Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Van 2 defecte versnellingsbakken F17W419 naar 1 goede. Help!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 juli 2014 om 18:58 #17266949
Ik heb hier twee versnellingsbakken liggen die allebei bijna goed zijn en allebei ongeveer 150.000 km er op hebben zitten.
Nu wil ik de goede primaire as uit de ene bak, verhuizen naar een bak met een door remvloeistof gecorrodeerde primaire as, maar alleen het defecte wiel de 5e versnelling van die eerste bak wil ik niet mee verhuizen naar de tweede bak.
Wie kan deze beginner helpen om van twee bakken een goede te maken met deze relatief kleinen ingreep. Wie heeft ervaring?
De geschiedenis van de twee bakken is als volgt:
De eerste bak liep tot 160.000 km fijn. De schade die ik dacht dat in de versnellingsbak zat bleek uiteindelijk in het wiellager te zitten, dus de bak was goed. Een achteraf onnodige revisie poging bij 160.000 is gestrand door een beginnersfout. De bak heeft nu een beschadigd wiel op de primaire as bij de 5e versnelling. Ik dacht dat tandwielen van sterk staal waren, maar het lijkt wel keramiek ;), en van 2 tanden zijn wat splinters afgesprongen. Sindsdien heeft hij niet meer gelopen dus de 2e as is perfect.
De ander bak kwam na 80.000 km van de sloop, maar heeft door remvloeistof veroorzaakte corrosie/roest sporen op de primaire as bij de hydraulische koppelingsdrukker. Daardoor lekt hij enkele druppels transmissie olie per dag (0.9 liter per jaar). Verder heb ik er van 80.000 tot 140.000 uitstekend mee kunnen rijden. Als hij niet zou lekken zou ik er nog jaren plezier van kunnen hebben.
Ik ben een rustig rijder en kom ook nog eens zelden boven de 120km/uur uit, dus beide bakken hebben minimaal geleden. Dus alle lagers zijn in goede conditie.
Wie kan me op weg helpen. Verder wil ik er zelf ook nog wat van leren dus aub meekijken als de klus geklaard wordt.
Vriendelijke groeten, Rinus 747
3 augustus 2014 om 19:52 #18242588had je graag op weg geholpen maar ik zit eigenlijk een beetje met hetzelfde probleem
Ik heb diverse cassettes staan en moet er gewoon een keer aan beginnen.Een motor reviseren is zo gedaan maar versnellingsbakken is helaas voor mij ook nog ff nieuwe materie
8 augustus 2014 om 18:07 #18242589Stelt niet veel voor, alles gewoon op volgorder op een draadeind (of iets anders) leggen.
Foto’s maken en het is zeer goed te doen.Wel is het fijn om een garage handboek te hebben.
Bepaalde delen moeten op moment vast gezet worden.
Of een bepaalde speling hebben.Ook is er soms speciaal gereedschap nodig.
Om lagers te kunnen demonteren en te kunnen monteren.8 augustus 2014 om 18:18 #18242590Wat voor speciaal gereedschap.
Ik zag dat ik doorslagpen nodig ben en iig een pulley trekker.8 augustus 2014 om 18:19 #18242591Ben er zelf ook aan begonnen, maar 1ste probleem was al dat het 1ste tandwiel er niet af te krijgen was. Afgeslepen, de spie was getordeerd.
Arjontje waar kun je dat speciale gereedschap krijgen?
8 augustus 2014 om 18:19 #18242592@corsaboy wrote:
Wat voor speciaal gereedschap.
Ik zag dat ik doorslagpen nodig ben en iig een pulley trekker.En een slagtrekker voor de pennen in de zijkant.
8 augustus 2014 om 18:31 #18242593@Haasje17 wrote:
Ben er zelf ook aan begonnen, maar 1ste probleem was al dat het 1ste tandwiel er niet af te krijgen was. Afgeslepen, de spie was getordeerd.
Arjontje waar kun je dat speciale gereedschap krijgen?
Welk speciaal gereedschap er nodig is weet ik niet.
Dat type bak nog nooit los gehad.
Was meer een algemeens reactie.Veel gereedschap is wel via een onderdelenleverancier te krijgen. (Brezan, heuts enz) is geen specifieke gereedschap voor 1 bak. Je kan het dus ook voor ander doeleinde gebruiken.
28 augustus 2014 om 13:29 #18242594Zoals meerderen hier heb ik mijn versnellingsbakken nog steeds in de hoek staan om tzt aan te beginnen, en dat is al jaaaaaaren zo.
Wat ik in het begin heb gedaan is in ieder geval verkeerd geweest:
Ten eerste lijkt het het staal van de tandwielen op porselein. Het is keihard, en slijtvast, maar je kunt er makkelijk splinters van af laten springen. Gewoon de poelie trekker er op, en hard aandraaien, en de scherven springen van de tanden!
Had ik er iets tussen moeten leggen van bv leer of hardhout? Of moet ik goed opletten dat de schijf wel, maar de tanden zelf niet belast worden?
Ik begreep later van iemand dat je de tandwielen onder stevige spanning moet zetten met de poelitrekker, en dan het wiel snel opwarmen met een grote brander, waarbij de as liefst koel moet blijven. Door de uitzetting zou er dan beweging moeten komen.
Verder schijn je een pers nodig te hebben, en voorverwarmde wielen er onder druk in moet persen. Nu heb ik sinds kort een inductiekookplaat, dus voorverwarmen wordt een eitje. Maar een pers heb ik niet.
Wie kan wat praktijktips geven?
28 augustus 2014 om 19:59 #18242595@rinus747 wrote:
Zoals meerderen hier heb ik mijn versnellingsbakken nog steeds in de hoek staan om tzt aan te beginnen, en dat is al jaaaaaaren zo.
Wat ik in het begin heb gedaan is in ieder geval verkeerd geweest:
Ten eerste lijkt het het staal van de tandwielen op porselein. Het is keihard, en slijtvast, maar je kunt er makkelijk splinters van af laten springen. Gewoon de poelie trekker er op, en hard aandraaien, en de scherven springen van de tanden!
De tanden zijn van gehard staal, als staal gehard is dan is het slijtvast maar ook bros, zeg maar het tegenovergestelde van taai.
Dit is hetzelfde als met verspanend gereedschap zoals boren en zaagbladen: ze zijn gehard zodat ze zolang mogelijk scherp blijven maar er kan zo een stuk afbreken! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.