Vectra C 2.2DTI naar EDS geweest maar een probleem!!

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra C 2.2DTI naar EDS geweest maar een probleem!!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 55)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266836
    martijnlentjes
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 February 2013

      Hallo,

      Ik ben afgelopen weekend met mn Vec naar Marl gereden om daar bij EDS wat snellere software er op te laten zetten..
      Na de vriendelijke behandeling kon ik met een klein uurtje weer naar huis ik heb er geen testbank run gedaan, echter op de terugweg merkte ik bij het stoplicht wel dat ik wat sneller weg was maar eenmaal op de snelweg was alle blijdschap weg…. het versnellen vanaf 110 km/h ging tergend langzaam dus meteen maar door gereden naar testbank bij mij in de buurt…

      Eenmaal op de testbank kreeg ik het spaans benauwd de eerste run kwam ik niet verder dan 118 pk :swear na het analyseren van de gegevens blijkt dat EDS alles goed heeft gedaan maar de inlaatluchttemperatuur loopt op tot 80 graden:shock: … 2de run in de 4de versnelling gedaan waardoor de lucht minder tijd had om op te warmen, kwam ik op 128.8 pk het zou 155/160 pk moeten zijn.
      nu heb ik uit een betrouwbare bron gehoord dat de motor vanaf 61 graden exponentieel terug geregeld wordt.

      wat kan de oorzaak zijn van de hoog oplopende temperatuur ?
      en zijn er mensen die modificaties hebben gedaan aan de luchtkoeling?, zo ja, ik ben benieuwd!

      gr Martijn

      #18241634
      jraaf
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 January 2008

        ECU grijpt idd in als de ‘waarde’ overschreden wordt. Ik weet niet wat de norm van die ‘waarde’ is. Check eens de volgende punten:

        Luchtfilter schoon?
        Interkoeler niet lek?
        Interkoeler slangen niet poreus?
        Heeft EDS de EGR uitgeschakeld en dicht gezet? (opcom check)

        OPCOM er aanhangen en een ritje maken en de waardes opnemen met opcom en uitlezen.

        Dit zal je een hoop informatie kunnen brengen over het probleem.
        Modificaties aan de luchtkoeling? Ja, ik heb(cdti) er een FORGE IC in gezet. Maar je zou zo ie zo het probleem niet mogen hebben na een chiptuning.

        Groet jraaf

        #18241635
        Bartjex88
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 June 2009

          Zit je katalisator of uitlaat niet verstopt? Dan krijg je dit ook.
          Mvg Bart

          Sent from my iPhone using Tapatalk

          #18241636
          martijnlentjes
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 February 2013

            @jraaf wrote:

            ECU grijpt idd in als de ‘waarde’ overschreden wordt. Ik weet niet wat de norm van die ‘waarde’ is. Check eens de volgende punten:

            Luchtfilter schoon?
            Interkoeler niet lek?
            Interkoeler slangen niet poreus?
            Heeft EDS de EGR uitgeschakeld en dicht gezet? (opcom check)

            OPCOM er aanhangen en een ritje maken en de waardes opnemen met opcom en uitlezen.

            Dit zal je een hoop informatie kunnen brengen over het probleem.
            Modificaties aan de luchtkoeling? Ja, ik heb(cdti) er een FORGE IC in gezet. Maar je zou zo ie zo het probleem niet mogen hebben na een chiptuning.

            Groet jraaf

            Hoi Jraaf,
            ik heb bij eds meteen een nieuwe pipercross filter laten zetten.
            ik hoorde turbo redelijke sterk afblazen en uit de gegevens van de test is de turbodruk wat gevraagd wordt, kan de intercooler dan nog lek zijn ?
            EGR kan niet uitgezet worden via opcom… ik heb een EGR-cheater er tussen gezet…

            Ik denk dat dit probleem zich al voor het chippen zich voor deed :(

            #18241637
            martijnlentjes
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 February 2013

              @Bartjex88 wrote:

              Zit je katalisator of uitlaat niet verstopt? Dan krijg je dit ook.
              Mvg Bart

              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Hoi Bart,

              als de uitlaat verstopt zit dan zou je aan de hoeveelheid lucht toch iets aparts moeten kunnen zien ?
              Kat zit er nog wel tussen maar ik denk dat ik deze op zeer korte termijn verwijder !

              bedankt voor het meedenken

              #18241638
              Dolby
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 May 2008

                Het zou inderdaad de intercooler kunnen zijn of de katalysator die verstopt zit.

                #18241639
                jraaf
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 January 2008

                  Ok,

                  Kun je wel de EGR werking checken met de opcom op een DTI? Dat apparaatje zorgt namelijk voor nog al wat warmte boven in de toeren als ie dicht staat. Zou dan open moeten staan. Riemersma heeft er ook zo een ‘cheater’ tussen. Vraag hem eens naar zijn temperaturen. Hij heeft ‘m nog niet laten chippen. En ja, je IC zou lek kunnen zijn maar dat zou dan denk ik toch eerder een foutmelding gaan geven op de BC. En die heb je(nog) niet.

                  Of een verstopte katalysator je intake temp waarde omhoog brengt durf ik niet te zeggen. Het zal wel je vermogen beperken. Maar ook hier zou ik dan een BC storing verwachten.

                  Groet jraaf

                  #18241640
                  martijnlentjes
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 February 2013

                    @jraaf wrote:

                    Ok,

                    Kun je wel de EGR werking checken met de opcom op een DTI? Dat apparaatje zorgt namelijk voor nog al wat warmte boven in de toeren als ie dicht staat. Zou dan open moeten staan. Riemersma heeft er ook zo een ‘cheater’ tussen. Vraag hem eens naar zijn temperaturen. Hij heeft ‘m nog niet laten chippen. En ja, je IC zou lek kunnen zijn maar dat zou dan denk ik toch eerder een foutmelding gaan geven op de BC. En die heb je(nog) niet.

                    Of een verstopte katalysator je intake temp waarde omhoog brengt durf ik niet te zeggen. Het zal wel je vermogen beperken. Maar ook hier zou ik dan een BC storing verwachten.

                    Groet jraaf

                    Ja hij geeft wel aan of die werkt en hij werkt ook maar door de cheater blijft de EGR dicht zitten. Ik zie alleen nog niet helemaal waarom de inlaat lucht zo warm wordt als de EGR dicht zit… de motor zou dan juist alleen maar koude lucht moeten aanzuigen en geen uitlaatgassen meer? of snap ikde werking van de EGR nog niet helemaal, had verwacht dat het alleen maar beter zou zijn :(

                    ik verder geen foutcodes

                    Wat jou ervaring na het monteren van de FORGE IC? zit bij jou nu de airco condensator er ook nog voor ?

                    #18241641
                    jraaf
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 January 2008

                      Ja dat klopt,

                      Damn nou weet ik ‘t niet meer. De egr recirculeert bij lage toerentallen de uitlaatgassen en wordt zo eerder warm. Bij hoge toerentallen zou hij niet moeten recirculeren. Recirculatie, is dat nu dicht of open :hmmz Iemand??

                      In antwoord op je vraag omtrent de plaatsing van de F-IC, ja die aircocondensor zit er nog steeds voor. Maar dat mag de pret niet drukken. Hij heeft behoorlijk meer capaciteit en dat merk je voor al in het kunnen vasthouden van druk en dus koppel als je tussen de 3 en d 4 duizend toeren op de snelweg aan het ‘jakkeren’ bent :afro

                      Ik denk dat je dan toch eens het hele inlaatkanaal langs moet lopen. En controleer ook ff je carterontluchting. Die heeft volgens mij een retour kanaal naar je luchtfilterbox en turbo inlaat. Dit is althans bij mijn cdti wel zo.

                      En wellicht is je luchtmassameter van slag/kapot en meet de verkeerde waarde waardoor je ecu het vermogen afknijpt :hmmz

                      Groet jraaf

                      #18241642
                      martijnlentjes
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 February 2013

                        Wat ik begrepen heb van zo’n ellendige EGR is dat deze voornamelijk bij een koude motor en bij deellast zijn werk doet en daarmee de motor goed aan het vervuilen is… bij vollast doet de EGR niets meer…

                        dan moet ik ook echt naar een andere intercooler liefst een front mount uitvoering eentje die niet de koude lucht met de airco hoeft te delen. want vanaf 3000 toeren is Fred Flintstone sneller als mijn Vecje…

                        Ik zou moeten kijken of ik nog meer slangen naar de filterbox gaan er is me tot nu toe nog geen opgevallen..

                        Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de LMM kapot is uit de gegevens tijdens testrun kwamen daar goede waardes naar voren uit de OP-COM…

                        #18241643
                        gwriemersma
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          17 December 2010

                          Zal morgen mijn opcom er eens aan hangen om wat waardes voor je te scoren

                          Die retour slangen naar de filter box hebben de DTI blokken niet ( althans de 2.0 en 2.2 )

                          Post mijn bevindingen morgen wel ff

                          #18241644
                          C00kie
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 June 2013

                            Heb je ook fysiek gecontroleerd dat de EGR daadwerkelijk dichtstaat. Deze willen nog wel eens vast blijven hangen of vervuild zijn voor je de cheater ertussen hebt gezet. Kleine moeite deze te demonteren en de klepzitting schoon te maken om zo zeker te zijn dat deze ook echt zit en dichtblijft. Dit zou je al deels kunnen testen door het kapje te verwijderen en het mechanisme te controleren of bewegelijkheid maar met demonteren weet je het zeker.

                            Het kan ook zijn dat je inlaat temperatuursensor niet meer goed werkt en de verkeerde waardes doorgeeft. Sensor ff doormeten.

                            Voorzie eigenlijk geen enkel probleem met de standaard intercooler voor dit probleem want die moet makkelijk een chiptuning kunnen verwerken. Je vraagt geen extreme vermogens van de motor. En zelf al haalt de inlaatlucht een hogere temperatuur dan zal de auto nog altijd genoeg vermogen hebben om lekker te kunnen doorrijden.

                            Greetz C00kie

                            #18241645
                            martijnlentjes
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              25 February 2013

                              Top dat iedereen meedenkt!

                              mr. Riemersma, ik ben benieuwd naar de gegevens! is het ook mogelijk de Excel sheet met de data op te sturen ?

                              Cookie, ik heb de motor volledig laten reinigen in het begin van het jaar maar ik zal de EGR er nog een keer afhalen, ik ben wel benieuwd hoe je de temperatuur sensor kan door meten?
                              Hogere temperatuur is niet erg zolang deze maar onder de 61 graden blijft ;) dan gaat de motor aanzienlijk terug regelen :(

                              PS. vandaag in de regen naar mijn werk gereden en merk toch dat met koude weersomstandigheden meer gang in de motor zit :hmmz

                              #18241646
                              remutr
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 August 2012

                                Ik heb geen verstand van Diesels maar met regen heb je meer zuurstof in de lucht, en als hij dan beter loopt zou het een lucht diesel mengsel verhouding kunnen zijn.

                                Je motor ademt met het hoge zuurstof gehalte veel beter dan met die warme droge lucht.

                                #18241647
                                martijnlentjes
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 February 2013

                                  @remutr wrote:

                                  Ik heb geen verstand van Diesels maar met regen heb je meer zuurstof in de lucht, en als hij dan beter loopt zou het een lucht diesel mengsel verhouding kunnen zijn.

                                  Je motor ademt met het hoge zuurstof gehalte veel beter dan met die warme droge lucht.

                                  heeeel lang geleden op school heb ik nog wel eens de termen ‘droge bol en ‘natte bol’ temperatuur meegekregen. Door de regen kan de intercooler zijn warmte makkelijker afvoeren waardoor de aanvoerlucht meer afkoelt :thumbup de dichtheid van de lucht neemt weer toe :thumbup dus meer zuurstof :thumb en daarbij genomen de terechte opmerking van jou aanvoer lucht is al beter dan is het winst,winst,winst :D :D

                                  #18241648
                                  remutr
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 August 2012

                                    Het is net als op de racefiets, in de regen rijden is niet lekker maar je zit niet zo naar adem te happen.

                                    Maar nu nog de oplossing, je bent niet voor jan met de korte achternaam naar eds gegaan. Van de intercooler heb ik geen verstand, met de benzine Vectra weet ik alleen dat een schoon lucht filter veel kan schelen.

                                    #18241649
                                    martijnlentjes
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      25 February 2013

                                      @remutr wrote:

                                      Het is net als op de racefiets, in de regen rijden is niet lekker maar je zit niet zo naar adem te happen.

                                      Maar nu nog de oplossing, je bent niet voor jan met de korte achternaam naar eds gegaan. Van de intercooler heb ik geen verstand, met de benzine Vectra weet ik alleen dat een schoon lucht filter veel kan schelen.

                                      Inderdaad, er zijn al wat zaken die ik kan gaan controleren… anders zit ik toch te denken aan een andere intercooler..
                                      Luchtfilter kan het niet zijn op het moment dat die getuned is zaterdag heb ik meteen een hagelnieuw pipercross luchtfilter gekregen :D

                                      #18241650
                                      z20leh
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 November 2011

                                        al gedacht aan water/methanol injectie :-)

                                        Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4

                                        #18241651
                                        martijnlentjes
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          25 February 2013

                                          @z20leh wrote:

                                          al gedacht aan water/methanol injectie :-)

                                          Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4

                                          Haha zo ver wil ik het niet laten komen ;) wel een leuk idee

                                          #18241652
                                          gwriemersma
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            17 December 2010

                                            Heb de op-com er vandaag even aan gehangen
                                            En de volgende waarde’s kwamen tevoorschijn

                                            Boost Pressure Command,166 kPa
                                            Boost Pressure,164 kPa
                                            Boost Pressure,2.60 V
                                            Mass Air Flow Sensor,259 kg/h
                                            Mass Air Flow Sensor,3.26 V
                                            Intake Air Temperature,31 °C
                                            Intake Air Temperature,2.11 V
                                            Fuel Temperature,46 °C
                                            Fuel Temperature,2.40 V
                                            Engine Oil Temperature,85 °C
                                            Engine Oil Temperature,2.03 V
                                            Start of Delivery,26.5 °CA
                                            Actual Injection Quantity,24.5 mg/strk
                                            EGR Position Commanded (Exhaust Gas Recirculation),78 %
                                            EGR Pulse Ratio (Exhaust Gas Recirculation),75 %
                                            EGR Feedback (Exhaust Gas Recirculation),Okay

                                            Deze waardes krijg ik bijj een constante snelheid als er versneld word dan gaat de temperatuur zo’n 10 graden omhoog om vervolgens weer terug te zaken naar deze waarde’s

                                            Als er nog andere zaken zijn die ik voor je kan bekijken laat het me maar weten :thumbup

                                            #18241653
                                            martijnlentjes
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              25 February 2013

                                              @gwriemersma wrote:

                                              Heb de op-com er vandaag even aan gehangen
                                              En de volgende waarde’s kwamen tevoorschijn

                                              Boost Pressure Command,166 kPa
                                              Boost Pressure,164 kPa
                                              Boost Pressure,2.60 V
                                              Mass Air Flow Sensor,259 kg/h
                                              Mass Air Flow Sensor,3.26 V
                                              Intake Air Temperature,31 °C
                                              Intake Air Temperature,2.11 V
                                              Fuel Temperature,46 °C
                                              Fuel Temperature,2.40 V
                                              Engine Oil Temperature,85 °C
                                              Engine Oil Temperature,2.03 V
                                              Start of Delivery,26.5 °CA
                                              Actual Injection Quantity,24.5 mg/strk
                                              EGR Position Commanded (Exhaust Gas Recirculation),78 %
                                              EGR Pulse Ratio (Exhaust Gas Recirculation),75 %
                                              EGR Feedback (Exhaust Gas Recirculation),Okay

                                              Deze waardes krijg ik bijj een constante snelheid als er versneld word dan gaat de temperatuur zo’n 10 graden omhoog om vervolgens weer terug te zaken naar deze waarde’s

                                              Als er nog andere zaken zijn die ik voor je kan bekijken laat het me maar weten :thumbup

                                              dank je wel voor deze gegevens!

                                              als het mogelijk is, zou ik de gegevens (Excel-sheet) van de parameters bij een vollast run vanaf +-1400 rpm tot +- 4400 rpm kunnen krijgen? op dat excel sheet staan alle gegevens per 100rpm geloof ik.

                                              #18241654
                                              gwriemersma
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                17 December 2010

                                                Zal als ik straks naar huis rijd eens kijken of ik dit voor elkaar kan krijgen voor je :hmmz

                                                #18241655
                                                gwriemersma
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  17 December 2010

                                                  Heb je pm gestuurd

                                                  #18241656
                                                  Haasje17
                                                  Moderator
                                                    Lid sinds:
                                                    8 September 2009

                                                    Die 10 graden hoger bij flink persende turbo is niet zo gek maar 80 graden dan is er echt wat mis.
                                                    Mijn advies chip nooit zonder bank ook niet bij EDS. Had je het namelijk op bij gm tuningparts ofzo kunnen laten schrijven. Die schrijven ook gewoon EDS mapje erin.

                                                    #18241657
                                                    Haasje17
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      8 September 2009

                                                      OJa oplossing terug naar EDS.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 55)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.