Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra C 2.2DTI naar EDS geweest maar een probleem!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 juli 2014 om 08:09 #17266836
Hallo,
Ik ben afgelopen weekend met mn Vec naar Marl gereden om daar bij EDS wat snellere software er op te laten zetten..
Na de vriendelijke behandeling kon ik met een klein uurtje weer naar huis ik heb er geen testbank run gedaan, echter op de terugweg merkte ik bij het stoplicht wel dat ik wat sneller weg was maar eenmaal op de snelweg was alle blijdschap weg…. het versnellen vanaf 110 km/h ging tergend langzaam dus meteen maar door gereden naar testbank bij mij in de buurt…Eenmaal op de testbank kreeg ik het spaans benauwd de eerste run kwam ik niet verder dan 118 pk :swear na het analyseren van de gegevens blijkt dat EDS alles goed heeft gedaan maar de inlaatluchttemperatuur loopt op tot 80 graden:shock: … 2de run in de 4de versnelling gedaan waardoor de lucht minder tijd had om op te warmen, kwam ik op 128.8 pk het zou 155/160 pk moeten zijn.
nu heb ik uit een betrouwbare bron gehoord dat de motor vanaf 61 graden exponentieel terug geregeld wordt.wat kan de oorzaak zijn van de hoog oplopende temperatuur ?
en zijn er mensen die modificaties hebben gedaan aan de luchtkoeling?, zo ja, ik ben benieuwd!gr Martijn
7 juli 2014 om 08:43 #18241634ECU grijpt idd in als de ‘waarde’ overschreden wordt. Ik weet niet wat de norm van die ‘waarde’ is. Check eens de volgende punten:
Luchtfilter schoon?
Interkoeler niet lek?
Interkoeler slangen niet poreus?
Heeft EDS de EGR uitgeschakeld en dicht gezet? (opcom check)OPCOM er aanhangen en een ritje maken en de waardes opnemen met opcom en uitlezen.
Dit zal je een hoop informatie kunnen brengen over het probleem.
Modificaties aan de luchtkoeling? Ja, ik heb(cdti) er een FORGE IC in gezet. Maar je zou zo ie zo het probleem niet mogen hebben na een chiptuning.Groet jraaf
7 juli 2014 om 08:43 #18241635Zit je katalisator of uitlaat niet verstopt? Dan krijg je dit ook.
Mvg BartSent from my iPhone using Tapatalk
7 juli 2014 om 08:59 #18241636@jraaf wrote:
ECU grijpt idd in als de ‘waarde’ overschreden wordt. Ik weet niet wat de norm van die ‘waarde’ is. Check eens de volgende punten:
Luchtfilter schoon?
Interkoeler niet lek?
Interkoeler slangen niet poreus?
Heeft EDS de EGR uitgeschakeld en dicht gezet? (opcom check)OPCOM er aanhangen en een ritje maken en de waardes opnemen met opcom en uitlezen.
Dit zal je een hoop informatie kunnen brengen over het probleem.
Modificaties aan de luchtkoeling? Ja, ik heb(cdti) er een FORGE IC in gezet. Maar je zou zo ie zo het probleem niet mogen hebben na een chiptuning.Groet jraaf
Hoi Jraaf,
ik heb bij eds meteen een nieuwe pipercross filter laten zetten.
ik hoorde turbo redelijke sterk afblazen en uit de gegevens van de test is de turbodruk wat gevraagd wordt, kan de intercooler dan nog lek zijn ?
EGR kan niet uitgezet worden via opcom… ik heb een EGR-cheater er tussen gezet…Ik denk dat dit probleem zich al voor het chippen zich voor deed :(
7 juli 2014 om 09:02 #18241637@Bartjex88 wrote:
Zit je katalisator of uitlaat niet verstopt? Dan krijg je dit ook.
Mvg BartSent from my iPhone using Tapatalk
Hoi Bart,
als de uitlaat verstopt zit dan zou je aan de hoeveelheid lucht toch iets aparts moeten kunnen zien ?
Kat zit er nog wel tussen maar ik denk dat ik deze op zeer korte termijn verwijder !bedankt voor het meedenken
7 juli 2014 om 09:03 #18241638Het zou inderdaad de intercooler kunnen zijn of de katalysator die verstopt zit.
7 juli 2014 om 09:05 #18241639Ok,
Kun je wel de EGR werking checken met de opcom op een DTI? Dat apparaatje zorgt namelijk voor nog al wat warmte boven in de toeren als ie dicht staat. Zou dan open moeten staan. Riemersma heeft er ook zo een ‘cheater’ tussen. Vraag hem eens naar zijn temperaturen. Hij heeft ‘m nog niet laten chippen. En ja, je IC zou lek kunnen zijn maar dat zou dan denk ik toch eerder een foutmelding gaan geven op de BC. En die heb je(nog) niet.
Of een verstopte katalysator je intake temp waarde omhoog brengt durf ik niet te zeggen. Het zal wel je vermogen beperken. Maar ook hier zou ik dan een BC storing verwachten.
Groet jraaf
7 juli 2014 om 09:21 #18241640@jraaf wrote:
Ok,
Kun je wel de EGR werking checken met de opcom op een DTI? Dat apparaatje zorgt namelijk voor nog al wat warmte boven in de toeren als ie dicht staat. Zou dan open moeten staan. Riemersma heeft er ook zo een ‘cheater’ tussen. Vraag hem eens naar zijn temperaturen. Hij heeft ‘m nog niet laten chippen. En ja, je IC zou lek kunnen zijn maar dat zou dan denk ik toch eerder een foutmelding gaan geven op de BC. En die heb je(nog) niet.
Of een verstopte katalysator je intake temp waarde omhoog brengt durf ik niet te zeggen. Het zal wel je vermogen beperken. Maar ook hier zou ik dan een BC storing verwachten.
Groet jraaf
Ja hij geeft wel aan of die werkt en hij werkt ook maar door de cheater blijft de EGR dicht zitten. Ik zie alleen nog niet helemaal waarom de inlaat lucht zo warm wordt als de EGR dicht zit… de motor zou dan juist alleen maar koude lucht moeten aanzuigen en geen uitlaatgassen meer? of snap ikde werking van de EGR nog niet helemaal, had verwacht dat het alleen maar beter zou zijn :(
ik verder geen foutcodes
Wat jou ervaring na het monteren van de FORGE IC? zit bij jou nu de airco condensator er ook nog voor ?
7 juli 2014 om 11:44 #18241641Ja dat klopt,
Damn nou weet ik ‘t niet meer. De egr recirculeert bij lage toerentallen de uitlaatgassen en wordt zo eerder warm. Bij hoge toerentallen zou hij niet moeten recirculeren. Recirculatie, is dat nu dicht of open :hmmz Iemand??
In antwoord op je vraag omtrent de plaatsing van de F-IC, ja die aircocondensor zit er nog steeds voor. Maar dat mag de pret niet drukken. Hij heeft behoorlijk meer capaciteit en dat merk je voor al in het kunnen vasthouden van druk en dus koppel als je tussen de 3 en d 4 duizend toeren op de snelweg aan het ‘jakkeren’ bent :afro
Ik denk dat je dan toch eens het hele inlaatkanaal langs moet lopen. En controleer ook ff je carterontluchting. Die heeft volgens mij een retour kanaal naar je luchtfilterbox en turbo inlaat. Dit is althans bij mijn cdti wel zo.
En wellicht is je luchtmassameter van slag/kapot en meet de verkeerde waarde waardoor je ecu het vermogen afknijpt :hmmz
Groet jraaf
7 juli 2014 om 11:56 #18241642Wat ik begrepen heb van zo’n ellendige EGR is dat deze voornamelijk bij een koude motor en bij deellast zijn werk doet en daarmee de motor goed aan het vervuilen is… bij vollast doet de EGR niets meer…
dan moet ik ook echt naar een andere intercooler liefst een front mount uitvoering eentje die niet de koude lucht met de airco hoeft te delen. want vanaf 3000 toeren is Fred Flintstone sneller als mijn Vecje…
Ik zou moeten kijken of ik nog meer slangen naar de filterbox gaan er is me tot nu toe nog geen opgevallen..
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de LMM kapot is uit de gegevens tijdens testrun kwamen daar goede waardes naar voren uit de OP-COM…
7 juli 2014 om 20:39 #18241643Zal morgen mijn opcom er eens aan hangen om wat waardes voor je te scoren
Die retour slangen naar de filter box hebben de DTI blokken niet ( althans de 2.0 en 2.2 )
Post mijn bevindingen morgen wel ff
7 juli 2014 om 22:34 #18241644Heb je ook fysiek gecontroleerd dat de EGR daadwerkelijk dichtstaat. Deze willen nog wel eens vast blijven hangen of vervuild zijn voor je de cheater ertussen hebt gezet. Kleine moeite deze te demonteren en de klepzitting schoon te maken om zo zeker te zijn dat deze ook echt zit en dichtblijft. Dit zou je al deels kunnen testen door het kapje te verwijderen en het mechanisme te controleren of bewegelijkheid maar met demonteren weet je het zeker.
Het kan ook zijn dat je inlaat temperatuursensor niet meer goed werkt en de verkeerde waardes doorgeeft. Sensor ff doormeten.
Voorzie eigenlijk geen enkel probleem met de standaard intercooler voor dit probleem want die moet makkelijk een chiptuning kunnen verwerken. Je vraagt geen extreme vermogens van de motor. En zelf al haalt de inlaatlucht een hogere temperatuur dan zal de auto nog altijd genoeg vermogen hebben om lekker te kunnen doorrijden.
Greetz C00kie
8 juli 2014 om 05:31 #18241645Top dat iedereen meedenkt!
mr. Riemersma, ik ben benieuwd naar de gegevens! is het ook mogelijk de Excel sheet met de data op te sturen ?
Cookie, ik heb de motor volledig laten reinigen in het begin van het jaar maar ik zal de EGR er nog een keer afhalen, ik ben wel benieuwd hoe je de temperatuur sensor kan door meten?
Hogere temperatuur is niet erg zolang deze maar onder de 61 graden blijft ;) dan gaat de motor aanzienlijk terug regelen :(PS. vandaag in de regen naar mijn werk gereden en merk toch dat met koude weersomstandigheden meer gang in de motor zit :hmmz
8 juli 2014 om 08:32 #18241646Ik heb geen verstand van Diesels maar met regen heb je meer zuurstof in de lucht, en als hij dan beter loopt zou het een lucht diesel mengsel verhouding kunnen zijn.
Je motor ademt met het hoge zuurstof gehalte veel beter dan met die warme droge lucht.
8 juli 2014 om 08:49 #18241647@remutr wrote:
Ik heb geen verstand van Diesels maar met regen heb je meer zuurstof in de lucht, en als hij dan beter loopt zou het een lucht diesel mengsel verhouding kunnen zijn.
Je motor ademt met het hoge zuurstof gehalte veel beter dan met die warme droge lucht.
heeeel lang geleden op school heb ik nog wel eens de termen ‘droge bol en ‘natte bol’ temperatuur meegekregen. Door de regen kan de intercooler zijn warmte makkelijker afvoeren waardoor de aanvoerlucht meer afkoelt :thumbup de dichtheid van de lucht neemt weer toe :thumbup dus meer zuurstof :thumb en daarbij genomen de terechte opmerking van jou aanvoer lucht is al beter dan is het winst,winst,winst :D :D
8 juli 2014 om 09:02 #18241648Het is net als op de racefiets, in de regen rijden is niet lekker maar je zit niet zo naar adem te happen.
Maar nu nog de oplossing, je bent niet voor jan met de korte achternaam naar eds gegaan. Van de intercooler heb ik geen verstand, met de benzine Vectra weet ik alleen dat een schoon lucht filter veel kan schelen.
8 juli 2014 om 09:25 #18241649@remutr wrote:
Het is net als op de racefiets, in de regen rijden is niet lekker maar je zit niet zo naar adem te happen.
Maar nu nog de oplossing, je bent niet voor jan met de korte achternaam naar eds gegaan. Van de intercooler heb ik geen verstand, met de benzine Vectra weet ik alleen dat een schoon lucht filter veel kan schelen.
Inderdaad, er zijn al wat zaken die ik kan gaan controleren… anders zit ik toch te denken aan een andere intercooler..
Luchtfilter kan het niet zijn op het moment dat die getuned is zaterdag heb ik meteen een hagelnieuw pipercross luchtfilter gekregen :D8 juli 2014 om 10:19 #18241650al gedacht aan water/methanol injectie
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4
8 juli 2014 om 10:29 #18241651@z20leh wrote:
al gedacht aan water/methanol injectie
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4
Haha zo ver wil ik het niet laten komen ;) wel een leuk idee
8 juli 2014 om 18:05 #18241652Heb de op-com er vandaag even aan gehangen
En de volgende waarde’s kwamen tevoorschijnBoost Pressure Command,166 kPa
Boost Pressure,164 kPa
Boost Pressure,2.60 V
Mass Air Flow Sensor,259 kg/h
Mass Air Flow Sensor,3.26 V
Intake Air Temperature,31 °C
Intake Air Temperature,2.11 V
Fuel Temperature,46 °C
Fuel Temperature,2.40 V
Engine Oil Temperature,85 °C
Engine Oil Temperature,2.03 V
Start of Delivery,26.5 °CA
Actual Injection Quantity,24.5 mg/strk
EGR Position Commanded (Exhaust Gas Recirculation),78 %
EGR Pulse Ratio (Exhaust Gas Recirculation),75 %
EGR Feedback (Exhaust Gas Recirculation),OkayDeze waardes krijg ik bijj een constante snelheid als er versneld word dan gaat de temperatuur zo’n 10 graden omhoog om vervolgens weer terug te zaken naar deze waarde’s
Als er nog andere zaken zijn die ik voor je kan bekijken laat het me maar weten :thumbup
9 juli 2014 om 07:10 #18241653@gwriemersma wrote:
Heb de op-com er vandaag even aan gehangen
En de volgende waarde’s kwamen tevoorschijnBoost Pressure Command,166 kPa
Boost Pressure,164 kPa
Boost Pressure,2.60 V
Mass Air Flow Sensor,259 kg/h
Mass Air Flow Sensor,3.26 V
Intake Air Temperature,31 °C
Intake Air Temperature,2.11 V
Fuel Temperature,46 °C
Fuel Temperature,2.40 V
Engine Oil Temperature,85 °C
Engine Oil Temperature,2.03 V
Start of Delivery,26.5 °CA
Actual Injection Quantity,24.5 mg/strk
EGR Position Commanded (Exhaust Gas Recirculation),78 %
EGR Pulse Ratio (Exhaust Gas Recirculation),75 %
EGR Feedback (Exhaust Gas Recirculation),OkayDeze waardes krijg ik bijj een constante snelheid als er versneld word dan gaat de temperatuur zo’n 10 graden omhoog om vervolgens weer terug te zaken naar deze waarde’s
Als er nog andere zaken zijn die ik voor je kan bekijken laat het me maar weten :thumbup
dank je wel voor deze gegevens!
als het mogelijk is, zou ik de gegevens (Excel-sheet) van de parameters bij een vollast run vanaf +-1400 rpm tot +- 4400 rpm kunnen krijgen? op dat excel sheet staan alle gegevens per 100rpm geloof ik.
9 juli 2014 om 10:03 #18241654Zal als ik straks naar huis rijd eens kijken of ik dit voor elkaar kan krijgen voor je :hmmz
11 juli 2014 om 16:39 #18241655Heb je pm gestuurd
11 juli 2014 om 16:54 #18241656Die 10 graden hoger bij flink persende turbo is niet zo gek maar 80 graden dan is er echt wat mis.
Mijn advies chip nooit zonder bank ook niet bij EDS. Had je het namelijk op bij gm tuningparts ofzo kunnen laten schrijven. Die schrijven ook gewoon EDS mapje erin.11 juli 2014 om 16:55 #18241657OJa oplossing terug naar EDS.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.