Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › [OPGELOST] Vectra-B start slecht/niet na (koude) nacht
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 oktober 2014 om 10:40 #17268477
Hallo,
Ben sinds de zomer een trotse bezitter van een Vectra-B 1.6 16v sport uit 2001 op LPG-G3. Sinds de nachten weer wat kouder worden, heb ik s’ochtends nu bijna dagelijks het probleem dat mijn auto niet wil starten.
Motor draait wel rond, maar de motor slaat niet aan. Als de auto eenmaal is gestart, heb ik geen problemen. Zet ik de motor uit en wil ik na x aantal minuten/uren de auto weer starten (bv na werk), heb ik ook geen problemen. Zover ik dit probleem meemaak betreft het alleen de ochtend, na een frisse nacht stilstaan, dat de auto niet wil starten.
Wat ik daarbij nog wel wil opmerken is, dat in de zomer of met de wat “warme” nachten/dagen, de auto na een nacht stilstand wel start. Wat ik ook wil opmerken is dat de auto met LPG-G3 rond de 1200 – 2000 toeren altijd een beetje schokkerig reageert terwijl de auto op benzine perfect rijdt. Ik weet dat dit duid op ontsteking. Hierop zijn de bougies al vervangen, maar probleem met schokken is nog steeds.
Nu wil ik de bobine(brug) gaan vervangen. Kan het zijn dat de bobine bij koud weer zodanig “slecht” is waardoor de bobine een niet genoeg sterke vonk ontwikkeld om de auto te starten? wat kan het probleem zijn dat een auto in de ochtend (na vooral een wat frissere nacht) niet wil starten? Waar kan ik meer aan denken dat dit probleem kan veroorzaken?
Graag hoor ik jullie bevindingen. Mochten jullie meer info, of concretere info nodig hebben, wil ik deze uiteraard leveren.
Groeten,
Stephan Balk
7 oktober 2014 om 12:15 #18256328een G3 systeem start ALTIJD op benzine.
daarna schakelt deze over naar LPG.LPG is qua onsteking de moeilijkste brandstof, dus als je bobine slecht is, dan gaat eerder LPG moeilijk doen dan benzine.
ik zou het eerder zoeken in je benzine injectoren.
gooi eens een flesje Weyns injector reiniger op een 1/4 tank en laat dat eens lekker door spoelen.
rij dan ook eens eens stuk op benzine.7 oktober 2014 om 19:48 #18256329@sw_reijnders wrote:
een G3 systeem start ALTIJD op benzine.
daarna schakelt deze over naar LPG.LPG is qua onsteking de moeilijkste brandstof, dus als je bobine slecht is, dan gaat eerder LPG moeilijk doen dan benzine.
ik zou het eerder zoeken in je benzine injectoren.
gooi eens een flesje Weyns injector reiniger op een 1/4 tank en laat dat eens lekker door spoelen.
rij dan ook eens eens stuk op benzine.Wat je zegt over LPG klopt. Toevallig ervaar ik (helaas) tijdens het rijden op LPG dat de auto soms/vaak schokt tussen de 1200 en 2000 toeren. Vandaar ik denk dat er zoiezo iets met ontsteking is (bobinebrug, aangezien ik de bougies al heb vervangen). Maar over de injectoren, dat moet je toch merken tijdens het rijden als deze bv verstopt zitten? Op benzine rijdt de auto namelijk perfect.
Eerder had ik met de auto van mn vriendin ook een startprobleem, toen was het een defecte brandstofdrukregelaar, op de injectorrail. Die liet benzine door in het vacuümdeel waardoor de auto “verzoop” tijdens het starten. Daar had ik al naar gekeken, maar zag niet dat er brandstof uit de vacuümslang kwam (ruikt wel naar benzine). Maar even naar de basis, waardoor start een auto niet?
– Geen brandstof (benzine) –> Brandstofrelais misschien, moet ik even wisselen met auto van vriendin..
– Geen vonk (ontsteking) –> Bougies al vervangen, bobine?
– luchttoevoer? Kan een smerige gasklephuis bijdrage aan dit probleem?
– Onderdelen als krukassensor en nokkenassensor, kunnen deze onderdelen ook met het probleem te maken hebben?7 oktober 2014 om 19:51 #18256330@sw_reijnders wrote:
een G3 systeem start ALTIJD op benzine.
daarna schakelt deze over naar LPG.LPG is qua onsteking de moeilijkste brandstof, dus als je bobine slecht is, dan gaat eerder LPG moeilijk doen dan benzine.
ik zou het eerder zoeken in je benzine injectoren.
gooi eens een flesje Weyns injector reiniger op een 1/4 tank en laat dat eens lekker door spoelen.
rij dan ook eens eens stuk op benzine.Een flesje injector reiniger erin gooien kan trouwens nooit kwaad. Een keer je injectoren reinigen is altijd goed. Bedankt nog voor de tip :thumbup.
Woont er trouwens iemand van ‘t forum in de buurt van Nieuwegein/Utrecht/De Bilt die een auto kan uitlezen? Wil wel eens weten wat de computer aangeeft..
7 oktober 2014 om 20:02 #18256331AnoniemLid sinds:
1 January 1970dat stotteren duid eerder op een vervuilde gas verdeler
is het een koltec instalatie???en de lpg gaat niet door de zelfde injectoren als de benzine ;)
slecht starten kan wel eens de temperatuur sensor zijn
zitten waarschijnlijk 2 op je thermostaat huis??ben hier niet 100% cker van
bij mijn 1,8 16v is dit wel zo
of dat bij de 1,6 net zo is??8 oktober 2014 om 08:34 #18256332Heb een goede topic gevonden hier op het forum over het mogelijk niet starten van de auto. Het betreft toevallig dezelfde type auto als ik heb. Ik ga eens het één en ander proberen om een aantal zaken uit te sluiten. Zal jullie op de hoogte houden van wat ik heb uitgevoerd met het resultaat.
Mochten jullie nog ideeën hebben, input is altijd welkom.
10 oktober 2014 om 10:09 #18256333Wat denk je, gistermiddag wou ik ermee aan de slag (super lekker weer in N’gein). Slaat de auto in één keer aan, zonder moeite te doen. De hele dag ermee rond gereden, 4x auto uit en aan gehad tussendoor, allemaal geen probleem.
Nu maar weer wachten op wat minder weer… Dan kan ik kijken welk onderdeel nou zo moeilijk doet waardoor de auto niet start.. Vind het echt zo vaag.. Echt een lekker weer auto blijkt maar weer :p
Wordt vervolgd..
14 oktober 2014 om 12:10 #18256334Maar als hij alleen slecht start als het nat is zijn dan je bougie kabels niet slecht aan het worden? Dat je door het vocht wat de kabels intrek je geen goede vonk meer heb?
Je woont in ijsselstein ik zou bij tieleman t.o. de mac bij laaggraven gewoon een setje kabels en 4 bougietjes meenemen, ze geven daar leuke kortingen en dan eens kijken of hij weer start als een nieuwe
13 november 2014 om 16:43 #18256335Probleem is voorlopig opgelost. Voorafgaand mijn vorige bericht van 10 oktober had ik geprobeerd de brandstofrelais eruit te halen. Dat lukte niet, dus heb hem weer teruggeplaatst/aangedrukt. Toen startte de auto weer. Heb vervolgens geen startproblemen meer gehad.
Tot vorige week en 2 dagen geleden. Een goed moment om te controleren of het daadwerkelijk mijn brandstofrelais was, dus ik weer aandrukken (relais zat iets los)… En starten maar. Ik vermoed dat de contacten van of de relaisvoet of het brandstofrelais zelf geoxideerd of slecht zijn. In ieder geval, wil de motor niet starten dan moet ik het relais even aandrukken, dan start hij weer.
Volgende keer de relais dus maar even vervangen :).
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.