geen tandwielen bij, en die zou ik wel mee vervangen.
En het zouden ook je klepstoters kunnen zijn(komt minder vaak voor) maar zoals ik al zei is dat alleen goed te horen met een goed geluidsfragment.
19 december 2014 om 21:25 #18265337@Opeltje17 wrote:
Febi is wel een gerenommeerd merk ja, alleen zitten er bij die set geen tandwielen bij, en die zou ik wel mee vervangen.
En het zouden ook je klepstoters kunnen zijn(komt minder vaak voor) maar zoals ik al zei is dat alleen goed te horen met een goed geluidsfragment.
Klopt monteur twijfelde tussen ketting en klepstoters. Op zijn advies even naar andere garage geweest en die zeiden eerst olie vervangen, maar toen maakte hij ook minder lawaai, het is wisselvalig.
Heb hier dezelfde met tandwielen:
http://www.ebay.de/itm/FEBI-Steuerkettensatz-Satz-Steuerkette-Dichtungen-Kettenrader-XXL-Z12XE-/281442387955?pt=DE_Autoteile&hash=item41874607f3″ onclick=”window.open(this.href);return false;19 december 2014 om 21:47 #18265338Dan zou je hem idd kunnen flushen met zo’n valve lifter treatment spulletje, dat zou een oplossing kunnen zijn.
Anders vervangen.
22 december 2014 om 13:59 #18265339@Opeltje17 wrote:
Dan zou je hem idd kunnen flushen met zo’n valve lifter treatment spulletje, dat zou een oplossing kunnen zijn.
Anders vervangen.
Heb nu een filmpje gemaakt nadat ik een stukje heb gereden en dan stationair, dan kan ik het ook goed horen.
http://hyperion-gaming.net/tikken2.mp3″ onclick=”window.open(this.href);return false; alleen geluidsfragment
http://hyperion-gaming.net/tikken2.mp4″ onclick=”window.open(this.href);return false; filmpje22 december 2014 om 19:37 #18265340Klinkt bij mij als de ketting, ratelt ie ook met de koude start? maak daar eens een film/geluidsfragment van dan kan je bijna met zekerheid zeggen dat het de ketting is.
23 december 2014 om 07:58 #18265341Ik heb mijn ketting bij de dealer laten vervangen
Ik was 215 euro kwijt
Je krijgt bij de dealer namelijk 20 % korting op onderdelen en arbeidsloon omdat je Corsa 10 jaar of ouder is
Ik heb zelf een C van 200323 december 2014 om 11:34 #18265342@Opeltje17 wrote:
Klinkt bij mij als de ketting, ratelt ie ook met de koude start? maak daar eens een film/geluidsfragment van dan kan je bijna met zekerheid zeggen dat het de ketting is.
Als ik hem koud start hoor ik het voornamelijk pas als ik echt ga wegrijden, dan hoor ik het ook terwijl ik achter het stuur zit, stationair is het een heel stuk minder en niet meer dan ik heb laten horen in het filmpje. Als ik het vergelijk wat ik op YouTube hoor dan valt mijn ratel nog wel mee, maar ik heb er dan ook pas 3 weken last van.
@Daan1908 wrote:
Ik heb mijn ketting bij de dealer laten vervangen
Ik was 215 euro kwijt
Je krijgt bij de dealer namelijk 20 % korting op onderdelen en arbeidsloon omdat je Corsa 10 jaar of ouder is
Ik heb zelf een C van 2003Welke dealer was dat? Ik woon namelijk niet ver van Zwolle, of geld dit voor elke Opel dealer? Dat laatste betwijfel ik namelijk. Mijn C komt uit 2001, dus ruim 10 jaar oud ook.
23 december 2014 om 11:38 #18265343@zenixje wrote:
@Opeltje17 wrote:
Klinkt bij mij als de ketting, ratelt ie ook met de koude start? maak daar eens een film/geluidsfragment van dan kan je bijna met zekerheid zeggen dat het de ketting is.
Als ik hem koud start hoor ik het voornamelijk pas als ik echt ga wegrijden, dan hoor ik het ook terwijl ik achter het stuur zit, stationair is het een heel stuk minder en niet meer dan ik heb laten horen in het filmpje. Als ik het vergelijk wat ik op YouTube hoor dan valt mijn ratel nog wel mee, maar ik heb er dan ook pas 3 weken last van.
@Daan1908 wrote:
Ik heb mijn ketting bij de dealer laten vervangen
Ik was 215 euro kwijt
Je krijgt bij de dealer namelijk 20 % korting op onderdelen en arbeidsloon omdat je Corsa 10 jaar of ouder is
Ik heb zelf een C van 2003Welke dealer was dat? Ik woon namelijk niet ver van Zwolle, of geld dit voor elke Opel dealer? Dat laatste betwijfel ik namelijk. Mijn C komt uit 2001, dus ruim 10 jaar oud ook.
Alle opel dealers doen daar aan meer
ik ga zelf altijd naar Smit in zwolle
ze zijn daar altijd eerlijk netjes en vriendelijk23 december 2014 om 11:58 #18265344@Daan1908 wrote:
Alle opel dealers doen daar aan meer
ik ga zelf altijd naar Smit in zwolle
ze zijn daar altijd eerlijk netjes en vriendelijkHeb ze mail gestuurd, want ben over de dealer hier in Dronten niet zo tevreden. Ze zitten ook in Kampen en dat is dichtbij voor mij.
24 december 2014 om 17:52 #18265345Vandaag een flush gedaan met Forte, en vervolgens is er 5W30 Dexos 2 in gedaan. Nu maakt hij een stuk minder lawaai en loopt veel beter, lijkt erop dat vorige monteur oliefilter vorig niet heeft vervangen, aangezien die nogal vies was en deuk in zat. Er zat ook 5W30 en die heeft er zo’n 4000km ingezeten en in totaal 14 maanden. Nu afwachten of het straks bij de sneeuw nog steeds stil is.
Ben trouwens wel tevreden met dat Forte spul, werkt goed. Heb er nu maar 1 flesje van 400ml ingedaan, volgende zomer ga ik het nog keer doen.
Monteur zei omdat de auto tikte misschien wel verstandig is om er 5W40 volgende keer in te gooien, hoe denken jullie daarover?26 december 2014 om 14:36 #18265346Heb opnieuw geluidsfragment/filmpje gemaakt tijdens koude start, je kan wel duidelijk verbetering horen. Alleen als je goed luisterd hoor je vooral als ik iets meer toeren constant maakt toch getik.
http://hyperion-gaming.net/tikken3.mp3″ onclick=”window.open(this.href);return false; geluidsfragment
http://hyperion-gaming.net/tikken3.mp4″ onclick=”window.open(this.href);return false; filmpjeHoor graag of jullie nog steeds denken ketting, of toch wat anders?
26 december 2014 om 14:47 #18265347Dit was waarschijnlijk gewoon een klepstoter die wat tikte,al flush je 30 dagen op een rij en gebruik je cardan olie in je motor of net wat,een ketting die uitgespannen is klappert…en die flush had je net zo goed wat ATF bij je motorolie kunnen kiepen of een halve liter kerosine….Nu betaal je een vermogen voor een leuk flesje wat voor 99% kerosine,kijk maar eens op de verpakking.
26 december 2014 om 15:01 #18265348@GSE wrote:
Dit was waarschijnlijk gewoon een klepstoter die wat tikte,al flush je 30 dagen op een rij en gebruik je cardan olie in je motor of net wat,een ketting die uitgespannen is klappert…en die flush had je net zo goed wat ATF bij je motorolie kunnen kiepen of een halve liter kerosine….Nu betaal je een vermogen voor een leuk flesje wat voor 99% kerosine,kijk maar eens op de verpakking.
Bedankt voor je reactie.
Forte wordt door garages gebruikt en heb er op internet geen slechte verhalen over gelezen. Je kan ook wel horen dat het niet nutteloos was. Daarnaast heb ik de verhalen van ATF ook gelezen, maar dat is er niet voor bedoeld, en die 1% kan net het verschil maken of niet? Qua prijs valt het reuze mee, vind een kleine 20 euro nou niet bepaald een vermogen.Maar heb je mijn laatste geluidsfragment gehoord? Het getik is nog niet voorbij, maar wel stuk minder. Hoor daar graag je mening over. Jij denkt dus een klepstoter?
26 december 2014 om 15:11 #18265349Waar hoor je het tikken bovenkant motor of voorkant motor:
Bovenin is klepstoter
voorin is kettingOf dat fragment is het niet duidelijk te horen,maar een ketting klinkt anders meer van rrrrrr en een klepstoter is meter een tikje verschil ken je wel als je met beide te maken hebt gehad.
26 december 2014 om 15:20 #18265350@GSE wrote:
Waar hoor je het tikken bovenkant motor of voorkant motor:
Bovenin is klepstoter
voorin is kettingOf dat fragment is het niet duidelijk te horen,maar een ketting klinkt anders meer van rrrrrr en een klepstoter is meter een tikje verschil ken je wel als je met beide te maken hebt gehad.
Weet dat ketting voorin zit, ik denk dat ik het beter bovenin hoor als dat ronde ding hebt waarvan slang loopt naar luchtfilter, daar hoor ik het meeste.
3 januari 2015 om 13:46 #18265351Weet nu wel 100% zeker dat het de klepstoter is.
Ben gisteren naar Amsterdam gereden en bij het opstarten nog wat getik, maar zodra de motor 1 a 2 km heeft gelopen dan is het voorbij en loopt die goed. Heb op de snelweg ook nog wat hoge toeren gemaakt en hard zitten optrekken, in de hoop dat de klepstoter misschien nog wat schoner wordt gemaakt door de nieuwe olie. Hij loopt dus gewoon goed na wat getikt bij het opstarten.
Ik heb dit wel besteld als toevoeging aan de olie http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/nl_1009.html?OpenDocument&land=NL&voilalang=nl&voiladb=web.nsf” onclick=”window.open(this.href);return false; de producten van hun zijn goed gekeurd door de Duitse TUV en hoop hiermee het nog een stuk minder wordt of misschien helemaal wegkrijgen. Ik zal jullie op de hoogte houden van het resultaat door middel van een nieuw geluidsfragment/filmpje.
Mijn ketting is nog nooit vervangen en gezien problemen met de ketting van de Corsa tussen 2001-2004 ga ik mijn olie interval verlagen naar elk half jaar nieuwe olie+filter en dan hopen dat de ketting nog lang mee gaat.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.