Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opel Corsa 1.3 CDTI (2010) diesel schudt stationair
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 augustus 2014 om 13:04 #17267423
Beste forumleden,
Ik rijd nu enkele maanden een Opel Corsa 1.3 CDTI (bj 2010) diesel. Al zeker zo’n 6000 probleemloze km erop zitten. :thumb Km stand nu is zo’n 65.000 km.
Nu wil ik met de auto op vakantie. Via de verzekering een zomercheck laten doen (sept 2013 grote beurt gehad, waarbij meerdere zaken vervangen zijn). De zomercheck toonde geen problemen. De volgende dag wil ik met de auto rijden. Auto start prima, bij het wegrijden geen problemen. Zodra ik echter bij de eerste stop de auto stationair laat lopen schudt de auto. Verder gereden. Bij het rijden merk ik er niks van. Sta ik weer stil schudt de auto.Ik heb de auto vervolgens aan de kant gezet en onder de motorkap gekeken. Het motorblok schudde duidelijk. Toerental blijft gelijk, geen rare fluctuaties. Ook bij het indrukken van de koppeling merk ik geen verschil wat betreft het schudden. Wanneer ik de auto vervolgens uit zet, start en rijd heb ik geen last van het schudden bij stationair (na een tweede start om maar zo te zeggen).
De auto is uitgelezen door de pechhulp. Deze hebben geen motorstoringen kunnen acherhalen. Auto lijkt probleemloos. Het is me nu echter 2 keer overkomen en ik heb sindsdien niet meer gereden. Ik heb nu ook mijn twijfels of de auto vakantieproof is. Ik wil er morgen mee naar de garage gaan.
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Ik denk zelf nog wellicht aan het start stop systeem aangezien de auto niet altijd lijkt af te slaan als ik in de vrij de koppeling los laat. Ik heb hier echter nooit echt opgelet, omdat het start stop systeem voor mij niet relevant was. Maar wellicht dat hier iets mis mee is. Zou het start stop systeem dit probleem kunnen veroorzaken? :hmmz Andere suggesties en oplossingen hoor ik graag.
Als er meer info nodig is dan kan ik die geven. Voor de volledigheid heb ik twee filmpjes waarbij het schudden van motor zichtbaar is. Voor alle duidelijkheid, de motor loopt zo nooit. Het schudden van de motor in het filmpje is ook uit zichzelf weer over gegaan. Na ongeveer 5 minuten lopen. Het schudden is begonnen na het starten en gas geven. Dus niet direct bij het starten. Hinderlijke geluiden kon ik niet onderscheiden. Het probleem zit hem dus enkel in de beweging.
Alvast bedankt voor enige terugkoppeling.
Groet :D
http://youtu.be/an0fRwl1BE0″ onclick=”window.open(this.href);return false; http://youtu.be/jwJ5SVOGsMw” onclick=”window.open(this.href);return false;
10 augustus 2014 om 20:06 #18247179Is de motor niet aan het Regenereren als deze ligt te schudden..
Dit is een Proces dat eens in de zoveel tijd plaatsvind om het Roetfilter te reinigen.
Hierbij word de inspuit tijd verdraait, en nog wat motorregelings aanpassingen, hierbij gaat de motor wat rumoerig in onstuimig draaien.
Als je dit proces niet afmaakt gaat ie bij de juiste Kenwaarden weeral verder met regenereren.Onderbreek je de Regeneratie Regelmatig zal het Roetfilter verzadigd raken en kan je deze Vervangen, Dat is Dure Kost…
Willem
11 augustus 2014 om 06:28 #18247180Rijd zelf ook een Corsa 1.3 CDTi (2011), maar mijn start/stop heeft het in de afgelopen 3 jaar sporadisch gedaan. Ik schat zo’n 10x ofzo, terwijl de teller toch al op 175.000 staat. Nooit het schudden meegemaakt.
Het regenereren wel, maar dat is bij mij altijd op de snelweg, dan gaat het verbruik even een aantal minuten wat omhoog. Merk je verder weinig/niets van.11 augustus 2014 om 21:37 #18247181Dank voor de reacties. :thumb
Ik rijd voornamelijk snelweg km. Ik zou het dan wel erg raar vinden dat de auto gaat regenereren als ik net in de binnenstad ben. Maar ik heb er gisteren weer mee gereden. Na het starten van de auto reed ik weg en bij de eerste stationaire stop begon deze weer te schudden. Ik ben toen maar verder gereden en heb domweg rondjes gereden op een industrieterein. Auto paar keer opnieuw gestart, het schudden bleef. Ik had ook op een gegeven moment het idee dat de auto onrustiger reed (dat het schudden niet enkel bij stationair was).
Ik ben toen naar een tankstation gereden. Bandenspanning gecontroleerd (ook al was dit met de zomercheck gedaan). 2.7 was echter niet de bandenspanning die voor erin zat (ook al stond dit wel op de papieren van de zomer check). Ik heb de banden voor op 2.7 bar opgeblazen en achter naar 2.5. Ik startte de auto en reed weg. Het schudden kwam toen niet meer terug. Ik heb er toen nog een tijdje mee gereden. Nog steeds geen schudden. Het start/stop systeem deed het nu ook weer correct. De auto een paar keer opnieuw gestart. Wederom geen schudden in stationair. Naar huis gereden. De auto een paar uur laten afkoelen. Vervolgens weer in de auto gestapt. Hij reed nog steeds zonder schudden. :wtf (Zelfs als vrouw zijnde durf ik niet te stellen dat bandjes oppompen de oplossing is).
Vandaag naar de garage geweest. Een rit zonder schudden. Ook de garage zag geen foutmeldingen. Ik ben naar werk en terug gereden (zo’n 120 km) wederom geen schudden. Het probleem lijkt net zo plotseling weg te zijn als dat het gekomen is…. De garage gaf aan dat het regeneratie kon zijn, naar aanleiding van de suggestie die hierboven is gegeven. De motor schijnt ook zo te kunnen schudden bij regeneratie. Toch heb ik er zo mijn twijfels over. Kan een motor zo schudden bij regeneratie? Waarom regenereert de motor net in het stadgedeelte (ervan uit gaan dat het daadwerkelijk een regeneratie is)? Ik rijd immers voornamelijk snelweg. Ik reed tijdens het schudden onder de 2000 toeren. Ik had ergens gelezen dat de regeneratie stopt onder de 2000 toeren. :hmmz
De garage zei overigens dat mijn roetfilter op 35% zat. Zou deze na het regenereren niet op 0% moeten komen te staan?
@pascal1109: Ik heb gelezen dat het start stop systeem het tijdens het regenereren niet doet. Ik heb nu geen last meer van schudden en mijn start stop systeem doet het weer. Het start stop systeem doet het overigens ook niet als je de airco aan hebt staan en de temp op zijn laagst heb gezet en de auto nog niet op die temp is (dit staat in het boekje). Wellicht kun je dat eens bij je eigen auto testen. :DIk ben benieuwd wat jullie van dit verhaal vinden. Alvast dank voor de feedback. ;)
11 augustus 2014 om 22:16 #18247182Op 0% komt ie niet.
Als ie niet lang na regenereren al op 35% staat zal ie zo nu en dan wel regenereren.
Onze VW’s op t werk lopen knap rommelig stationair tijdens regenereren, vandaar mijn gedachte hierover
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
12 augustus 2014 om 06:39 #18247183Eens met Wim.
Verder, geen idee waarom mijn start/stop het niet doet.
Ik heb die 175.000 ook niet in de stad gereden natuurlijk :P
Dus het boeit mij ook niet. Airco staat bijna nooit aan en ik weet 100% zeker ik aan alle voorwaarden voor de start/stop voldoe, maar blijkbaar vinden de sensoren van de auto van niet. Ach ja, hij gaat er toch bijna uit :mrgreen: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.