Druklager en distr. vervangen C30XE, hoe te werk te gaan?

Forumindex Forums Modellen Calibra Druklager en distr. vervangen C30XE, hoe te werk te gaan?

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266749
    Rayc30xe
      Lid sinds:
      27 December 2013

      Hallo,

      Wil binnenkort met mijn calibra gaan beginnen want ze staat helaas al te lang stil, het gaat om het druklager van de Sachs perfermonce set die is hoorbaar en voelbaar overleden na slechts 8000km.

      Ga er eigenlijk vanuit dat de plaat en drukgroep verder prima zijn dus alleen het druklager wil ik vervangen net als de distrubutieriem, waterpomp en spanrol. (Is dit te doen zonder blokkeergereedschap?

      Mijn vraag is nu wat de makkelijkste manier is: de Motor eruit halen via bovenlangs, heb gelezen dat terug monteren lastiger is en grote kans is dat je de drukgroep kapot stoot.

      Of Subframe met motor en bak compleet ? En dan later de bak en motor scheiden voor het druklager?

      Heb binnenkort een brug ter beschikking en dan moet het gaan gebeuren.

      Alleen de bak eraf F28 is geloof ik ook geen optie? ivm distrubutieriem al helemaal niet?

      Wie heeft er wat tips hoe ik het beste te werk kan gaan
      Neem aan dat de riem zeker na 3 jaar ook zeker wel vervangen moet worden?

      Groetjes Ray

      #18241161
      Maurice89
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 October 2009

        Riem kan makkelijk met het blok er in, versnellingsbak kun je ook los van je blok maken, heb je alleen zo’n bloksteun nodig of hoe die dingen ook heten.

        #18241162
        sjoerdie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 September 2005

          Een calibra heeft geen subframe waar het complete blok op rust.

          Maar ik denk dat ij dit geval wel het makkelijkst is om alles eruit te pakken.

          Kun je wel overal lekker bij met erop bouwen.

          #18241163
          Rayc30xe
            Lid sinds:
            27 December 2013

            Dus blokkeergereedschap is niet perse nodig voor het wisselen van de riem.
            ik wil ook gelijk de stappenmotor en de bougies vervangen dus de inlaat moet er ook af misschien weer een extra reden om de motor met bak te demonteren?

            Er hangt wel een f28 6 bak achter deze is geloof ik een stuk groter kan deze wel zo los van de motor gehaald worden?

            Het lijkt mij het makkelijkst misschien ook nog wel het snelst om de motor en bak eruit te halen vanwege de ruimte.
            Heeft er iemand ervaring meg het loshalen van het subframe en wat er bij komt kijken?

            Brug heb ik wel maar geen versnellingsbakkrik om hem op hoogte vast te houden.

            Ook wil ik de vloeistoffen vervangen , mag er volsyntetische olie in als de motor mooi schoon is van binnen heb een vrij frisse motor met 149.000 op de klok. En de olie word bij stevig rijden makkelijk 120gr volgens de meter dan.

            #18241164
            sjoerdie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 September 2005

              Beste dan je motor eruit halen.

              Dan heb je aan een brug en motortakel genoeg.

              Zou mijn keuze zijn in ieder geval, kun je over lekker bij, en kun je alles goed zien.

              Distributieriem is geen speciaal gereedschap voor nodig.

              Wel een goed oog en wat geduld.

              #18241165
              Jerremy
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 October 2004

                @Rayc30xe wrote:

                Neem aan dat de riem zeker na 3 jaar ook zeker wel vervangen moet worden?

                Groetjes Ray

                De vervangings interval van de D-riem is 60.000 km of 4 jaar. Welke het eerste bereikt is.

                V.w.b. demontage motor, een optie kant zijn om toch met subframe in 1x te doen. We hebben dat een lange tijd terug
                ook bij mijn eigen V6 gedaan. 2 blokjes vooraan hout link/rechts ertussen en pallet eronder. Een 2 koloms brug is dan echter wel en vereiste.

                Wat foto’s ter illustratie. (beetje wazig sommige, slechte telefoon camera helaas)

                #18241166
                Rayc30xe
                  Lid sinds:
                  27 December 2013

                  Bedankt voor de informatie allemaal!
                  Bem vandaag bezig geweest en toch besloten om alleen de bak er achter vandaan te halen, en is allemaal wel gelukt.
                  Subframe moet er natuurlijk alsnog onder vandaan ivm de ruimte om de bak weg te pakken.

                  Eenmaal alles los keek ik tegen de “versterkte Sachs set aan..
                  Zag met de drukgroep er nog op dat een aantal tangentiaalveertjes wegwaren en loszaten.
                  Drukgroep zit er nu nog op maar de plaat is wat dat betreft overleden…

                  GEEN IDEE hoe dit mogelijk kan en mag zijn na 8000km normaal koppelingsgebruik.
                  Baal flink want als ik kijk wat alleen al een losse plaat kost. Goeiemiddagg…

                  Drukgroep is hopelijk okay maar weet niet wat te doen.
                  Een nieuwe plaat moet erin maar wat te doen? Een OEM plaat (LUK ofso) met me eigen versterkte drukgroep van Sachs? Mits dit los te krijgen is.

                  iemand een idee wat een beetje betaalbaarder is dan een sachs plaat én het houd met een gechipte c30xe , en lichter vliegwiel vam matthijssen.

                  dacht dat het druklager half uit elkaar geklapt was maar geloof dat het hart van de plaat ook gebroken is.
                  Weet iemand ook nog een goede onderdelensite moet nog een paar uitlaatpakkingen , inlaatpakkingen en klepdekselpakkingen bestellen. Zijn geloof ik ook 2 soorten klepseksel en inlaatpakkingen? Ligt dat aan het type motor met dubbele gaskleppen? Zie vaak x30xe staan maar dan wel n motor afgebeeld met dubbele gaskleppen.. hoe zit dit dan? Me auto staat linksvoor ook n best stuk lager als rechtsvoor alle veren en schokdempers zijn 100procent en heb de rubbers van de schokbrekers voor boven al vervangen dit scheelde een cm maar nog niet genoeg helaas weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Heb ooit wat geraakt en sindsdien is naar mijn idee het rijgedrag flink veranderd en zeker de wagenhoogte.. kan het zijn dat het subframe krom is? de onderste draagarm is niks aan te zijn wel staat hij wel net iets anders tussen de draagarm rubbers dan de andere kant ook het rubbertje van het stabi stokje zit dichter tegen de draagarm aan. Schokdempers laten testen en zijn goed. Weet het ff niet meer heb vermoeden dat het subframe krom is.

                  Morgen weer de bak fijn reinigen en wat vloeistoffen verversen, nu nog eemn plaat zien te regelen want de auto mag/kan niet te lang op de brug blijven…

                  Groetjes ray :thumb

                  #18241167
                  Rayc30xe
                    Lid sinds:
                    27 December 2013

                    Gisteren bak ontvet en schoongemaakt wil hem eiglk nog grijs of zilver spuiten van de week.
                    vandaag geprobeerd een koppelingsplaat te regelen.

                    dat valt nog niet mee of je moet flink betalen, naar mijn idee te veel!
                    Heb contact met dutch power trading hier in de buurt en mijm sachs plaat moet bij hem los 394euro kosten :wtf had gelezen eegens dat hij nog goedkoop zou zijn met koppingssets.
                    Versterkte drukgroep kost 455,- belachelijke prijzen.

                    lokale autoahops kunnen ook geem losse kopp.platen leveren zoals Luk of Valeo ..

                    denk dat ik morgen maar eens met sachs duitsland bellen.. weet het niet helemaal zeker maar geloof dat de ouwe eigenaar hem toendertijd voor 250′- compleet heb gekocht..

                    En andera maar een luk set kopen en alleen de plaat gebruiken met mijn eigen versterkte drukgroep die gelukkig nog goed is..

                    Heb vandaag pas de drukgroep losgehaald ivm gereedschap maar de hele plaat is naar de klote geslagen allemaal losse stukken die rondom de veren zijn geknapt.

                    fijne sportkoppelingen… slippen deed ie alsnog niet maar lijkt erop dat ze niet veel kunnen hebben in de zin van torsiekrachten weerstaan .. blijkbaar niet stevig genoeg uitgevoerd .. meer kan ik niet bedenken gezien mijn rijstijl. Mja heb de auto overgenomen met n rateltje af en toe.. , bleek dus al een losliggende veer van de plaat te zijn.

                    jammer maar helaas maar zoek nu naar een goed alternatief?
                    Een andere plaat niet orgamisch en evt zonder veren.. of een simpe oem plaat met de drukgroep

                    iemand ervaring met black diamond koppelingen ?? Zijn er in drie soorten te krijgen .

                    #18241168
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Wss veel Sprits en Burnouts voor zijn klote gehad.
                      Dan krijg je dit soort taferelen.

                      Clutch dumpen knapt ie niet van op in iedervgeval.
                      Daar is geen enkele koppeling tegen bestand.

                      verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

                      #18241169
                      Rayc30xe
                        Lid sinds:
                        27 December 2013

                        Heb weleens de koppeling laten schieten, ach als je natte zolen hebt gebeurd het ook weleens.
                        maar echt mee getrapt is er ook niet mee gebeurd de auto was van erwin, geloof niet dat de beste man een zeer sportief rijstijl er aan over hield tijdens zijn gebruik.

                        maargoed daarmee ben ik niet mee gered helaas.

                        iemand die nog alterantieven of prijzen weet van losse platen evt sinterplaten.
                        die prijsopgaaf die ik kreeg is absurd bijna 400voor een plaat alleen al.
                        dutchpower trading is aan het kijken maar heb er niet zo veel vertrouwen in prijstechnisch gezien.

                        moet aan het eind van de week eiglk wel n plaat hebben!

                        Help:)

                        #18241170
                        peter777
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          21 January 2011

                          revisie van de plaat een optie?

                          #18241171
                          Rayc30xe
                            Lid sinds:
                            27 December 2013

                            Neeuh die ligt half uitelkaar gebroken … rondom de veren helemaal uitgeslagen …

                            Nog steeds geen plaat gevonden..

                            Iemand die me met zekerheid kan vertellen of een oem plaat goed gaat met de versterkte drukgroep?

                            Dit als alternatief als ik geen sinterplaat kam vinden voor mindsr als 200e …

                            #18241172
                            Rayc30xe
                              Lid sinds:
                              27 December 2013

                              Nog een aantal belletjes gepleegd vandaag maar denk dat de motor gewoon te veel koppel heeft voor de plaat (max 350Nm)

                              Ik hoop het , dan weet ik dat het niet aan het vliegwiel ligt.
                              Volgens Mtech is hun lichtgewicht vliegwiel voor X25 niet bedoeld voor de X30 motor.
                              ze willen graag wat fotos zien.

                              Dacht dat alle aanbouwdelen hetzelfde waren x25 en x30?

                              Volgens Boonkamp kon het misschien aan de afstand van de bak liggen omdat er een tussenplaat tussenzit.
                              Zal nie weten waarom dit zou moeten uitmaken, koppeling zit toch op het vliegwiel ook al zit die bak 3 meter verder bij wijze van.

                              Volgens een ander hoorde er in een x30 een 240mm plaat en ik heb een 226mm plaat, nja eeen turbo heb meer koppel en ook 226mm geloof ik. dus dit snapte ik ook al niet echt.

                              Iemand enig idee hoeveel koppel een gechipte c30xe heb en mij eigenlijk kan bevestigen dat de sachs plaat het koppel niet aankan ? en het dus allemaal daar aan ligt en niet aan wat mensen beweren.

                              #18241173
                              CarloAstra
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                18 December 2006

                                Heb in het verleden ook met een 3.2 problemen gehad mer slippen ed. Dit was verholpem nadat het vliegwiel van mtech is vervangen voor een ander.
                                Vliegwielen zijn eerste klas meuk! Alle maten komen niet overeen met de originele waardes( zoals diepte van montage vlak tot aanligvlak koppeling)

                                #18241174
                                Haasje17
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2009

                                  Heb je fotos van de plaat? En eeh voor een groot deel bepaald de drukgroep, dikte van de koppeling en vliegwiel of je plaat gaat slippen.

                                  #18241175
                                  xr1
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 January 2006

                                    Heb zelf 2 calibra’s met een 3.2 en gewoon het orginelen 2.5 vliegwiel met koppeling er achter en nog nooit problemen gehad :thumb

                                    #18241176
                                    Rayc30xe
                                      Lid sinds:
                                      27 December 2013

                                      Heb wel fotos maar heel lastig voor mij om up te loaden met een mobieltje…

                                      @ carlo

                                      Welk vliegwiel heb je nu dan op je 3.2?
                                      Volgens Mtech mocht het vliegwiel van hun de lichtere versie voor een x25 niet op een C30xe..

                                      Heb totaal geen problemen met slippen gehad.
                                      Ik heb nu via een autocrosszaak een Helix plaat uit engeland laten komen, word nog gemaakt nu. Die kan met hun drukgroep 425Nm aan .. ik gebruik me sachs drukgroep.

                                      Nu alleen nog het probleem vliegwiel…
                                      Wat denken jullie als Mtech zegt van gebruik dat x25 vliegwiel niet op je c30..

                                      Xr1 heb dus een x25 vliegwiel op een 3.2… kan dat dan wel officieel goed gaan?

                                      Moet ik nu weer opzoek naar een x30 vliegwiel?
                                      Vond de motor net zo fijn op toeren komen met die 4,5 kg!

                                      Nja bak is nu netjes schoongeborsteld en morgen voorzien van een nieuwe lik paint:)

                                      Nieuwe vliegwiel bouten al besteld bij de dealer.

                                      Zal eens kijken of ik ergens fotos kan uploaden.
                                      Groetjes Ray

                                      #18241177
                                      opelpower89
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 September 2009

                                        mtech spul is vaak niet zo geweldig en super duur :P

                                        #18241178
                                        Maurice89
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 October 2009

                                          @xr1 wrote:

                                          Heb zelf 2 calibra’s met een 3.2 en gewoon het orginelen 2.5 vliegwiel met koppeling er achter en nog nooit problemen gehad :thumb

                                          Ik heb dit ook :thumb maar nog niet mee gereden haha.
                                          Heb je toevallig een chip op maat of iets?

                                          #18241179
                                          pascal1109
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            29 November 2007

                                            @Rayc30xe wrote:

                                            Iemand enig idee hoeveel koppel een gechipte c30xe heb en mij eigenlijk kan bevestigen dat de sachs plaat het koppel niet aankan ? en het dus allemaal daar aan ligt en niet aan wat mensen beweren.

                                            Ik neem aan dat je dan een X30XE (onderblok) hebt met C25XE aanbouwdelen.
                                            Die had ik ook in mijn auto zitten, ook gechipt. Daar kwam 227 pk / 281 nm uit. Aan de krukas 241 pk en de nm weet ik niet meer precies.
                                            Zat toen ook een sachs sportkoppeling in en dat liep als een trein. Pakte perfect op, geen slippende koppeling meer.

                                            #18241180
                                            Rayc30xe
                                              Lid sinds:
                                              27 December 2013

                                              Heey pascal heb dus pcies dezelfde set alleen al 2x om zeep geholpen ,de eerste plaat al na een paar km.
                                              De set mag maar 350nm hebben , voor mij geen sachs meer .. koppeling slipte zeker niet maar dat hart van die platen heb ik gewn vertrouwen meer in.

                                              Hopelijk is de helix plaat mu ook zon beetje klaar nog niks over gehoord.

                                              Nu weer een ander probleempje: wil dus nieuwe vliegwielboutem gebruikem en besteld bij de dealer.
                                              Ik had zelf torxbouten met volledig draad erop en is een m10x1,25 10
                                              8 kwaliteit.. 25mm lang ongeveer en wat krijg ik mee een rare zeskant bout met een lage kop van net 3mmen de bouten zijn 2 x zo lang..

                                              In de pc gekeken en er word korte torx afgebeeld.. krijg veel grotere bouten die miet passen. Dealer wou ze niet terugnemen in eerste instantie en wou tegen korting andere bouten bestellen a 18e voor 8stuks maar konden ook niet retour eventueel.. bellem naar russelheim voor de boutlemgte willen ze niet wat een kutservice van Gm zeg!

                                              Na wat discussie me geld toch terug gekregen , maar op de gok nieuwe bouten bestellen willen ze niet.

                                              Gister dus stad en land afgeweest voor 10
                                              8 bouten, hier zijn ze nergens zomaar te krijgen..

                                              Welk soort bouten horen er nu in het vliegwiel van een x30xe? Ik heb er korte torx inzitten.
                                              Nog iemand die wen webwinkel weet voor dit soort bouten? Zal het komen door het licjtee vliegwiel dat deze dunner is?

                                              Als de plaat er is kan ik nog niks zonder nieuwe bouten. De automaterialenzaak kan er niet aan komen.

                                              Heb trouwens geen aanbouwdelen van een x25 erop gewoon de koppen van een x30 zover ik weet.

                                              Groetjes ray

                                              #18241181
                                              sjoerdie
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                19 September 2005

                                                Je hebt uiteraard wel aanbouwdelen van een 2.5 erop.

                                                Daarmee wordt bedoeld de carterpan, inlaat ecu kabelboom enz.

                                                Enige van 3.0 wat gebruikt wordt is onderblok en koppen.

                                                Maar ben je zo bang dan dat je drukgroep boutjes slecht zijn?

                                                #18241182
                                                corsaboy
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  ik gebruik zelf niet de sachs plaat.
                                                  druk groep is wel sterk.

                                                  DutchPowerTrading heeft naar mijn idee wel redelijk normale prijzen voor hier in Nederland.
                                                  Soms loont het om zelf contacten te hebben bij de fabrikanten of distri’s.

                                                  Ik gebruik zelf een OMP starre plaat.
                                                  En deze krijgt gewoon 440nm op zijn donder.

                                                  is wel op het randje aan het worden.

                                                  Helix is erg mooi spul.
                                                  Ben erg tevreden over de producten die ik tot nu toe mocht ontvangen van ze.
                                                  Vliegwiel, koppelingssets, koppelingsplaten etc :)

                                                  Nette prijs, en sterk spul :thumb

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.