Vraag over kaal blok 1.9 cdti (Z19DTH)

Forumindex Forums Modellen Astra Vraag over kaal blok 1.9 cdti (Z19DTH)

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268704
    Basshoven
      Lid sinds:
      30 May 2012

      Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen…

      Mijn 1.9 Cdti (Z19DTH) is vast gelopen en ik wil nu misschien een nieuw blok erin gaan leggen.
      Het blok wat ik op het oog heb is dan ook echt nieuw (0km) en het is een kaal blok.

      Maar wat houdt dat nu precies in?
      Wat moet er dan nog op?
      En is het mogelijk dat ik die onderdelen van mijn oude blok hergebruik?
      Ik neem aan dat ik die dan wel moeten laten testen of ze niet beschadigd zijn?

      #18258107
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Niet gereviseerd?

        Kaal blok is alleen het onderblok met carter, cilinderkop en kleppen deksel, en alles wat daar in zit(zuigers, krukas etc)

        Dus alle andere delen van je oude motor kan je dan overzetten, niks testen, alleen kijken hoe het eruit ziet als je het los haalt en dan evt vervangen.

        #18258108
        Basshoven
          Lid sinds:
          30 May 2012

          Ik zal even uitleggen wat er gebeurd is.

          Ik reed op een lege snelweg met een lekkere warme motor dus trapte hem even door.
          Ineens verloor ik vermogen en viel de auto uit.
          Toen ik eenmaal stil stond op de vluchtstrook droop de olie uit mijn grill en zat alles onder de motorkap onder de olie.
          Hierna heb ik de ANWB gebeld die mij weg gesleept hebben.
          Bij de garage wisten ze eigenlijk al wel dat het einde oefening was voor deze motor.
          Dus stelde ze mij het volgende voor:

          Een nieuw/revisie blok

          Een 2e hands blok

          Dit blok open maken diagnose stellen en dan het blok reviseren, maar als ik dit zou doen zouden hoe dan ook diagnose kosten gerekend worden en dan zou het zonde zijn om te besluiten niet door te gaan met de revisie, omdat de diagnose kosten best flink zouden zijn.

          Dus heb ik gekozen voor een 2e hands blok met “142.000” op de teller met 3 maanden garantie.
          Dit in laten bouwen door mijn garage en na een tijdje begon de auto wat olie te lekken.
          Hiervoor is de auto meerdere malen terug geweest naar de garage, maar ze konden steeds de bron van de lekkage niet vinden.
          Toen hebben ze uiteindelijk alle olie leidingen vervangen aan de kant waar het lekte.
          Hierna was de lekkage verdwenen.

          Een maand nadat het olie probleem opgelost was en de Astra weer een beetje vertrouwd aan ging voelen trok ik op uit een file en toen ik naar de 4e versnelling schakelde rook ik een vreemde lucht in de auto.
          Ik moest wel even doorschakelen, omdat ik op de linker baan reed en niet de ruimte had om de vluchtstrook op de rijden dus trapte mijn koppeling in om naar 5 te schakelen, maar toen ik de koppeling intrapte gaf de auto vol gas uit zichzelf. Hierop draaide ik het contact uit en ging hij ook niet meer aan.
          Toen ik tot stilstand kwam op de vluchtstrook kwam er een rookpluim aan de bestuurderskant onder de motorkap vandaan en de auto sloeg niet meer aan (de startmotor ging nog wel rond).
          De ANWB heeft de Astra toen weer naar de garage gesleept en die vertelde mij dat het blok weer vast zit.

          Nu heb ik dus eigenlijk weer dezelfde keuze als voorheen, maar durf niet echt risco’s te nemen als ik verder wil gaan met de Astra. Ik weet nu dus ook niet of er onderdelen zijn die ik eventueel mee zou nemen een tik hebben gehad.
          En er zal vast ook wel iets kapot zijn wat het veroorzaakt heeft dat het blok vast liep.

          De koppeling etc zijn bij de motor wissel ook vernieuwd dus die kan ik nog wel gebruiken neem ik aan, maar van de rest ben ik niet zeker.

          Dus ik wil eigenlijk wel weten wat er nu precies overgezet zo moeten worden.
          Er staan meerdere blokken op de onderdelenlijn waaronder ook de nieuwe blokken.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.