[OPGELOST] Vectra-B start slecht/niet na (koude) nacht

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum [OPGELOST] Vectra-B start slecht/niet na (koude) nacht

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268477
    the aviator
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2008

      Hallo,

      Ben sinds de zomer een trotse bezitter van een Vectra-B 1.6 16v sport uit 2001 op LPG-G3. Sinds de nachten weer wat kouder worden, heb ik s’ochtends nu bijna dagelijks het probleem dat mijn auto niet wil starten.

      Motor draait wel rond, maar de motor slaat niet aan. Als de auto eenmaal is gestart, heb ik geen problemen. Zet ik de motor uit en wil ik na x aantal minuten/uren de auto weer starten (bv na werk), heb ik ook geen problemen. Zover ik dit probleem meemaak betreft het alleen de ochtend, na een frisse nacht stilstaan, dat de auto niet wil starten.

      Wat ik daarbij nog wel wil opmerken is, dat in de zomer of met de wat “warme” nachten/dagen, de auto na een nacht stilstand wel start. Wat ik ook wil opmerken is dat de auto met LPG-G3 rond de 1200 – 2000 toeren altijd een beetje schokkerig reageert terwijl de auto op benzine perfect rijdt. Ik weet dat dit duid op ontsteking. Hierop zijn de bougies al vervangen, maar probleem met schokken is nog steeds.

      Nu wil ik de bobine(brug) gaan vervangen. Kan het zijn dat de bobine bij koud weer zodanig “slecht” is waardoor de bobine een niet genoeg sterke vonk ontwikkeld om de auto te starten? wat kan het probleem zijn dat een auto in de ochtend (na vooral een wat frissere nacht) niet wil starten? Waar kan ik meer aan denken dat dit probleem kan veroorzaken?

      Graag hoor ik jullie bevindingen. Mochten jullie meer info, of concretere info nodig hebben, wil ik deze uiteraard leveren.

      Groeten,

      Stephan Balk

      #18256328
      sw_reijnders
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 October 2005

        een G3 systeem start ALTIJD op benzine.
        daarna schakelt deze over naar LPG.

        LPG is qua onsteking de moeilijkste brandstof, dus als je bobine slecht is, dan gaat eerder LPG moeilijk doen dan benzine.

        ik zou het eerder zoeken in je benzine injectoren.
        gooi eens een flesje Weyns injector reiniger op een 1/4 tank en laat dat eens lekker door spoelen.
        rij dan ook eens eens stuk op benzine.

        #18256329
        the aviator
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 May 2008

          @sw_reijnders wrote:

          een G3 systeem start ALTIJD op benzine.
          daarna schakelt deze over naar LPG.

          LPG is qua onsteking de moeilijkste brandstof, dus als je bobine slecht is, dan gaat eerder LPG moeilijk doen dan benzine.

          ik zou het eerder zoeken in je benzine injectoren.
          gooi eens een flesje Weyns injector reiniger op een 1/4 tank en laat dat eens lekker door spoelen.
          rij dan ook eens eens stuk op benzine.

          Wat je zegt over LPG klopt. Toevallig ervaar ik (helaas) tijdens het rijden op LPG dat de auto soms/vaak schokt tussen de 1200 en 2000 toeren. Vandaar ik denk dat er zoiezo iets met ontsteking is (bobinebrug, aangezien ik de bougies al heb vervangen). Maar over de injectoren, dat moet je toch merken tijdens het rijden als deze bv verstopt zitten? Op benzine rijdt de auto namelijk perfect.

          Eerder had ik met de auto van mn vriendin ook een startprobleem, toen was het een defecte brandstofdrukregelaar, op de injectorrail. Die liet benzine door in het vacuümdeel waardoor de auto “verzoop” tijdens het starten. Daar had ik al naar gekeken, maar zag niet dat er brandstof uit de vacuümslang kwam (ruikt wel naar benzine). Maar even naar de basis, waardoor start een auto niet?

          – Geen brandstof (benzine) –> Brandstofrelais misschien, moet ik even wisselen met auto van vriendin..
          – Geen vonk (ontsteking) –> Bougies al vervangen, bobine?
          – luchttoevoer? Kan een smerige gasklephuis bijdrage aan dit probleem?
          – Onderdelen als krukassensor en nokkenassensor, kunnen deze onderdelen ook met het probleem te maken hebben?

          #18256330
          the aviator
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 May 2008

            @sw_reijnders wrote:

            een G3 systeem start ALTIJD op benzine.
            daarna schakelt deze over naar LPG.

            LPG is qua onsteking de moeilijkste brandstof, dus als je bobine slecht is, dan gaat eerder LPG moeilijk doen dan benzine.

            ik zou het eerder zoeken in je benzine injectoren.
            gooi eens een flesje Weyns injector reiniger op een 1/4 tank en laat dat eens lekker door spoelen.
            rij dan ook eens eens stuk op benzine.

            Een flesje injector reiniger erin gooien kan trouwens nooit kwaad. Een keer je injectoren reinigen is altijd goed. Bedankt nog voor de tip :thumbup.

            Woont er trouwens iemand van ‘t forum in de buurt van Nieuwegein/Utrecht/De Bilt die een auto kan uitlezen? Wil wel eens weten wat de computer aangeeft..

            #18256331
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              dat stotteren duid eerder op een vervuilde gas verdeler
              is het een koltec instalatie???

              en de lpg gaat niet door de zelfde injectoren als de benzine ;)

              slecht starten kan wel eens de temperatuur sensor zijn
              zitten waarschijnlijk 2 op je thermostaat huis??

              ben hier niet 100% cker van
              bij mijn 1,8 16v is dit wel zo
              of dat bij de 1,6 net zo is??

              #18256332
              the aviator
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 May 2008

                Heb een goede topic gevonden hier op het forum over het mogelijk niet starten van de auto. Het betreft toevallig dezelfde type auto als ik heb. Ik ga eens het één en ander proberen om een aantal zaken uit te sluiten. Zal jullie op de hoogte houden van wat ik heb uitgevoerd met het resultaat.

                Mochten jullie nog ideeën hebben, input is altijd welkom.

                viewtopic.php?f=6&t=162952

                #18256333
                the aviator
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 May 2008

                  Wat denk je, gistermiddag wou ik ermee aan de slag (super lekker weer in N’gein). Slaat de auto in één keer aan, zonder moeite te doen. De hele dag ermee rond gereden, 4x auto uit en aan gehad tussendoor, allemaal geen probleem.

                  Nu maar weer wachten op wat minder weer… Dan kan ik kijken welk onderdeel nou zo moeilijk doet waardoor de auto niet start.. Vind het echt zo vaag.. Echt een lekker weer auto blijkt maar weer :p

                  Wordt vervolgd..

                  #18256334
                  remutr
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 August 2012

                    Maar als hij alleen slecht start als het nat is zijn dan je bougie kabels niet slecht aan het worden? Dat je door het vocht wat de kabels intrek je geen goede vonk meer heb?

                    Je woont in ijsselstein ik zou bij tieleman t.o. de mac bij laaggraven gewoon een setje kabels en 4 bougietjes meenemen, ze geven daar leuke kortingen en dan eens kijken of hij weer start als een nieuwe

                    #18256335
                    the aviator
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 May 2008

                      Probleem is voorlopig opgelost. Voorafgaand mijn vorige bericht van 10 oktober had ik geprobeerd de brandstofrelais eruit te halen. Dat lukte niet, dus heb hem weer teruggeplaatst/aangedrukt. Toen startte de auto weer. Heb vervolgens geen startproblemen meer gehad.

                      Tot vorige week en 2 dagen geleden. Een goed moment om te controleren of het daadwerkelijk mijn brandstofrelais was, dus ik weer aandrukken (relais zat iets los)… En starten maar. Ik vermoed dat de contacten van of de relaisvoet of het brandstofrelais zelf geoxideerd of slecht zijn. In ieder geval, wil de motor niet starten dan moet ik het relais even aandrukken, dan start hij weer.

                      Volgende keer de relais dus maar even vervangen :).

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.