Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Achteruitrijlicht/remlicht … en cruisecontrol
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 juli 2014 om 14:18 #17266781AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoi luitjes.
Even twee vraagjes:
1) Is het veel werk om een cruise-control in te (laten) bouwen in een Tigra-A uit 2000?
2) Is het ook mogelijk / moeilijk om een bedieningsknopje voor de verlichting te (laten) plaatsen in het circuit van a) het remlicht en b) het achteruitrij-licht? Dat het knopje de verlichting bedient..
Het is dan bedoeld om mogelijke klevers even te laten schrikken zonder dat je actueel het rempedaal aandrukt of achteruit rijdt…
Groet, Geeviz.
3 juli 2014 om 14:24 #18241329Het moet allebei wel mogelijk zijn.
1) Ik gok dat je mechanisch gas heb. Het is wel aardig wat gerommel en zoeken naar onderdelen, maar het is zeker te doen.
2) Je zal een knopje moeten inbouwen en daarvandaan een 12v naar de draad achter de remschakelaar aan moeten leggen. Kijk achter je achterlichten welke kleur die draad moet hebben.
Maar als ik een klever heb los ik dat op door (nog iets) langzamer te gaan rijden. Ze krijgen de dunne schijt maar3 juli 2014 om 15:21 #18241330AnoniemLid sinds:
1 January 1970Maar toch… ik geef je wel gelijk maar met knopjes is leuker… want dan hoef ik niet steeds langzamer te rijden en te remmen.. vandaar dat ik wel van die knopjes wil.. :)
3 juli 2014 om 15:37 #18241331Maar wat heeft je achteruitrijlicht daarmee te maken?
3 juli 2014 om 15:40 #18241332AnoniemLid sinds:
1 January 1970Haha niks, maar wilde voor beiden een afzonderlijk bedienings knopje… :)
3 juli 2014 om 16:22 #18241333Zwart/geel draad van af je rem pedaal
en die voor je achteruitrij lamp moet ergens aan de zijkant van je versnellingsbak zitten (kleur weet ik ff niet)3 juli 2014 om 16:37 #18241334AnoniemLid sinds:
1 January 1970Aha, maar die draden lopen toch tot aan die printplaat die je achter de achterlicht kappen zet…?
Ik dacht dat doorknippen wel zou volstaan en er dan zo’n knipschakelaartje tussen zetten… of denk ik dan te ‘makkelijk’ ..3 juli 2014 om 16:57 #18241335dat kan ook, maar dan moet je wel beide lampen bedraden.
3 juli 2014 om 17:03 #18241336AnoniemLid sinds:
1 January 1970Enig punt waar ik mee zit als ik ze daar doorknip en een knipschakelaar ertussen maak…. eigenlijk wil ik die schakelaars wat in mijn buurt bij de bestuurdersstoel…kan ik ook een extra lange lus maken aan het originele draad met een blokje ertussen waardoor er wat meer ruimte is… Zegmaar dat ik een lus aan het origineel wil maken en dáár het knipschakelaartje op..
3 juli 2014 om 17:04 #18241337Kan echt heel simpel hoor tussen de twee draden die naar je rempedaalschakelaar gaan moet je dat schakelaartje zetten en klaar is kees
3 juli 2014 om 17:10 #18241338AnoniemLid sinds:
1 January 1970@RamSwa72 wrote:
Kan echt heel simpel hoor tussen de twee draden die naar je rempedaalschakelaar gaan moet je dat schakelaartje zetten en klaar is kees
Ik wil hem wel vanaf ergens bij het stuur kunnen bedienen.. dan moet er toch ook een extra stukje draad tussen…?
Idem voor het achter uit rij licht..Daarom dacht ik dat het makkelijker was om het vanaf achter te doen … heb geen garage/brug.. :(
3 juli 2014 om 17:14 #18241339Als je je hoofd bij de pedalen steekt en bij het rempedaal voelt zit daar de remschakelaar. Deze kan je losdraaien en een beetje naar beneden trekken. Daar zitten een zwarte en een zwart-gele aan. Aan beide draden zet je een stuk draad met genoeg lengte en daar maak je dan je schakelaar aan vast. Zo omzeil je als het ware de remschakelaar en kan je dus je lichten laten branden zonder dat je het pedaal indrukt.
3 juli 2014 om 17:20 #18241340Hoe simpel wil je het hebben “even een dubbeldraads van je rempedaal naar je stuur kolom trekken heb je hooguit 1 meter nodig” zo moeilijk is dat toch niet
Maar als je hier al moeite mee hebt raad ik het je wel af
Jij denkt dat het makkelijker is om het van uit je achterlichten 4 draden door je auto aan te leggen ????Je remlichtschakelaar is een maak contact dus lijkt mijn optie ten eerste logischer en ten tweede makkelijker
Maar ik wens je succes :thumbup :jerry
3 juli 2014 om 17:24 #18241341AnoniemLid sinds:
1 January 1970Laten we zeggen dat ik wel een knipschakelaar ergens tussen kan zetten… en bijvoorbeeld de bedrading van radioboxen kan ik ook wel opdelen (koperdraad opdraaien) en meer luidsprekers eraan…
Zo bekeek ik dit eigenlijk ook een beetje, alleen weet ik hier niet precies hoe een en ander in elkaar steekt maar het principe lijkt hetzelfde :)
3 juli 2014 om 17:27 #18241342als je morgen eerst bij de automateriaal zaak een paar van deze haalt is het zo gepiept
3 juli 2014 om 17:32 #18241343AnoniemLid sinds:
1 January 1970Oke.. hebben die ook een naam? :)
3 juli 2014 om 17:34 #18241344@RamSwa72 wrote:
als je morgen eerst bij de automateriaal zaak een paar van deze haalt is het zo gepiept
Deze zou ik juist NIET gebruiken, wij hebben door deze dingen een keer brand gehad in een auto.
Gewoon solderen of met een duraseal(gebruik ik het meest)
Zoek maar een op ”scotch blokje” zie je dat ze worden afgeraden.
3 juli 2014 om 17:41 #18241345Het moest op een makkelijke manier , en deze gebruiken ze toch volop als ze een trakhaak monteren
Maar wat Opeltje17 zegt Solderen is de mooiste manier
BTW het is bij wet wel verboden om anders dan de installatie is uitgevoerd er een extra remlichtschakelaar te plaatsen die hand bedient wordt “Mitz het van wegen een handicap is omschreven op je kenteken” ( boete is geloof ik inmiddels 110 euro)3 juli 2014 om 17:44 #18241346Ik weet dat ze nog regelmatig gebruikt worden is idd makkelijk, maar voor mij i.i.g not done.
Zoek anders eens op ”duraseal” is ook makkelijk heb je alleen een AMP tang voor nodig en een aansteker, en is veiliger als een scotch blokje.
3 juli 2014 om 17:46 #18241347AnoniemLid sinds:
1 January 1970Die 110 euro heb ik er wel een keer voor over…. als ik maar klevers er mee kan afschrikken op de weg… zo met een knopje is leuker dan steeds onnodig remmen of rempedaal aantikken… :) of als ze te dicht achter mij staan.. en dan op het knopje achteruitrij licht drukken..
Als ik ze makkelijk kan verstoppen onder het dash.. valt niet op;)
3 juli 2014 om 17:51 #18241348ëën ding waar ik bij blijf ga geen draden van uit je achterlichten trekken want op het moment dat jij je schakelaar omzet zet je ook stroom op het circuit in je auto met als gevolg kortsluiten en met een beetje peg je ECU naar de eeuwige jachtvelden
3 juli 2014 om 17:58 #18241349AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik kan wel voor jouw optie gaan om het vanaf die rempedaal schakelaar te doen… maar kan ik die draden er net zo aanmaken als dat ik bijvoorbeeld bij luidsprekerboxen gewend ben… of zit ik altijd vast aan solderen…. (scotschblokje lijkt me maar niet zo handig)
ik kan die pedaalschakelaar wel losdraaien om te zien of er ook stekkertjes ofzo op de draadjes zitten / hoe ze erin zitten…
en ik las op die site van hierboven dat een kroonsteen ook kan..?3 juli 2014 om 18:04 #18241350Sowieso niet er aan frommelen zo als je met speakers doet , er staat wel 12 volt bij 20 ampère op gewoon even de tijd nemen en het netjes solderen en daarna of krimpkous of Electra tape er om heen
11 juli 2014 om 19:54 #18241351AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoe zit het eigenlijk met Cruise Control.. Is zulks te realiseren en wat moet ik er allemaal voor hebben en laten doen en wat zijn zoal prijzen..
14 juli 2014 om 10:54 #18241352Je hebt nodig:
– Cruise control unit inclusief gaskabel, bijbehorende stekker met daaraan een beetje draad.
– Knipperlichthendel met cruisecontrol knopjes
– Dun installatiedraad
– Elektrisch schema. Dit is al redelijk vaak langsgekomen op het forum. In mijn topic van het inbouwen ‘Inbouwproject Cruise Control’ in ieder geval. En anders moet je member ‘oenatje’ even een PM sturen.Kosten, als je evenveel kwijt bent voor de onderdelen als ik zal je aan geld 80 euro kwijt zijn plus aardig wat uurtjes aan vrije tijd. Maar dat moet je er voor over hebben ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.