Zelf klein onderhoudt Corsa c

Forumindex Forums Modellen Corsa Zelf klein onderhoudt Corsa c

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269182
    Jiro
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 October 2014

      Hi,

      I wil zelf het een en ander vervangen aan de auto. Het is leuk om te doen en het scheelt je onnodige arbeids kosten. En dan nog het feit dat je 100% zeker bent dat het gedaan is.

      Het is een Corsa C 1.2 59kw met 90.000 op de teller.
      Ongeveer 15.000KM heeft hij een standaard beurt gehad bij de opel dealer.

      Ik kijk voor de producten kijk ik op een website.

      Welke producten kan ik het beste kopen? Ik wil alleen premium spullen. maar welke zijn beter?

      Oliefilter, Interieurfilter, Luchtfilter en brandstof filter:
      Bosch
      Mann filter <--- deze zijn een paar euro duurder. Is dat het ook waard? Olie:
      Is het beter om er 5w30 of 10w40 in te doen?
      Welk merk?

      Bougies:
      Deze zitten er 20.000km in. De standaard GM bougies.
      Ik zie op de website die van Bosch met een electrode afstand van 0.9 en 0.7.
      Welke is beter om te gebruiken?

      Vergeet ik iets?

      ALvast bedankt voor de info

      #18261844
      tamiya
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 October 2011

        Kijk allereerst even in je onderhoudsboekje van je auto. Staat haarfijn beschreven wat Opel bij welke kilometerstand aan onderhoud voorschrijft. Opel gebruikt origineel 5w30, ik gebruik zelf 5w40(maar hier zijn de meningen verdeeld over). Ga dan pas de voorgeschreven onderdelen bestellen.

        Een filter is een filter, het is een papieren ding wat z’n functie uitoefent. Dus de goedkoopste is prima ;)

        Misschien is het handig om even te vermelden waar je precies woont :thumb

        #18261845
        xladage
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 July 2008

          Ik gebruik zelf ook 5W40
          Voor alles geldt dat een goed merk een goed merk is. Gewoon doen wat je wil dus.
          Ik zelf gebruik Bougies (benzine) en gloeibougies (diesel) van Bosch
          Olie altijd Shell Helix
          Filters Mann

          Komt ook omdat dit gewoon makkelijk te krijgen is bij de auto onderdelen zaak in de buurt.
          Een ander A-merk zou ik ook zo gebruiken, maar mij niet uit

          #18261846
          Jiro
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 October 2014

            @tamiya wrote:

            Kijk allereerst even in je onderhoudsboekje van je auto. Staat haarfijn beschreven wat Opel bij welke kilometerstand aan onderhoud voorschrijft. Opel gebruikt origineel 5w30, ik gebruik zelf 5w40(maar hier zijn de meningen verdeeld over). Ga dan pas de voorgeschreven onderdelen bestellen.

            Een filter is een filter, het is een papieren ding wat z’n functie uitoefent. Dus de goedkoopste is prima ;)

            Misschien is het handig om even te vermelden waar je precies woont :thumb

            Bedankt voor de reacties.

            Had ik al gekeken. En bij 90K wordt er weinig gedaan.
            Filters doe ik sowieso elk jaar on geacht wat ze voorschrijven. Die dingen kosten geen drol voor de corsa.

            Betreft de filters. Ik heb het verder opgezocht op i-net. Papieren en carbon. Er zit blijkbaar wel verschil tussen. De carbon vangt de micro deeltjes beter op dan de papieren.

            Verschil tussen Bosch en Mann filter kan ik nergens vinden.
            Waarom is het handig om precies te vermelden waar ik woon?

            @xladage wrote:

            Ik gebruik zelf ook 5W40
            Voor alles geldt dat een goed merk een goed merk is. Gewoon doen wat je wil dus.
            Ik zelf gebruik Bougies (benzine) en gloeibougies (diesel) van Bosch
            Olie altijd Shell Helix
            Filters Mann

            Komt ook omdat dit gewoon makkelijk te krijgen is bij de auto onderdelen zaak in de buurt.
            Een ander A-merk zou ik ook zo gebruiken, maar mij niet uit

            In het service boekje zie ik dat de opel dealers zelf ook 5w40 erin hebben gegooid. Alleen de laatste keer 5w30. Hij is altijd dealer onderhouden.

            Olie hoef ik niet te doen. Dat is 6 maanden terug al gedaan.

            Ik haal wel de filters van Bosch.

            Thanks

            *edit*

            Net ff naar de staat van de filters gekeken voordat ik ze ga bestellen. Na 2 jaar zien ze er nog als nieuw uit, dus niet nodig om ze te vervangen.

            #18261847
            xladage
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2008

              @Jiro wrote:

              Net ff naar de staat van de filters gekeken voordat ik ze ga bestellen. Na 2 jaar zien ze er nog als nieuw uit, dus niet nodig om ze te vervangen.

              Alle filters? Brandstof, interieur en lucht?

              Pas op met “op het oog” beoordelen.
              Luchtfilter: Als er een scherp stukje is binnengekomen, en de boel heeft geperforeerd, dan zal je dat op het oog niet zien, maar je kan wel zand gaan aanzuigen je motor in
              Interieurfilter (pollenfilter) een groot deel van de “troep” die dit filter tegenhoudt kan jij niet zien met je blote oog.
              Een schoon(gekleurd) filter is dus niet per definitie eentje die zn werk nog goed doet

              Je hebt ook mensen die hun filters uitkloppen en dan weer terugplaatsen, je hebt mensen die het op het oog doen, ik neem voor die paar centen geen risico, en doe het gewoon ongeacht hoe ze er uit zien

              #18261848
              Jiro
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 October 2014

                IN het boekje staat om de 4 jaar vervangen of elke 60K KM’s. Alles is 2 jaar geleden vervangen door de dealer en heb ~25K gereden. OMdat alles er nog nieuw uitziet was dat mijn gedachten om het niet te vervangen. Brandstof filter niet na kunnen kijken uiteraard :)

                Luchtfilter heb ik idd uitgeklopt (kwam niks uit) en de bak waar hij in zit helemaal schoon gemaakt en met de stofzuiger uitgezogen.

                De kosten zijn het idd niet. EN arbeid is misschien 1 uur voor lucht, interieur en brandstof filter. Al snap ik nog niet hoe je de brandstof filter los moet halen. Ik ken dat soort klemmen niet.

                Ik ben gisteren een stukje gaan rijden en uitgelezen met de op-com.

                Eerste 15 min. rustig gereden op de snelweg en daarna steeds hogere toeren. Na een half uur zat ik op 6000 toeren. Even flink verbranden in de motor. Meestal door de file rij ik op de snelweg niet hoger dan 3000 toeren.

                Reden hiervoor was tijdens het na kijken van alles ik 2 slangetjes has los gemaakt. Een dikkere 3CM en een smallere. Die dikke ging van de bovenkant motorblok naar de lucht filter en de smalle achter het blok. Ik had deze los gemaakt en zag er wat gele mayonaise achtige prut in zitten. Die dikke slang had ik eraf gehaald en schoon gemaakt. Die dunne krijg ik niet los achter kant blok. Kan dat kwaad dat spul wat erin zit?

                Tijdens het rijden en uitlezen (record gemaakt) zag ik dat er af en toe een knock retard in de eerste 3 cylinders voorkomt. Zowel stationair als rijdend. Meeste in de 1e cylinder. Wat kan dit veroorzaken?

                #18261849
                Daan1908
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  21 June 2012

                  Ik gebruik altijd 10 w 40 in mijn Corsa c 200233 km ( G3 )

                  Daar rijd die het lekkerste op

                  Bougies van de bosch

                  Oliefilter gewoon de papieren

                  Ik geef de auto elke 15.000 km een kleine beurt

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.