Onregelmatig toerental stationair na injector cleaner?

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Onregelmatig toerental stationair na injector cleaner?

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268175
    SimpleFace
      Lid sinds:
      14 July 2014

      Klacht: Onregelmatig stationair toerental bij warme motor, tot bijna afslaan tussen 300-600rpm
      Auto: Meriva 2004 1.6 8v Z16SE km stand +-134.000
      EGR afgedicht en gangbaar

      Omdat ik al sinds langere tijd lichte schokjes (met zware lading wat sterkere schokjes) had bij het optrekken tussen de 2000 en 3000 toeren heb ik na lang zoeken besloten om er Wynn’s Injector Cleaner Plus (paars flesje) in te gooien. Volgens het advies hele fles voor het tanken ingegooid en daarna compleet afgetankt in Duitsland zodat ik onderweg naar Nederland de boel goed schoon kon blazen.

      Vervolgens na een rit van bijna 2 en een halve uur (niet harder dan 120) stond ik ergens bij een stoplicht en de motor liep erg onregelmatig. Moest zelfs wat gas bijgeven zodat hij niet afsloeg. Daarna ergens rustpauze genomen van half uurtje, motor natuurlijk weer wat afgekoeld, en vervolgens liep hij weer eventjes goed stationair. Maar na een paar minuten rijden begon het weer ergens bij een stoplicht.

      Heb ergens gelezen dat iemand precies hetzelfde heeft gehad na het gebruik van dat Wynn’s spul en dat het losse vuil nu ergens vast zit bij de injectoren.

      – Zou de boel nog vanzelf schoon raken door de resterende halve tank op te rijden, of moeten de injectoren echt eruit om schoongemaakt of vervangen te worden.

      – Net weer een ritje gedaan met koude motor en gedurende de korte rit van 5 minuten geen last van gehad, dus echt alleen bij (goed) warme motor last van.

      – Mogelijk detail: Af en toe moest ik tijdens het starten ook wat langer dan normaal aanhouden. Misschien 1 op de 10 keer.

      – Heel klein beetje gas erbij is al voldoende voor stabiele toerental die dan rond de 800 hangt.

      Blijkbaar was er wel wat rotzooi aanwezig wat nu ergens in de weg zit ? Zijn er wat simpele dingen die ik zelf kan testen eventueel met een opcom.

      #18253822
      SimpleFace
        Lid sinds:
        14 July 2014

        Even een update van het probleem:

        De 2e tank met injector cleaner leeg gereden, maar probleem was zo nu en dan nog aanwezig. Toen heb ik het inlaattraject eens nader bekeken, en zag de mijn luchtfilterhuis niet goed gemonteerd was, deze hing er half los in. De kap zat er wel goed op, maar hij kon nogal schudden zeg maar (Mijn schuld, had hem deels losgemaakt tijdens LED upgrade van stadslicht). Dit heb ik weer goed vastgezet, en het probleem is niet meer voorgekomen. Mogelijk was het toch ergens een lucht lekkage. Ook heb ik de stekker van EGR eruit getrokken om zo een tijdje mee te testen. De schokjes zijn ook bijna 100% weg, dus de afdichting van de EGR zal ook wel niet helemaal meer lekker zijn, of de EGR zelf is kaduuk.

        Kwam hier deels achter toen ik wat oude data van de opcom nader aan het bekijken was, en daar drukverschillen opmerkte van de MAP sensor. Vermoed dat de sensor zelf goed is, maar ergens af en toe wat vacuum lekkage is/was. Ik hou het nog in de gaten. Misschien nog testen met remreiniger hier en daar spuiten ?

        #18253823
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          kan je inderdaad testen met remmenreiniger

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.