Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › Defecte Luchtmassameter?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 november 2014 om 15:12 #17268963AnoniemLid sinds:
1 January 1970Eerst omschrijving van het probleem. Sinds enige tijd merk ik dat m’n OPC bij koude motor niet echt lekker loopt, het best te merken door heel licht te versnellen vanuit stilstand en waarbij je goed merkt dat ie schokt, inhoudt en hapert. Stationair loopt ook niet goed bij koud en schommelt op en neer tussen de 1000 en 1200 toeren maar valt soms ook helemaal terug in de toeren en valt dan bijna uit met ploffen uit de uitlaat en een heftig op en neer slaande toerenteller. Echter is dit alles over na een paar honderd meter (motor stukje warmer), hoewel het toerental dan nog steeds schommelt alleen nu tussen de 750 en 800 toeren.
Wat ik in het algemeen ook voornamelijk merk is het lastig doseren van gas geven. Bij dezelfde input de ene keer een langzamere reactie dan anders, en waarbij gaspedaal stukje dieper intrappen ertoe leidt dat ik in een keer voorruit schiet en de 1ste seconde geen gelijkmatige versnelling heb, daarna wel. Volgas niks aan de hand, verloopt perfect vloeiend.
Om te testen heb ik net de stekker van de LMM eruit getrokken bij koude motor en het rijdt veel beter, geen inhouden en haperen bij licht gas geven en een voelbaar vloeiendere gasrespons aan de hand van gegeven input met het pedaal.
Kan ik ervan uitgaan dat mijn LMM niet meer jofel is? Ik heb trouwens geen foutmelding gekregen in al deze tijd, behalve toen ik net de LMM ontkoppelde.
7 november 2014 om 17:21 #18259951LMM stuk dan ja.
7 november 2014 om 23:02 #18259952AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ok Opeltje. Ik zie dat een nieuwe overal meer dan 200e moet kosten, alleen hier: http://www.bogijn.nl/onderdelen/artikel/30/bosch/0-280-218-211/luchtmassameter, zie ik dat ze hem hebben voor 97e :shock: . Iemand ervaring met deze shop? Het is exact dezelfde als op andere sites, behalve de prijs…
Nu ga ik morgen sowieso nog ff langs de garage om een en ander te laten doormeten, maar mocht het toch de LMM zijn dan is vervangen neem ik aan een eitje? Oude eraf, nieuwe erin en gaan? Er hoeft niks ingeleerd, gereset of afgesteld te worden?
8 november 2014 om 08:22 #18259953Bogijn is een goede onderdelen winkel, alleen effe kijken of het nummer klopt met wat op jou LMM staat.
Vervangen is idd een eitje hoeft niks ingeleerd te worden.
8 november 2014 om 14:38 #18259954AnoniemLid sinds:
1 January 1970Net bij de garage geweest en aan de Tech2 gehangen. Waardes die afgelezen konden worden, o.a. voltage, leken goed. Ook nog de gasklep schoongemaakt, deze was redelijk vuil, maar probleem blijft. Monteur had helaas geen reserve LMM op voorraad liggen om te testen. Aangezien de auto beter rijdt met de LMM stekker los ga ik die van Bogijn bestellen. Nummer klopt. Als er iemand nog andere ideeen heeft dan hoor ik dat natuurlijk graag!
16 november 2014 om 11:16 #18259955AnoniemLid sinds:
1 January 1970Een update. Probleem bij koude motor lijkt opgelost na het ertussen zetten van een nieuwe LMM :D Hoewel ik bij warme motor nog steeds een licht schommelend stationair toerental hou, tenminste de naald die een beetje danst maar niks van de merken bij het rijden. Waar zou dit aan kunnen liggen? Ben alle vacuüm slangen en aansluitingen nagelopen en lijken in orde…
Moet ook ff het brandstofverbruik in de gaten houden en kijken of deze weer daalt tijdens het normale woon-werk verkeer, lag namelijk zo’n 20% hoger met defecte LMM.
Opeltje17 bedankt voor je input.
16 november 2014 om 11:56 #18259956Zie je hem alleen schommelen of merk je ook echt dat de toeren veranderen??
Heb wel meerdere H’s gezien waarvan de teller schommelt, maar dat heeft met de CIM te maken, toeren veranderen dan niet.
16 november 2014 om 13:44 #18259957AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik hoor en voel geen verandering in toeren, dan zal het wellicht alleen de CIM zijn.
Enne bedankt voor de Op-com PM :thumb
17 november 2014 om 19:06 #18259958AnoniemLid sinds:
1 January 1970Vanochtend merkte ik toch weer dat bij heel weinig gas geven er kleine haperingen/stotteringen zijn… Weliswaar een stuk minder met de nieuwe LMM, maar toch… Ook hoor ik een verhoogd zuigend geluid, af en aan, en hoor ik de recirculatieklep (origineel, niet van forge) terwijl je die normaal alleen hoort bij veel gas en dan los. Rare is dat dit alles na paar honderd weg is. Wat o wat zou het kunnen zijn?
Ook snel even de OP-COM aangesloten (motor was inmiddels wel al warm) maar meeste waarden zeggen me niks over wat deze zouden moeten zijn behalve lambda. Sensor 1 voltage varieert en sensor 2 stabiel op 430mv bij stationair. Wat me wel opviel was dat verwarming van zowel lambda 1 als 2 continue wisselt tussen actief / niet actief, zo’n 2x per seconde. Geen foutcodes.
Misschien toch gerelateerd maar ik zag dat stationair toerental wel degelijk schommelt (niet alleen op de teller) maar ook wat ik van de OP-COM aflees namelijk tussen de 761 – 787 en alles wat daartussen zit.
Naar welke waarden zou ik nog meer kunnen kijken of testen? En wat zouden de volgende verdachten kunnen zijn? Bougies, Bobine? Misschien vocht wat na een paar honderd meter verdampt is bij koude motor?
17 november 2014 om 21:13 #18259959Lambda waarde is normaal bij een warme motor hoort de laatste stabiel te zijn rond de 0.5V klopt dus precies, en de eerste moet variëren.
Als je de toeren uitleest met de op-com zal die altijd variëren.
Denk dat je het idd moet gaan zoeken in de bougies/bobine.
18 november 2014 om 12:01 #18259960AnoniemLid sinds:
1 January 1970Maar mocht het bougies of Bobine zijn, is het dan niet raar dat het alleen bij koude motor is? Is het dan niet te verwachten dat er bij warme motor en volgas ook problemen zouden moeten zijn? En zouden er ook geen foutcodes voorbij moeten komen?
Bougies zijn pas nog vervangen, dus wil eerst ff achterhalen of het de Bobine is. Mocht het die zijn, en van wat ik heb gezien, dan is het vrij simpel te vervangen toch?
18 november 2014 om 14:44 #18259961Ja is wel vreemd, maar niet onmogelijk.
Bobine wisselen is ook zo gebeurt ja.
Makkelijkste is even uitwisselen met een goede, als je die mogelijkheid hebt.
18 november 2014 om 15:01 #18259962Als het temperatuur afhankelijk is zal het eerder de bobine zijn dan de bougies.
18 november 2014 om 18:35 #18259963Dat stotteren bij koude motor, (wat over is bij warme motor) heb ik meestal als de auto bij de garage weg komt.
Ze draaien bij mij niet alles goed vast met name het gedeelte van de lichtfilterhuis naar de turbo toe.
En vooral wat na de lmm komt, dus alles goed na lopen en waar nodig gewoon alle slangklemmen goed vast draaien. Geen idee of het jou gaat helpen. Ik hoop het wel:D18 november 2014 om 19:35 #18259964AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ja klemmen en slangen ben ik allemaal al nagelopen, helaas zat alles goed vast ;)
Ik begrijp dat de Bobine uitwisselbaar is met LEL LET en LER motoren, dan ga ik eerst even bellen met mijn vaste garage en hopelijk hebben ze er een op voorraad liggen die ik mag lenen voor een koude ochtend start. En mocht dit allemaal niet lukken dan bestel ik er gewoon een, op de site van Courtenay staat ie voor iets meer dan 100 pond, dus daar is ook wel overheen te komen. En als het dan toch de bobine niet is heb ik er gewoon een als reserve of kan ik er een mede forumlid blij mee maken!
23 november 2014 om 12:07 #18259965AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ok, weer een update. Probleem zit hem niet in de bougies of bobine. Nieuwe bougies erin gedaan en getest met andere bobine geeft helaas geen resultaat :hmmz Tot nu toe volgende gedaan:
– Gasklephuis gereinigd
– Nieuwe LMM
– Nieuwe bougies
– Getest met andere Bobine
– Vacuum slangen gecontroleerdVervangen van de LMM heeft tot verbetering geleid maar heeft het niet opgelost. Nu heb ik de OPC vandaag weer eens aan de OP-COM gehangen en kreeg een vreemde lampda 2 waarde. waar deze eerst nog stabiel was op 430mv, fluctueerde deze vandaag heftig tussen de 89 en 400+. 3 seconden blijft hij hangen op 89mv en loop daarna binnen 2 seconden op naar boven de 400 en weer terug naar 89. Motor was warm en stationair draaiend. Zou het kunnen zijn dat ik eerst die stabiele waarde kreeg doordat de motor nog koud was en de lampda een universele waarde aanhoudt?
Maar wat ik dan weer zo raar vind is dat inhouden van de motor alleen gebeurd bij koude motor en laag in de toeren, terwijl bij warme motor lampda 2 niet stabiel is. Het zou wel verklaren waarom mijn brandstofverbruik de laatste tijd met 20% is gestegen.
Wat adviseren jullie mij om te doen of beter te testen?
26 november 2014 om 10:59 #18259966AnoniemLid sinds:
1 January 1970Iemand een idee…? Defecte lampda 2 aangezien deze niet stabiel is? Of kan het ook met de racekat te maken hebben?
Anders ga ik ermee naar de garage om alles te laten checken….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.