Distributieriem geknapt

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Distributieriem geknapt

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269365
    Krullemie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 October 2013

      Hallo iedereen,

      Gisteren stopte onze Zafira A Z1.6XE er spontaan mee.
      Reageerde niet meer op het gaspedaal en startte ook niet meer.
      ECU net laten repareren en dacht dat die weer kuren had.
      Via de gas- en rempedaal methode kwamen er een hele reeks codes uit
      waar ik mij geen raad mee wist. Na een brainstorm met mezelf kwam ik op
      het idee om in de olievulopening te kijken terwijl mijn vrouw de motor rond liet
      gaan met de startmotor. Ik kwam tot de conclusie dat de nokkenas niet meedraaide.

      Met andere woorden: de distributieriem is geknapt. :cry

      Welke schade kan ik verwachten?
      Kunnen de zuigers de kleppen raken? etc etc.

      Vriendelijk dank

      #18263111
      midnight black
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2011

        De 16 kleppers zijn geen vrijlopers, met andere woorden er valt schade te verwachten.

        #18263112
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          Zullen zeker kleppen krom zijn bij de Z16XE, dus kop eraf nieuwe kleppen erin kop laten vlakken en alles weer monteren met een nieuwe riem rollen en pomp.

          #18263113
          Krullemie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 October 2013

            @Opeltje17 wrote:

            Zullen zeker kleppen krom zijn bij de Z16XE, dus kop eraf nieuwe kleppen erin kop laten vlakken en alles weer monteren met een nieuwe riem rollen en pomp.

            Hoi, wat zal dit in de regel gaan kosten? Revisiekop niet betere optie?

            #18263114
            midnight black
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 December 2011

              Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoeveel schade er is, misschien is eenzelfde blokje van de sloop veel goedkoper, mits je zelf de wissel kunt uitvoeren.
              Was de riem trouwens nog niet aan vervanging toe?

              #18263115
              koenelsenaar
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 April 2010

                Hou er wel mee dat je motor flink olie kan gaan verbruiken na koprevisie bij deze motoren. Ruilmotor plaatsen zou mijn voorkeur hebben.

                http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/onderdeel.aspx?motorcode=z16xe&onderdeel=motor&onderdeelid=7900a05a20a10012137s541″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                #18263116
                Krullemie
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  28 October 2013

                  @midnight black wrote:

                  Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoeveel schade er is, misschien is eenzelfde blokje van de sloop veel goedkoper, mits je zelf de wissel kunt uitvoeren.
                  Was de riem trouwens nog niet aan vervanging toe?

                  Achteraf wel, ben weer eens te goed van vertrouwen geweest bij de aanschaf. Balen…….. :???: :???:

                  #18263117
                  Krullemie
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 October 2013

                    @koenelsenaar wrote:

                    Hou er wel mee dat je motor flink olie kan gaan verbruiken na koprevisie bij deze motoren. Ruilmotor plaatsen zou mijn voorkeur hebben.

                    http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/onderdeel.aspx?motorcode=z16xe&onderdeel=motor&onderdeelid=7900a05a20a10012137s541″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                    Ik zal de opties eens even gaan bekijken. tnx voor de link :thumb

                    #18263118
                    sjoerdie
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 September 2005

                      ook je zuigers kunnen een klap hebben gehad.

                      en het ligt dan dus niet aan de koprevisie dat ie olie gaat verbruiken,

                      maar aan de platgedrukte zuigers, waardoor de veren klemmen, en dus niet goed meet afdichten.

                      dus het enige wat je kunt doen is de kop eraf trekken om de schade te bekijken, aan de hand daarvan is te zeggen of het verstandiger is om een ruilmotor te nemen.

                      hulp kan ik je wel bieden, maar je woont niet echt dichtbij

                      #18263119
                      Krullemie
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        28 October 2013

                        @sjoerdie

                        Ik zal de opties bekijken. Venray is idd een heel eind weg, maar iig bedankt voor de hulp zover.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.