Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › bandenmaat verschil voor en achter
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 augustus 2014 om 06:15 #17267279
Hoi,
Ik ben toe aan twee nieuwe banden en mijn vraag is: Is het mogelijk om aan de voorwielen de oude 215-45-17 banden te laten zitten en achter 225-45-17 te plaatsen.
Is een klein verschil maar kan dit storingen geven(bijv. ABS).Alvast bedankt!
Gr Martin
2 augustus 2014 om 06:26 #18245862Dat gaat prima, betreffende de ABS
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
2 augustus 2014 om 06:31 #18245863Bedankt Wim. Kan ik nu meteen een afspraak maken.
Gr Martin
2 augustus 2014 om 14:30 #18245864Maar waarom de nieuwe banden achter en niet voor op de aangedreven wielen?
2 augustus 2014 om 15:16 #18245865AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik zet mijn nieuwe banden ook achter hoor.. Ben zowel met de C Vectra als de huidige H Astra al een paar keer flink weggegleden met nat weer, ook overstuur als een meleijer… Liever veel grip met achterbanden, onderstuur voorwielen is veel beter te corrigeren…
2 augustus 2014 om 15:24 #18245866Overstuur met een voorwiel aandrijver?
Hoe corrigeer jij onderstuur dan? Ik heb met de Vec nog nooit onderstuur gehad, nou ja 1 keer door een lekke achter band, maar dat ging makkelijk qua opvangen.
Met de Omega is dat ook zo, ff gaslos en hij komt terug, vind onderstuur enger, ik kan er niks tegen doen buiten het stuur heel goed vasthouden en hopen dat ze de bocht haalt.
2 augustus 2014 om 15:28 #18245867AnoniemLid sinds:
1 January 1970Overstuur met een voorwiel aandrijver? Wat is daar nou weer vreemd aan.. Je weet duidelijk niet wat over stuur is..
Onderstuur corrigeren is makkelijk, gas los of wat de situatie dan ook wenst… Bijvoorbeeld wat rechter sturen(stuur stukje terug draaien)
2 augustus 2014 om 15:35 #18245868AnoniemLid sinds:
1 January 1970Overigens wel raar, onderstuur krijgen(voorwielen) door lekker achterband?? Kan me niet goed voorstellen hoe zoiets ontstaat..
2 augustus 2014 om 15:50 #18245869Dan zou je inderdaad Overstuur moeten krijgen
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
2 augustus 2014 om 15:52 #18245870Zo te lezen haalt hij onder- en overstuur door elkaar.
Zijn opmerking over gas los laten bij overstuur zegt genoeg.
Bij mij gaan de nieuwe banden ook achter op.
2 augustus 2014 om 15:55 #18245871AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ja, alleen het “voorwiel aandrijver” in vragende vorm is wat vreemd. Zowel over- als onderstuur kun je krijgen met voorwiel- en achterwiel aangedreven auto’s. Maar goed, we weten allemaal wel eens iets niet, niet erg.. Met 4×4 weet ik het overigens eerlijk gezegd niet.
2 augustus 2014 om 18:57 #18245872Overstuur met een achterwiel aandrijver is eenvoudig te krijgen, iets te hard een bocht in en de achterkant komt om. Met gas loslaten komt de kont dan weer terug.
Dit werkt bij een good old Ascona en bij een Omega met de TC uit.
Bij een voorwiel aandrijver komt de kont niet zomaar om als je te hard een bocht pakt, de aandrijving trekt hem door de bocht.
Bij de lekke band moest staan overstuur, toen reageerde hij zoals een achterwiel aandrijver deed, ff gas los iets tegen sturen en je komt de bocht door.
ALs je onderstuur heb, ga je te hard een bocht in, hoe kan je dan het gas loslaten, dan heb je geen aandrijving meer en word het onderstuur alleen versterkt. De bocht halen kan dan alleen door het gas vast te houden.
Als je op een parkeerplaats met sneeuw rijd, hoe krijg je de Vectra om, door aan de handrem te trekken en het stuur om te gooien, door de vaststaande achterwielen gaat hij dan om.
Kom je met een Omega op die parkeer plaats, gaat de kont om door je voorwielen dwars te zetten en even het gas erop te zetten en je kan heerlijk driften. Je kan de voorwielen helemaal dwars zetten bij een voorwiel aandrijver en gas geven en dan nog wil de kont amper omkomen, Neem de slipbaan bij slotenmaker, achter zitten er slicks op om die kont een beetje om te krijgen, die vinden profiel lastig omdat zelfs met de handrem die voorwiel aandrijver zo lastig om te krijgen zijn.Met de Omega kon de beste man een halve cirkel met rood witte pionnen op het gas 1 voor 1 om tikken met de kont, puur op overstuur.
Als je het FIA WTC keek in de tijd van de Chevy met 4*4 hadden die een gecontroleerde overstuur drift, alleen die japanse 4*4 dingen met 80% voor en 20% achter lukt het niet om overstuur te krijgen. Jaguar kan max 60 voor 40 achter net als de chevy wat het wtcc en die kan overstuurd driften.
maar gemiddeld genomen moet je met een 4*4 wel heel gek doen om die om te krijgen, zelfs in de rallysport zie je dat bijna niet meer. De Manta 400 / Ascona 400 en de oude BMW m3, ford sierra die rijden nog ouderwets over de rally paden met vol tegen stuur en een super mooie dwarse rijstijl.
2 augustus 2014 om 20:38 #18245873Nou ik heb een aantal slipcursussen achter de rug maar onderstuur corrigeer ik veeeel makkelijker dan overstuur.
Je staat zo maar met je neus de verkeerde kant op!
Met onderstuur je gas ff los en dan pakken de voorbanden de grip zo maar weer op.Het even gas er op of handrem driften met overstuur, dat moet je heel vaak geoefend hebben wil je dit in NOODSITUATIES beheersen!
Banden met meeste grip achter op monteren.
2 augustus 2014 om 21:53 #18245874Voorwiel aandrijver met overstuur kan bij sommige heel goed.
Mijn Vectra b1 sedan ging zo dwars de boog naar beneden.
Corrigeren van overstuur bij voorwielaandrijver:
Gas geven is recht trekken
Gaslos is kont om.verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
3 augustus 2014 om 05:20 #18245875AnoniemLid sinds:
1 January 1970@remutr wrote:
Overstuur met een achterwiel aandrijver is eenvoudig te krijgen, iets te hard een bocht in en de achterkant komt om. Met gas loslaten komt de kont dan weer terug.
Met gas loslaten ben je hem met overstuur juist snel kwijt.
@remutr wrote:
Bij een voorwiel aandrijver komt de kont niet zomaar om als je te hard een bocht pakt, de aandrijving trekt hem door de bocht.
Niet helemaal waar, gemiddelde vw-aandrijver kan zomaar omgaan, het heeft gewoon alles met grip te maken. Zeker hatchbacks gaan snel om door de lichte achterkant=weinig grip..
@remutr wrote:
ALs je onderstuur heb, ga je te hard een bocht in, hoe kan je dan het gas loslaten, dan heb je geen aandrijving meer en word het onderstuur alleen versterkt.
Gas loslaten zorgt weer voor druk op de wielen, waardoor ze grip krijgen.. Weet je zeker dat je niet nog steeds onderstuur en overstuur verwart met elkaar?
3 augustus 2014 om 06:48 #18245876Voorwiel aandrijving:
Schuift Rechtdoor:
Gedoseert gasgeven
Gedoseerd gas terug nemen
Niet remmen.Kont wil de auto voorbij:
Gasgeven.
Niet gas lossen.
Niet remmen.Achterwiel asngedreven schuift Rechtdoor:
Gaslos voor druk op de voorwielen.
Gedoseerd gas wil ook wel helpen on brpaalde gevallen.
Niet remmen.Kont wil de auto voorbij:
Gas los.
(Of gas doseren en je drift mooi afmaken :p
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
3 augustus 2014 om 07:03 #18245877AnoniemLid sinds:
1 January 19703 augustus 2014 om 09:06 #18245878inderdaad nieuwe banden achter.
voorwielen kun je corrigeren, achterwielen niet.hier bij Philip Morris ook al eens een civic bijna dwars door de bocht zien gaan bij 70km/h ofzo :roll:
3 augustus 2014 om 15:52 #18245879En die drift mooi maken kan alleen maar met een good old achterwiel aandrijver :thumb :thumb. Leve de Ascona en de Manta. Omega is eigenlijk te zwaar om mee te driften.
Maar Pixels, als je wim zijn uitleg volgt zie je dat ik vrij goed weet wat onderstuur en overstuur is.
Ik wil van Wim alleen nog eens weten hoe hij overstuur creëren met een Vectra zonder de handrem te gebruiken.
En op een slipbaan zitten ze ook alleen maar aan die handrem te hangen en moet je de koppeling intrappen, en tegen moet sturen. Veel leer je er niet. Tja en op een natte rotonde pakken ze een BMW om te laten zien dat te veel gas de kont omgooit, doe je die rotonde met een voorwiel aandrijver gebeurt er niks tot dat de voorwielen grip kwijt zijn en je aan de binnenkant van de baan staat.
Helaas kon je met mijn Vectra harder rijden op de natte rotonde de Omega v6 van me pa die ging te snel dwars. Maar de Omega rij je met een glimlach en de Vectra rij je omdat het moet.8 augustus 2014 om 17:44 #18245880Of je hebt je Vectra aan gepakt met het onderstel en dan ga je over 4 banden glijden. :jerry
8 augustus 2014 om 21:30 #18245881@ Remutr:
Knap (te) hard de bocht insturen, dan het gas er af.
Meer was niet nodig om enkel de kont om te krijgen.De vec stond wel licht voorover en met voor vergeleken redelijk hoge bandenspanning achter
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
9 augustus 2014 om 08:04 #18245882Hoi Wim,
Kijk dat wilde ik nu altijd al weten haha.
Maar vind je het erg als ik het niet uitprobeer, die bandenspanning staat voor en achter op 2.3 en jij had er achter zwaardere dempers en veren onder zeker dat ze voorover stond?
Ving je dat dan weer op door iets gas bij te geven?( nu met de michelin banden en de juist et waarde gaan de bochten best lekker, met de oude briddestone banden op te smalle velgen vond ik dat hij op gas los heel erg met z,n neus ging bewegen, hij zocht de buitenkant van de bocht op, voelde niet comfortabel aan.)
Heb gewoon een nadeel dat ik met pa zijn oude omega de laatste maanden van ze leven aan het donderen ben geweest, zonder tc met slechte banden in de regen ging die makkelijk met ze kontje om.
9 augustus 2014 om 08:20 #18245883Oem schokdempers van monroe.
Irmscher i500 voorveren.
Standaard achterveren.
Michelin pilot exalto 2 215-45-zr17 xl banden op de JUISTE spanning voor deze maat namelijk 2.8barverstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.