Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Distributieriem geknapt
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 december 2014 om 21:04 #17269365
Hallo iedereen,
Gisteren stopte onze Zafira A Z1.6XE er spontaan mee.
Reageerde niet meer op het gaspedaal en startte ook niet meer.
ECU net laten repareren en dacht dat die weer kuren had.
Via de gas- en rempedaal methode kwamen er een hele reeks codes uit
waar ik mij geen raad mee wist. Na een brainstorm met mezelf kwam ik op
het idee om in de olievulopening te kijken terwijl mijn vrouw de motor rond liet
gaan met de startmotor. Ik kwam tot de conclusie dat de nokkenas niet meedraaide.Met andere woorden: de distributieriem is geknapt. :cry
Welke schade kan ik verwachten?
Kunnen de zuigers de kleppen raken? etc etc.Vriendelijk dank
3 december 2014 om 21:15 #18263111De 16 kleppers zijn geen vrijlopers, met andere woorden er valt schade te verwachten.
3 december 2014 om 21:16 #18263112Zullen zeker kleppen krom zijn bij de Z16XE, dus kop eraf nieuwe kleppen erin kop laten vlakken en alles weer monteren met een nieuwe riem rollen en pomp.
4 december 2014 om 22:07 #18263113@Opeltje17 wrote:
Zullen zeker kleppen krom zijn bij de Z16XE, dus kop eraf nieuwe kleppen erin kop laten vlakken en alles weer monteren met een nieuwe riem rollen en pomp.
Hoi, wat zal dit in de regel gaan kosten? Revisiekop niet betere optie?
5 december 2014 om 07:10 #18263114Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoeveel schade er is, misschien is eenzelfde blokje van de sloop veel goedkoper, mits je zelf de wissel kunt uitvoeren.
Was de riem trouwens nog niet aan vervanging toe?5 december 2014 om 07:12 #18263115Hou er wel mee dat je motor flink olie kan gaan verbruiken na koprevisie bij deze motoren. Ruilmotor plaatsen zou mijn voorkeur hebben.
http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/onderdeel.aspx?motorcode=z16xe&onderdeel=motor&onderdeelid=7900a05a20a10012137s541″ onclick=”window.open(this.href);return false;
5 december 2014 om 08:29 #18263116@midnight black wrote:
Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoeveel schade er is, misschien is eenzelfde blokje van de sloop veel goedkoper, mits je zelf de wissel kunt uitvoeren.
Was de riem trouwens nog niet aan vervanging toe?Achteraf wel, ben weer eens te goed van vertrouwen geweest bij de aanschaf. Balen…….. :???: :???:
5 december 2014 om 08:31 #18263117@koenelsenaar wrote:
Hou er wel mee dat je motor flink olie kan gaan verbruiken na koprevisie bij deze motoren. Ruilmotor plaatsen zou mijn voorkeur hebben.
http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/onderdeel.aspx?motorcode=z16xe&onderdeel=motor&onderdeelid=7900a05a20a10012137s541″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik zal de opties eens even gaan bekijken. tnx voor de link :thumb
7 december 2014 om 14:09 #18263118ook je zuigers kunnen een klap hebben gehad.
en het ligt dan dus niet aan de koprevisie dat ie olie gaat verbruiken,
maar aan de platgedrukte zuigers, waardoor de veren klemmen, en dus niet goed meet afdichten.
dus het enige wat je kunt doen is de kop eraf trekken om de schade te bekijken, aan de hand daarvan is te zeggen of het verstandiger is om een ruilmotor te nemen.
hulp kan ik je wel bieden, maar je woont niet echt dichtbij
8 december 2014 om 11:24 #18263119 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.