Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Soms geen koeling X12XE corsa B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 september 2014 om 19:24 #17268080
Beste forumleden,
Sinds kort geleden heb ik een probleem;
Vorige week na een ritje van 250 km ging ik richting huis door het stadsverkeer… Bij de stoplicht schrok ik me omdat de KVS temp bijna over de 100 was. Ik dus zo snel mogelijk rijden met weinige toeren zodat ik wat rijwind kon winnen en gelukkig kon ik een plekje aan de zijkant vinden voordat hij te warm werd. Direct motor uitgezet en kijken of er voldoende KVS in zat, zekering en de stekkertje van de fan motor, maar dat was het niet geval – ik zag niks geks. Even een minuut of tien (‘snel’) afgekoeld en toen weer gestart, de fan sloeg weer netjes aan bij 94-95 graden. Daarna voor een paar dagen geen probleem gehad.
Tot vandaag kwam het probleem weer. Hij ging de richting 100 zonder dat de fan aan ging, ik stond stil en liet hem stationair draaien terwijl ik de meter en de fan in de gaten hield. De fan sloeg uiteindelijk wel aan, maar pas bij de 99-100 ipv rond de 94-95.Wat kan de oorzaken hiervan zijn? Iemand misschien ervaring?
Alvast bedankt voor het meedenken!
16 september 2014 om 07:05 #18252826Controleer/vervang je thermoschakelaar voor de ventilator.
FYI, (te) lage toeren draaien bij dreigend oververhitting is een grote no-no! Maak de kans op oververhitting alleen maar groter!
Rustig rijden? Dat zeker, maar hoe te toeren liever wat hoger!
16 september 2014 om 07:41 #18252827En je verwarming + aanjager vol aan.
16 september 2014 om 08:35 #18252828@KRSA2000 wrote:
Controleer/vervang je thermoschakelaar voor de ventilator.
FYI, (te) lage toeren draaien bij dreigend oververhitting is een grote no-no! Maak de kans op oververhitting alleen maar groter!
Rustig rijden? Dat zeker, maar hoe te toeren liever wat hoger!
Licht er een beetje aan waardoor die overhit raakt. Als je waterpomp bijna op het eind is gewoon rustig rijden anders hebde bij hoge toeren mischien pech.
16 september 2014 om 09:44 #18252829Oh, ik dacht hoe meer toeren, hoe meer wrijvingen = meer warmte. Ik ging rustig optrekken en op versnelling 2 met hooguit 1500-200 toeren. En zodra ik genoeg snelheid had, had ik de koppeling ingetrapt en ging uitrollen voor wind en de motor niet verder wil belasten… dat was mijn inzicht dus
Maar on topic; thermoschakelaar is dat klep-achtige ding wat in je KVS slang op de radiateur zit?
16 september 2014 om 13:00 #18252830Ik zou de thermostaat vervangen. Dat is het ondrrdeel wat je al beschreef. Thermosxhakelaar zit in de radiateur zelf.
16 september 2014 om 15:00 #18252831@CarloAstra wrote:
Ik zou de thermostaat vervangen. Dat is het ondrrdeel wat je al beschreef. Thermosxhakelaar zit in de radiateur zelf.
Thermostaat heeft niks te maken met het schakelen van de ventilator.
Daar heb je de thermoschakelaar voor! ;)
Thermostaat gooit alleen (ff grof gezegd) het blok open zodat kvs naar de radiateur kan gaan.17 september 2014 om 05:17 #18252832Nou ja door een defecte thermostaat heb je geen stroming door de radiateur. Dus zal de thermoschakelaar ook niet werken….
Daarbij kost een thermostaat niks, als motor straks een keer goed heet loopt, kan je die motor zou op oudijzer mikken..17 september 2014 om 05:56 #18252833Tja, als je er KVS in hebt zitten ipv water dan is 100 graden niet zo erg. Zolang die daar maar aan slaat.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.