Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Koppeling sports tourer 1.7 cdti
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 augustus 2014 om 20:28 #17267455
We hebben een nare ervaring met onze Astra Sports tourer. (we rijden al 30 jaar opel)
Net 2 jaar oud, 54000kmTijdens de terugreis op vakantie door zwitserland kwamen we in de file voor de gotthard tunnel terecht.
Na een half uurtje file begon onze auto te stinken, dus naar de vluchtstrook.
Een vieze doordringende stank kwam onder de motorkap vandaan, een voorbijganger zei ‘het ruikt naar je koppeling, succes….’.
Na een tijd je toch maar weer proberen, het is toch een opel, die blijven rijden (volgens de reclame,….. claudia schiffer)
Het koppelingspedaal voelde heel licht aan en koppelde heel laag.
Na 200 mtr toch maar naar een parkeerterrein, daar Opel Assistance gebeld.
Een zwiterse wegenwacht was er al na 15 minuten, probleem uitgelegd.. zijn eerste reactie: O weer een Opel.
Ik moest wat rondjes gaan rijden in zijn 1, koppelen en daarna flink gas erop.
Na wat rondjes kwam er steeds meer druk op het koppelingspedaal, de wegenwacht man achter het stuur,
‘Mmmmm sehr shöne auto’ hij was onder de indruk van het interieur, nog wat verder gereden, en wat koppelen.
Bij terugkomst zei hij, ‘Oke fahren sie zu hause’.
En inderdaad het gevoel met de koppeling was weer terug, probleem loos naar huis gereden.
Opel Assistense heeft later netjes teruggebeld om te vragen hoe het afgelopen is, hele verhaal uitgelegd.
Hun adviseerde om het toch nog even te laten checken bij de garage.
Daar aangekomen, bevindingen verteld, en de auto achter gelaten.
Later werden we gebeld, met een niet zo leuke mededeling.
Probleem met de koppeling, reparatie kosten minstens €1400,- afhankelijk wat ze nog meer tegen gaan komen, en o ja het valt buiten de garantie werd er nog even gezegd.
Maar als we niet de bergen in gaan, kunnen we wel blijven rijden.
Slik, zulke kosten voor zo’n jonge auto,…. AHHHHHH.Zijn er mensen hier met soortgelijke problemen?
Zijn er autokenners die de klachten herkennen?
Wat nu ?Peter
12 augustus 2014 om 18:21 #18247520Verkeerd gebruik van de koppeling doet dit probleem veroorzaken.
Wegrijden met te veel slippende koppeling doet hem verbranden.
Dat is geen garantie inderdaad.
Koppeling is op deze ene rit vrijwel opgebruikt.
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
12 augustus 2014 om 18:28 #18247521Inderdaad, vaak optrekken en stilstaan voor die tunnel. En dat met half ingetrapte pedaal steeds, doet de koppeling geen goed helaas.
Beste voor de koppeling is zo snel mogelijk voet vanaf, en bij intrappen ook goed en volledig tegen de wand aan. Alles daartussenin wil je eigenlijk zo min mogelijk zitten.Natuurlijk wel soepel doen en niet zoals rally rijders, daar gaat alles maar 1 race mee :)
12 augustus 2014 om 18:34 #18247522Helaas gaan de meesten in geval met turbo motoren zowel diesel als benzine, dat mensen het toerental waar de auto het hardst trekt gaan aanhouden en daar de koppeling laten opkomen.
Dan zit je dus met te veel koppel EN te veel Toeren.
De ideale combinatie om een koppeling te verbranden.
Zie en hoor t knap vaak om me heen in bijvoorbeeld files enzo.De motoren met turbo voelen vaak week en krachtloos aan in het gebied voordat de turbo inkomt.
Je moet proberen bij een zo laag mogenlijk toerental zo vlot mogenlijk de koppeling laten opkomen.
Dan gas gas er pas opverstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
12 augustus 2014 om 18:41 #18247523Wat ik ben vergeten te melden is dat de weg ca 5% omhoog loopt en er een grote vouwwagen achter hangt.
Laag in toeren koppelen gaat prima, maar dan nog, 5 tot 15 meter rijden met een volle auto met aanhanger op een weg die omhoog loopt…….12 augustus 2014 om 19:26 #18247524Maakt het er niet makkelijker op nee. Beste wat je doet is de koppeling zo ver mogelijk laten opkomen totdat de motor bijna afslaat. Dan pas gas erbij en voet z.s.m. van de koppeling.
Kom je niet weg wegens helling/gewicht achter de auto: Gebruik de handrem; Koppeling laten opkomen; iets gas bij; handrem los en vervolgens gelijk voet van de koppeling.
12 augustus 2014 om 19:38 #18247525De handrem is vanzelf sprekend.
Het is moderne elektrische, met een kleine schakelaar, werkt perfect in dit soort situatie.
Gaat op het juiste moment eraf.12 augustus 2014 om 19:58 #18247526@Master Wok wrote:
De handrem is vanzelf sprekend.
Het is moderne elektrische, met een kleine schakelaar, werkt perfect in dit soort situatie.
Gaat op het juiste moment eraf.Oh kijk, nagenoeg geen ervaring hier met een elektronische. :thumbup
Ik heb verder geen idee hoe je met je koppeling rijdt. Daar kan ik niet over oordelen op deze afstand – en daar heb ik en jij geen behoefte aan! Echter zijn de bovenstaande genoemde punten in allerhande reacties over het algemeen wel waar. Belangrijkste is zuinig met het gas!
Erg jammer van de dure reparatie nu, dat wel! Laatst nog een oude focus gereden met dik 4 ton op de klok en de eerste koppeling er nog in: Ze kunnen lang meegaan. Echter heb ik geen idee hoeveel de hydrolische koppelingen van tegenwoordig de duurzaamheid bevordert over verslechtert – hier kan ik geen uitspraken over doen…
12 augustus 2014 om 20:32 #18247527Hydraulische koppeling is qua levenduur niet anders als een mechanidche (Focus is ook hydraulisch (en een drama om te ontluchten)).
Maar aan alles van de omschrijving van Master Wok is te lezen dat deze te warm is geworden.Te warm word deze door te veel slip = warmte die ontstaat door Frictie.
Het is dan ook niet nedatief bedoeld, maar leg enkel uit waardoor de koppeling te warm is geworden.En nee, dit gebeurt niet alleen bij opel.
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.