Uitlees apparatuur

Forumindex Forums Overige Op-Com Uitlees apparatuur

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267084
    Chris426
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 May 2014

      Hey!

      Kan iemand mij eens het verschil uitleggen tussen de verschillende uitleesapparatuur die er voor Opel te verkrijgen is?

      Ik lees altijd over Opcom, Tech4 of zoiets, en software aanpassen, maar heb eigenlijk geen idee wat nu juist wat doet :p.

      Ben van plan zo iets aan te schaffen, maar zou wel graag weten wat voor mijn gebruik t beste geschikt is :p.

      Bedankt!

      #18243914
      ZakhooiTM
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 November 2013

        Hallo

        Voor Opel heb je inderdaad een aantal apparaten tot je beschikking, namelijk :

        Tech 2 :
        De Tech 2 is het officiële diagnose apparaat van Opel
        Deze wordt gebruikt bij de Opel dealers en met dit apparaat kun je ongeveer alles opnieuw configureren wat er te configureren valt.
        Grote voordeel van de Tech 2 is dat het een op zich zelf staat diagnose apparaat is, je hebt hiervoor dus geen PC nodig zoals bij OP-COM wel het geval is.
        Verder kan je de Tech 2 via een seriële verbinding met aan je PC koppelen waarmee je via TIS2000 of TIS2WEB ( Technical Information System) nieuwe ECU software laden op de Tech 2 en deze overbrengen naar de auto.
        Hierdoor kun je bijvoorbeeld bij bepaalde motoren de EGR uitschakelen of de software van de Opel radio’s bijwerken zodat deze beter werken.

        Nieuw is de Tech 2 te koop voor rond de 2000 Euro.
        Abonnement voor TIS2WEB kost je rond de 3000 Euro per jaar als je SPS (ECU software/Programmeren) en een aantal andere opties wil gebruiken.
        Voor een uurtje toegang ben je 8 Euro kwijt, maar je moet wel een training hebben gevolgd en bij een garage werken.

        PS : Voor de nieuwere Opel modellen vanaf rond 2009-2010 is het niet meer mogelijk om via de Tech2 de auto uit te lezen, hier heb je weer de Tech 3 voor nodig met een actief abonnement op TIS2WEB.
        Vooral vanaf de Astra J en Insignia moet dit. Je kan de Tech 2 wel gebruiken om te programmeren, maar dit gaat heul anders dan normaal via de Tech2 zelf, dit gaat namelijk OOK via TIS2WEB. ik wordt er zelf niet echt warm van…

        OP-COM (Echte en Clone) :
        Voor de onafhankelijke garage is een Tech 2 of een Tech 3/GM MDI te duur, hiervoor heeft fabrikant Auto M3 een oplossing voor bedacht namelijk de OP-COM / VAUX-COM.
        Deze kost rond de 700 euro waarna je gratis updates ontvangt voor de latere modellen. Hier zit uiteraard wel iets van een vertraging in, ze moeten eerst een model in hun software opnemen nadat de Tech 2 of 3 ermee overweg kan.

        Met de OP-COM kan bijna net zo veel en soms iets meer dan met de Tech 2, je kan bij een aantal modellen voorbeeld de kilometer stand aanpassen waarbij dit met de Tech 2 niet kan (odometer moet minder dan 100KM hebben anders mag het niet van de Tech 2)
        Ook een aantal programmeer functies zijn makkelijker met de OP-COM dan met de Tech 2.
        Grootste nadeel vindt ik alleen met de OP-COM is dat je geen Code indexen kan veranderen waardoor sommige opties niet te wijzigen zijn.
        Plus dat je altijd een PC nodig hebt, al is dit met de latere Opel modellen ook het geval, programmeren gaat dan via SPS… (zucht)

        Voor de hobbyist is 700 euro nog steeds te duur, hier hebben de chinezen weer iets op gevonden, namelijk de kloon.
        Deze zijn meestal voor rond de 30 euro te vinden op eBay en andere plekken en gebruiken een oudere en gekraakte versie van de OP-COM software.
        Het is wel soms zo dat als je met de OP-COM clone gaat programmeren dat het misgaat (heb wel eens bij sommige auto’s gezien dat ze het niet goed wegschrijven, bij de Tech 2 zie je dan Onbekend of een lege waarde)

        Om foutcodes en kleine dingen te wijzigen is een OP-COM ideaal, als je een probleem hebt is deze makkelijk uit te lezen en kun je op het forum makkelijker worden geholpen.

        #18243915
        Chris426
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 May 2014

          Bedankt voor deze uitgebreide uitleg, hier heb ik wat aan!

          Dus best is om een Op-Com clone aan te schaffen. Kan ik deze dan gebruiken via mn gewone pc?

          En hoe herken ik/vind ik een (goede) Op-Com clone dan?

          En ik las ook ergens iets van OBD, is dit nog een andere manier?

          Alvast bedankt!

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.